تمرین مهارت‌های نقد و گفت‌وگو در مسابقات مناظره دانشجویی
کد خبر: 4143799
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷
کلانترمهرجردی مطرح کرد؛

تمرین مهارت‌های نقد و گفت‌وگو در مسابقات مناظره دانشجویی

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به برپایی اختتامیه یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان گفت: در تلاش هستیم دانشجویان در کنار تحصیل، مهارت‌های دیگری همچون گفت‌وگو و تفکر را نیز بیاموزند.

ضرورت تقویت مناظرات دانشجویی در دو بال گفتن و شنیدنبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری مرحله کشوری یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان امروز، ششم خردادماه با حضور علیرضا کلانترمهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی؛ مهدی باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ؛ رضا فریدزاده، رئیس سازمان دانشجویان ایران در محل معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار شد. 

در ابتدای این‌ نشست، علیرضا کلانترمهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی طی سخنانی اظهار کرد: در ایام دهه کرامت هستیم که نسبتی در خور و شایسته با این رویداد در حال اجرا یعنی مناظرات ملی دانشجویی دارد. مقام معظم رهبری تأکید دارند که تلاش کنیم آنچه در جامعه بدان نیازمندیم را براساس مبانی در دسترس، احصا کنیم. 

وی افزود: سؤال اینجاست که آیا در حوزه مناظرات، مبانی محکم و متقنی داریم یا خیر؟ امام رضا(ع) خود مبدع گفت‌وگوهای بسیار عالی و سازنده بودند و شیوه ایشان در این زمینه می‌تواند به عنوان الگوی ما باشد. امروز شاهد برگزاری یازدهمین دوره مناظرات دانشجویی در مرحله کشوری هستیم.‌ مسئله‌ای که وجود دارد این است که آیا باید در مناظرات فقط به دنبال گفت‌وگو باشیم یا اینکه به مرحله بلوغ رسیدن مناظرات می‌تواند نوعی تغییر و تحول را در روند اجرای مناظرات ایجاد کند.

کلانترمهرجردی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در بازدید از نمایشگاه کتاب در محل گفت‌‌وگوی نمایشگاه حاضر شده و یکی از سؤالاتی که ایشان در این محل مطرح کردند این بود که آیا نسل جدید فقط به دنبال گفتن است یا گوش شنوا نیز دارد؟ ما باید در مسئله مناظرات دانشجویی ضمن ترویج فرهنگ گفت‌وگو در محیط دانشجویی، فضای شنیدن مناسب را نیز ایجاد کنیم. 

باید بیشتر شنید تا سخن گفت

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ادامه داد: از لقمان حکیم پرسیدند که چرا زیاد سکوت می‌کنید؟ که در پاسخ فرمودند خداوند برای من دو گوش و یک زبان قرار داده است لذا باید بیشتر شنید تا سخن گفت. لذا باید مناظرات دانشجویی را در دو بال گفتن و شنیدن تقویت کنیم. رویدادهای فرهنگی جهاددانشگاهی بعضاً دارای سابقه یک یا دو دهه هستند و از سوی دیگر تحولات فرهنگی جامعه با سرعت بسیار زیاد رخ می‌دهد لذا برای تأثیرگذاری در این حوزه باید برنامه‌های فرهنگی را به خوبی کیفی‌سازی کنیم تا از این قافله عقب نمانیم. کیفی‌سازی مناظرات دانشجویی باید در دستور کار قرار گیرد و باید گفت‌وگوهای دانشجویی در کشور دارای هویت شده و نقطه‌ نظرات دانشجویان در اختیار مسئولان قرار گیرد. 

وی بیان کرد: جهاددانشگاهی یکی از نهادهایی بود که وقتی مقام‌ معظم رهبری مسئله کرسی‌های آزاداندیشی را مطرح کردند به این قضیه ورود کرده و نسبت به اجرای مناظرات و کرسی‌های آزاداندیشی اقدام کرد. امروز فرصت مناسبی برای جهاددانشگاهی مهیاست که بتواند در این حوزه گامی به جلو برداشته و با ایجاد تحول در مناظرات به سوی توسعه آن حرکت کند. اميدواريم برگزاری این رویداد اسباب خاطر فرهنگیان و دانشجویان را فراهم کند. 

در ادامه این نشست‌ خبری، باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ نیز در سخنانی گفت: دانشگاه علم و فرهنگ دانشگاهی غیرانتفاعی است که زیر نظر جهاددانشگاهی فعالیت دارد. این دانشگاه ۸۲۰۰ دانشجو در ۹۰ کد رشته تحصیلی دارد. اگر کارکردهای دانشگاه را در ادوار گذشته در نظر بگیریم، نسل اول، نسل انتقال دانش؛ نسل دوم؛ نسل تولید دانش؛ نسل سوم، نسل کارآفرین و مدیریت دانش و نسل چهارم دانشگاه نیز کنشگر است که بتواند نیازهای جامعه را پاسخ دهد و برای این قضیه نیز باید ابتدا نیازهای جامعه را تشخیص دهند. 

آموزش مهارت‌های گفت‌وگو

وی افزود: توسعه ارزش مسئله‌ای است که باید در دانشگاه‌های نسل چهارم در دستور کار قرار گیرد تا دانشجویان بتوانند ارزش‌ها را در جامعه ترویج دهند و به توسعه آزاداندیشی و کرسی‌های آزاداندیشی بپردازند. دانشجویان باید در کنار تحصیل مهارت‌های دیگری همچون گفت‌وگو و تفکر را بیاموزند. دانشجویان باید درست حرف زدن و حرف درست را بیاموزند. سازمان دانشجویان در 11 سال گذشته زمینه‌ای را ایجاد کرده که این مسئله در دانشگاه‌ها پیگیری شود و مناظرات دانشجویی شکل گیرد. توسعه بستر گفت‌وگو از سوی جهاددانشگاهی و سازمان دانشجویان پیگیری و در دستور کار قرار دارد. 

وی تصریح کرد: باید کمک کنیم که فضای گفت‌وگو در جامعه توسعه پیدا کند. امروز مسئله ارزش ابعاد فراوانی دارد که قاعدتا معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها باید برنامه‌هایی تهیه کنند که بتواند ابعاد مختلف ارزش به ویژه گفت‌وگو و مناظرات را توسعه بخشد. امروز اعلام آمادگی می‌کنیم در تمامی برنامه‌های سازمان دانشجويان و در جهت توسعه فعالیت‌های فرهنگی مشارکت خواهیم داشت. 

در ادامه جهانیان، معاون فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ نیز در سخنانی بیان کرد: خوشبختانه طی دوره مدیریت جدید دانشگاه علم و فرهنگ فضای تعامل میان دانشجویان و مشارکت آن‌ها در توسعه فرهنگی ایجاد شده است. باید بتوانیم در حوزه فرهنگی‌ متناسب با نیازهای دانشجویان برنامه‌های فرهنگی داشته باشیم.

در ادامه فریدزاده، رئیس سازمان دانشجویان ایران نیز در سخنانی بیان کرد: یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران از روز دوشنبه، هشتم تا روز چهارشنبه، دهم خردادماه با حضور ۱۲ تیم برگزیده و به میزبانی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار می‌شود. مرحله استانی این مسابقات در ۳۱ واحد جهاددانشگاهی با حضور ۱۵۴۸ دانشجو در قالب ۳۸۷ تیم برگزار شد. 

وی با بیان اینکه ۵۸ گروه به مرحله منطقه‌ای مسابقات راه یافتند، گفت: این مرحله در چهار منطقه تهران و شمال، غرب و شمال غربی، جنوب و جنوب غربی و شرق کشور برگزار شد. در مرحله استانی، یزد با ۳۲ تیم، مرکزی با ۲۶ تیم و اصفهان و زنجان و چهار محال بختیاری با ۲۴ تیم بیشترین تیم‌های این دوره را دارا بودند. 

 الگوی بومی‌ شده مدل جهانی مناظرات 

فریدزاده با بیان اینکه مسابقات در قالب تیم‌های چهار نفره شامل دو نفر سخنران و دو نفر محقق برگزار شد، تصریح کرد: این مدل چهار نفره برگرفته از الگوی بومی‌سازی شده مدل جهانی مناظرات است. نفرات شرکت کننده در این مسابقات شامل ۳۸ درصد بانوان و ۶۲ درصد از آقایان بودند که ۶۴ درصد افراد از رشته انسانی، ۶.۴ درصد از رشته پزشکی، ۲۷.۷ درصد از رشته‌های فنی و علوم پایه و ۱.۹ درصد از رشته‌های حوزه هنر بودند. 

وی ادامه داد: بیشترین دانشجویان شرکت کننده در این مسابقات از مقطع کارشناسی با ۸۰.۹ درصد، کارشناسی ارشد با ۷.۷ درصد، دکترا با ۳.۸ و کاردانی با ۷.۶ درصد بودند که در این میان وزارت علوم با ۵۲.۵ درصد بیشترین تعداد شرکت کننده در مسابقات را دارا بود. همچنین، برنامه ویژه امسال برگزاری مراسم گرامیداشت مرحوم عماد افروغ است که با حضور خانواده ایشان برگزار خواهد شد. 

وی با بیان اینکه سخنران ویژه مراسم اختتامیه امسال نیز حجت‌الاسلام خسروپناه، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود، گفت: همچنین، مهمانانی از دولت و هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در مراسم حضور خواهند داشت. همچنین، با همکاری دانشگاه علم و فرهنگ طرح مناظرات میان اساتید و نخبگان را نیز اجرا می‌کنیم که جلسات و نشست‌های ویژه این طرح در حال برگزاری است. سازمان دانشجویان تلاش کرده است تا دغدغه مقام معظم رهبری را در حوزه کرسی‌های آزاداندیشی پیگیری و مرتفع کند که در این زمینه طرح‌های مناظرات دانشجویی و اساتید و نخبگان اجرایی شده و اثرات خوبی در جامعه خواهد داشت. 

فریدزاده بیان کرد: پذیرش گروه‌های حاضر در مرحله کشوری مسابقات از روز دوشنبه‌، هشتم خردادماه انجام شده و مسابقات از صبح روز هشتم خردادماه در سالن همایش‌های دانشگاه علم و فرهنگ آغاز می‌شود. ترکیب داوری این مرحله نیز شامل سه نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه و سه نفر از برگزیدگان مراحل قبلی مسابقات است. همچنین در مرحله نیمه‌نهایی و فینال مسابقات نیز علاوه بر هیئت داوران یک داور نکته‌یاب حضور داشته و از گروه‌های حاضر در این مرحله پرسش خواهد کرد.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: امسال علاوه بر تیم‌های اول و دوم مسابقات، سخنران برتر و تیم اخلاق نیز انتخاب خواهند شد. همچنین تا این لحظه قرار بر این است که مراسم اختتامیه با پیام رئیس‌جمهور برگزار شود.

انتهای پیام
captcha