ایران دارای رتبه چهارم جهان در تولید علم طب سنتی و مکمل
کد خبر: 4200564
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۴
نفیسه حسینی‌یکتا مطرح کرد؛

ایران دارای رتبه چهارم جهان در تولید علم طب سنتی و مکمل

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، با اشاره به فعالیت هشت دانشکده، ۱۲ گروه طب سنتی و 12 پژوهشکده داروهای طب سنتی و گیاهان دارویی، گفت: رتبه چهارم تولید علم در طب‌های مکمل در جهان را دارا هستیم.

چهارم جهان در تولید علم طب سنتی و مکمل هستیمبه گزارش خبرنگار ایکنا، نفیسه حسینی‌یکتا، مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، امروز 29 بهمن ماه با حضور در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران ضمن بازدید از این نمایشگاه در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح برنامه‌های این دفتر پرداخت و گفت: طب ایرانی را گنجینه منحصر به فرد خودمان می‌دانیم و شاهد مطالبه مردم برای استفاده از این طب هستیم؛ مردم می‌خواهند از این ظرفیت به صورت قانونی و علمی استفاده کنند.

وی ادامه‌ داد: همراستا با دنیا براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی و اسناد بالادستی کشورمان معتقد به استفاده تلفیقی از طب سنتی و جدید هستیم و بازشناسی، ترویج و تبلیغ طب ایرانی بر عهده وزارت بهداشت است.

حسینی‌یکتا تصریح کرد: برای استفاده از این طب به صورت تلفیقی سطوح مختلفی از خدمات سرپایی تا بستری را ارائه می‌کنیم. نگاه ادغامی به طب ایرانی، اصلاح سبک زندگی را هدف قرار داده و با ادغام در خانه‌های بهداشت خواستار استفاده از آموزه‌های طب ایرانی در پیشگیری از بیماری‌ها هستیم.

وی اعلام کرد: در 100 درصد دانشگاه‌های علوم پزشکی آموزش اصلاح سبک زندگی براساس آموزه‌های طب ایرانی آغار شده است. همچنین آموزش اصلاح سبک زندگی براساس آموزه‌های طب ایرانی به بهورزان و سپس عموم جامعه را در دستور کار داریم.  

حسینی‌یکتا با تأکید بر اهمیت کنترل بیماری‌های غیرواگیر در جهان، گفت: اصلاح سبک زندگی در کنترل بیماری‌های غیرواگیر مثل فشار خون و دیابت، نقش مهمی دارد و اگر از آموزه‌های طب ایرانی برای اصلاح سبک زندگی استفاده کنیم در آینده شاهد اثرات این آموزه‌ها در کاهش بیماری‌های غیرواگیر خواهیم بود. هم اکنون در سلامتکده‌ها و کلینیک‌ها شاهد حضور متخصصان طب سنتی هستیم و آیین نامه بستری بیماران نیز در دست تدوین است.

وی با اشاره به اجرای طرح نهضت ملی سواد سلامت که با همکاری وزارت بهداشت و آموزش و پرورش با هدف آموزش اصلاح سبک زندگی به مربیان، والدین و دانش‌آموزان اجرا می‌شود، گفت: مسئله بیمه خدمات طب ایرانی موضوع مهمی است و تاکنون ویزیت متحصص طب ایرانی تحت پوشش بیمه قرار گرفته است. سه خدمت هم در حال بررسی است تا تحت پوشش بیمه قرار گیرد. ۵۶ قلم دارو از فراورده‌های طبیعی نیز تحت پوشش بیمه است.

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در ۲۱ دانشگاه تربیت داروساز و طبیب سنتی در حال انجام است، گفت: فقط پزشک دارای تخصص طب سنتی و پزشک دوره دیده براساس ضوابط موجود می‌توانند خدمات طب ایرانی را ارائه دهند. مهم است که خدمات طب سنتی ایرانی به صورت ادغام یافته با طب مدرن صورت گیرد و مردم از مراجعه به کسانی که مدرک ندارند خودداری کنند.

وی تصریح کرد: لیست مراکز و پزشکان معتبر طب ایرانی در سایت نظام پزشکی و دفاتر طب سنتی موجود است. همچنین طرح سنجش فعالان طب ایرانی را در دستور کار داریم و تاکنون تعداد قابل توجهی از این افراد ثبت نام کردند که توانمندی آنها ارزشیابی می‌شود و در صورتی که تجاربی دارند زیر نظر پزشک ارائه خدمت می‌کنند. البته متأسفانه عدم بازدارندگی قوانین تعزیراتی نیز ساماندهی این حوزه را با چالش مواجه می‌کند.  

حسینی‌یکتا در بخش پایانی سخنان خود، گفت: در هشت دانشکده و ۱۲ گروه طب سنتی در حال تربیت متخصصان این حوزه هستیم و در 12 پژوهشکده داروهای طب سنتی و گیاهان دارویی در حال بررسی هستند که این اقدامات موجب شده رتبه چهارم تولید علم در طب‌های مکمل را برای سه سال متوالی کسب کنیم و البته تلاش داریم این رتبه را کاهش دهیم.

یادآوری می‌شود، بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران با شعار «نجستم همیشه جز از راستی» از امروز 19 بهمن ماه در مصلی امام خمینی(ره) آغاز به کار کرده است و تا روز دوم اسفند ماه برپا خواهد بود.

انتهای پیام
captcha