رسانه‌ها اثرگذارترين ابزار جنگ نرم‌ هستند
کد خبر: 4171723
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۲
رییس دانشگاه قم:

رسانه‌ها اثرگذارترين ابزار جنگ نرم‌ هستند

حجت‌الاسلام شریفی گفت: مهمترین ابزارهای جنگ ترکیبی، ابزار تبلیغات و رسانه است؛ به تعبیر دیگر، عمومی‌ترين و اثرگذارترين ابزار جنگ نرم‌، رسانه‌ها هستند، به همين دليل، بعضاً جنگ نرم را جنگ رسانه‌ای می‌نامند.

به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی رئیس دانشگاه قم، دیروز 5 مهرماه در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشکده دین و رسانه، ضمن تبریک اعیاد ماه ربیع الاول و میلاد پیامبر پاکی‌ها و هفته دفاع مقدس بیان کرد: بخش زیادی از آیات قرآن آیات توصیفی است و نه توصیه‌ای، یعنی خدای متعال یک واقعیت‌های تاریخی یا حقایق جهان مادی را توصیف می‌کند و قواعد و سنت‌هایی حاکم بر جهان و انسان را ذکر می‌کند.

وی ادامه داد: بخشی از این آیات توصیفی، آیاتی است که رابطه دین‌ستیزان و دین‌داران را ترسیم می‌کند و برنامه‌های دشمنان دین علیه دین و دینداران را توصیف می‌کند؛ از جمله این آیات می‌توان به «وَ لَنْ تَرْضى‏ عَنْكَ الْيَهُودُ وَ لاَ النَّصارى‏ حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ؛ (بقره، آيه120)» و «وَلاَ يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىَ يَرُدُّوكُمْ عَن دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُواْ (بقره، 217)» و «وَ لا تَزالُ تَطَّلِعُ عَلى‏ خائِنَةٍ مِنْهُمْ إِلاَّ قَليلاً مِنْهُمْ (مائده، 13)» اشاره کرد.

رئیس دانشگاه قم افزود: در کنار این آیات توصیفی آیات توصیه‌ای نیز هست که به مؤمنان دستور می‌دهد و توصیه می‌کند تا رفع فتنه در عالم و اقامه دین الهی، شما هم دست از مبارزه برندارید، تا کفر و شرک و فتنه هست، مبارزه هم باید باشد، به تعبیر امام خمینی «ما می‌گوییم تا شرک و کفر هست، مبارزه هست و تا مبارزه هست، ما هستیم؛ ما بر سر شهر و مملکت با کسی دعوا نداریم. ما تصمیم داریم پرچم «لا اله الّا الله» را بر قلل رفیع کرامت و بزرگواری به اهتزاز درآوریم.(صحیفه، ج۲۱، ص۸۸)» و باز هم به تعبیر امام امت، شعار و هدف ما بسیار بالاتر از شعار «جنگ جنگ تا پیروزی» است؛ شعار قرآنی و اسلامی ما عبارت است از«جنگ تا رفع فتنه از عالم» (صحیفه، ج۱۹، ص۱۱۶).

وی با اشاره به آیات 193سوره بقره و 39 سوره انفال اظهار کرد: اما توجه داریم که آن حمله و این دفاع؛ آن جنگ و این جهاد، آن فتنه‌انگیزی و این فتنه‌زدایی، لزوماً قتال و جهاد نظامي نیست؛ لزوماً درگيري فيزيکي نیست؛ صرفاً فتنه‌انگیزی سخت و نمایان و علنی نيست؛ بلکه متناسب با اوضاع و شرایط، چهره‌ها و گونه‌های مختلفی پیدا کرده و می‌کند.

شریفی گفت: پارادایم حاکم بر نگاه دو طرف، همان مبارزه و ریشه‌کنی است، اما راهبردها و راه‌کنش‌ها متفاوت‌ می‌شوند؛ زمانی در قالب جنگ سخت با ابزار و ادوات نظامی و به هدف تصرف سرزمین بود، زمانی در قالب جنگ نیمه‌سخت با ابزار کودتا اعم از کودتا‌های نظامی یا رنگی و مخملی با هدف تغییر حاکمان و بر کرسی نشاندن دست‌نشاندگان بود، زمانی در قالب ایجاد اغتشاش و آشوب‌های شهری به هدف متوقف کردن پیشرفت و تغییر ترجیحات و اولویت‌ها است، و زمانی هم راهبرد «فریب و خدعه»، «نفرت‌افکنی»، «یأس‌پراکنی»، «جهل‌پراکنی»، «جنگ شناختی»، «جنگ نرم و نفوذ به ذهن و ضمیر و زبان» و «جنگ ترکیبی» است.

رییس دانشگاه قم با بیان اینکه هر کدام از این جنگ‌ها ابزارهای دفاعی خاص خود را دارد، اضافه کرد: در جنگ سخت با ابزارها و ادوات نظامی باید به مبارزه و دفاع برخاست و پرداخت، در جنگ‌های نیمه‌سخت و کودتاهای مخملی و رنگی با ابزارهای دیگر و در جنگ نرم و جنگ شناختی هم راه مبارزه، «جهاد تبیین»، «جهاد روشنگری»، «جهاد رسانه‌ای»، «جهاد مبارزه با سبک زندگی غربی»، «جهاد ترس‌زدایی»، «جهاد علم و تحقیق»، «جهاد مبارزه با یأس و ناامیدی» و در یک کلام «جهاد ترکیبی» است.

شریفی گفت: از مهمترین ابزارهای همه این جنگ‌ها، ابزار تبلیغات و رسانه است؛ به تعبیر دیگر، عمومی‌ترين و اثرگذارترين ابزار جنگ نرم‌، رسانه‌ها هستند، به همين دليل، بعضاً جنگ نرم را جنگ رسانه‌ای می‌نامند.

وی تأکید کرد: مهم‌ترین ابزار دفاع و مبارزه با شرک و کفر و فتنه‌زدایی نیز رسانه است، به تعبیر مرحوم علامه شرف‌الدین «لاینتشر الحق الا من حیث ینتشر الباطل»، و به تعبیر قرآن کریم: «فَمَن اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُواْ عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيْكُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ» (بقره، 194)؛ ابزار مبارزه بايد همسنخ ابزار هجوم باشد و به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب «امروز دشمن جبهه وسيعی را با استفاده از ابزارهای مؤثر خطرناک و کارآمد و نيز با بهره‌گرفتن از علم و تکنولوژی تشکيل داده است تا جمهوری اسلامی را هدف يک يورش همه جانبه فرهنگي قرار دهد. مقابله با اين تهاجمِ بسيار خطرناک و ويرانگر، نيازمند هوشياری و استفاده از ابزار و روش‌های مشابه دشمن ويا شيوه‌های جايگزين آن است» (19/ 9/ 1371)

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در کنار این موارد متأسفانه دین‌شناسان و متخصصان و دغدغه‌مندان نیز نسبت به دین و ارزش‌های دینی به ویژه در حوزه‌های علمیه اطلاعات اندکی از این فضا دارند و ورود جدی به این حوزه نداشته‌اند. رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از مبلغان در تاریخ ۲۱ تیر ۱۴۰۲ فرمودند: «تبلیغ صرفاً پاسخگویی به شبهه نیست، موضع دفاعی نیست. این کار، لازم است. اما فقط این نیست. طرف مقابل مبانی فکری دارد باید به او حمله کرد. در تبلیغ موضع تهاجم لازم است. این لازمه‌اش شناخت صحنه است.»

رییس دانشگاه قم با تصریح بر اینکه کار رسانه‌ای نیروهای ارزشی و اسلامی بسیار بسیار دشوارتر از کار رسانه‌ای دشمنان دین است، عنوان کرد: آنان با تحریک شهوت یا غضب‌های شیطانی به اهداف خودشان نایل می‌شوند و تحریک این دو، کار چندان دشواری نیست، لکن ما در کار رسانه‌ای باید عقلانیت و انسانیت را تقویت کنیم. باید تلاش کنیم شهوت و غضب را در کنترل عقل قرار دهیم و این کار دشواری است.

انتهای پیام
captcha