همبستگی بین مسلمانان در پرتو امامت و ولایت جهانی می‌شود
کد خبر: 4166750
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۱
مدرس حوزه علمیه امام حسین(ع) همدان:

همبستگی بین مسلمانان در پرتو امامت و ولایت جهانی می‌شود

حجت‌الاسلام هادی عیوضی با بیان اینکه اربعین این فرصت را ایجاد کرده است که همه مسلمانان از هر قومیتی، در رنگ و نژاد و فرهنگ و زبان مختلف صمیمانه در کنار هم جمع شوند، گفت: راهپیمایی اربعین به همگان ثابت کرد در پرتو امامت و ولایت، همبستگی بین مسلمانان جهانی می‌شود.

حجت‌الاسلام هادی عیوضی، مدرس حوزه علمیه امام حسین(ع) همدانحجت‌الاسلام هادی عیوضی، مدرس حوزه علمیه امام حسین(ع) همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان با بیان اینکه اربعین این فرصت را ایجاد کرده است که همه مسلمانان از هر قومیتی، در رنگ و نژاد و فرهنگ و زبان مختلف صمیمانه در کنار هم جمع شوند و یک هدف را دنبال کنند، امام را مقصود خود قرار دهند که همه این اتفاقات یک وجه اشتراک دارند و آن هم امام حسین(ع) و ولایت است، گفت: اعتقاد به ولایت می‌تواند جامعه‌ای همدل و یک‌دست ایجاد کند. در حقیقت در پرتو این امامت و ولایت است که همبستگی جهانی برای مسلمانان رخ می‌دهد.

این مدرس قرآن تقوای قلبی را از مهم‌ترین آثار و برکات اربعین دانست و افزود: تقوای قلبی یکی از مهم‌ترین آثار اخلاقی پیاده‌روی اربعین است؛ در حقیقت این جریان مصداقی از شعائر الهی است که آثار آن سالم شدن قلب انسان از کینه‌ها و هر آنچه بدی‌هاست. منعطف شدن قلب و دارا شدن احساساتی پاک حول محور الهی است که در نتیجه کسب این خصوصیات اخلاقی، وحدت و همدلی بین مردم به‌وجود خواهد آمد.

وی با تأکید بر اینکه باید از مشابه‌سازی پیاده‌روی اربعین برای سایر مناسبت‌ها پرهیز شود، تصریح کرد: پیاده‌روی اربعین پیام استکبارستیزی و ایجاد مقدمات ظهور را دارد؛ بنابراین نباید پیاده‌روی اربعین را تبدیل به واقعه‌ای کنیم که فقط به دنبال زیارت است، این جریان پیام ظلم‌ستیزی امام حسین(ع) را به جهانیان نشان می‌دهد و مقدمات ظهور حضرت حجت(عج) را فراهم می‌کند.

پیاده‌روی اربعین؛ فرصتی برای انتقال فرهنگ‌ها

مدرس حوزه علمیه امام حسین(ع) همدان با اشاره به اینکه پیاده‌روی اربعین ظرفیت و فرصتی است که می‌توانیم انتقال فرهنگ و عقاید داشته باشیم، بیان کرد: از این فرصت می‌توان برای انتقال مباحث دینی و مذهبی و همچنین انتقال ماهیت انقلاب اسلامی از طریق برگزاری نمایشگاه‌ها در مسیر زائران استفاده کرد.

عیوضی با تأکید بر اینکه نخبگان تبلیغی کشور برای چنین فرصت مهمی باید اتاق فکر تشکیل دهند، افزود: در همین موکب‌ها می‌توان اتاق‌هایی برای فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی، بیان مطالب نو و پرسش و پاسخ در زمینه‌های اعتقادی، مشاوره ای و... تشکیل داد. با برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ می‌توان انقلاب اسلامی را معرفی کرد و یا در مسیر زائران فعالیت‌های فرهنگی متنوع همچون فصل شیدایی را برگزار کرد؛ همچنین با تهیه بروشورها، کلیپ‌ها و پادکست‌هایی برای زائران ویژگی‌ها و چرایی و اهداف جمهوری اسلامی را تشریح کرد و آن را به همگان معرفی کرد.

این مدرس قرآن با بیان اینکه زائران پیاده‌روی اربعین تشنه مطالب نو و جدید هستند، افزود: مسئولان فرهنگی کشور باید خوراک فکری خوبی برای زائران داشته باشند تا ضمن استقبال، تبلیغات گسترده‌ای نیز انجام شود.

عیوضی تصریح کرد: در صورتی که زائران اربعین پس از بازگشت از این سفر معنوی در راستای مسئولیت‌های اجتماعی قدم بردارند سفر و زیارت آن‌ها ارزشمندتر خواهد شد همچون مدرسه‌سازی، کمک به نیازمندان، تأمین جهیزیه نیازمندان، آزادسازی زندانیان، گذشت از حقوق مالی خود در برابر افراد ناتوان و... که در مسیر پیاده‌روی اربعین می‌توان با گفتمان‌سازی، اهمیت این موارد را به مرور تبیین کرد و یا با تشکیل شبکه‌های اجتماعی مربوط به این امور از ظرفیت این افراد پس از بازگشت از سفر معنوی زیارت امام حسین(ع) استفاده کرد.

وی اظهار کرد: نورانیتی که طی سفر اربعین ایجاد شده ماحصل اجتماع ۲۰ میلیونی زائران است؛ به عبارتی وقتی تمام این افراد در مسیر ولایت قرار گرفتند این حالت معنوی در آن‌ها ایجاد شد. بنابراین، برای حفظ این حالت روحی و معنوی باید همواره با ولایت و در مسیر ولایت قرار بگیرند.

عیوضی یادآور شد: انسان‌ها وقتی که در سایه همدلی و وحدت زندگی کنند؛ از منظر قلبی نیز به یکدیگر نزدیک می‌شوند در نتیجه جامعه پرقدرت خواهد شد و در مقابل آسیب‌های اجتماعی دشمنان مقاوم‌تر می‌شوند و جامعه در راستای رسیدن به اهدافش حرکت می‌کند، این همدلی و مساوات در اربعین تجربه می‌شود.

زائران اربعین به آداب و رسوم کشور میزبان پایبند باشند

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: لازم است زائران قوانین کشور عراق را بشناسند، اخلاق و رفتار خود را در برخورد با آن‌ها متناسب کنند، از زحمات آن‌ها تشکر کرده و زبان آنان را یاد بگیرند تا گفت‌وگوی مختصر و ساده‌ای با آن‌ها داشته و ارتباط صمیمانه برقرار کنند.

مدرس حوزه علمیه امام حسین(ع) همدان با تأکید بر اینکه باید از حرکاتی که موجب اختلاف‌افکنی در بین زائران می‌شود، پرهیز کرد، افزود: اظهار نظر در زمینه مسائل سیاسی و علمای آن‌ها می‌تواند زمینه‌ساز اختلاف باشد، عراقی‌ها همه دارایی خود را به کار می‌گیرند تا به بهترین حالت به زائران اباعبدالله(ع) خدمت کنند، بنابراین بهتر است که از نذری آن‌ها استقبال شود، این موارد ارتباط صمیمانه‌ای بین زائران ایجاد خواهد کرد.

عیوضی گفت: باید آداب و رسوم کشور میزبان را تا حدودی شناخت و به آن پایبند بود، به‌عنوان نمونه عراقی‌ها در ایام محرم و صفر آرایش کردن را به هر نحوی که باشد ناپسند می‌دانند، بنابراین در رعایت حجاب و آرایش کم و یا زیاد، مقید هستند، لازم است نقاط قوت و ضعف و هنجارهای اجتماعی کشور میزبان را شناخت و آن‌ها را رعایت کرد.

انتهای پیام
captcha