فعالیت‌های قرآنی مسلمانان در روسیه بدون محدودیت جریان دارد
کد خبر: 4203828
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
حافظ روس در گفت‌وگو با ایکنا:

فعالیت‌های قرآنی مسلمانان در روسیه بدون محدودیت جریان دارد

برهان‌الدین رحیم‌اف، حافظ قرآن روس با اشاره به رونق فعالیت‌های قرآنی در فدراسیون روسیه، تأکید کرد: مسلمانان روسیه برای حضور در این فعالیت‌ها با هیچ محدودیتی مواجه نیستند.

فعالیت‌های قرآنی مسلمانان در روسیه بدون محدودیت جریان دارد

به گزارش ایکنا، حضور اسلام در روسیه به بیش از 8 قرن پیش می‌رسد، با توسعه امپراتوری روسیه از قرن شانزدهم میلادی به سوی شرق و تصرف سرزمین‌های مسلمان‌نشین، جمعیت مسلمانان در روسیه فزونی گرفت. این حضور در اواخر دوران تزاری و دوران شوروی به اوج خود رسید. در قرن نوزدهم میلادی شاهد ساخت مساجدی در مسکو و دیگر شهرهای مهم روسیه بوده‌ایم. همچنین تلاش‌های بسیاری برای ترجمه و تفسیر قرآن کریم به زبان روسی آغاز شد، بااین‌حال در دوران شوروی به دلیل سیاست‌های ضد دینی دولت کمونیست شوروی، فعالیت‌های قرآنی و دینی مسلمانان با محدودیت‌های بسیاری مواجه بود؛ اما بعد از دوره استالین و با تغییر تدریجی سیاست‌های حزب کمونیست به ویژه در دوران گورباچف و سیاست آزادی‌های فرهنگی که به پروستریکا شهرت داشت، فعالیت‌های قرآنی نیز رفته‌رفته افزایش یافت. بعد از فروپاشی شوروی، در دوره فدراسیون روسیه مسلمانان این کشور از آزادی‌های فراوانی در زمینه آموزش و تعلیم قرآن برخوردارند. مسلمانان امروز با جمعیتی بالغ بر 23 میلیون نفر از نظر جمعیت دومین گروه مهم دینی در روسیه به شمار می‌روند و فعالیت‌های قرآنی نیز رونق گرفته است.

برهان‌الدین رحیم‌اف، حافظ کل قرآن که به نمایندگی از روسیه در چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران شرکت کرده بود، در گفت‌وگو با ایکنا به وضعیت فعالیت‌های قرآنی در روسیه اشاره کرد که مشروح آن از نظر می‌گذرد:

رحیم‌اف در ابتدا درباره سابقه فعالیت‌های قرآنی خود گفت: تعلیم قرآن را از 5 سالگی شروع کردم در 7 سالگی در مرکز اسلامی مسکو موفق به حفظ کل قرآن کریم شدم. اکنون قرآن را به شش روایت حفظ کرده‌ام که از آن جمله می‌توان علاوه بر روایت حفص از عاصم، روایت الدوری از ابی عمرو، روایت الدوری از کسایی و روایت قنبل از ابن کثیر اشاره کرد.

فعالیت‌های قرآنی مسلمانان در روسیه بدون محدودیت جریان دارد

وی همچنین از آشنایی مختصر خود با مقامات تلاوت قرآن و به‌ویژه علاقه خود به تلاوت قاریان ایرانی نیز سخن گفت و در مورد فعالیت‌های قرآنی ایران نیز با توجه به سطح مسابقات ایران و همچنین آشنایی خود با قاریان ایرانی که در مسابقات قرآنی مسکو حضور یافته‌اند گفت: این فعالیت‌ها در ایران در سطح بالا و مناسبی قرار دارد و باعث افتخار است.

این حافظ روسی درباره فعالیت‌های قرآنی در فدراسیون روسیه هم تصریح کرد: بعد از فروپاشی شوروی نهضتی از ترجمه و فعالیت‌های قرآنی به راه افتاد. در دوران شوروی فعالیت‌های دینی نه تنها برای مسلمانان بلکه برای تمام ادیان دیگر نیز بسیار محدود بود و دولت شوروی نه تنها از این فعالیت‌ها حمایت نمی‌کرد بلکه محدودیت‌هایی نیز علیه آن‌ها ایجاد می‌کرد.

وی ادامه داد: با این حال در اواخر دوره شوروی این سیاست تغییر کرد، اما در دوره فدراسیون روسیه این محدودیت‌های جزئی نیز از بین رفت و مسلمانان روسیه بدون هیچ محدودیتی می‌توانند در مساجد و مراکز اسلامی حاضر شوند و به تعلیم دروس اسلامی و به‌ویژه قرآن بپردازند. از سویی می‌توان گفت فعالیت‌های دیگر در زمینه ترجمه و تفسیر قرآن نیز در روسیه و جمهوری‌های سابق شوروی اوج گرفت و امروز می‌توان شاهد ترجمه‌های زیاد قرآن به زبان‌های مختلف و روسی بود. تفسیرهای مختلف نیز به زبان روسی و دیگر زبان‌های موجود در فدراسیون روسیه وجود دارد.

فعالیت‌های قرآنی در فدراسیون روسیه با هیچ محدودیتی مواجه نیست

رحیم‌اف در حاشیه مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در تهران

این حافظ قرآن روس افزود:‌ به‌طورکلی می‌توان گفت که رفتار دولت روسیه در قبال مسلمانان، مساجد، قاریان و دانشجویان علوم دینی بسیار مناسب و بدون هیچ محدودیتی است.

به گفته برهان‌الدین رحیم‌اف فعالیت‌های قرآنی در روسیه شامل سه بخش مهم می‌شود؛ نخستین این فعالیت‌ها شامل آموزش قرآن کریم است که در مساجد و مراکز اسلامی صورت می‌گیرد. معمولاً آموزش قرآن در سن کودکی نزد استادان و شیوخ آغاز می‌شود و همان‌طور که من خود در پنج‌ سالگی حفظ قرآن را آغاز کردم بسیاری از حافظان قرآن در سنین کودکی به حفظ قرآن می‌پردازند. با این حال دوره‌هایی نیز برای آموزش قرآن به بزرگسالان و دیگر اشخاص نیز وجود دارد و بسیاری نیز در سنین بزرگسالی در این دوره‌ها شرکت می‌کنند تا تلاوت قرآن کریم حتی در حد چند سوره کوچک را بیاموزند.

وی افزود: بخش دوم فعالیت‌های قرآنی در روسیه را می‌توان برگزاری مسابقات و رویدادهای قرآنی دانست. از جمله مهم‌ترین این مسابقات می‌توان به مسابقات بین‌المللی قرآن مسکو اشاره کرد که من نیز در آن شرکت داشتم و با قاریان ایرانی از جمله امین پویا در آنجا ملاقات کرده‌ام و از علاقه‌مندان به تلاوت او هستم. با این حال در زمینه روابط قرآنی با مؤسسات و مراکز ایرانی باید گفت چنین روابطی در عمل وجود ندارد و تنها به روابط شخصی میان قاریان محدود می‌شود.

برهان‌الدین رحمیم‌اف دسته سوم فعالیت‌های قرآنی در روسیه را فعالیت در حوزه چاپ، ترجمه و تفسیر قرآن کریم دانست و گفت: ترجمه قرآن به زبان روسی و دیگر زبان‌های موجود در فدراسیون روسیه صورت می‌گیرد و شاهد اوج گرفتن این فعالیت‌ها هستیم.

این حافظ قرآن و نماینده روسیه در چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در پایان درباره فعالیت‌های گروه‌های تروریستی که به اسم قرآن و دین، سیمای حقیق اسلام را خدشه‌دار کرده‌اند گفت: آشکار است که حساب این افراد از اسلام جدا است و هرکس که قرآن می‌خواند به راه راست هدایت می‌شود.

انتهای پیام
captcha