کد خبر: 4181303
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶
حجت‌الاسلام عالمیان:

شروع زنجیره تخریب اماکن مقدس به دوره ابرهه برمی‌گردد

استاد جامعه‌ المصطفی العالمیه گفت: ابرهه آغازگر تخریب اماکن مقدس بود و سیر تقدس‌زدایی از مکه و کعبه بود که البته راه به جایی نبرد.

علی اکبر عالمیان، استاد جامعه المصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر عالمیان، دبیر پژوهش گروه تاریخ اسلام مجتمع آموزش عالی تاریخ و سیره جامعه المصطفی العالمیه، یکشنبه ۲۱ آبان در کرسی علمی و ترویجی جریان‌شناسی تخریب اماکن مقدس مسلمانان، که در سالن جلسات شهید عارف الحسینی برگزار شد، اظهار کرد: تخریب اماکن مقدس مسلمانان به ویژه شیعیان در طول تاریخ از سوی جریاناتی رقم خورده است که بررسی و تحلیل ابعاد رفتاری آنها لازم است و معاندان به اماکن متعددی تعرض یا آنها را تخریب کرده‌اند، اما با توجه به اهمیت سه مکان مقدس کعبه، بقیع و حرم امام حسین(ع) نسبت به سایر اماکن، فقط به مهم‌ترین رخداد‌هایی که منتهی به تخریب این سه مکان شده است می‌پردازیم.

عالمیان شروع زنجیره این تخریب را از دوره ابرهه دانست و ادامه داد: در زمان حمله ابرهه به کعبه دین اسلام وجود نداشت، ولی کعبه قداستی بی‌مثال داشت و وی موفق به تخریب این مکان نشد، اما ابرهه سیر تقدس زدایی از مکه و کعبه را آغاز کرد. براساس شواهد تاریخی، او روحیه قدرت‌طلبی، جنگ‌طلبی، غارتگری و هتک حرمت نوامیس داشت.

علی اکبر عالمیان، استاد جامعه المصطفی العالمیه

استاد مجتمع آموزش‌عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی آتش زدن و تخریب کعبه در دوره یزید بن معاویه را مورد دیگری از هتک حرمت مقدسات دانست و افزود: با تحلیل شخصیت عاملین این هتک حرمت، یزیدبن معاویه و حصین بن نمیر، خواهیم دید که آنان فاسد و قدرت‌طلب بودند. البته نباید از نقش عبدالله بن زبیر غافل شد. او که خود را برای در امان ماندن از حملات امویان عائذالبیت(پناهنده به خانه خدا) خوانده بود، زمینه‌ساز این هتک حرمت شد و مورخانی نظیر یعقوبی معتقدند که ابن زبیر عمداً آتش را خاموش نکرد تا مردم مکه را علیه سپاه شام بشوراند. همچنین، آتش زدن و تخریب کعبه در دوره حجاج انجام شد و او فردی ستمگر، لجباز، عناد و کینه‌توز بود.

مدیرگروه تاریخ اسلام پژوهشکده حج و زیارت با اشاره به جریان تخریب یا تعرض به حرم امام حسین(ع) پرداخت و بیان کرد: این موضوع در ادامه سیر تخریب کعبه است و تلاش جریان افراطی برای هتک حرمت و تخریب قبور مطهر ائمه اطهار(ع) ناشی از تفکرات افراطی است و از دوره هارون و متوکل تا دوره وهابی‌ها در۲۰۰ سال اخیر شاهد این سیر تفکر هستیم.

عالمیان تخریب بقیع را تکمیل سیر هتک مقدسات دانست و با تحلیل ابعاد فکری آنان، گفت: رفتارشناسی و تفکرات وهابی‌ها نشان می‌دهد که این جریان سیر تخریب را طی می‌کند. این امر از کج‌اندیشی، افراطی‌گری و قدرت‌طلبی نشئت می‌گیرد. این حرکت زنجیره‌ای را جریان‌ شناسی می‌نامیم. در این جریان شناسی می‌توان پایه‌ای را برای این سیر، پیدا کرد. نام این پایه را فتنه کور مذهبی می‌گذاریم که با سه شاخه؛ کج اندیشی، افراطی‌گری و قدرت طلبی به سمت اسلام حمله می‌کند. یکی از این حملات تخریب اماکن مقدس است.

وی اظهار کرد: با بررسی سیر تاریخی تخریب اماکن مقدس مسلمانان به ویژه شیعیان می‌توان به نقطه مشترکی رسید. به نظر می‌رسد که بررسی سیر تاریخی تخریب اماکن از تلاش ابرهه برای تخریب کعبه و بعد‌ها تخریب آن از سوی یزید و حجاج ثقفی گرفته تا تخریب حرم امام حسین(ع) و ارتباط آن با تخریب بقیع ما را به این نتیجه را می‌رساند که همه این جریانات پیوند هویتی مشترکی دارند.

 

انتهای پیام
captcha