مأموریت «ناوگروه ۸۶» اقتدار بین‌المللی ایران را به نمایش گذاشت
کد خبر: 4178396
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۸
فرمانده نیروی دریایی ارتش:

مأموریت «ناوگروه ۸۶» اقتدار بین‌المللی ایران را به نمایش گذاشت

امیر دریادار ایرانی به سفر ناوگروه 86 ارتش اشاره کرد و گفت: این مأموریت مهم با پیوند علم و صنعت داخلی به وقوع پیوست و اقتدار دینی، بین‌المللی، علمی ایران را به نمایش گذاشت.

امیردریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش، عصر شنبه، 6 آبان در نشست ستاد معین اقتصاد دریا و صنایع دریامحور که در سالن غدیر استانداری برگزار شد، به ظرفیت‌های بالا و توانمندی‌های استان در حوزه‌های مختلف و امکان استفاده از این قابلیت و توانمندی در نیروی دریایی اشاره کرد و گفت: امروز با توانمندتر شدن جوانان، دو حوزه صنعت و علم در کنار هم قرار گرفته و باعث شده ما در حوزه دریا از همه کشورهای مدعی در این حوزه پیشی بگیریم.

دریادار ایرانی با بیان اینکه نیروی دریایی از سه فرماندهی در اقیانوس آرام، اطلس و هند برخوردار است و بدون تردید این امر مرزهای اقتصادی کشور را جابه‌جا می‌کند، اظهار کرد: برنامه‌های توسعه‌ای نیروی دریایی براساس این سه فرماندهی دنبال و برنامه‌ریزی می‌شود؛ زیرا در این مناطق حضور باید تداوم داشته باشد. حدود 40 کشور در خفگی ژئوپلیتیک بوده و از دسترسی به دریا محرومند، اما در سایر کشورها می‌توان به عنوان ویترینی توانمندی‌های کشور را معرفی کرد.  


بیشتر بخوانید:


فرمانده نیروی دریایی ارتش بیان کرد: تاکنون در سواحل مکران از لحاظ صنعت اتفاق خاصی نیفتاده است. کشور به واسطه این سواحل به جهان دسترسی داشته و می‌توان گفت کشورهای جهان به همسایگی ما آمدند. دریا فرصتی ایجاد کرده و می‌توان از این امر به‌عنوان مزیت و ویژگی برتر یاد کرد. اگر از این فرصت استفاده نشود سایر کشورها از ما سبقت می‌گیرند.

وی در تکمیل توضیحات خود اضافه کرد: در زمینه توسعه سواحل مکران شعارهای بسیار داده شده، اما در عمل به ویژه در حوزه صنعت اتفاق خاصی نیفتاده است. ایجاد سازمان توسعه سواحل مکران امری لازم است و نیروی دریایی ارتش برای ایجاد این سازمان به مجلس شورای اسلامی و دولت کمک می‌کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش به سفر ناوگروه 86 و انتخاب ناوشکن «دنا» برای انجام این مأموریت اشاره و تصریح کرد: این مأموریت مهم در اوج فتنه، با پیوند علم و صنعت داخلی و اتکا به علم و تخصص جوانان به وقوع پیوست. دشمن به هیچ‌ عنوان متوجه تأمین سوخت، مباحث بهداشتی و درمانی نشد و اقتدار دینی، بین‌المللی، علمی، دفاعی و ... به نمایش گذاشته شد.

ورود صنایع اراک جهت بازسازی شناورها 

اصلاح و بازسازی شناورهای فرسوده از دیگر نکاتی بود که دریادار ایرانی به آن اشاره کرد و افزود: انجام این امر آورده بالایی دارد و با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان می‌توان با اجرای ابرپروژه‌ها در مدت زمان کوتاه کمتر از دوسال پرچم استان و اراک را برافراشت که این مهم به توسعه موقعیت ژئوپلیتیک کشور کمک می‌کند.

به گفته امیر ایرانی به طور قطع با توجه به ظرفیت صنایع، امروز می‌توان در استان مرکزی کنسرسیوم صنایع دریایی را فعال کرد. این استان به سمت توسعه منابع نفتی و گازی حرکت کرده و استان نباید به دلیل دور بودن از دریا از این فرصت‌ها دور بماند. برخی تجهیزات و کشتی‌ها نیازمند بازسازی هستند و صنایع استان باید به این حوزه وارد شوند.

وی در پایان به بن‌بست بودن کشورهای همسایه در آسیای‌ میانه با جمعیت ۷۵۰ میلیون نفری اشاره و با ذکر این نکته که به‌راحتی می‌توان تأمین ملزومات این منطقه را برعهده گرفت. همچنین ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به منطقه جاسک ضروری است و می‌توان در این منطقه پالایشگاه کوچکی ساخت. خوشبختانه بسیاری از کشورها نسبت به جمهوری اسلامی در حوزه دفاعی اقبال دارند و صنایع استان می‌تواند در این حوزه گام‌های بزرگی بردارد.

انتهای پیام
captcha