شاعر بلندآوازه پارسی‌گوی هندوستان، سیستانی بوده است
کد خبر: 4187898
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
رایزن فرهنگی هندوستان در ایران:

شاعر بلندآوازه پارسی‌گوی هندوستان، سیستانی بوده است

بَلرام شُکلا، شاعر پارسی‌سرای هندوستانی که اکنون رایزن فرهنگی هندوستان در ایران است، گفت: سیستان شباهت زیادی به هندوستان دارد، من درشعرم به سعدی شیراز اشاره کردم و گفتم که ما هم در هندوستان امیرحسن سجزی را داریم که به سعدی هندوستان مشهور است و درواقع سجزی شاعربلندآوازه پارسی‌گوی هندوستان، سیستانی بوده است.

بلرام شکلا رایزن فرهنگی هند در ایرانبه گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، بَلرام شُکلا رایزن فرهنگی هند در ایران شامگاه، چهارشنبه، 22آذرماه، در حاشیه برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی شعر و فرهنگ سیستان که در دانشگاه زابل برگزار شد،‌ در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: من یکسال است که به عنوان رایزن فرهنگی هندوستان در ایران هستم و خیلی دلم برای هندوستان تنگ شده بود و وقتی به سیستان آمدم و از نزدیک این‌جا را دیدم، خیلی خوشحال شدم.
 
وی ادامه داد: رسم و رسوم سیستان، خیلی به ما شباهت دارد وقتی برای سرودن شعر به جایگاه رفتم شال پهلوانی که نشان سیستان است به من دادند و احترامی که به مهمانان‌شان می‌گذارند من را به یاد کشورم انداخت و این رسم و رسوم به ما خیلی نزدیک است و این موضوع برای من خیلی خوشحال کننده بود و خرسندم که به این منطقه آمدم.
 
شاعر پارسی‌سرای هندوستانی در ادامه افزود: برای دومین بار است که به استان سیستان‌وبلوچستان سفر می‌کنم اما برای بار اول است که به سیستان می‌آیم و همین‌طور اولین‌بار است که برای سیستان شعر می‌سرایم.

بَلرام شُکلا در خصوص علت سرودن شعرش به زبان پارسی، برای سیستان، گفت: شعر من بیشتر در مورد شباهات سیستان به هندوستان بود با دیدن سیستان به یاد دهلی هندوستان می‌افتم من درشعرم به سعدی شیراز اشاره کردم و گفتم که ما هم در هندوستان «امیرحسن سجزی» را داریم که به سعدی هندوستان مشهور است و در واقع سجزی شاعر بلندآوازه پارسی‌گوی هندوستان، سیستانی بوده است.

وی اضافه کرد: «امیرنجم‌الدین حسن‌بن علاء سجزی» سیستانی بوده و هم عصر «امیرخسرو دهلوی» شاعر پارسی‌سرای هندی می‌باشد، پس برای ما، سیستان به خاطر همین شناخته می‌شود که یکی از شاعران بلندآوازه فارسی‌گوی هندوستان مربوط به منطقه بوده است.

انتهای پیام
captcha