تفاوت «مشروعیت» و «مقبولیت» از نگاه علامه مصباح(ره)
کد خبر: 4193961
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۴
مدرس حوزه علمیه تشریح کرد؛

تفاوت «مشروعیت» و «مقبولیت» از نگاه علامه مصباح(ره)

مسئول شورای سیاست‌گذاری مجموعه آثار آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه براساس دیدگاه‌های علامه مصباح یزدی(ره) مشروعیت با مقبولیت تفاوت دارد، گفت: سیاست و حکمرانی ممکن است مشروعیت دینی داشته باشد اما مقبولیت مردمی نداشته باشد و یا اینکه همراه همدیگر باشند و یا برعکس مقبولیت از نگاه مردم وجود داشته باشد اما مشروعیت دینی وجود نداشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی مصباح‌یزدی، مسئول شورای سیاست‌گذاری مجموعه آثار آیت‌الله مصباح یزدی(ره)به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین علی مصباح‌یزدی، مسئول شورای سیاست‌گذاری مجموعه آثار آیت‌الله مصباح یزدی(ره) در نشست گفت‌وگومحور «اسلام، سیاست و حکومت» که 24 دی‎ماه در سالن شهید میربهرسی دانشگاه لرستان برگزار شد، با اشاره به تفاوت بین مشروعیت و مقبولیت از نگاه علامه مصباح(ره) گفت: براساس دیدگاه‌های زنده‌یاد علامه مصباح یزدی(ره) برگرفته از مبانی اسلامی، مشروعیت با مقبولیت تفاوت دارد؛ سیاست و حکمرانی ممکن است مشروعیت دینی داشته باشد، اما مقبولیت مردمی نداشته باشد. حالت دوم این است که مشروعیت دینی و مقبولیت مردمی همراه همدیگر باشند و حالت سوم آن است که مقبولیت از نگاه مردم وجود داشته باشد، اما مشروعیت دینی در سیاست و حکومت، وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به سبک زندگی سیاسی امام علی(ع) افزود: به رغم آنکه حکومت جانشینی پیامبر گرامی اسلام(ص) حق مسلم و مشروع امام علی(ع) بود، اما تا زمانی که مردم به ایشان مراجعه نکردند اقدام به تشکیل حکومت نکردند؛ یعنی برای شکل‌گیری حکومت ایشان، مشروعیت دینی و مقبولیت، همراه یکدیگر بودند و حکومت دینی تشکیل شد.

این مدرس حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنانش، یکی از نکات بارز تفاوت بین حکومت دینی با حکومت‌های غیردینی را در این نکته دانست که در حکومت دینی، حکمرانی فقط محدود به نظم امور و مادیات، معیار نیست بلکه علاوه بر این‌ها بایدمسیر و بسترهای سعادت معنوی دینی افراد هم فراهم شود.

مصباح‌ یزدی آزادی مدنظر اسلام را حاکمیت خداوند و نگاه توحیدی دانست که با آزادی مدنظر لیبرال‌ دموکراسی کاملاً تفاوت مبنایی و محتوایی دارد؛ در یکی، فقط انسان معیار و ملاک است و دیگری، توحید و خداباوری را مبنا و معیار می‌داند، اظهار کرد: مبنای مشروعیت در لیبرالیسم فقط انسان و اراده انسان است، اما در اسلام، مبنای مشروعیت، توحید است که البته با مقبولیت، تفاوت دارد؛ ممکن است مشروعیت و مقبولیت همراه هم باشند یا نباشند.

علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان نیز در سخنانی با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(ص) که در کتاب نهج‌البلاغه درج شده است با این مضمون «لَا يَسْتَقِيمُ إِيمَانُ عَبْدٍ حَتَّى يَسْتَقِيمَ قَلْبُهُ وَ لَا يَسْتَقِيمُ قَلْبُهُ حَتَّى يَسْتَقِيمَ لِسَانُهُ»، زنده‌یاد علامه محمدتقی مصباح‌ یزدی(ره) را علامه‌ای بزرگ و مصداق استقامت، درستی و راستی در زبان دانست.

وی با بیان اینکه کتاب‌های این علامه‌ بزرگ علاوه بر اینکه از نظر محتوا بسیار فاخر هستند از نظر روش‌شناسی نیز بسیار حائز اهمیت‌ هستند، اضافه کرد: روش‌شناسی در مباحث نوشتاری و گفتاری علامه مصباح یزدی باید بیش از پیش مورد توجه حوزویان و دانشگاهیان باشد.

در ادامه این نشست علمی که حجت‌الاسلام والمسلمین احد عبدالهی، مدیر حوزه‌ علمیه استان لرستان نیز حضور داشت حوزویان و دانشگاهیان پرسش‌های خود را مطرح کردند و حجت‌الاسلام والمسلمین علی مصباح‌ یزدی به پرسش‌ها پاسخ داد.

نشست مذکور با همکاری ستاد بزرگداشت سومین سالگرد رحلت علامه مصباح(ره)، مجموعه فرهنگی جهادی بیت‌السجاد(ع)، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان لرستان و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان برگزار شد.

انتهای پیام
captcha