مؤلفه‌های وحدت در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)
کد خبر: 4145685
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۳

مؤلفه‌های وحدت در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)

مسئول دفتر مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در مشهد گفت: امام خمینی(ره)، انسجام و همبستگی را عامل نجات جوامع اسلامی از زیر سلطه استبداد می‌دانست و ایشان مکرر در تمام دوران مبارزات بر متحد و منسجم بودن مسلمانان تأکید داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد هاشمی راستی، مسئول دفتر مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد هاشمی راستی، مسئول دفتر مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در مشهد، امروز ۱۳ خردادماه در همایش بین‌المللی راه حل مشکلات و معضلات جهان اسلام با بهره‌گیری از اندیشه‌های امام خمینی(ره) که در سالن همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و نام امام خمینی(ره) اظهار کرد: حقیقتاً پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) مهمترین رخداد و ارزشمندترین تحول در قرن بیستم به حساب می‌آید و اگر نگاهی اجمالی به سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی داشته باشیم، در نگاه اول جهان آن روز را دو قطبی می‌بینیم، دوقطبی به این معنا که بر نیمی از کشورهای اسلامی نظام‌های سرمایه‌داری غرب و اروپا حاکم بود و سلطه کامل داشتند و بر نیمی دیگر از کشورهای جهان نظام‌های سوسیالیستی و کمونیستی حکمرانی می‌کرد.

وی بیان کرد: بسیار مهم و درخور دقت و تعمق است که سران کشورهای اسلامی برای پیشبرد برنامه‌ها، نظام سیاسی و مدیریت کلان جامعه باید اصول و مبانی نظام‌های سرمایه‌داری غرب و اروپا را مبنای عمل قرار می‌دادند و چاره‌ای جز اینکه به اصول و مبانی مکتب سوسیالیستی و کمونیستی در رابطه با مدیریت‌های جامعه متعهد باشند و عمل کنند نداشتند.

هاشمی راستی ادامه داد: نفس همین مسئله موجب شده بود در آن سال‌ها زمینه‌های استعمار در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در کشورهای اسلامی برای کشورهای سلطه‌گر در جهان کاملاً فراهم و اینگونه استبداد استعمارگران همواره بر دوش مسلمانان و مستضعفان جهان قرار داشته باشد.

مسئول دفتر مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در مشهد تصریح کرد: در یک چنین اوضاع و احوالی می‌بینیم که بزرگ‌مردی به نام روح الله موسوی خمینی پا به عرصه می‌گذارد. این شخصیت بزرگوار تئوری حکومت اسلامی را بر مبنای تفکر و اندیشه درخشان ولایت فقیه مطرح می‌کند و پس از سال‌ها تلاش، مبارزه و مجاهدت‌های خستگی‌ناپذیر، البته با همراهی و همکاری همه جانبه ملت مؤمن و  خداجوی ایران به نتیجه و انقلاب اسلامی به پیروزی می‌رسد و اندیشه‌های سیاسی امام عینیت پیدا می‌کند.

هاشمی راستی بیان کرد:  امام خمینی(ره) در قرن بیستم برای جهانیان به اثبات رساند که شکل سومی از برنامه‌های حکومتی نیز وجود دارد که این برنامه‌ها ریشه در وحی الهی دارد.  بر مبنای اصول و ارزش‌های معنوی و الهی، این نظام می‌تواند به مدیریت‌های کلان جامعه در ابعاد مختلف بپردازد و با این ارزش‌ها می‌توان جامعه را در میسیر حقیقت و عدالت هدایت کرد، همچنین بر مبنای این اصول و اندیشه، مسلمانان می‌توانند در سایه نظام حکومت اسلامی در مسیر ترقی و تعالی قرار گیرند و قلل مرتفع علم، صنعت و تکنولوژی‌های پیشرفته دنیا را تسخیر کنند و حرف اساسی در همه ابعاد برای گفتن داشته باشند. به این ترتیب درس‌ها و آموزه‌های مکتب و نهضت امام خمینی(ره) برای همه بشریت، به ویژه جهان اسلام درس‌های ناب و مفصلی است. 

وی در ادامه به چند مؤلفه در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) که امروز جهان اسلام شدیداً به آن نیاز دارد، اشاره کرد و گفت: امام خمینی(ره)، انسجام و همبستگی را عامل نجات جوامع اسلامی از زیر سلطه استبداد می‌دانست. ایشان مکرر در تمام دوران مبارزات بر متحد و منسجم بودن مسلمانان تأکید داشت و مسلمانان را بر اساس توحید و یکتاپرستی به وحدت و انسجام فرا می‌خواند.

مسئول دفتر مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در مشهد بیان کرد: مؤلفه دیگر از مولفه‌های وحدت در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)، اخوت و برادری است. ایشان، مسلمانان جهان را به برادری فراخواندند. نهضت امام، مسلمانان را به سوی همبستگی برادرانه سوق می‌دهد. مبنای عمل همان اصل روشن و برجسته «انما المومنون اخوه» است. ایشان از مسلمانان خواست نسبت به یکدیگر نگاه اخوت و برادری داشته باشند، زیرا با نگاه برادرانه است که می‌توان مشکلات، درد و رنج یکدیگر را درک کرد.

هاشمی راستی ادامه داد: مؤلفه دیگر از مؤلفه‌های وحدت در اندیشه امام(ره) تقریب بین مذاهب اسلامی است. وی همه علما و دانشمندان حوزوی و دانشگاهی را مورد تأکید و توصیه قرار داد و فرمود: باید در مسیر تقریب بین مذاهب اسلامی به عنوان یک وظیفه شرعی، انسانی و  اسلامی بکوشند و تلاش کنند. یکی از مهم‌ترین وظایف فرهیختگان، علما و اندیشمندان مسلمان این است که در مسیر تحکیم مبانی وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی تلاش کنند. 

وی افزود: راهکارهای امام خمینی(ره) راهبرد های بسیار مشخصی است، ایشان، توهین به مقدسات هیچ‌یک از فرق و مذاهب اسلامی را جایز ندانست. مسلمانان می‌توانند روی مشترکات و اصول اعتقادی تکیه کنند، تبلیغ و ترویج نمایند و اما در رابطه با موضوعات و مسائل اختلافی و فروعات می‌توانند عقاید یکدیگر را محترم بشمارند و اجازه ندهند اختلاف در فروعات موجب فاصله بین مسلمانان شود و روحیه اخوت و برادری را خدشه‌دار کند. 

هاشمی راستی گفت: امروز یکی از مهم‌ترین وظایف ما تلاش در بازخوانی افکار و اندیشه‌های امام خمینی(ره) برای مسلمانان جهان به ویژه جوانان تحصیل کرده است تا به راحتی بتوانند از این اندیشه‌ها در جهت رفع مشکلات و معضلاتی که دارند، استفاده کنند‌.

انتهای پیام
captcha