هنرمندان نشان دادند کنار مردم غزه ایستاده‌اند
کد خبر: 4176894
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۱
خزاعی در گردهمایی هنرمندان در حمایت از غزه:

هنرمندان نشان دادند کنار مردم غزه ایستاده‌اند

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه هنرمندان یکدل و یک‌صدا نشان داده‌اند که کنار مردم غزه ایستاده‌اند، گفت: این ایام و این وقایع نکند عاشورایی دیگر باشد و ما جای نادرستی را برای بودن انتخاب کنیم.

هنرمندان نشان دادند که کنار مردم غزه ایستاده‌اند

به گزارش ایکنا، گردهمایی عظیم هنرمندان در راستای حمایت از مردم مظلوم فلسطین در پی یورش سهمگین رژیم اشغالگر قدس به نوار غزه با حضور جمعی از هنرمندان تئاتر، سینما، تلویزیون، موسیقی و هنرهای تجسمی کشورمان عصر شنبه، 29 مهر، به میزبانی موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

در این مراسم محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد الله‌یاری، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عباس عظیمی، مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت، سیدمحمد نادری، مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت فتح، قادر آشنا، معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی، هاشم میرزاخانی، مدیرعامل مؤسسه سینما شهر، حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی و تنی دیگر از مدیران فرهنگی، هنری و چهره‌های هنری حضور داشتند.

آغازگر این برنامه بعد از تلاوتی چند از آیات کلام‌الله مجید و سرود جمهوری اسلامی، پخش تصاویری از یورش سهمگین رژیم اشغالگر قدس بر ملت مظلوم فلسطین و جنایت‌های این رژیم اشغالگر در بمباران مراکز عمومی، بیمارستان‌ها و عبادتگاه‌های مردم مسلمان و همراهی نقلی از مرشد ابوالفضل ورمزیار بود.

اجرای اصلی این مراسم را علی خلیلی، مجری فلسطینی برنامه تلویزیونی «ساعت به وقت قدس» بر عهده داشت. او در آغاز رسمی مراسم از حاضران خواست تا به احترام شهدای غزه و به‌ویژه کودکان یک دقیقه سکوت کنند.

خلیلی در ادامه با بیان اینکه بسیاری طی این روزها از او پرسیدند که چرا در تهران حضور دارد و به فلسطین و میدان نبرد نرفته است، یادآور شد: پاسخ من به همه آن‌ها این بود که مبارزه و همدوشی هنرمندان، مانند مبارزه با سلاح گرم، دارای اهمیت و اثرگذاری بالایی است.

خلیلی سپس به خوانش اسامی تعدادی از نویسندگان و هنرمندان فلسطینی ترور شده توسط رژیم اشغالگر قدس پرداخت و در ادامه کلیپی کوتاه از شهدای نامدار عرصه هنر و نویسندگان فلسطینی برای حضار به نمایش درآمد.

اسرائیل آسیب‌دیده و ترمیم‌پذیر نیست

در ادامه محمود سالاری، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بازتاب این اندیشه که اسرائیل در حفاظت از جان شهروندانش ناتوان است، به نابودی آن‌ها منتج می‌شود، خاطرنشان کرد: امروز دیگر به ‌واسطه «طوفان الاقصی» به صراحت و به‌ روشنی ثابت شده‌ است که رژیم اشغالگر قدس نمی‌تواند حافظ جان شهروندانش باشد. این امر نشان می‌دهد آن نرم‌افزار فکری مطرح‌ شده از سوی سران این رژیم، آسیب‌دیده است.

سالاری در ادامه با اشاره به جمع حاضر در این مراسم که حضورشان بازتاب‌دهنده مفاهیمی چند لایه است، خاطرنشان کرد: نخستین وجه این حضور، حمایت از مظلوم است و وجه دیگر آن بازتاب و تجلی فرمایش مقام معظم رهبری مبنی ‌بر این مسئله که اسرائیل آسیب‌دیده و ترمیم‌پذیر نیست.

هنرمندان نشان دادند که کنار مردم غزه ایستاده‌اند

تأسف از سکوت قدرت‌ها در برابر ظلم

سخنران بعدی مراسم حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی با بیان اینکه روزهایی که در حال سپری کردن آن هستیم، چنان غمگین، تلخ و فاجعه‌بار است که نمی‌توان در قالب کلام درباره این قساوت‌ها سخن گفت، یادآور شد: انسانی که دارای عاطفه باشد، به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند از کنار این فجایع به‌سادگی بگذرد. اینکه قدرت‌ها از ظالم حمایت می‌کنند و در برابر دفاع از مظلوم سکوت کرده‌اند، جای بسیار تأسف است. هنرمندان نمی‌توانند در مواجهه با این تصاویر و صحنه‌ها بی‌تفاوت باشند.

مدیرعامل خانه موسیقی ادامه داد: هم‌نسلان من به‌خوبی معنای موشک‌باران و بمباران را می‌دانند. ما در ایران، در این کشور پهناور با حضور مردمی زندگی کرده‌ایم که انسجام و اتحاد را معنا کرده‌اند. حال در محدوده نوار غزه که حدود دو میلیون نفر جمعیت دارد، شاهد این بمباران و شهادت بسیاری از انسان‌ها هستیم. امیدوارم که غاصبان و جنایت‌کاران رژیم اشغالگر قدس، هرچه زودتر به سزای اعمال خود برسند و مردم مظلوم فلسطین، آزادی را در آغوش بکشند.

بعد از این سخنان، غلامرضا صنعتگر به‌ صورت زنده به اجرای موسیقی برای حاضران پرداخت.

شکست اقتدار رژیم صهیونیستی

هوشنگ توکلی، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون سخنران بعدی این مراسم بود؛ وی با تأکید بر اینکه اقتدار رژیم صهیونیستی با تصاویر مخابره شده و آن‌چه در این روزها به ‌وضوح منعکس شده‌، شکست خورده است، خاطرنشان کرد: شکست اقتدار رژیم صهیونیستی مهم‌ترین موضوع است و باقی هرچه مطرح شده، حاشیه است. اگر در کنترل حاشیه‌ها نتوانیم موفق عمل کنیم، آن زمان است که شهادت کودکان، زنان و مردان غزه کم‌رنگ می‌شود.

توکلی در فصلی دیگر از سخنان خود با تأکید بر آنکه دستگاه اطلاعات و امنیت رژیم پهلوی (ساواک) با بهره از ابزارهای گوناگون از جمله ابزارهای فرهنگی و هنری تلاش کرد تا در سراسر ایران سلطه‌ای مطلق و بی‌چون‌وچرا داشته باشد خاطرنشان کرد: زنده نام غلامحسین ساعدی پرچم‌دار بازتاب وحشت و ترس ملت از ساواک در آثار خود بود. اما ما بعد از انقلاب نیازی به دوگانه حرف زدن نداشته و نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: سالهاست به مدیران فرهنگی کشور می‌گویم در جشنواره‌ای به غلامحسین ساعدی بپردازند. مدیران و مسئولان باید به وظیفه خود عمل کنند؛ بار دیگر درخواست می‌کنم معاونت هنری کارگروهی تشکیل دهد تا آثار مختلف هنری در ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار گیرد.

توکلی در پایان به مردم فلسطین تبریک و تسلیت گفت و ابراز کرد: آنها پیروز میدان هستند؛ اما تسلیت عرض می‌کنم که عزیزان خود را دقیقه به دقیقه از دست می‌دهند، با امید به دستاوردهای بزرگ‌تر و بهتر این ملت شریف. 

بخش دیگر این برنامه، اجرای قطعه‌ موسیقایی «فلسطین» با حضور محمد گلریز، خواننده شناخته‌ شده موسیقی انقلابی و دفاع مقدس کشورمان بود.

سخنران بعدی مراسم ابوالقاسم طالبی، نویسنده، پژوهشگر و کارگردان شناخته‌شده حوزه سینما بود.

هنرمندان نشان دادند که کنار مردم غزه ایستاده‌اند

وی در آغاز سخنانش با بیان جمله‌ای از بایدن که گفته بود «صهیونیسم حتماً نباید یهودی باشد»، یادآور شد: این تنها صحبت درست در طول زندگی رئیس جمهوره آمریکا است. حادثه بزرگی اتفاق افتاده و اقتدار کاذب صهیونیسم شکسته شده‌است؛ اما نباید فراموش کنیم که مسیحی، روحانی، هنرمند، نویسنده و شاعر صهیونیسم هم داریم.

این کارگردان پیشکسوت تأکید کرد: باید بدانیم امروز در اطراف ما کرکس‌هایی در لباس پرستو حضور دارند و صحبت می‌کنند؛ برای خود جمله‌هایی می‌گویند و می بافند و با این جمله‌ها خوش هستند. بسیار متأسفم از حضور چنین افرادی که در بین ما هستند و به تمامی افراد شجاع درود می‌فرستم.

طالبی در پایان تصریح کرد: بر این حق همه ایمان داریم که صهیونیسم تاب شجاعت و شجاعان ما را ندارد. سیف‌الله داد، نادر طالب‌زاده و فرج‌الله سلحشور از شجاعان عرصه سینما و هنر ما بوده‌اند که صهیونیسم آنها را با بیماری از ما گرفت.

در ادامه قطعه «طوفان الاقصی» از تولیدات مرکز سرود و موسیقی صدا و سیما برای حضار پخش شد.

پیروزی از آن مقاومت است

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی نیز با بیان اینکه درست است که امروز همه ما برای هم‌دردی با مردم غزه کنار هم جمع شدیم اما پرسش اصلی آن است که در کجای تاریخ ایستاده‌ایم؟، یادآور شد: امروز باید انتخاب کنیم که در کنار چه مردمی بایستیم! تبلیغات مستمر و گسترده دستگاه حکومت یزیدبن‌معاویه باعث شد تا بسیاری در مسیر انتخاب خود، به ‌اشتباه روند.

وی ادامه داد: در ماجرای کربلا، عده‌ای در پی جایزه بودند و عده‌ای نیز بی‌طرف نشسته بودند؛ اما همه آن‌ها بعد از عاشورا پشیمان شده و دسته سوم که دسته‌ای با بصیرت بودند، در جایگاه درست خود ایستاده‌اند و در تاریخ ماندگار شدند.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه با تأکید بر اینکه این ایام و این وقایع نکند عاشورایی دیگر باشد و ما جای نادرستی را برای بودن انتخاب کنیم، تصریح کرد: هنرمندان یکدل و یک‌صدا نشان داده‌اند که کنار مردم غزه ایستاده‌اند و اینکه امروز تمامی دستگاه‌های تبلیغاتی دشمنان نظام و تمامی آزادی‌خواهان جهان چه می‌خواهند بگویند اهمیتی ندارد و آنچه که در طول تاریخ مشخص می‌شود، آن است که درنهایت پیروزی از آن مقاومت است.

هنرمندان نشان دادند که کنار مردم غزه ایستاده‌اند

امیر دژاکام، کارگردان نیز دیگر سخنران حاضر در این مراسم در صحبت‌های کوتاهی گفت: من به نمایندگی از انسانیت و شخص خود اینجا هستم. سال 1394 مطلبی را با محوریت گفت‌وگوی مادری با فرزندش نوشتم که امروز آن را برای شما می‌خوانم.

دژاکام در ادامه مطلب نوشته‌شده خود را برای حضار قرائت کرد؛ در بخشی از متن دژاکام چنین آمده بود: «تصاویری که می‌بینم جانم را به آتش می‌کشد و از خودم شرم می‌کنم که در جهانی زندگی می‌کنم که با فرزندانش چنین می‌کنند

اجرای گروه سرود بین‌المللی «الغدیر» بخش دیگری از این مراسم بود.

در ادامه محمدمهدی تدین، مدیرمسئول آموزشگاه‌های آزاد هنری نیز ضمن محکوم کردن حملات رژیم اشغالگر قدس، اعلام حمایت از ملت مظلوم فلسطین و ایستادن در کنار مردم غزه با یکی از خبرنگاران حاضر در غزه ارتباطی از طریق تلفن و به شکل صوتی برقرار شد.

دردمندی قلب هنرمندان آزاده و آزادی‌خواه

علی‌اشرف صندوق‌آبادی، به‌عنوان نماینده هنرمندان عرصه تجسمی دیگر سخنران این مراسم بود و در سخنان کوتاه خود گفت: امروز حال و حوای انسان‌هایی که موافق و مدافع مظلومان و مخالف ظالمان هستند خوش نیست؛ با توجه به تصاویر مخابره شده، آنچه که می‌بینیم و می‌شنویم چگونه می‌توان آرام گرفت درحالی‌که گریه مادران و پدران را در فراق فرزند خانواده شاهد هستیم. امروز قلب همه هنرمندان آزاده و آزادی‌خواه غمگین است.

فرزند شهید یکی فرماندهان غزه از هنرمندان چه خواست؟

در ادامه مراسم با حضور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل هنرهای تجسمی این وزارتخانه و با حضور محمد هاشمی، قائم‌مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از فرزند شهید حاج «نافذ صالح» از فرماندهانی که به‌تازگی در غزه به شهادت رسیده است، تجلیل شد.

این فرزند شهید در سخنان خود با تأکید بر اینکه امروز جای ظالم و مظلوم، گناهکار و بی‌گناه عوض شده و این هم مانند حق و حقانیت آیینه مشخص است و هیچ‌کس نمی‌تواند توجیهی در نفی این حقیقت تلخ بیاورد، خاطرنشان کرد: نبرد امروز در فلسطین بر سر زمین نیست! بلکه نبرد حقانیت اسلام است و هدف آن نیز آزادسازی قدس شریف و امت اسلامی است.

فرزند شهید صالح در پایان از جمع هنرمندان حاضر درخواست کرد تا روایت‌های صریح، دقیق، متقن و مستند خود را در برابر روایت‌های دستگاه دروغ‌پرداز صهیونیسم برای بازتاب حقانیت فجایع و ظلم‌های روا داشته شده به ملت مظلوم فلسطین را برای تمام جهان ارائه دهند.

قبل ‌از آغاز مراسم یادشده و همچنین طی زمان برگزاری و پس‌از پایان مراسم، هنرمندان حاضر در فضای بیرونی موزه هنرهای معاصر در قالب آثار نقاشی، طراحی و تصاویر گرافیتی تلاش کردند تا فصلی از اتفاقات و حوادث این روزهای غزه در راستای مفهوم مقاومت ملت فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی را به تصویر بکشند.

علی فروزانفر، معاون هنری حوزه هنری، رضا مهدوی، دبیر جشنواره موسیقی فجر، محمود گبرلو، اسماعیل خلج، جلیل فرجاد، مرشد محسن میرزاعلی، منصور خلج، یدالله وفاداری، محمد شیری، محسن ابراهیم‌زاده، محمد گلریز» هادی مرزبان، فرزانه کابلی، رضا بنفشه‌خواه، شهرام شکوهی، وحید لک و شهرام نوشیر از جمله دیگر هنرمندان و مسئولان فرهنگی حاضر در این مراسم بودند.


گزارش تصویری گردهمایی هنرمندان حامی فلسطین


 

انتهای پیام
captcha