نسل جدید با آرمان‌ها و ارزش‌های شهدا بیگانه نیست
کد خبر: 4203994
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

نسل جدید با آرمان‌ها و ارزش‌های شهدا بیگانه نیست

نویسنده و کارگردان نمایش «ایران جان» با بیان اینکه این اثر به معرفی چهار بانوی شهید می‌پردازد، گفت: چنین شخصیت‌های بزرگی هم‌اکنون نیز در جمع خانواده‌های ایرانی زندگی می‌کنند و فقط محصور به نسل قدیم نیستند.

راضیه غلامرضازاده نویسنده و کارگردان نمایش «ایران جان»راضیه غلامرضازاده متولد سال ١٣۶١ در شهرستان کاشان و نویسنده و کارگردان نمایش «ایران جان»، اثر برگزیده جشنواره مردمی تئاتر بچه‌های مسجد در سال جاری است. خبرنگار ایکنا از اصفهان گفت‌و‌گویی با این فعال هنری انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

ایکنا ـ از چه زمانی فعالیت خود را در زمینه تئاتر آغاز کردید؟

آغاز فعالیت من در این زمینه از دوران دبیرستان بود که رفته رفته گسترش پیدا کرد. طی سال جاری در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد با نمایش «ایران جان» شرکت کردم که از نظر داوران، اثر برگزیده معرفی شد و با مجوز رسمی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه رفت. خوشبختانه استقبال مردم کاشان از این تئاتر بی‌نظیر بود. 

ایکنا ـ راجع به درون‌مایه و هدف تئاتر «ایران جان» توضیح دهید.

این اثر حول محور خانواده ایرانی می‌چرخد و چند موضوع، درون‌مایه آن را تشکیل می‌دهد. نخست، معرفی چهار شهید اصفهان و کاشان یعنی طاهره کلاه‌چی از کاشان، صدیقه رودباری (عروس کاشان)، طیبه واعظی و زینب کمایی از اصفهان، انتقال پیام شهدا و همچنین به تصویر کشیدن ویژگی‌های برجسته ایران جان که یک مادر ایرانی، زن خانواده و به‌مثابه مام وطن است و در وهله بعد، ارتباط میان فرزندان، انس در خانواده و فرزندآوری از جمله مواردی است که در این نمایش برای مخاطب به تصویر کشیده می‌شود.

همچنین این کار یادآوری می‌کند که شخصیت‌های بزرگی چون صدیقه‌ها و زینب‌ها هم‌اکنون نیز در جمع خانواده‌های ایرانی زندگی می‌کنند و فقط محصور به نسل قدیم نیستند. شهدا از جنس انسان‌هایی محسوب می‌شوند که در حال حاضر نیز در میان ما حضور دارند و با ما معاشرت می‌کنند. هدف کلی این نمایش نیز پیوند زدن نسل جدید به قدیم و بالعکس به شمار می‌رود. نسل جدید آنچنان که ما می‌اندیشیم، از این فضا دور نیست و با آرمان‌ها و ارزش‌های ما، نسل قدیم و شهدا مأنوس است.

در صحنه دوم، جمعی خانوادگی نشان داده می‌شود. این خانواده که شامل گروه‌های سنی گوناگون است، با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند. شغل، توانایی و هنر هر کدام نظیر معلمی، خیاطی، نقاشی و... معرفی می‌شود. انتهای این صحنه اتفاقاتی می‌افتد که سرنوشت هر کدام از این شخصیت‌ها را تغییر می‌دهد. صحنه‌های بعدی این نمایش به ترتیب سرنوشت و نحوه شهادت هر کدام از این افراد را به تصویر می‌کشد.

ایکنا ـ به نظر شما چرا نمایش «ایران جان»، اثر برگزیده جشنواره مردمی تئاتر بچه‌های مسجد معرفی شد؟

این نمایشنامه با توسل به شهدا به رشته تحریر درآمد و دلیل برگزیده شدن آن جز نگاه شهدا نبود. تئاتر بچه‌های مسجد کار بسیار فاخری است که فارغ از تحصیلات، ویژگی‌های ظاهری و...، فقط هنر و استعدادها را رصد می‌کند. 

در اینجا باید از استاد محسن خسروی، داور تئاتر بچه‌های مسجد سپاسگزاری کنم که از ما حمایت کرد. بچه‌های مسجد بسیار توانمند هستند، بنابراین از مسئولان می‌خواهم تا حمایت خود را از اشخاصی که در این حوزه کار می‌کنند، گسترش دهند.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha