همراهی نهادهای تعلیم و تربیت در اجرای طرح «حافظ‌ قرآن‌‌شو»
کد خبر: 4205914
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴

همراهی نهادهای تعلیم و تربیت در اجرای طرح «حافظ‌ قرآن‌‌شو»

مجری طرح حافظ قرآن‌شو با بیان اینکه این طرح مورد استقبال معلمان در مدارس مشهد قرار گرفته است، گفت: بزرگترین دستاورد این طرح همراهی همه ارکان تعلیم و تربیت در اجرای آن است.

علی‌اکبر فغفوری مجری طرح «‌حافظ قرآن‌شو»علی‌اکبر فغفوری، مجری طرح «‌حافظ قرآن‌شو» و مدرس قرآن، در جریان هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: از دوران کودکی به اشتیاق و تأکید پدرم در مکتب‌خانه قرآنی یکی از روستاهای شهرستان گناباد به آموزش تلاوت قرآن کریم پرداختم. سپس در مسجد به تلاوت قرآن کریم و مکبری مشغول شده و بعد از اتمام دبیرستان و سربازی در رشته علوم و معارف قرآنی در دانشگاه مشغول به تحصیل شدم. 

وی تصریح کرد: با توجه به علاقه بسیاری که از زمان دانشجویی به آموزش و تعلیم داشتم، از سال ۱۳۹۰ وارد آموزش و پرورش شدم و در حوزه قرآن معلمی را برگزیدم. با توجه به اینکه آموزش و‌ پرورش ارگان دولتی است و تمامی ارگان‌های دولتی قواعد و قوانین خاص خود را دارند، در بعضی از برنامه‌ها و کارهای قرآنی، با چالش‌های قانونی مواجه می‌شدیم، بنابراین همین امر باعث شد که به فکر تأسیس مؤسسه قرآنی بیافتم. 

مدیر دارالقرآن حضرت مهدی(عج) افزود: در سال ۱۳۹۹ اقدام به تشکیل مؤسسه قرآن کرده و در سال ۱۴۰۰ مجوز تأسیس مؤسسه قرآنی «سراج منیر وحی» را دریافت کردیم. لازم به ذکر است که نیازهایی که برای مدارس و دارالقرآن مطرح می‌شود، از طریق مؤسسه برطرف می‌کنیم و در هموارسازی مسیر قرآنی قدم برمی‌داریم. 

فغفوری بیان کرد: البته عقیده ما این است که در حوزه قرآن باید به سمتی حرکت کنیم که از لحاظ مالی به استقلال برسیم. زیرا جامعه امروزه، جامعه‌ای است که مردم حاضر هستند، برای آموزش قرآن پول خرج کنند و بهای این امر را بپردازند. لذا مربیان قرآنی باید تلاش کنند تا ایده نو داشته باشند و کار با کیفیت ارائه دهند، تا مردم و جامعه با استقبال به قرآن روی آورند و در تعلیم آن حرکت کنند. البته در این دو سال به این موفقیت دست یافته‌ایم که خودگردان شویم و به کمک‌های مردم احتیاجی نداشته باشیم. 

مجری طرح «حافظ‌ قرآن‌شو» تصریح کرد: اشتغال‌آفرینی مناسبی هم در حاشیه شهر صورت گرفته است، زیرا حدود ۱۰۰ مربی در حاشیه شهر تربیت شده که امروزه در حال انجام فعالیت‌های قرآنی هستند. همچنین حدود ۲۰ پرسنل اداری در مؤسسه سراج منیر وحی مشغول به‌کار بوده و ما را در ادامه کار یاری می‌کنند. 

همراهی نهادهای تعلیم و تربیت در اجرای طرح «حافظ‌ قرآن‌‌شو»

ایده طرح «حافظ قرآن‌شو»

وی گفت: با توجه به شرایطی که در سال گذشته در کشور حاکم شد و ذهن نوجوانان و جوانان کمی آشفته شد، در ابتدای مهر و آغاز کلاس‌های مؤسسه سراج منیر وحی و دارالقرآن حضرت مهدی(عج) درصدد این امر برآمدیم تا ایده جدیدی برای قرآن و انس جوانان و نوجوانان با قرآن طراحی کنیم. لذا باتوجه به اینکه منطقه تبادکان ۱۶۰ هزار دانش‌آموز و بیش از ۷۰۰ مدرسه در خود جای داده است، تلاش کردیم تا ایده‌ای طراحی کنیم تا کل منطقه را پوشش دهد و در سطح فراگیری این امر نمایان شود. 

فغفوری ادامه داد: بعد از یک ماه همفکری با معلمان و گذر از چند جلسه کارشناسی، دو کلید واژه را انتخاب کردیم که در برنامه‌ریزی این طرح نقش مهمی داشت، نخستین کلیدواژه «یک‌خط از قرآن» و دومین کلیدواژه «همخوانی» بود. بنابراین تلاش کردیم که طرح ارزنده‌ای در خصوص این دو کلید واژه ارائه دهیم که طرح «حافظ قرآن‌شو» از دل این تفکرات کارآفرینی بیرون آمد. در این طرح روزانه دانش‌آموزان یک خط از قرآن کریم را از ابتدای روز همخوانی می‌کنند و در نهایت روز بر اثر تمرین و تکرار آن را حفظ می‌کنند.

این معلم قرآن تشریح کرد: این طرح را از جزء سی قرآن آغاز کردیم و مخاطب خود را معلمان قرار دادیم، تا معلمین در این طرح ما را یاری کنند و برنامه ویژه‌ای در خصوص انس با قرآن دانش‌آموزان برگزار شود. بنابراین این طرح را در ابتدا در مدرسه کوچکی آغاز کردیم و استقبال بی‌نظیری را مشاهده کردیم. لذا این امر را در فرایند حدود دو ماه به مدارس دیگر تعمیم دادیم و تمامی مدارس منطقه تبادکان این طرح را آغاز کردند. 

وی افزود: به یاری خداوند این طرح به‌قدری مورد استقبال معلمان واقع شد که از منطقه تبادکان خارج شد و در مدارس مشهد هم آغاز شد. امروزه این طرح به‌قدری تعمیم یافته است که بیش از 2000 معلم این طرح را اجرا می‌کنند و در ۹۰ درصد خراسان رضوی این طرح درحال اجرا است. البته این طرح از خراسان رضوی خارج شده و در بعضی از مدارس سطح کشور هم درحال انجام است.

فغفوری بیان کرد: بزرگترین دستاورد طرح «حافظ قرآن‌شو» این است که این طرح توانسته است که تمامی ارکان تعلیم و تربیت را با هم همراه کند. همچنین گروه‌های جهادی در این طرح با ما همراه شده‌اند که یک گروه از آنان به صورت جهادی جوایز این طرح را تهیه می‌کنند و گروه دوم معلمان هستند که فایل‌های «حافظ قرآن‌شو» را ارزیابی می‌کنند.

مجری طرح «حافظ قرآن‌شو» در خصوص برنامه‌ بعدی خود، اظهار کرد: آرزو و طرح بعدی من این است که دانش‌آموزان به اندازه‌ای با قرآن انس‌ بگیرند که در کیف آنها همیشه کتاب قرآن باشد و از آن استعانت بجویند. همچنین در تلاش هستیم که در ابتدای هر درس هر کتاب، آیه‌ای مرتبط با درس نوشته شده باشد تا دانش‌آموزان تمامی درس‌های خود را با آیات و سخنان خداوند آغاز کنند.

وی افزود: برای نمونه در کتاب ریاضی در درس ضرب معلم می‌تواند آیه ۲۶۱ سوره «بقره» را برای دانش‌آموزان شرح دهد و ضرب و انفاق را در کنار هم به دانش‌آموزان آموزش دهد. زیرا خداوند در آیه ۲۶۱ سوره «بقره» فرموده است: «مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ ۗ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ؛ مَثَل آنان که اموالشان را در راه خدا انفاق می کنند، مانند دانه‌ای است که هفت خوشه برویاند، در هر خوشه صد دانه باشد و خدا برای هر که بخواهد چند برابر می‌کند و خدا بسیار عطاکننده و داناست.»

فغفوری در خصوص غرفه خود در نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد اظهار کرد: این غرفه برای نشاط و انگیزه دانش‌آموزان بنیان نهاده شده است. همچنین هر روزه تعدادی از دانش‌آموزان در این غرفه حاضر می‌شوند و همخوانی برخی سوره‌های قرآن کریم را که در طرح «حافظ‌قرآن‌شو» تعلیم دیده‌اند، به صورت گروهی انجام می‌دهند.

انتهای پیام
captcha