تربیت نفوس و خدمت به خلق؛ اصلی‌ترین کارویژه مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) کاشان
کد خبر: 4162109
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸
به‌مناسبت روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی

تربیت نفوس و خدمت به خلق؛ اصلی‌ترین کارویژه مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) کاشان

مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) کاشان به‌عنوان مجموعه‌ای مردم‌نهاد، تربیت اقشار گوناگون جامعه براساس آموزه‌های قرآن و عترت و خدمت به خلق را اصلی‌ترین کارویژه‌های خود قرار داده است.

مجتبی حسن‌زاده مدیر مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) کاشانبنا به درخواست سازمان‌های مردم‌نهاد در همایش مشترک دولت و تشکل‌های اجتماعی، با پیشنهاد وزارت کشور و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۲۲ مردادماه با عنوان «روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی» نام‌گذاری شد. هدف از این نام‌گذاری، نزدیک کردن دولت به سازمان‌های مردم‌نهاد و تأکید بر نقش تشکل‌ها در پیشبرد امور و توسعه کشور است. به همین مناسبت، خبرنگار ایکنا از اصفهان با حجت‌الاسلام مجتبی حسن‌زاده، بنیانگذار مؤسسه قرآنی و مردم‌نهاد امیرالمؤمنین(ع) کاشان به گفت‌وگو نشسته است.

ایکنا ـ در چه سالی و با چه هدفی، مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) را تأسیس کردید؟ 

این مؤسسه از سال ۸۲ با هدف تلفیق قرآن و عترت، زدودن غربت از کتاب نهج‌البلاغه و آشنایی جامعه اسلامی با «اخ‌القرآن» فعالیتش را شروع کرد و نهادینه کردن مباحث این کتاب در جامعه را سرلوحه کار خود قرار داد. قرآن کریم کم‌وبیش میان مسلمانان رواج دارد، هرچند که مهجور است؛ اما نهج‌البلاغه با اینکه زبان گویای الهی و بهترین تفسیر قرآن از زبان علی بن ابیطالب(ع) محسوب می‌شود و تجسم عینی قرآن در آن وجود دارد، مهجورتر است. اگر کسی نهج‌البلاغه را نشناسد، قرآن را نمی‌شناسد و بر هر انسان بینایی واجب است که به نهج‌البلاغه یا پنجره ورود به قرآن تأسی کند.

ایکنا ـ در چه شرایطی و با توجه به احساس چه نیازی، تصمیم به راه‌اندازی مؤسسه گرفتید؟

با توجه به اینکه تمام اقشار جامعه نیازمند تبیین نهج‌البلاغه بودند، تصمیم گرفتیم مؤسسه قرآن و عترت راه‌اندازی کنیم. شاخصه عترت همان نهج‌البلاغه است؛ از این‌رو مؤسسه، امیرالمؤمنین(ع) نام‌گذاری شد.

ایکنا ـ به‌عنوان بنیان‌گذار یک مؤسسه مردم‌نهاد، چه سخنی خطاب به آحاد مردم و مسئولان دارید؟

راه نجات بشریت، قرآن و کتاب «اخ‌القرآن» است. اگر بخواهیم از آفت‌های آخرالزمان در امان باشیم، باید به این دو کتاب تأسی کنیم. تأثیرگذاری کلام مولا در حال حاضر هم می‌تواند بسیار زیاد باشد، از آنجا که استاد مطهری نیز می‌‌گوید: «آنان که پای خطبه‌ها و موعظه‌های امیرالمؤمنین(ع) می‌نشستند، سخت تحت‌تأثیر قرار می‌گرفتند.» هنوز هم کدامین دل است که پای خطبه‌ها، موعظه‌ها، حکمت‌ها و نامه‌های امیرالمؤمنین(ع) بنشیند و نلرزد. همان‌طور که همام بن شریح تحت‌تأثیر خطبه ۹۳ نهج‌البلاغه قرار گرفت، امروز هم هر انسان روشن‌ضمیری پای این کتاب بنشیند، می‌تواند داروی تمام دردهای شخصی و اجتماعی خودش را پیدا کند. در هر بعدی، امام علی(ع) شاهکاری از خود به جا گذاشته است. بنابراین، به تمام انسان‌ها سفارش می‌شود از این کتاب بیشتر استفاده کنند.

ایکنا ـ به‌عنوان مؤسس این مجموعه، چه انتظاری از طیف‌ها و گروه‌های گوناگون دارید؟

نگذارند نهج‌البلاغه این‌قدر غریب بماند. آن‌قدری که برای عمامه علی بن ابیطالب(ع) احترام قائل هستیم، باید هزاران بار بیشتر برای تراوشات روحی امیر کلام اهمیت قائل باشیم. به عبارتی، راه گره‌گشایی از مشکلات تمام دنیا نهج‌البلاغه است. امام زمان(عج) وقتی ظهور کنند، شکی نیست که نقشه راهشان کتاب نهج‌البلاغه خواهد بود؛ از لحاظ اخلاقی نقشه راهشان خطبه ۹۳، از لحاظ حکومت‌داری عهدنامه مالک اشتر یا نامه ۵۳ و... . پس به تمام دانشگاه‌ها، مساجد، مؤسسات، کانال‌ها و روحانیت توصیه می‌شود تمام وقت خود را بگذارند تا نهج‌البلاغه را در همه ابعاد آموزش بدهند.

ایکنا ـ به چند مورد از تأثیرات مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) در مشارکت‌های اجتماعی اشاره کنید.

هرکس با نهج‌البلاغه انس داشته باشد، خواه ناخواه خودش را عضوی از جامعه می‌داند و سعی می‌کند در جامعه بیشترین اثر و مشارکت را داشته باشد. در دارالمؤمنین کاشان، طی دوران کرونا بیشتر کسانی که به ضدعفونی کردن معابر شهری می‌پرداختند، یا آنهایی که تغسیل اموات را انجام می‌دادند و یا در زمان تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی یکی از پرکارترین اقشار محسوب می‌شدند، همان تربیت‌یافتگان مکتب امیرالمؤمنین(ع) و اشخاصی بودند که با نهج‌البلاغه انس داشتند.

ایکنا ـ مهم‌ترین و اثرگذارترین رویکرد مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) به‌عنوان یک تشکل اجتماعی چیست؟

همه کسانی که با موسسه امیرالمؤمنین(ع) سر و کار دارند، اذعان می‌کنند که این مؤسسه در ابعاد گوناگون بسیار اثرگذار است، به‌خصوص در بعد تربیت نفوس؛ مثلاً با برگزاری دوره‌های حفظ یک ساله، چهار ساله و یا شش ساله برای نوجوانان و جوانان، دوره‌های تفسیری، دوره‌های تربیتی، کلاس‌های ویژه خردسالان و مدارس جنت که به‌صورت اختصاصی به امانتداری از مردم می‌پردازد، سعی می‌کند در باب تربیت اقشار گوناگون جامعه بر اساس آموزه‌های قرآن و عترت گام بردارد. از بعد اجتماعی نیز خدمت به خلق را اصلی‌ترین کار خود قرار می‌دهد، به‌گونه‌ای که دیگر مؤسسات هم از این مجموعه الگوبرداری می‌کنند.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha