به گزارش ایکنا، نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان 13 اسفندماه با شعار «مسجد، تئاتر، آگاهی» کار خود را آغاز کرد. در فراخوان نخستین جشنواره تئاتر شبستان 532 گروه نمایشی شرکت کردند که پس از داوری اساتید، 32 گروه به مرحله نهایی راه یافتند.
در این جشنواره 32 گروه نمایشی راهیافته به مرحله نهایی، به مدت 4 روز در دو نوبت بعد از نماز ظهر و بعد از نماز مغرب در 14 مسجد منتخب در تهران به اجرای نمایش پرداختند.
مهدی مظفری، کارگردان و نویسنده نمایش «حاجی وجدان» در جشنواره تئاتر شبستان در این باره اظهار کرد: در دهه ۶۰ شاهد برگزاری تئاتر و نمایش در مساجد بودیم، اما در دهه ۷۰ این کار کمرنگتر و سرانجام تعطیل شد.
وی با ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره تئاتر شبستان توسط کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور و موافقت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با این موضوع ابراز امیدواری کرد این کار با قوت ادامه پیدا کند. باید هر چه هست تحمل کنیم تا این کار به سمت تعالی و پیشرفت حرکت کند.
کارگردان و نویسنده نمایش «حاجی وجدان» تصریح کرد: تئاتر برای مردم است و به فرموده رهبر معظم انقلاب تئاتر منبر و فراتر از منبر است. منبر در دین اسلام جایگاه بسیار بالایی دارد، اما متأسفانه ما این جایگاه و شأن را در جاهایی رعایت نکردیم. نمایش «حاجی وجدان» در قالب طنز است که بحث ربا را مورد نقد قرار میدهد. در این کار خانمها هانیه مظفری، زینب برزنونی، مبینا خرمی، نرگس وکیلی، رقیه قناتی و فاطمه کوزهگر و آقایان مهدی قناتی و محمد ظرف کرمانی با ما همکاری کردند.
نمایش «استحاله»
فرهاد قائمیفرد نیز که با نمایش «استحاله» در جشنواره تئاتر شبستان شرکت کرده، گفت: این جشنواره گونهای از تئاتر محیطی است که از فضای قاب صحنهای بیرون آمده و فرمت تئاتر محیطی پیدا میکند. در این نمایشها ارتباط گروه بازیگر با تماشاگر بیواسطه و ارتباطی تنگاتنگ است. بازخوردهایی که از مخاطب در مساجد داشتیم خیلی خوب بود.
قائمیفرد با بیان اینکه حدود ۲۳ سال است که در هنر تئاتر فعالیت میکند، افزود: برای من که این همه سال تئاتر کار میکنم جشنواره تئاتر شبستان باعث شد که از نزدیک با تئاتر کاغذی آشنا شوم. جشنواره تئاتر شبستان اقدامی برای بازگشت به مسجد است و باید این جشنواره در آینده در سراسر کشور فراگیر شود. حرکتی که اولین بار اجرا میشود نقاط ضعف دارد و این طبیعی است، امیدواریم ناهماهنگیها و شتابزدگیها با برگزاری جلسات توجیهی برطرف شود.
نمایش «تعریف نمایش»
ابراهیم سرشوق که با نمایش «تعریف نمایش» در جشنواره تئاتر شبستان شرکت کرده نیز گفت: این اثر حاصل یک ماه تمرین با نوجوانان و جوانان مستعدی است که پس از فراخوان و تمرین در کانون نورالهدی به جشنواره راه پیدا کرده است. از نمایش ما در جشنواره استقبال خیلی خوب صورت گرفت و بازخوردهای خوبی دریافت کردیم. سال اول برگزاری جشنواره بود و نواقصی کوچک دیده شد که خیلی به چشم نیامد.
سرشوق ادامه داد: جشنواره تئاتر شبستان باعث شناسایی ظرفیتها و استعدادهای تئاتری اعضای کانونها به عنوان نیروهای مسجدی میشود. کارگردان نمایش «تعریف نمایش» گفت: این جشنواره نه در سالنهای آمفیتئاتر بلکه در شبستان های مساجد برگزار شد که فضایی معنوی و زیبا برای شرکت کنندگان ترسیم کرد.
نمایش «روزی که بهشتی شدم»
ریحانه رضایی که با نمایش «روزی که بهشتی شدم» در جشنواره تئاتر شبستان شرکت کرده گفت: اولین تجربهای بود که در مساجد اجرا کردیم و نسبت به اجراهای قبلی متفاوتتر و سختتر بود. چون در اجراها امکانات ویژه مثل نور، اکسسوار و ... نداشتیم و فقط از امکانات مساجد استفاده کردیم.
وی جشنواره تئاتر ملی شبستان را مفید ارزیابی کرد و افزود: فرهنگ و هنر با مذهب آمیخته است و برای انتقال مفاهیم دینی و مذهبی باید از هنر و راهکارهای فرهنگی استفاده کرد. هم برخی اهالی مسجد نگاههای درستی نسبت به فرهنگ و هنر ندارند و هم برخی از بیرونیها نگاه اشتباهی به رابطه مسجد، دین و مذهب با فرهنگ و هنر دارند. بنابراین باید تلاش کرد تا هر دو قشر متوجه شوند که دین و مذهب نه تنها مخالفتی با فرهنگ و هنر ندارد، بلکه مذهب، هنری که انسانها را تعالی ببخشد، تایید میکند.
یادآوری میشود، مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر شبستان فردا 18 اسفندماه برگزار میشود.
انتهای پیام