اعزام ۸۰ دانشجو فعال قرآنی و فرهنگی دانشگاه بیرجند به مشهد مقدس
کد خبر: 4198688
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵

اعزام ۸۰ دانشجو فعال قرآنی و فرهنگی دانشگاه بیرجند به مشهد مقدس

مدیر فرهنگی دانشگاه بیرجند گفت: اعزام 80 فعال قرآنی و فرهنگی دانشگاه بیرجند به اردوی زیارتی مشهد مقدس که از تاریخ 12 الی 15 بهمن ماه 1402 برگزار گردید، دانشجویان از موزه مرکزی و همچنین گنجینه قرآن و نفایس حرم مطهر رضوی بازدید کرد.

علی‌اکبر محمدی، مدیر فرهنگی دانشگاه بیرجندعلی‌اکبر محمدی، مدیر فرهنگی دانشگاه بیرجند در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با بیان اینکه فعالان قرآنی و فرهنگی دانشگاه بیرجند به اردوی فرهنگی و زیارتی مشهد مقدس اعزام گردیدند، گفت: ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر ﺗﻘـﺪﯾﺮ و ﺣﻔﻆ ﺳـﺮﻣﺎﯾﻪﻫﺎی ﻗﺮآﻧﯽ و فرهنگی دانشگاه با هدف ﺣﻤﺎﯾﺖ، ﭘﺮورش و ﺗﻘﻮﯾﺖ اﺳـﺘﻌﺪادﻫﺎی ﻣﻌﻨﻮی ﻓﻌﺎﻻن ﻗﺮآﻧﯽ و دﯾﻨﯽ و نظر به تصويب شورای فرهنگی اجتماعی  دانشگاه و گرامیداشت دهه مبارک فجر و سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند مردمی 22 بهمن 1357 ﺗﻌﺪاد 80 ﻧﻔﺮ از داﻧﺸـﺠﻮﯾﺎن (ﺧـﻮاﻫﺮان و ﺑﺮادران) از ﺗـﺎرﯾﺦ 12 تا 15بهمن ماه 1402، ﺑﻪ ﻣﺸـﻬﺪ ﻣﻘـﺪس اﻋﺰام شدند.

وی اظهار کرد: داﻧﺸـﺠﻮﯾﺎن ﻣﺬﮐﻮر از ﻧﺨﺒﮕﺎن، ﺑﺮﮔﺰﯾﺪﮔﺎن و ﻣﻘﺎم آوران ﺟﺸـﻨﻮاره ﻗﺮآن و ﻋﺘﺮت داﻧﺸـﺠﻮﯾﺎن ﮐﺸﻮر و ﻓﻌﺎﻻن اﯾﻦ ﻋﺮصه ﻣﻌﻨﻮی و ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ بودند که در یکسال گذشته تلاش کرده‌اند در کنار امور آموزشی و پژوهشی، به برگزاری و اجرای برنامه‌های فرهنگی و شرکت در جشنواره‌ها و مسابقات قرآنی و عترت دانشجویی اهتمام داشته باشند و در دوره گذشته جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور، بالاتر از دانشگاه‌های بزرگ و پربرخوردار، حائز رتبه هفتم کشور شوند و مقام‌های اول تا سوم را در بخش ملی و سراسری کسب کنند. 

محمدی با اشاره به اینکه شرکت کنندگان در این اردوی 4 روزه، ضمن شرکت در نماز عبادی و سیاسی جمعه در حرم مطهر امام رضا(ع)، از اماکن مختلف فرهنگی و مذهبی آن بازدید نمودند، گفت:  حضور کارشناسان فرهنگی و مدیر امور فرهنگی دانشگاه در کنار دانشجویان و گفتگوهای صمیانه و صریح درباره اصلاح سبک زندگی سالم و پرنشاط و پاسخگویی به پرسش‌های فرهنگی، تربیتی و مشاوره‌ای از دیگر موارد برجسته‌ای بود که مورد استقبال دانشجویان قرار گرفت.

مدیر فرهنگی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه بازدید دانشجویان فعال قرآنی و فرهنگی دانشگاه بیرجند از موزه مرکزی حرم مطهر رضوی صورت گرفت، افزود: در جریان اعزام 80 فعال قرآنی و فرهنگی دانشگاه بیرجند به اردوی زیارتی مشهد مقدس که از تاریخ 12 الی 15 بهمن ماه 1402 برگزار گردید، دانشجویان از موزه مرکزی و همچنین گنجینه قرآن و نفایس حرم مطهر رضوی بازدید کردند.

وی بیان کرد:  فعالان قرآنی و مذهبی دانشگاه روز جمعه با حضور در موزه مرکزی آستان قدس، از گنجینه‌های تاریخ حرم رضوی، تمبر، سکه و اسکناس، هنرهای تجسمی، آبزیان، نجوم، فرش و منسوجات، سلاح، ظروف ،مدال و... بازدید کردند و دانشجویان با حضور در موزه قرآن و نفایس از بخش‌های مختلفی از جمله؛ نسخ خطی قرآن کریم و نهج‌البلاغه، هدایای مقام معظم رهبری، آثار استادفرشچیان و... بازدید و از توضیحات کارشناسان حاضر در موزه بهره برداری کردند.

اکبری گفت: موزه قرآن و نفایس مشهد در سال ۱۳۶۴ به عنوان اولین موزه قرآن جهان در ساختمانی به مساحت ۱۰۰۰ مترمربع افتتاح شده است که در این گنجینه مجموعه‌ای از قرآن‌های خطی با قدمت تاریخی از قرن سوم تا قرن سیزدهم هجری قمری، همچنین مجموعه‌ای از مرقعات از دوره صفوی تا عصر حاضر، مجموعه‌ای از جلدهای لاکی و روغنی و نقاشی‌های گل و مرغ و تذهیب و خوشنویسی هنرمندان معاصر در آن به نمایش درآمده است.

مدیر فرهنگی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه در حال حاضر آستان قدس با وجود حدود ۲۰۰۰۰ نسخه قرآن و جزوه قرآنی بزرگترین مجموعه نسخ خطی قرآن را در اختیار دارد که قدیمی‌ترین قرآن موجود در آن دارای تاریخ وقف ۳۲۷ هجری می‌باشد، تصریح‌کرد: بازدید و زیارت دانشجویان اعزامی به اردوی مشهد مقدس از آرامگاه مفسر بزرگ قرآن مرحوم طبرسی(ره) که فقیه شیعه ایرانی و نویسنده تفسیر معتبر جامع البیان علاّمه امین‌الاسلام، ابوعلی فضل بن حسن طبرسی از جمله اندیشمندان نادری است که اگرچه در دانش‌های رایج عصر خود خبره بوده، اما منزلت او در تفسیر، تمام ابعاد و جوانب علمی‌اش را تحت‌الشعاع قرار داده و همین امر او را به عنوان مفسری سترگ در دنیای دانش معرفی کرده است.

وی افزود: در جریان این بازدید دانشجویان در نشست تفسیری و تبیینی قرآن کریم که در مجموعه دارالتفسیر برگزار شد شرکت کردند.

اکبری اظهار کرد: دانشجویان فعال قرآنی و فرهنگی دانشگاه میهمان سفره و ضیافت حرم مطهر رضوی شدند که در جریان اردوی زیارتی دانشجویان اعزامی دانشگاه بیرجند به مشهد مقدس با مکاتبات و هماهنگی صورت گرفته میان دانشگاه و تولیت آستان قدس رضوی حضرت حجت الاسلام مروی، دانشجویان با حضور در مهمانسرای حرم مطهر، بر سر سفره پر برکت امام مهربانی‌ها، امام رضا (ع) نشستند که برای دانشجویان خاطره‌انگیز و به یادماندنی شد.

در پایان این اردو، دانشجویان ضمن تقدیر و تشکر از ریاست محترم دانشگاه و رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه که زمینه برگزاری این سفر را فراهم کردند، خواستار تداوم اجرای برنامه‌های معرفتی و زیارتی شدند تا با شناخت بهتری نسبت به زندگی و انتخاب سبک درست‌تری برای زیستن و تصمیم‌گیری‌های مهم در زندگی آشناتر شده و از آسیب‌های اجتماعی و فردی دورتر گردند.

انتهای پیام
captcha