زلزله بزرگ سیاسی در رژیم صهیونیستی پس از «طوفان الاقصی» + صوت
کد خبر: 4174080
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۲
بخشایش اردستانی مطرح کرد:

زلزله بزرگ سیاسی در رژیم صهیونیستی پس از «طوفان الاقصی» + صوت

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه عملیات «طوفان الاقصی» نفوذپذیری و توخالی بودن ادعاهای رژیم صهیونیستی را برای همگان به ویژه کشورهای عربی خواهان عادی‌سازی روابط با اسرائیل، آشکار کرد، گفت: پس از پایان این جنگ باید منتظر یک زلزله سیاسی بزرگ در اسرائیل باشیم و به نظر می‌رسد اسرائیل، خودمحدودتر خواهد شد و امتیازات بیشتر و پردامنه‌تری به حماس می‌دهد تا به صلح طولانی‌تر و با دوام‌تری برسد.

احمد بخشایش اردستانی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

احمد بخشایش اردستانی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهمیت عملیات موفقیت‌آمیز و بی‌سابقه «طوفان الاقصی» گفت: رژیم صهیونیستی بر مبنای پروپاگاندا و تبلیغات وسیع از قدرت و اقتدارش، استوار شده و ارتش خود را شکست‌ناپذیر نمود داده است. تا مادامی که این رژیم مورد امتحان جدی قرار نگرفته بود، هر ادعایی را می‌توانست مطرح کند اما عملیات «طوفان الاقصی» اولین امتحان حقیقی این رژیم بود که خلاف ادعاهای صهیونیست‌ها، نشان داد ارتش این رژیم چندان قوی نیست و سامانه گنبد آهنین آن هم کارآمدی بالایی ندارد. 
 
وی افزود: وقتی نیروهای حماس توانستند از زمین، دریا و هوا وارد اسرائیل شوند و یک آتش جهنمی در شهرک‌های صهیونیست‌نشین ایجاد کنند نشانه خلأهای اطلاعاتی و امنیتی بالایی در این رژیم است و الان هم خود صهیونیست‌ها و هم ما و کشورهای عربی متوجه شده‌اند که اسرائیل آن قدرت ادعایی را ندارد و بسیار نفوذپذیر است. 
 

بیشتر بخوانید:


بخشایش اردستانی اظهار کرد: رژیم صهیونیستی تا امروز همیشه به حمایت آمریکا متکی بود اما پیام آقای بایدن مبنی بر ابراز نگرانی از حمله سایر گروه‌های مقاومت به اسرائیل در کنار وعده ارسال کمک‌های مالی و نظامی حکات از این دارد که اسرائیل نمی‌تواند به مانند قبل چندان دلخوش به حمایت مؤثر آمریکا باشد.
 

درس‌های کشورهای عربی از «طوفان الاقصی»

 
بخشایش اردستانی درباره اهداف و دستاوردهای این عملیات برای محور مقاومت گفت: با این عملیات، نیروی مقاومت غزه قوام و قدرت خود را نشان داد و برای یکبار اسرائیل را به خوبی امتحان کرد و توخالی و پوشالی بودن آن را آشکار کرد. دستاورد دیگر این عملیات به حاشیه بردن کامل مسئله عادی‌سازی روابط کشورهای عربی و اسرائیل است. در حقیقت با این عملیات کشورهای عربی و اسلامی نیز به خوبی نفوذپذیری اسرائیل را مشاهده کردند و فهمیدند ادعای قدرت امنیتی بالای صهیونیست‌ها دروغی بیش نیست به نحوی که یک گروه جهادی مانند حماس می‌تواند به راحتی وارد اسرائیل شود و فرماندهان ارشد نظامی اسرائیلی را هم اسیر کند.
 
این استاد علوم سیاسی دانشگاه تصریح کرد: در واقع این عملیات ثابت کرد اعراب نمی‌توانند با عادی‌سازی روابط با اسرائیل صلح، ثبات و امنیت را برای خود و منطقه تأمین کنند و این رژیم چندان قدرتمند نیست و بیشتر سر و صدا و غرش دارد و اعراب نمی‌توانند به حمایت اسرائیل دل ببندند. 
 

وقوع زلزله سیاسی بزرگ در اسرائیل

 
بخشایش اردستانی درباره حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه گفت: این حملات اتفاق جدیدی نیست و تاکنون هم صهیونیست‌ها بارها به نوار غزه حمله کرده‌اند. در حقیقت بالاتر از آتش برای اهالی غزه و حماس به مثابه یک زندان در محاصره اسرائیل وجود ندارد و لذا حملات اسرائیل به هیچ وجه نمی‌تواند این شکست مفتضحانه اطلاعاتی، امنیتی و نظامی را جبران کند. به عبارتی تا زمانی که اسرائیل در حال بمباران غزه است، رزمندگان حماس نیز می‌توانند تل‌آویو را موشکباران کنند و اگر حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن و مقاومت عراق هم وارد نبرد شوند که اوضاع برای صهیونیست‌ها بسیار سخت‌تر و نامعلوم‌تر خواهد شد.
 
وی ابراز کرد: پس از پایان این دوره جنگ نیز باید منتظر یک زلزله سیاسی بزرگ در اسرائیل باشیم و فرماندهان نظامی و مسئولان سیاسی برای پاسخگویی فراخوانده خواهند شد. لذا پیروز این جنگ بدون شک حماس است به ویژه اینکه در بیشتر کشورهای اسلامی به خاطر این پیروزی بزرگ جشن و شادی برپا شد که نشانه عمق نفرت و کینه مردم کشورهای اسلامی از رژیم صهیونیستی و محبوبیت گروه‌های مقاومت است.  
 

جنگ طولانی می‌شود؟

 
بخشایش اردستانی درباره احتمال طولانی شدن این جنگ گفت: اسرائیل معمولاً در مقابل گروه‌های مقاومت نمی‌تواند یک جنگ طولانی‌مدت داشته باشد. لازمه طولانی شدن جنگ برای اسرائیل این است که ضمن اینکه به طور مستمر آن مناطق را بمباران می‌کند در عین حال پاسخی هم از حماس دریافت نکند به ویژه اینکه الان نیروهای حماس همچنان در برخی شهرک‌های صهیونیست‌نشین مستقر هستند و به طور مرتب راکت و موشک پرتاب می‌کنند و براین اساس هر موشکی که از سوی مقاومت به اسرائیل شلیک می‌شود موجب فشار بیشتر ساکنان سرزمین‌های اشغالی به دولتمردان برای آتش‌بس خواهد شد.
 
 عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: طولانی شدن جنگ برای رژیم صهیونیستی تبعات منفی بیشتری دارد و با این تفاسیر به نظر نمی‌رسد این جنگ بیشتر از یک هفته به طول بینجامد مگر اینکه اسرائیل بخواهد از زمین وارد غزه شود که در آن صورت حزب‌الله لبنان از جبهه شمال وارد خواهد شد و این اوضاع را برای اسرائیل بدتر می‌کند.
 

افزایش خودمحدودیتی اسرائیل در آینده 

 
بخشایش اردستانی درباره برخی تحلیل‌ها و برداشت‌ها نسبت به حمایت کم‌رمق آمریکا و اروپا از صهیونیست‌ها نسبت به قبل گفت: الان برای قضاوت در این رابطه زود است زیرا اسرائیل متحد راهبردی آمریکا و اروپا در منطقه است و به نوعی ژاندارم آمریکا در منطقه محسوب می‌شود اما در عین حال آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به خوبی می‌دانند تا مسئله فلسطین و اسرائیل حل نشود، مسائل بقیه نقاط جهان حل نخواهد شد و به نظر می‌رسد پس از پایان این جنگ، اسرائیل، خودمحدودتر خواهد شد و امتیازات بیشتر و پردامنه‌تری به حماس می‌دهد زیرا نیاز به صلح طولانی‌تری خواهد داشت در حالی که قبلاً با واژه صلح با فلسطینی‌ها بازی می‌کرد اما همچنان به ضربه زدن به فلسطینی‌ها، آواره کردن آنها و توسعه شهرک‌های صهیونیستی ادامه می‌داد. 
 
کد
 
وی تأکید کرد: فلسطینی‌ها براساس همین تجربه کاملاً به این نتیجه رسیدند با فشار دیپلماسی و زبان مذاکره صلح بادوامی برقرار نخواهد شد مگر اینکه یک ضربه اساسی و بزرگ به اسرائیل بزنند که این کار را هم با این عملیات اخیر انجام دادند.   
 
گفت‌وگو از مهدی مخبری 

 

انتهای پیام
captcha