هزینه حافظ کل شدن برای هر نفر 15 میلیون تومان است
کد خبر: 4151668
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵
حجت‌الاسلام میریان:

هزینه حافظ کل شدن برای هر نفر 15 میلیون تومان است

مدیر مرکز قرآن کریم و رئیس اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی گفت: خانواده‌ها برای آموزش قرآن به فرزندان خود هزینه نمی‌کنند در حالیکه برای اینکه یک نفر حافظ کل شود، بدون در نظر گرفتن سایر هزینه‌ها فقط 15 میلیون تومان یعنی هر جزء 500 هزار تومان، هزینه تدریس مربی وی می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمسعود میریان، مدیر مرکز قرآن کریم و رئیس اداره علوم قرآنی آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمسعود میریان، مدیر مرکز قرآن کریم و رئیس اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی، امروز 10تیرماه، در نشست خبری تشریح برنامه‌ها و دستاوردهای قرآنی آستان قدس رضوی، که در مرکز قرآن کریم این آستان برگزار شد، بیان کرد: مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی 6 سال است که فعالیت دارد و در سال 96 طرح حافظون را آغاز کرده که از آن طرح 505 نفر حافظ کل و در سال 1400 حدود 37 نفر خروجی حافظ کل داشتیم و تا سال 1403 نیز 500 حافظ دیگر به این تعداد اضافه خواهد شد.

وی اظهار کرد: بالغ بر 200هزار نفر در رشته‌های مختلف از آموزش‌های قرآنی مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی از زمان تاسیس تاکنون آموزش دیده‌اند.

میریان ادامه داد: طرح «من قرآن را دوست دارم» از میلاد امام رضا(ع) در سال 1400 آغاز و به عنوان اولین اقدام مشترک فعالیت‌های قرآنی اعتاب مقدسه و بقاع متبرکه ایران است که پس از کارشناسی‌های فراوان در چهارمین اجلاسیه تولیت‌های معزز آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه به تصویب رسید.

وی افزود: اعتاب مقدسه حضرت عبدالعظیم(ع)، حضرت شاه‌چراغ(ع)، حضرت معصومه(س)، مسجد جمکران، سازمان اوقاف و امور خیریه، به عنوان متولی بقاع و امام‌زاده‌ها و دو مجموعه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی در این طرح ملی مشارکت و همکاری دارند.

مدیر مرکز قرآن کریم و رئیس اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی ادامه داد: از مرحله چهارم طرح «من قرآن را دوست دارم» با محوریت حفظ قرآن کریم همزمان با هفته وحدت امسال رونمایی خواهد شد.

وی بیان کرد: دو کار آموزشی شامل دوره‌های تربیت مربی مهدالرضا(ع) به صورت حضوری و غیر حضوری ویژه بانوان با مدرک تحصیلی دیپلم به بالا و گذراندن دوره تجوید برگزار خواهد شد و کسانی که گواهینامه دوره را اخذ کنند، می توانند در شعب مهدالرضا(ع) مشغول فعالیت شوند.

میریان اضافه کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما نیز آموزش خانواده‌های مهدالرضا(ع) است که با هماهنگی مکتب النرجس با استفاده ازدپارتمان آموزش خانواده انجام خواهد شد که در این خصوص مربیانی برای پنج مهارت شامل آموزش فرزندپروری، انتخاب زو‌ج، همسرداری و... آموزش لازم را دیده و اجرای این طرح را بر عهده دارند.

مدیر مرکز قرآن کریم و رئیس اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی گفت: ثبت‌نام بزرگترین پروژه قرآنی یعنی مهدالرضا(ع) از شنبه هفته آینده آغاز خواهد شد که این طرح نیز در بیش از 150 شعبه مشهد صورت خواهد گرفت.

وی افزود: ثبت‌نام در این طرح از 17 تیرماه آغاز و به مدت 20 روز ادامه خواهد داشت که ظرفیت 15هزار متقاضی برای این طرح فراهم شده و امیدواریم مانند سال گذشته با استقبال خانواده‌ها همراه باشد.

میریان استفاده از ظرفیت فضای مجازی در برگزاری طرح‎های قرآنی سازمان نیز مهم برشمرد و گفت: بسیاری از طرح‌های قرآنی مرکز به صورت مجازی برگزار می‌شود، از آن جمله طرح «شمیم تلاوت» است. این طرح شامل کلاس‌های آموزشی عمومی قرآن کریم روانخوانی قرآن کریم، تجوید مقدماتی و تکمیلی، تدبر در قرآن کریم (جزء ۳۰)، ترتیل (نغمات و الحان) است. ويژه افراد ۸ تا ۱۵ سال و افراد بالای ۱۵ سال برای برادران و خواهران برگزار می‌‌شود. این طرح رایگان بوده و در حال حاضر 2070 نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند.

وی طرح پیشگامان قرآنی مهدالرضا(ع) را از دیگر طرح‌ها برشمرد و ابراز کرد: هدف از برگزاری این دوره آموزشی شناسایی نخبگان قرآنی از سنین پایین، رشد و استعداد کودکان در پرتو آموزه‌های قرآن و دست‌یابی به تلاوت‌های فاخر قرآنی است که در طرح پیشگامان 1 تعداد 1795 نفر فقط در مشهد شرکت کرده‌اند.

مدیر مرکز قرآن کریم و رئیس اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی ادامه داد: طرح «تحفیظ رضوی» به صورت حضوری و مجازی در مشهد با حضور 1200 نفر در هر دوره هفته‌ای سه بار در 100 مسجد مشهد برگزار می‌شود و حدود 200 قرآن آموز هم مجازی در این طرح مشغول هستند.

میریان بیان کرد: در راستای آموزش مفاهیم قرآن کریم نیز در همه دوره‌های آموزشی حتی درمهد الرضا(ع) هم اقداماتی انجام شده و برای مهدالرضا(ع) نیز هفت جلد کتاب با محوریت آموزش مفاهیم قرآن به چاپ رسیده و آیات و روایات کاربردی از سنین خردسالی تا دوره‌های تخصصی نیز در دوره‌های آموزشی گنجانده شده است.

وی اظهار کرد: از دیگر اقدامات، برگزاری دوره‌های قرآن امام رضایی(ع) در راستای نظام‌مندی جلسات قرآن سنتی است که به صورت آزمایشی در 110 مسجد آغاز شده تا در صورت اجری موفقیت‌آمیز به صورت سراسری برگزار شود.

مدیر مرکز قرآن کریم و رئیس اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی گفت: طرح ملی «تلاوت شباب الرضا(ع)» با همراهی 55 موسسه قرآنی در 22 استان در حال برگزاری است که یک دوره 6 ساله با 18 ترم و هر ترم 64 جلسه طراحی شده است و آموزش تقلیدخوانی در چهار رشته از استاد عبدالباسط، مصطفی اسماعیل، شحات انور و منشاوری را یاد می‌گیرید با 10 جز مفاهیم قرآن را فرا می‌گیرند و عمدتا این 10 جزء را حفظ می‌کنند و در صورت توانایی و استعداد صوت به دوره‌های  بالاتر راهنمایی می‌شوند.

میریان با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم، افزود: در سال 97 وقتی ستاد ملی حفظ فعال بود، آستان قدس رضوی نیز یکی از اعضا بود. در حال حاضر دیگر نه ستاد ملی حفظ فعال و نه آستان قدس رضوی عضو ستاد است. سهمیه‌ای که برای همه اعتاب مقدسه در نظر گرفته شد 500 هزار حافظ تا افق 1414 بود که البته این سهم بالایی است و به این راحتی تحقق نخواهد یافت.

مدیر مرکز قرآن کریم و رئیس اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی گفت: طرح «من قرآن را دوست دارم» را در راستای همین هدف برای اجرای منویات مقام معظم رهبری، مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم آغاز کردیم و امیدواریم موفق شویم، ضمن اینکه با این شیوه آموزشی حفظ که در کشور در حال اجرا است این تحقق تا 50 سال دیگر هم امکان‌پذیر نخواهد بود هر چند مشوق‌های قانونی برای حفظ در نظر گرفته شده، اما در این خصوص فرهنگ‌سازی نشده است.

وی گفت: خانواده‌ها برای آموزش قرآن برای فرزندان خود هزینه نمی‌کنند، در حالیکه برای اینکه یک نفر حافظ کل شود، بدون در نظر گرفتن سایر هزینه‌ها تنها 15 میلیون تومان یعنی هر جزء 500 هزار تومان، هزینه تدریس مربی وی می‌شود.

انتهای پیام
captcha