جهاد علمی برای در صدر نشاندن انقلاب؛ وظیفه نسل‌ جدید
کد خبر: 4194390
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
حجت‌الاسلام خاموشی بیان کرد:

جهاد علمی برای در صدر نشاندن انقلاب؛ وظیفه نسل‌ جدید

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه وظیفه نسل دوم و سوم انقلاب جهاد علمی برای در صدر نشاندن انقلاب اسلامی است، گفت: زمانی در حوزه دفاعی با مشکلات فراوانی حتی در تهیه ساده‌ترین سلاح‌ها مواجه بودیم اما امروز با توسعه فراوانی که به‌دست آورده‌ایم، دنیا فهمیده که مسئله امینت ما محدود به مرزهای سیاسی کشور نیست.

جهاد علمی برای در صدر نشاندن انقلاب؛ وظیفه نسل‌ جدیدبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم افتتاحیه دومین رویداد فناوران البرز همراه با برگزاری فرآیند داوری این رویداد امروز، ۲۷ دی‌ماه در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد. 

در ابتدای این مراسم، سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری طی سخنانی بیان کرد: در صندوق نوآوری تلاش می‌کنیم رویدادهایی که کارکرد شبکه‌سازی دارند را میزبانی کنیم. جریان اقتصاد دانش‌بنیان به مرزهای کشور ما محدود نمی‌شود‌. پس از جنگ تحمیلی بود ‌که مسئله دانش‌بنیان‌ها در کشور پیگیری شد. 

وی با بیان اینکه قانون ویژه اقتصاد دانش‌بنیان ۱۴ سال پیش در مجلس به تصویب رسید، گفت: در آن زمان هیچ‌کدام از کشورهای همسایه به این مسئله نپرداخته بودند. در آن زمان بنا بر این شد که سه میلیارد دلار در اختیار این مسئله قرار گیرد که رقم قابل توجهی بود. 

ملکی‌فر بیان کرد: امروز اقتصاد دانش‌بنیان ورودی مهمی به نام دانش دارد که از سوی استعداد جوان خلق می‌شود و کشور ما از این لحاظ دارای ظرفیت بسیار بالایی است. البته کشورهای غربی امروز به دنبال جذب این سرمایه به سمت خود هستند که باید در این زمینه هوشمند باشیم. رویدادهایی مانند فناوران البرز به بروز استعدادهای کشور کمک می‌کند. 

جهاد علمی برای در صدر نشاندن انقلاب؛ وظیفه نسل‌ جدید

وی تصریح کرد: مسابقه‌ای در یکی از شبکه‌های تلویزیونی به نام مسابقه شکوفا برای دانش‌بنیان‌ها تهیه شده که شرکت‌های منتخب در این مسابقه می‌توانند هزینه مورد نیاز خود را به صورت مشارکتی از مردم دریافت کنند. امروز ۹ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت می‌کنند که ظرفیت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری از سوی مردم و نهادهای مختلف است. 

حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز نیز طی سخنانی در این مراسم بیان کرد: رویه کار در سنوات قبل در بخش فناوران جایزه البرز که پیشتر از آن به مخترعان یاد می‌شد، بدین صورت بود که افراد دارای اختراع ثبت شده در مراجع رسمی داخل یا خارج از کشور می‌توانستند مستندات اختراع خود را برای دبیرخانه بنیاد فرهنگی البرز ارسال کرده تا پس از طی فرایند داوری، در گردونه رقابت دریافت جایزه البرز براساس شاخص‌های مذکور قرار گیرند. 

وی اظهار کرد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به مجموعه‌های دانش‌بنیان از یک سو و توصیه‌های مکرر ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه در جهت حمایت بیش از پیش بنیاد فرهنگی البرز از نخبگان صاحب ایده، طرح و محصول از سوی دیگر، این بنیاد را بر آن داشت تا با ایجاد تحولی در روند گذشته اعطای جایزه در بخش فناوران، مقدمات را برای عمل به این وظایف در راستای تحقق شعار سال فراهم آورد. 

ارشدی تصریح کرد: در این راستا بنیاد فرهنگی البرز در آذرماه سال جاری با انتشار فراخوانی از تمامی افراد و گروه‌های صاحب محصول فناورانه، فارغ از آن که گواهی ثبت اختراع داشته و یا نداشته باشند، درخواست کرد تا مستندات محصول خود را برای قرار گرفتن در گردونه رقابت جایزه البرز برای دبیرخانه جایزه ارسال کنند. در ادامه این محصولات براساس شاخص‌های کمی، همچون میزان انطباق فناوری با اولویت‌های سند نقشه جامع علمی کشور، میزان پیشرفت فناوری، میزان یا قابلیت اشتغال‌زایی، که نشئت گرفته از سه شعار مرحوم البرز از جمله اعتلای نام ایران و ایرانی در عرصه جهانی است، مورد داوری اولیه قرار گرفتند. 

برپایی نمایشگاه فناوران البرز

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز تصریح کرد: از میان 194 طرح ارسالی به دبیرخانه، برای 30 طرح نهایی که تعداد آن‌ها سه برابر ظرفیت جایزه است، نمایشگاهی در روزهای 27 و 28 دی‌ماه با عنوان «دومین رویداد فناوران البرز» در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با همکاری آن مرکز ترتیب داده شده است تا فناوران برگزیده در مرحله اول، بتوانند با ارائه دستاوردهای خود در فضای نمایشگاهی، علاوه بر قرار گرفتن در معرض داوری نهایی جایزه البرز 1403، امکان جذب سرمایه‌گذار و ارتباط گرفتن با سایر فناوران هم‌سو و هم جهت با خود را پیدا کنند. 

جهاد علمی برای در صدر نشاندن انقلاب؛ وظیفه نسل‌ جدید

وی بیان کرد: بنیاد فرهنگی البرز در کنار اهداف اولیه از جمله داوری دقیق فناوران و در نتیجه اجرای صحیح نیت واقف، در این رویداد به دنبال تحقق سه هدف غایی بود. اعلام و انتشار اقدامات فناورانه کشور به عموم جامعه در جهت افزایش سطح امید و اعتماد به نفس در جوانان، تشکیل شبکه‌ای از نخبگان کشور تحت نام و پوشش بنیاد با توجه به ظرفیت‌های عظیم کنونی و تعاملات حال حاضر بنیاد فرهنگی البرز با سایر مراکز از جمله بنیاد ملی نخبگان و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و پارک‌های فناوری جهت رفع مشکلات و موانع فناورانه موجود و اعتلای جایگاه بنیاد فرهنگی البرز به عنوان قدیمی‌ترین بنیاد علمی کشور و شناساندن آن به جامعه علمی کشور به عنوان نوبل ایرانی اهداف غایی این رویداد هستند. 

ارشدی با بیان اینکه در پایان این رویداد دو روزه، طرح‌های برگزیده برای بررسی نهایی انتخاب و به دبیرخانه علمی جایزه البرز 1403 معرفی ‌می‌شود، به جوایز شرکت در این رویداد اشاره و تصریح کرد: طرح‌های برتر، در پایان این رویداد دو روزه، از سوی داوران جهت اعطای جایزه فناور برتر در مراسم شصت و دومین سال جایزه البرز انتخاب می‌شوند که شامل گواهی جایزه البرز به عنوان باسابقه‌ترین جایزه علمی کشور و یک میلیارد و 500 میلیون تومان جوایز نقدی است که در این راستا به هر طرح برتر، مبلغ 150 میلیون تومان اعطا خواهد شد. 

در ادامه، حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در سخنانی تصریح کرد: به نظر می‌رسد جمله تبارک الله احسن الخالقین که از سوی خداوند متعال مطرح شد، به دلیل ویژگی‌های انسان است. خداوند متعال ویژگی‌هایی را در انسان ایجاد کرده که در موجودات دیگر وجود ندارد. 

جهاد علمی برای در صدر نشاندن انقلاب؛ وظیفه نسل‌ جدید

وی افزود: ملائکه نیز در خلقت انسان به خداوند متعال اعتراض کردند که خداوند به آن‌ها فرمود من چیزی می‌دانم که شما نمی‌دانید. آن چیزی که در انسان وجود دارد و در دیگر موجودات وجود ندارد، آگاهی و معلومات است. دانشمندان ما باید همواره به دنبال افزایش علم راغی، معلومات و آگاهی باشند‌.

 مهمترین عوامل برتری در حوزه علمی

 خاموشی ادامه داد: پیامبر(ص) سخنان فراوانی در رابطه با مقوله علم دارند که هر جامعه‌ای به این سخنان بیشتر عمل کند، توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد. پیشرفت علمی در متن انقلاب اسلامی وجود دارد. مهمترین عوامل برتری در حوزه علمی سرمایه انسانی است که سهم ۹۰ درصدی در این برتری دارد. از جامعه ایستا در قرآن کریم با عنوان قریه و از جامعه پیشرو نیز با عنوان مدینه یاد شده است. 

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: وظیفه نسل دوم و سوم انقلاب، جهاد علمی برای در صدر نشاندن انقلاب اسلامی است. زمانی در حوزه دفاعی با مشکلات فراوانی حتی در تهیه ساده‌ترین سلاح‌ها مواجه بودیم اما امروز با توسعه فراوانی که به‌دست آورده‌ایم، دنیا فهمیده که مسئله امینت ما محدود به مرزهای سیاسی کشور نیست. این توسعه باید در تمامی شاخه‌های مختلف علمی از جمله پزشکی و ... تداوم یافته و اعتلا پیدا کند. ما می‌توانیم اتفاقاتی رقم بزنیم که برای تمامی عالم بشریت موثر باشد. 

وی با بیان اینکه می‌توانیم از مرزهای علمی عبور کنیم، اظهار کرد: سازمان اوقاف امروز سرمایه‌گذاری خوبی در حوزه‌های مختلف اقتصاد دریامبنا داشته است. امروز می‌توانیم از این حوزه میلیون‌ها تن ماهی تولید کرده و اقتصاد کشور را توسعه دهیم. در حوزه مسکن نیز دانش‌بنیان‌ها باید به میدان آمده و برای ارزان‌سازی مصالح ساخت مسکن وارد میدان شده که سازمان اوقاف نیز فعالیت‌های خوبی در این حوزه داشته است.

خاموشی با بیان اینکه سازمان وقف صندوق حمایت از دانش‌بنیان‌ها دارد که باید تقویت شود، تصریح کرد: سازمان وقف خود را برای دانش‌بنیان‌ها مهیا کرده و آماده حمایت از این شرکت‌ها است. مرحوم البرز انسان ویژه‌ای بود که تمامی اموال و حتی جسم‌ خود را وقف علم کرد و امروز بدل آن بسیار اندک است. در حوزه علمی با ۱۷ شرکت دانش‌بنیان همکاری می‌کنیم که این تعداد در آینده بیشتر خواهد شد.

جهاد علمی برای در صدر نشاندن انقلاب؛ وظیفه نسل‌ جدید

در ادامه، اسدی، مدیرکل کسب و کار وزارت صمت نیز در سخنانی اظهار کرد: کاری که بنیاد البرز می‌کند هدایت مسیر سرمایه‌ها به سوی وقف در حوزه فناوری است که امری بسیار مطلوب است. امروز ۱۰ هزار کارخانه در کشور وجود دارد که به دلیل مشکلات زمین‌گیر شده‌اند و می‌توانیم در این زمینه از ظرفیت وقف و واقفان برای رفع این مشکلات بهره‌گیری کنیم. 

اسدی با بیان اینکه باید شهرک‌های صنعتی و تولیدی کشور را دانش‌بنیان کنیم، گفت: باید به این سمت برویم که فناوری را در دل صنایع بزرگ ایجاد کنیم. امروز ۵۰ هزار کارخانه در کشور وجود دارد که زیر ۵۰ درصد کار می‌کنند و چنانچه دانش را وارد این چرخه کنیم، تولید و جریان تولید کشور توسعه پیدا می‌کند. 

وی تصریح کرد: در علم نوین این‌گونه گفته می‌شود که صد درصد جامعه نخبه هستند و هر کسی استعدادی داشته باشد با عمل هوشمندانه رشد خواهد کرد. امیدواریم توسعه تولید دانش‌بنیان در کشور به خوبی پیش رفته و مشکلات تولید با بهره‌گیری از حوزه دانش‌بنیان کاهش پیدا کرده و رفع شود.

انتهای پیام
captcha