به گزارش خبرنگار ایکنا، محمد رضوانیفر، رئیس گمرک کشور به عنوان سخنران نخست نشست تخصصی «راهکارهای توسعه صادرات بخش تعاون»، گفت: سال گذشته یک و نیم میلیارد دلار صادرات بخش تعاونیها در کشور رقم خورد که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد داشت و 2/5 درصد از صادرات 53 میلیارد دلاری کشور را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: در این باره چند نکته مهم وجود دارد؛ نخست اینکه صادرات بخش تعاونی از تنوع خوبی از صنایع غذایی تا مصالح ساختمانی برخوردار است. دومین موضوع، صادرات در این بخش از پایداری و ثبات بیشتر برخوردار بوده علاوه بر اینکه پراکندگی جغرافیایی بیشتری دارد.
رئیس گمرک کشور با بیان اینکه مهمترین نکته در صادرات غیرنفتی کشور در بخش تعاونیها این است که ۷۵ درصد مقصد صادراتی کشور فقط پنج کشور چین، هند، ترکیه، امارات و عراق است که این رویه باید اصلاح شود، اظهار کرد: وظیفه گمرک همراهی و تسهیلگری برای شرکتهای تعاونی است و سهم تعاونی باید بهعنوان یک رکن در اقتصاد کشور تثبیت شود.
رضوانیفر با اشاره به تفاهمنامه میان وزارت تعاون و گمرک گفت: در این تفاهمنامه چند محور دنبال میشود؛ نخست؛ مبادله برخط اطلاعات بخش صادرات بین دو نهاد است. دوم؛ تسهیلگری و قرار دادن شرکتهای تعاونی بهعنوان فعالان مجاز و برگزیده اقتصادی است. اضافه شدن شرکتهای بزرگ تعاونی در این فهرست کمک بسیاری به تسهیل امور برای این شرکت میشود. محور سوم؛ تعریف خدمات ویژهای که تعاونیها نیاز دارند.
رئیس گمرک در پایان با بیان اینکه رشد نرخ صادراتی حوزه شرکتهای تعاون دو برابر نرخ صادراتی سایر بخشها است، گفت: در این راستا کارگروه ملی پیشبینیپشده تا درباره تعریف خدمات و محصولات جدید توافقات انجام شود و بر اساس جدول زمانبندی تدوین و پیادهسازی شود.
مهدی مسکنی، معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان سخنران دوم این نشست گفت: ظرفیتهای خوبی در کشور برای گسترش شرکتهای تعاونی وجود دارد. اطلاع از این ظرفیتها خود موضوع مهمی است. چرخش اطلاعات در این حوزه ضروری است. اطلاعات کمک میکند کمهزینهتر و شفافتر جلو برویم.
وی با بیان اینکه در بخش تعاون صادرات موضوعیت دارد زیرا تعاونیها تولید کوچک و متوسط دارند و حلقههای میانی میتواند به صادرات محصولات این بخش کمک کند، گفت: معتقدم در اقتصادی که مورد هجمه تحریم است مدل کسبوکارهای کوچک میتواند موفقتر از مدلهای کسبوکار بزرگ است که یکی از نمونههای مدلهای کسبوکار کوچک شرکتهای تعاونی است.
وی با بیان اینکه موفقیت در این بخش به چند پیش شرط نیاز دارد، افزود: نخست اینکه خود را مجهز به دانش روز جهان کنیم و بتوانیم شفافیت را در بالاترین سطح داشته باشیم. دیگر اینکه از ظرفیت تعاونیهای مرزنشین که به فراموشی سپرده شده مورد توجه قرار گیرد. در حال حاضر فقط از ۱۰ درصد این ظرفیت استفاده میشود.
مکسنی با تأکید بر اینکه موضوع دیگر فعال کردن خوشههای تخصصی است، اظهار کرد: امسال برای نخستینبار در همایش جایزه برتر صادراتی برای کارآفرینان، یک شرکت تعاونی برگزیده شد. همچنین رئیس سازمان توسعه تجارت قول مساعد داده تا در جایزه صادراتی این سازمان از شرکتهای تعاونی نیز دعوت شود.
به گزارش ایکنا، شیخ حسینی، مدیرعامل بانک توسعه تعاون سخنران بعدی این نشست بود که گفت: صادرات در تورم و هم تولید تأثیر مستقیم دارد؛ یعنی در رشد تولید و کاهش تورم اثرگذار است. تعاونیها رکن اصلی اقتصاد مردممحور محسوب میشوند. عمدتاً تعاونیها بنگاههای کوچک و متوسط محسوب میشوند و براساس مزیتهای منطقهای و محلی تشکیل میشوند و به همین دلیل باعث شده در توسعه اشتغال و کاهش ریسک اقتصادی اثرگذار باشند.
وی ادامه داد: فعالیت تعاونی از ریسک اقتصادی کمتری برخوردار است و از سوی دیگر تعاونیها به عنوان میانبر و تسهیل کننده به شمار میروند. همچنین تعاونیها زمینه صادرات محصولات را فراهم میکند و این واقعاً یک ظرفیت بالقوهای است که مغفول مانده و از آن استفاده نشده است.
مدیرعامل بانک توسعه تعاون بیان کرد: بانک توسعه تعاون بازوی کمک به تعاونیها محسوب میشود و از طریق تسهیلات تکلیفی و قراردادها با دستگاههای دیگر میتوانیم به تعاونیها کمک کنیم.
البرز محمدی، سرپرست صندوق ضمانت سرمایهگذاری تعاون چهارمین سخنران این نشست بود و با تأکید بر تاثیر بخش تعاون بر صادرات گفت: واقعاً تعاون و تأثیر آن بر صادرات به عنوان حلقه مفقوده محسوب میشود. به عنوان مثال بازار کشورهای همسایه ظرفیت خوب صادراتی به حساب میآید ولی تعاونیها سهم خوبی در صادرات به این کشورها ندارند و فقط یک و نیم درصد محصولات کشاورزی بخش تعاون صادر میشوند.
وی افزود: اولین گام و اولین کار میتواند این باشد که در حوزه بازار کشورهای همسایه تحقیقاتی انجام شود و هرچند شاید این تحقیقات هزینهبر باشد ولی فرصت خوب سرمایهگذاری تلقی میشود.
سرپرست صندوق ضمانت سرمایهگذاری تعاون با بیان اینکه ویژگی اقلیمی کشور ایران به تنوع خوب محصولات کشاورزی منجر شده و حتی میتواند به صادرات محصولات کشاورزی به دیگر کشورها بینجامد، اظهار کرد: خیلی از چالشهای بخش کشاورزی ایران مربوط به این است که تولیدات کشاورزی صادراتمحور نیست بلکه معیشتمحور است و به طور کلی نگاه بیرون به کشور را ندارد و آسیب محسوب میشود و حتی نبود این نگاه به کاهش استانداردهای تولید انجامیده است.
محمدی اضافه کرد: اگر تعاونیها آمادگی، استطاعت مالی و شناخت دقیقی از بازار نداشته باشند نمیتوان انتظار داشت اتفاق خاصی در بخش تعاون رخ دهد.
وی با بیان پیشنهادی بیان کرد: ایجاد پایانههای صادراتی محصولات تعاونی در خوزستان و بوشهر نقش مهمی در توسعه صادرات محصولات کشاورزی دارند و همچنین باید برروی برندسازی و استفاده از ظرفیت مناطق آزاد تمرکز کرد. از سوی دیگر باید با دستگاه دیپلماسی ارتباط برقرار کرد که جرقه آن زده شده تا بتوان با استفاده از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی بخش تعاون را تقویت کرد و در نهایت هم باید از ظرفیت فضای مجازی هم استفاده کرد.
براساس این گزارش در این نشست تخصصی، پنل پرسش و پاسخ مطرح شد و برخی تعاونگران مشکلاتشان را مطرح کردند و کارشناسان راهکارهایی را ارائه کردند. همچنین در خلال برگزاری نشست تفاهمنامه مشترک گمرک و معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به امضا رسید.
انتهای پیام