روزه‌داری تمرین با خدا زیستن است
کد خبر: 4204950
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

روزه‌داری تمرین با خدا زیستن است

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های لرستان با بیان اینکه روزه‌داری تمرین با خدا زیستن است، گفت: روزه‌داری برای برجسته‌سازیِ من و به بند کشیدنِ تن است و هر چقدر تن با بازدارندگی به ضعف کشیده شود مَنِ انسانی با بالندگی نمایان‌تر می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین امین فاطمی‌نیک، معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های لرستانحجت‌الاسلام والمسلمین امین فاطمی‌نیک، معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان، با اشاره به اینکه روزه‌داری یک سبد برنامه پرورشی برای تمرین و انجام بندگی با انبوهی از نخوردن‌ها، نگفتن‌ها، نرفتن‌ها، نشنیدن‌ها، ندیدن‌ها و... است، اظهار کرد: این نه‌ها از یکسو حکمت‌های عجیب و پیش‌برنده‌ای دارد و از سویی دیگر باید با توانایی و توجهی خاص آن‌ها رو مدیریت کرد و انجام داد.

روزه‌داری روح و حقیقتی دارد؛ ما یک تن داریم و یک من و حقیقت انسانی منِ‌ ماست که درگاه آن تن یا همان بدن و جسم است، در این اجتماع ِتن و من؛ پروردگار عالم احکامی پایه‌ریزی کرده که اگر این احکام به‌درستی به‌جا آورده شود نورانیت و حقیقت انسانی شکفته شده و روزه‌دار همسو با حدیث قدسی «الصوم لی و أنا أجزی به، روزه، مال من است و من پاداش روزه هستم» می‌شود.

روزه‌داری برای برجسته‌سازی من و به بند کشیدن تن است و هر چقدر تن با بازدارندگی به ضعف کشیده شود؛ مَنِ انسانی با بالندگی نمایان و بلکه نمایان‌تر می‌شود.

اگر به خطبه جمعه پایان شعبان نبوی سری بزنیم پیامبر اکرم(ص) در پاسخ به اینکه بالاترین کار در ماه بندگی خدا چیست فرموده‌اند: «ترک حرام»، این ترک حرام، تمرین دوری از ناخشنودی‌های الهی و تمرین نزدیک شدن به خشنودی‌های الهی نیاز  دارد که در روزه‌داری جمع است.

دوستی با پروردگار عالم وقتی معنادار می‌شود که با تمرین پیاپی و با بریدن از نفس و خواهش‌های آن همسو شود، ما اگر کسی را دوست داشته باشیم و از ناراحتی او، ناراحت و ترسان شویم به‌گونه‌ای که نگران از دست دادن او باشیم همه تلاش خود را می‌کنیم تا مایه رنجش‌ دوست خود نشویم.

در روزه‌داری باید تمرین با خدا زیستن کنیم تا خوردن، آشامیدن، خوابیدن، گفتن و نگفتن و دیدن و ندیدن، همه و همه برای خشنودی الهی انجام شود و انجام ندادن برای پرهیز از ناخشنودی الهی باشد.

اینکه فرموده‌اند «لِكُلِّ شَيْءٍ رَبِيعٌ وَ رَبِيعُ اَلْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَانَ» بی‌ارتباط با این روزهای ما نیست، همزمانی نوروز 1403 و روزهای ماه میهمانی خداوند را می‌توان بهار در بهاری دید که سرسبزی طبیعت و طراوات برخاسته از بهار و سرزندگی جسمانی را با شادابی روحانی برآمده از روزه‌داری گره زد و مؤمنان زیرک کسانی هستد که از هر دو بهار بهره‌مند شده و توشه می‌گیرند.

شهدا جان خود را با خشنودی الهی معامله کردند

امسال نیز اولین روز ماه مبارک رمضان مقارن شده با  22 اسفند یادآور روز شهید و تکریم و پاسداشت مجاهدانی که جان خود را با خشنودی الهی معامله کردند و برای دفاع از میهن و اسلام و انقلاب، خشنودی پروردگار را بر آسودگی و حیات خود برگزیدند و برای همیشه ماندگار شدند.

راه شهید، راهی نورانی است که با ضریب عند ربّهم یرزقون برای همیشه راه نشانِ درماندگان و جویندگان حقیقت است و با عزتی که در یافته بیشتر و بیشتر بر جایگاهش افزوده می‌شود.

انتهای پیام
captcha