تلاوت ماندگار «خالصانه» برای خدا قرائت می‌شود
کد خبر: 4183271
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶

تلاوت ماندگار «خالصانه» برای خدا قرائت می‌شود

یک حافظ بین‌المللی قرآن کریم در خصوص معیارهای یک تلاوت ماندگار گفت: تلاوتی ماندگار است که علاوه بر داشتن فنون تلاوت، هنرمندانه بودن، علمی بودن و ارائه زیبا، رنگ خدایی داشته باشد و خالصانه برای خداوند قرائت شود.

مهدی حسنی، حافظ بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضویمهدی حسنی، حافظ بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص معیارهای یک تلاوت ماندگار اظهار کرد: یک بخش از ماندگاری تلاوت به زیبایی‌های صوت، لحن و جذابیت‌های ظاهری مربوط می‌شود، اما این سؤال مطرح است که آیا اگر تلاوتی همراه با جذابیت‌های ظاهری باشد همیشه ماندگار است که باید گفت از آنجا که خدا باقی و ماندگار است، هر اثر هنری، حرف و عملی که برای خدا باشد ماندگار خواهد شد، اما اگر تلاوت و یا ارائه هر اثر هنری و انجام هر عملی برای خوشایند غیرخدا باشد در برهه‌ای شاید مطرح باشد، اما در نهایت مانا نیست.

این حافظ بین‌المللی قرآن بیان کرد: شاید یک اثر هنری به لحاظ سطح در قله باشد، اما اگر برای غیر خدا باشد ماندگار نخواهد بود و از بین خواهد رفت، به‌عنوان مثال بسیاری از آثار موسیقیایی که روزی پر مخاطب بود در زمان فعلی به فراموشی سپرده شده است.

وی گفت: با نگاهی به تلاوت‌های سوره‌های حمد، انفطار و... از استاد عبدالباسط متوجه می‌شویم هنوز بعد از گذشت بیش از 30 سال همچنان ماندگار است، چون برای خدا خوانده است، لذا اگر قاری بخواهد تلاوتش ماندگار باشد در وهله اول باید نیت خدایی و خلوص در ارائه قرائت داشته باشد و تلاوتی ماندگار است که علاوه بر داشتن فنون تلاوت، هنرمندانه بودن، علمی بودن و ارائه زیبا، رنگ خدایی داشته باشد و خالصانه برای خدا قرائت شود.

موافق یکسان‌سازی جلسات قرآن نیستم 

وی در خصوص یکسان‌سازی ارائه اصول و روش در جلسات قرآن اظهار کرد: با یکسان‌سازی جلسات قرآنی موافق نیستم، به‌عنوان مثال اینکه همه یک مدل لباس در شهر بپوشند و... آیا درست است؟ اینکه می‌گویم یکسان‌سازی کار درستی نیست، به این دلیل است که هر استاد در زمینه خاصی در حوزه‌های تربیتی، اخلاقی، صوت و لحنی و... تبحر دارد، لذا اینکه آموزش یکسان باشد خوب نیست، اینکه هر کس توانمندی خود را دارد بسیار خوب است، اما لازم و خوب است که توانمندی هر استادی در هر زمینه که تبحر دارد را تقویت کرد، چرا که معلومات هیچ‌یک از اساتید صددرصد نیست.

حسنی گفت: معتقدم که باید هر استاد در زمینه تخصصی که دارد ارتقاء یابد، لذا اگر بخواهیم کار ارزشمندی انجام شود نباید دنبال یکسان‌سازی باشیم، بلکه تقویت سطح علمی و اخلاقی باید برای هر استاد برنامه‌ریزی شود و در دستور کار باشد.

انتهای پیام
captcha