شهدای قیام ۱۵ خرداد مصداق کامل غیرت دینی هستند
کد خبر: 4145836
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۲

شهدای قیام ۱۵ خرداد مصداق کامل غیرت دینی هستند

مدیر مدرسه علمیه امامیه شهرکرد گفت: شهدای ۱۵ خرداد سال ۴۲ مصداق کامل غیرت دینی هستند و وقتی عوامل رژیم پهلوی امام خمینی(ره) را در شامگاه ۱۳ خرداد به‌صورت مخفیانه از منزل دستگیر کردند و بردند و وقتی مردم متوجه شدند که پیشوای دینی و مرجع تقلید شجاعشان دستگیر شده، قیامی عمومی و خودجوش برخاسته از غیرت در روز ۱۵ خرداد شکل گرفت.

سیدابوالحسن فاطمی، امام جمعه موقت شهرکرد

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن فاطمی، مدیر مدرسه علمیه امامیه شهرکرد شامگاه گذشته، ۱۴ خردادماه در «آیین گرامیداشت شصتمین سالگرد قیام خونین ۱۵ خرداد» در امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون(س) شهرکرد که با حضور مسئولان و آحاد مردم برگزار شد با گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی(ره) و شهدای ایران اسلامی به‌ویژه شهدای ۱۵ خرداد و با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) با ایمان بود و این ایمان را در بین ملت ایران نیز تقسیم کرد، گفت: امشب نیز شاهد این نشست روحانی و با شکوه در آستان مقدس و معنوی هستیم.

وی با طرح این پرسش که شهدای ۱۵ خرداد چرا مظلوم‌تر و مخلص‌تر از دیگر شهدا هستند؟ افزود: این شهدا مصداق کامل غیرت دینی هستند و وقتی عوامل رژیم پهلوی امام خمینی را در شامگاه ۱۳ خرداد به‌صورت مخفیانه از منزل دستگیر کردند و بردند و وقتی مردم متوجه شدند که پیشوای دینی و مرجع تقلید شجاعشان شدند، قیامی عمومی و خودجوش برخاسته از غیرت در روز ۱۵ خرداد شکل گرفت. 

فاطمی با تصریح اینکه قیام ۱۵ خرداد کاملاً خودجوش و بدون برنامه‌ریزی قبلی بود، بیان کرد: این قیام با فراخوان و بنر و اعلامیه و اطلاعیه و نظیر اینها شکل نگرفت بلکه یک قیام برخاسته از جوشش و غیرت دینی محض بود؛ لذا به علت دستگیری امام(ره)، مردم عصبانی و خشمگین پرشماری در حمایت از مرجع تقلید و مدافع شجاع اسلام و ارزش‌های دینی به خیابان‌ها ریختند و به سمت کاخ مرمر و دفتر شاه پیش رفتند که البته با سد نیروهای نظامی مواجه و شمار زیادی به خاک و خون کشیده شدند.

قیام ۱۵ خرداد؛ حرکت مردمی و خودجوش 

امام‌جمعه موقت شهرکرد تأکید کرد: در دیگر شهرها نظیر این حرکت و اعتراض مردمی شکل گرفت که در ورامین، آحاد مردم مؤمن و حامی مرجعیت به‌صورت کفن‌پوش و آماده شهادت به این آوردگاه قدم نهادند. 

فاطمی در پاسخ به کسانی که نگاه صرفاً سیاسی به قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ داشته و آن‌را حرکتی حساب‌ناشده و بی‌هدف می‌خوانند، تأکید کرد: باید بگویم که این قیام خونین درواقع حرکت دینی و مخلصانه مردمی بود که تحمل آنان به سر آمد، ایمان و تعصب دینی آنان تبلور یافت و این غیرت دینی ابزار پیروزی انقلاب اسلامی نیز شد.

وی افزود: بازار و روحانیت از دیرباز پیوندی دیرینه داشته و علما هرگاه سخنی و اعتراضی داشتند، بازار به کمک آنان می‌آمد و با اعتصاب بازاریان، حکام نیز کوتاه می‌آمدند و تسلیم می‌شدند، نمونه این پیوند دیرین را در جریان تحریم تنباکو مشاهده کردیم و اینهمه ناشی از ایمان و باور دینی بازاریان بود.

فاطمی تبلور ایمان در رادیو و تلویزیون را نیز یادآور شد و توضیح داد: رادیو و تلویزیون نیز که ارگان رسمی و زیر نظر شاه بود از روی ایمان اعتصاب کرد و کمر شاه را شکست. اینکه مردم از منافع و زندگی خود گذشتند و جان و مال خود را نثار انقلاب کردند، حاکی از ایمان بود که اینها با ایمان و غیرت و شجاعت پشتوانه انقلاب و اسلام بودند.

این مدرس حوزه و دانشگاه در استان تشییع جنازه امام خمینی(ره) را یکی از مصادیق ایمان ملت ایران و عشق به امام و رهبری دانست و گفت: در جمعیت میلیونی که برای تشييع ایشان به تهران آمدند، ایمان موج می‌زد و همین عشق و ایمان در دیدارهای اقشار مختلف مردم با رهبر معظم انقلاب نیز تجلی می‌یابد، مادران و پدرانی که با عشق و ایمان فرزندان خود را خالصانه در راه اسلام فدا کردند و حقیقتاً اینهمه ایمان و اعتقاد قلبی را نمی‌توانیم با واژگان وصف و حق شهدای شامخ را ادا کنیم. 

فاطمی عنصر ایمان را عامل تداوم انقلاب و تنها نگذاشتن این نهضت برشمرد و افزود: این ایمان باعث می‌شود رهبر را تنها نگذاریم و حافظ و نگهبان اسلام در فراز و نشیب تاریخ باشیم. زندگی مؤمنانه ارمغان ارزشمندی بود که جمهوری اسلامی، امام راحل و شهدای ادوار مختلف برای ما به يادگار گذاشتند.

ویژگی‌های زندگی مؤمنانه ملت ایران

مدیر مدرسه علمیه امامیه در تبیین زندگی مؤمنانه ملت ایران، گفت: زندگی مؤمنانه ناظر بر داشتن اخلاق و ادب و حرکت در مسیر وحدت و همدلی بوده و به معنی داشتن تقوا، دوری از سودجویی و ظلم به همدیگر و داشتن عمل پاک در هر جایگاه و مقامی است؛ کسی که در رأس کار است اگر خدا را مدنظر قرار دهد، عدالت و انصاف را رعایت کند و از ایمان انسان‌ها حفاظت کند، زندگی مؤمنانه دارد.

فاطمی بیان کرد: زندگی مؤمنانه سراسر توکل و توسل است و امر به معروف و نهی از منکر در آن موج می‌زند، زندگی مؤمنانه یعنی آنکه اگر مشاهده کردیم کسی مسیر غلط را طی می‌کند، محترمانه و مؤدبانه و از راه‌های پسندیده به او تذکر بدهیم و او را به راه بیاوریم و متنبه کنیم و این انجام مسئولیت نیز از ویژگی‌های زندگی مؤمنانه است. 

این کارشناس مسائل دینی در استان با تأکید بر اینکه زندگی مؤمنانه به معنی نصب‌العین قرار دادن احکام شرع مقدس است، توضیح داد: این رویکرد در تمامی ساحت‌های زندگی فردی و اجتماعی باید مورد توجه قرار بگیرد؛ زندگی مؤمنانه یعنی تربیت دینی فرزندان، حفاظت از حجاب و نجابت و عفت و ... که اميدواريم آنگونه که شایسته است در داشتن یک زندگی سالم قدم برداریم.

فاطمی در پایان گفت: همه ما وظیفه داریم از اهداف و ارزش‌های مورد نظر امام راحل و شهدا حفاظت کنیم و از اسلامی که امام برایش تلاش کردند، دور نشویم و پیرو خط رهبر معظم انقلاب باشیم. 

انتهای پیام
captcha