نیازمند فهم حقیقی قرآن براساس نیازهای روز هستیم
کد خبر: 4203397
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

نیازمند فهم حقیقی قرآن براساس نیازهای روز هستیم

یک حافظ قرآن گفت: امروزه در مؤسسات و نمایشگاه‌های قرآن صرفاً به ظواهر قرآن می‌پردازیم، اما هیچ کجا فضایی برای دریافت فهم حقیقی از قرآن بر مبنای نیاز‌های بشر امروز طراحی نکرده‌ایم.

مریم قاسمی کرانی حافظ قرآندر جریان چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در محفل قرآنی مختص بانوان جهان اسلام با عنوان «خیرات الحسان»، از بانوی قرآنی، مریم قاسمی کرانی، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان تجلیل شد. بر این اساس و به‌منظور آشنایی بیشتر با فعالیت‌های این فعال قرآنی، خبرنگار ایکنا از اصفهان گفت‌وگویی با وی انجام داده است که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

ایکنا ـ ضمن معرفی کامل خود، لطفاً درباره سوابق فعالیت‌های قرآنی‌ و امتیازات و عناوینی که به دست آورده‌اید، توضیح دهید.

اینجانب مریم قاسمی کرانی، اهل روستای کران از توابع شهرستان فارسان استان چهارمحال‌وبختیاری و در حال حاضر، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تفسیر قرآن کریم هستم.

تحصیلات مقطع متوسطه را در رشته ریاضی به پایان رساندم، سال 1382 در مقطع کارشناسی ریاضی کاربردی پذیرفته شدم و از آنجا که رقابت زیادی بین دانشجویان برای کسب رتبه اول وجود داشت، بیشتر وقت من صرف درس خواندن می‌شد و از بسیاری مسائل ضروری زندگی غافل شده بودم تا اینکه به یک‌باره و به لطف خدا تلنگری سبب شد تا کمی بهتر نسبت به جهان بیندیشم و آنجا بود که با سؤالات عمیقی درباره زندگی مواجه شدم.

ابتدای امر سعی کردم با مطالعه کتاب‌های متفاوت، پاسخی برای سؤالات خود بیابم. پس از اتمام دوره کارشناسی ریاضی کاربردی در وجود خود جای خالی آشنایی با مبانی شناخت جهان پیرامون خود و همچنین باید‌ها و نبایدهای زندگی و فهم مسیری را یافتم که منتهی به سعادت خواهد شد. پس از آن در رشته کارشناسی روانشناسی به تحصیل پرداختم تا شاید پاسخ پرسش‌های خود را درباره انسان و شناخت ابعاد وجودی او پیدا کنم، اما علم روانشناسی نگاه تک‌بعدی به انسان دارد و در شناخت کلیات وجود او با تنوع افکار و عقاید ناتوان است. از طرف دیگر، آنچه در قرآن در خصوص شناخت انسان یافت می‌شود، نگاهی جامع و همه‌جانبه است که از طرف خالق انسان بیان شده و لذا قطعاً نمی‌تواند اشتباه باشد. بنابراین، فهم قرآن به‌مثابه نسخه هدایت بشر برای هر انسانی ضروری است. هیچ‌کدام از کتاب‌هایی که مطالعه کرده بودم، نمی‌توانست عطش درونی من را سیراب کند تا اینکه با مراجعه به قرآن و کتاب اصول کافی آبی بر آتش درونم ریخته و مسیر درست زندگی پیش رویم روشن شد.

آنجا بود که تصمیم به حفظ قرآن گرفتم و سال 1384 به فضل الهی موفق به حفظ کل قرآن در مؤسسه قرآن و نهج‌البلاغه قم شدم و در مدت یک سال این مهم انجام شد. همزمان با سکونت در شهر قم برای حفظ قرآن، توفیق حضور در کلاس‌های آموزش تجوید استاد احمد ابوالقاسمی و استاد دباغ در حرم حضرت معصومه(س) را یافتم و از سال 85 تاکنون در مقام مربی دوره‌های حفظ عمومی و تخصصی و همچنین مدرس دوره‌های تربیت‌ مربی حفظ در بخش‌های روش تدریس حفظ قرآن کریم، مهارت‌ها و فنون تدریس حفظ قرآن و کاربرد اصول روانشناسی در حفظ قرآن کریم مشغول فعالیت بوده‌ام.

در چند سال متوالی، مربی برتر حفظ در استان و کشور انتخاب شدم و عضو کمیته فنی حفظ قرآن کریم استان چهارمحال‌وبختیاری هستم. همچنین مدرک داوری حسن حفظ زیر نظر استاد معتز آقایی و استاد مهدی بحرالعلوم دارم و از سال 1388 تاکنون داور مسابقات گوناگون شهرستانی، استانی و منطقه‌ای در ارگان‌ها و ادارات استان بوده‌ام. همچنین داور تأییدشده اداره امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در آزمون‌های اعطای مدرک به حفاظ نیز هستم.

از زمانی که با مکتب قرآن امام رضا(ع) آشنا شدم و ترویج زندگی به سبک قرآن را در بین مردم استان خود لازم و مفید دانستم، شعبه‌ای از این مکتب را در استان راه‌اندازی کردم. همچنین در اجرای طرح رسول اکرم(ص) در همه‌ دوره‌ها نیز موفق بودم.

در سال 1389به لطف خدا دوره تربیت مربی تدبر در قرآن کریم را زیر نظر استاد علی صبوحی گذراندم و تاکنون در مقام نماینده مؤسسه تدبر در کلام وحی در استان دوره‌های گوناگون تدبر در حزب مفصل قرآن کریم را در استان برگزار کرده‌ام و در حال حاضر مشغول تدریس دوره تربیت مربی تدبر در قرآن برای مربیان قرآنی استان چهارمحال و بختیاری هستم.

در حال حاضر به برکت حمایت و حضور ریحانه‌سادات رئیسی در استان، ۱۲ مکتب قرآنی فعال در مرکز و شهرستان‌های استان چهارمحال‌وبختیاری راه‌اندازی شده است و با تلاش بیشتری در حال اجرای طرح‌های قرآنی برای عموم مردم هستیم.

از سال 1389 تاکنون دبیر جمعیت بانوان فرهیخته و مسئول سازمان زنان انقلاب اسلامی استان و همچنین رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان چهارمحال‌وبختیاری، از سال 1385 مدیر کانون قرآن و نهج‌البلاغه شهرستان فارسان و از سال 1399 مدیرعامل مؤسسه قرآنی الراسخون فی العلم، مؤسسه تخصصی حفظ در استان هستم. مدرک تربیت مربی تخصصی پیش‌دبستانی قرآنی را نیز دارم.

رتبه‌ها و عناوینی که به دست آورده‌ام، به این شرح است:

ـ عنوان بانوی برگزیده جهان اسلام در طرح خیرات الحسان

ـ رتبه سوم حفظ 20 جزء قرآن در مسابقات دانشجویان دانشگاه‌های پیام نور کشور

ـ کسب عنوان در طرح تجلیل از 114 مربی برتر حفظ قرآن کریم کشور

ـ رتبه سوم کانون‌های برتر قرآنی در جشنواره رویش دانشجویان کشور

ـ و رتبه برتر در طرح ملی قرآنی رسول اکرم(ص) در کل کشور

ایکنا ـ به نظر شما راهکارهای جذب جوانان امروزی برای آموختن معارف ناب قرآنی چیست؟

من بشر امروز را نه تنها گریزان از فهم حقایق قرآن نمی‌بینم، بلکه او را تشنه فهم حقیقت و رسیدن به آرامش عمیق در سایه ارتباط با قرآن دریافته‌ام، اما متأسفانه جایی برای عرضه فهم دقیق حقایق قرآن به او مهیا نیست.

ما امروزه در مؤسسات قرآنی صرفاً به ظواهر قرآن می‌پردازیم و دوره‌های حفظ، آموزش تجوید، صوت و لحن قرآن را به شکل تخصصی اجرا می‌کنیم. در نمایشگاه‌های قرآنی، آثار زیبایی از خط قرآن و امثال آن را نمایش می‌دهیم و در کلاس‌های تخصصی تفسیر قرآن به بررسی علم صرف و نحو، اعراب قرآن، قرائات و... می‌پردازیم، اما هیچ کجا فضایی برای دریافت فهم حقیقی از قرآن بر مبنای نیاز‌های بشر امروز طراحی نکرده‌ایم؛ شرایطی که عامه مردم در هر سن و سالی بتوانند از قرآن بهره ببرند و با آن معارف ناب آشنا شوند. به‌طور قطع می‌گویم که اگر جامعه ما به سمت ترویج تدبر در قرآن کریم به‌طور جدی خیز بردارد، خواهیم دید که جوانان و نوجوانان ما بسیار قوی‌تر، توانمندتر و سریع‌تر از نسل ما این مسیر را خواهند پیمود.

ایکنا ـ فراگیران و علاقه‌مندان به حوزه‌های گوناگون علوم قرآنی چگونه می‌توانند از ظاهر قرآن عبور کنند، فراتر بروند و دریافت‌های معارفی خود را در درون و رفتارشان جاری کنند؟

متأسفانه امروزه تألیفات دانشگاهی به علت داشتن نوعی زبان علمی خاص که فقط برای عده‌ای محدود قابل فهم است، کاربرد زیادی برای عامه مردم ندارد؛ لذا از طرف آنها مورد نقد و بررسی واقع نشده‌ است. افراد از مواجهه با دستورات تربیتی، هدایتگری و سبک زندگی قرآنی محرومند و در فقدان آگاهی از این ضروریات دچار انواع آسیب‌های زندگی فردی و اجتماعی شده‌اند.

از طرف دیگر، طبق نص صریح قرآن، تربیت جز در بستر اجتماع واقع نخواهد شد. من هرگاه سوره‌ای از قرآن را در بستر جامعه یافتم، فهم آن برای من هر روز عمیق و عمیق‌تر شد؛ لذا اگر در سوره تکاثر مفهوم چشم و هم‌چشمی را یافتیم، الزاماً باید در بستر زندگی اجتماعی علت نهی از آن را ببینیم.

الهه‌سادات بدیع‌زادگان

انتهای پیام
captcha