برگزاری یادواره شهدای قرآنی با محوریت جلسات قرآنی شهیدپرور
کد خبر: 4183376
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۳
رحیم قربانی در جلسه هماهنگی کمیته شهدای قرآنی خبر داد:

برگزاری یادواره شهدای قرآنی با محوریت جلسات قرآنی شهیدپرور

مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ از برگزاری یادواره شهدای قرآنی با محوریت جلسات قرآنی که بیشترین شهید را تقدیم کرده‌اند، در دی‌ماه خبر داد و گفت: تمرکز خود را بر روی جلسات قرآن سه استاد ابوالشهید مرحوم علی اربابی، سیدمحسن خدام‌حسینی و سیدمحسن موسوی‌بلده گذاشته‌ایم.

کمیته شهدای قرآنیبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست هماهنگی اعضای کمیته شهدای قرآنی کنگره ملی شهدای پایتخت، بعد از ظهر امروز سه‌شنبه، 30 آبان به میزبانی سازمان دارالقرآن‌ الکریم و با حضور حجت‌الاسلام تقی‌زاده، رئیس دارالقرآن‌ الکریم، اصحاب کریمی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تهران، رحمان دهقان به نمایندگی از مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، مسعودرضا خالقی، مدیر گروه علوم قرآنی رادیو قرآن، مهدی سیفی، دبیر اجرایی شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران، حجت‌الاسلام شجاع، مدیرکل ارتباطات و هماهنگی امور قرآن و عترت وزارت ارشاد، حسن محمدی به نمایندگی از شورای عالی قرآن، حجت‌الاسلام مهاجر به نمایندگی از مرکز رسیدگی به امور مساجد و جلیل بیت‌مشعل، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان و مدیرعامل ایکنا برگزار شد.

در ابتدای این نشست که سردار سرتیپ دوم پاسدار محمود توکلی، جانشین و معاون هماهنگ‌کننده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ نیز حضور داشت، رحیم قربانی، مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ با اشاره به از سرگیری فعالیت‌های ستاد کنگره ملی شهدای پایتخت بعد از دوران کرونا، گفت: در این راستا بیش از 30 برنامه مختلف را طی این مدت برگزار کردیم و از آنجا که هم به زمان برگزاری یادواره شهدای قرآنی و هم کنگره ملی شهدای پایتخت نزدیک می‌شویم، در این نشست به بررسی وضعیت و فعالیت‌های انجام شده تاکنون خواهیم پرداخت و در ادامه با ارائه نقطه نظرات دوستان اعضای کمیته، در مورد کارهای در دست اقدام، تبادل نظر می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه دیدار با خانواده شهدای قرآنی از مردادماه سال گذشته به شکل هفتگی در دستور کار کمیته شهدای قرآنی قرار گرفته است، گفت: تاکنون 280 شهید قرآنی اعم از قاری، حافظ، معلم و مربی قرآن در سطح شهر تهران شناخته شده‌اند که پیرامون هر یک از آن‌ها سلسله اقداماتی صورت گرفته است.

قربانی ادامه داد: از جمله فعالیت‌های صورت‌گرفته، استخراج و احصای آیات قرآنی مرتبط با مفهوم ایثار، مقاومت و شهادت بوده است که علاوه بر متن آیه و ترجمه، تفسیر، روایات و مصادیق آن‌ها و همچنین فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد آن آیات، مورد نظر قرار گرفته که بر این اساس 14 آیه با موضوع ایثار، مقاومت و شهادت مدنظر است که توسط گروه هم‌خوانی و تواشیح محمد رسول‌الله(ص)، اجرا و ضبط شده است. همچنین خطاطی و خوشنویسی براساس این 14 آیه به انجام رسیده تا تبدیل به تابلوهای نفیسی شده و از آن‌ها در اماکن و نمایشگاه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ تصریح کرد: مستندهایی نیز براساس برخی از شاخص‌ترین شهدای قرآنی و با استفاده از تصاویر آرشیوی و مطالب و اسنادی که خانواده‌های ایشان در اختیار کمیته شهدای قرآنی قرار داده‌اند، ساخته شده که برخی از رسانه ملی پخش شده و البته امسال هم همچون سال گذشته در جریان نمایشگاه بین‌المللی قرآن، غرفه‌ای به شهدای قرآنی اختصاص داده شده است که «شهدای قرآنی، یاران سلیمانی» نام دارد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته یادواره شهدای قرآنی 8 بهمن در فرهنگسرای بهمن برگزار شد، گفت: 14 قطعه از تلاوت‌های شهدای قرآنی در قالب موشن‌گرافی آماده شده است که برای پخش نیاز به تأیید شورای عالی قرآن دارد و علاوه بر آن، 8 آلبوم صوتی و تصویری با موضوع سردار قرآنی، شهید سلیمانی که اجرای آن را گروه هم‌خوانی محمد رسول‌الله(ص) به عهده داشته، تولید شده است.

قربانی گفت: یادواره شهدای قرآنی امسال را با محوریت جلسات قرآنی که بیشترین شهید قرآنی را تقدیم کرده‌اند، برگزار خواهیم کرد و براین اساس تمرکز خود را بر روی جلسات قرآنی سه استاد قرآنی سیدمحسن موسوی‌بلده، سیدمحسن خدام‌حسینی و مرحوم استاد علی اربابی گذاشته‌ایم؛ جلسات قرآنی شهید‌پروری که نمود عملی و عینی عمل به قرآن هستند. در نظر داریم که یک هدیه عمومی به افراد شرکت‌کننده در یادواره اهدا کنیم که هدیه مد نظر قرآنی منقوش به تصویر 40 شهیدی است که در جلسات قرآنی این سه استاد بزرگ قرآن شرکت داشته‌اند که امیدواریم چاپ و تهیه آن‌ها به منظور توزیع در روز یادواره به موقع به انجام برسد.

مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ ادامه داد: در سال‌های ابتدایی تاکنون فعالیت کمیته شهدای قرآنی، تمرکز بر روی این مسئله بود که ابتدا این شهدا مورد شناسایی قرار گرفته و با خانواده‌های آن‌ها ارتباط بگیریم و درصدد جمع‌آوری اسناد و مدارک، تصاویر مورد نیاز برآییم اما از این به بعد و در فاز جدید فعالیت‌های کمیته شهدای قرآنی کنگره ملی شهدای پایتخت، تلاش ما بر روی کیفیت‌بخشی تولیدات محتوایی به منظور اثربخشی بیشتر آن در جامعه خواهد بود.

24 هزار دوره ختم قرآن به نیت 24 هزار شهید شهر تهران

رحیم قربانی در پایان سخنان خود گفت: از جمله کارهایی که در حال انجام است 24 هزار دوره ختم قرآن به ازای هر یک از شهدای شهر تهران است که براین اساس برای هر شهید 604 صفحه قرآن در سامانه‌ای که در حال طراحی است در نظر گرفته شده که نام شهید در ابتدای آن ذکر می‌شود تا هر یک از کاربران با مراجعه به درگاه مورد نظر و انتخاب صفحات، ثواب قرائت آن را نثار آن شهید کنند که با احتساب تعداد صفحات قرآنی بارگذاری شده در این سامانه و همچنین تعداد شهدای مورد نظر، در بازه زمانی کوتاهی ما نزدیک به 14 میلیون صفحه قرآن تلاوت شده، خواهیم داشت.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در سخنانی با تبریک سالروز ولادت حضرت زینب(س) گفت: حضرت زینب(س) علمدار جهاد تبیین بودند و حقایقی را بعد از واقعه عاشورا برای مردم جامعه تبیین کردند و موجب روشنگری شدند؛ در مورد شهدا نیز ما چنین وظیفه‌ای داریم که باید حقایقی در مورد زندگی، سبک زندگی و رفتار و منش شهدا با انگیزه الگوسازی را برای جامعه تبیین کنیم.

وی با اشاره به نص قرآن که واژه شاهد را نخستین‌بار در توصیف پیامبر(ص) به کار می‌برد، گفت: پیامبر(ص) به حق گواه و شاهد حقایق هستند و وقتی در مورد فرهنگ شهید و شهادت صحبت می‌کنیم، در عصر حاضر نخست انقلاب اسلامی که مبین حقایق به مردم است و در سطح فردی، شهدایی که در این راه جان خود را نثار کردند متبلور می‌شوند که البته متأسفانه در این مقوله تاکنون به ویژه به واسطه جریانات فرهنگ‌ساز و هنری، کار شایسته‌ای به انجام نرسیده است.

13 دی تا 22 بهمن به نام چِله ایثار نامگذاری شود

رئیس سازمان دارالقرآن با اعلام آمادگی این سازمان در راستای برگزاری برنامه‌های مصوب این کمیته گفت: 13 دی‌ماه که سالروز شهادت شهید سلیمانی است و تا 22 بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را می‌توان به عنوان چِله ایثار، مقاومت و شهادت نامگذاری کرد تا مجموعه فعالیت‌های زیربنایی و نمادین را به ویژه در این بازه زمانی به انجام رساند.

سردار سرتیپ دوم پاسدار محمود توکلی، جانشین فرماندهی سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ دیگر با تشکر و قدردانی از تلاش‌های سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ در تدارک و برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های یادواره شهدای قرآنی گفت: تهران به عنوان پایتخت ایران اسلامی و ام‌القرای کشور اسلامی دارای طراز و شأنیت خاصی است که با نثار کردن 24 هزار شهید این جایگاه و شأنیتش دوچندان شده است.

وی ادامه داد: به این رقم باید بیش از 3 هزار شهیدی را که از شهرستان‌های مختلف به این واسطه که مدفن آنها تهران است نیز افزود، یعنی رقمی بالغ بر 27 هزار شهید شهر تهران و 36 هزار شهید استان تهران که این تعداد شهدا از تنوع بالا و ویژگی‌های منحصر به فردی نیز برخوردارند و علاوه بر اینکه غالب آنها در جریان انقلاب و دفاع مقدس نثار اسلام و انقلاب شده‌اند، 1330 شهید از این تعداد نیز در داخل تهران در جریان موشکباران شهری، ترور به درجه رفیع شهادت رسیده‌اند.

603 مقتل شهدا در تهران شناسایی شده است

سردار توکلی تصریح کرد: در سطح شهر تهران 603 نقطه به عنوان مقتل شهدا شناسایی شده است که از یک تا چندصد شهید در هر کدام از این نقاط، پایتخت ایران اسلامی، تقدیم به اسلام و انقلاب کرده است؛ با این تفاسیر مشاهده می‌کنید که این مقوله یعنی پرداختن به شهدا از چه ظرفیت‌های بالایی برخوردار است. مضافاً بر اینکه ما در جامعه اقلیت‌های دینی شهدایی را نیز داریم که جان خود را در راستای آرمان‌های انقلاب فدا کردند؛ همه این مسائل را مطرح کردم تا مجدد به این نکته متذکر شوم که از چه ظرفیتی در زمینه تولید محتوا مبتنی بر زندگی این شهدا برخورداریم. به این تعداد باید شهدایی از مقامات عالی رتبه نظام، شهدای دانش‌آموز و فرهنگ، شهدای جامعه ورزشی را نیز اضافه کرد که براین اساس باید در رویکرد جدید، کمیته شهدای قرآنی و کنگره ملی شهدای پایتخت به سمت تولید محتوا و استفاده از ابزار رسانه در تبیین و معرفی هر چه بهتر و بیشتر این شهدا، نهایت استفاده را داشته باشد.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ در ادامه گفت: نخستین کنگره ملی شهدای پایتخت سال 76 برگزار شد، برنامه‌ای در قالب یک همایش، یک دورهمی با حضور مردم علاقه‌مند و خانواده معظم شهدا اما در فاز جدید برگزاری چنین کنگره‌ای که 12 بهمن شاهد آن خواهیم بود باید دورخیز برای برگزاری یک رویداد بزرگ ترکیبی، آن هم با تمرکز بر روی تولید محتوا داشته باشیم.

وی ادامه داد: براین اساس به مدت 10 شب قبل از برگزاری کنگره در سطح شهر تهران برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده‌ایم که در شأن شهدا برگزار خواهند شد و به این وسیله پیوندی میان شهدا و قرآن کریم ایجاد خواهیم کرد که بی‌تردید در فرهنگ‌سازی جامعه بی‌تأثیر نخواهد بود.

سردار توکلی شهدا را مظهر شعائر الهی معرفی کرد و گفت: برجسته کردن شهدا در جامعه، پرداختن به منش و رفتار آن‌ها و تبیین شیوه و سبک زندگی هر یک از آن‌ها، می‌تواند موجب یادآوری و قرب بیشتر مردم به خداوند و آموزه‌های دین باشد که امیدواریم تلاش و هم‌افزایی دوستان مسئول در راستای برگزاری این رویداد بزرگ قرآنی به چنین نتیجه مهمی منتهی شود.

وی تأکید کرد: پیش از برگزاری کنگره ملی شهدای پایتخت، اعضای این کمیته مستقر در سازمان قرآن و عترت سپاه تهران بزرگ به حضور مقام معظم رهبری شرفیاب خواهند شد تا گزارشی از کارهای صورت گرفته در این زمینه را به محضر معظم له تقدیم کنند که تصور می‌کنم با عملکرد مثبت و رو به جلویی که شاهد آن بودیم، ایشان نیز از آنچه تاکنون به انجام رسیده است رضایتمند باشند.

این گزارش حاکی است از سوی هر یک از اعضای کمیته شهدای قرآنی پیشنهاداتی مبنی بر برگزاری هر چه بهتر یادواره شهدای قرآنی و کنگره ملی شهدای پایتخت به شرح زیر مطرح شد:

حضور پررنگ خانواده شهدای قرآنی در محافل رسمی

از آنجا که در میان خانواده شهدا با وجود آنکه همگی آن‌ها از ارج و قرب بالایی در میان مردم برخوردارند اما مشاهده می‌شود که شهدای قرآنی و به تبع، خانواده‌های ایشان و سبک زندگی که به سبب انس با قرآن انتخاب کرده‌اند از بُرد بیشتر تبلیغاتی و الگوسازی در جامعه برخوردار است، باید در این دو رویداد پیش‌رو و در سایر محافل با دعوت از خانواده‌های ایشان، بر اثربخشی بیشتر آن‌ها افزود.

الگوبرداری از طرح تربیت 4 هزار حافظ قرآنی

استان یزد با تقدیم 4 هزار شهید در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس حق و و سهم ویژه‌ای از انقلاب اسلامی را داراست. استانداری یزد اخیراً با توجه به این نکته طرح تربیت 4 هزار حافظ قرآن کریم به ازای هر یک از شهدای استان یزد را در دستور کار قرار داده است که می‌توان از آن الگوبرداری کرد و در تربیت حافظان قرآنی از میان نوجوانان و جوانان ساکن پایتخت کوشا بود.

برگزاری یادواره شهدای قرآنی در فضا و قالب متفاوت

6 دی که برای برگزاری یادواره شهدای قرآنی در نظر گرفته شده است، سالروز وفات حضرت ام البنین(س) است و با توجه به اینکه طبق یک سنت مرسوم، معمولاً چنین رویدادهایی در فضاهای مذهبی و با حضور طیف مشخصی از مردم(معمولاً متدین و انقلابی) برگزار می‌شود، در این نشست پیشنهاد شد که هم به فکر فضای متفاوت برای برگزاری این رویدادها باشند و هم با دعوت از مخاطبان دیگر یعنی طیفی که چندان در مسیر آموزه‌های دینی و گفتمان انقلاب اسلامی نیستند، زمینه را برای تبلیغ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در محیطی شاد، مفرح و باطراوت ایجاد کنند.

تولید برنامه‌های محتوایی و رسانه‌ای در شناساندن شهدا

نگارش نمایشنامه‌های رادیویی و تولید و پخش آن از شبکه‌های سراسری رادیو و همچنین انتشار در قالب پادکست در فضای مجازی، استفاده از ظرفیت‌های برنامه‌های تصویری رسانه ملی همچون برنامه «چشم و چراغ» شبکه دوم سیما که به موضوع گفت‌و‌گو با خانواده شهدای قرآنی می‌پردازد و یا برگزاری جشن تولد برای شهدا و دعوت از علاقه‌مندان به منظور شرکت در این جشن با همراه داشتن کادوی تولد شهید که می‌توان با جمع‌آوری این هدایا و ارتباطی که با مراکزی همچون کمیته امداد امام خمینی(ره) داشت، آن‌ها را میان افراد نیازمند تقسیم کرد از جمله مواردی بود که در این نشست پیشنهاد و مطرح شد.

در پایان هم با توجه به اینکه از ابتدا کمیته شهدای قرآنی سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ، امامزاده پنج تن(ع) که مدفن مرحوم استاد علی اربابی و برخی از شهدای قرآنی در آنجا قرار دارد را به عنوان محل برگزاری یادواره شهدای قرآنی انتخاب کرده بود، مقرر شد که با توجه به فصل سرما و برودت هوا، محل برگزاری این یادواره به مکان مناسب‌تری منتقل شود که سالن همایش‌های برج میلاد، تالار وحدت و... از جمله گزینه‌های مطرح در میان اعضا بود. رایزنی در مورد قطعی شدن مکان برگزاری و اعلام رسمی آن به زمانی بعدی موکول شد. 

انتهای پیام
captcha