انتقاد یک استاد قرآنی از آلودگی صوتی در نمايشگاه قرآن و عترت مشهد
کد خبر: 4206204
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰

انتقاد یک استاد قرآنی از آلودگی صوتی در نمايشگاه قرآن و عترت مشهد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم دانشکده علوم قرآنی مشهد گفت: نمایشگاه قرآن باید نمایشگاهی در خصوص شأن و منزلت قرآن باشد، بنابراین اولین نکته این است که نظم به‌صورت حداکثری در این نمایشگاه مشاهده شود و صدا در حدی مطلوب باشد که باعث آزار و اذیت دیگران نشود و محیط آرام را خدشه‌دار نکند، اما متأسفانه در این نمایشگاه به این موارد توجه نشده است.

 محسن رجبی قدسی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم دانشکده علوم قرآنی مشهدمحسن رجبی قدسی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم دانشکده علوم قرآنی مشهد و استاد دانشگاه علوم قرآنی مشهد در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی اظهار کرد: باتوجه به افزایش و به‌روزرسانی اطلاعات روز جامعه و سرعت تبدیل و تغییر اطلاعات و داده‌ها در دنیا، ساختار فضای آموزشی دانشگاه با توجه به ساختار وزارت علوم، در دروس کارشناسی تغییری کرده است و تعدادی درس جدید با عناوین آشنایی با مراکز پژوهشی دنیا و تاریخ استشراق و.. برای دانشجویان اضافه شده است.

وی بیان کرد: در این دروس سعی شده است که دانشجویان با مهمترین مراکز و افرادی که در مسائل جدید با نگاهی غیر از نگاه اسلامی کارآمد هستند، آشنا شوند، علاوه بر اینها مباحث و دیدگاه‌های نویی که در جامعه بیان می‌شود، مورد توجه ما قرار دارد و کارگاه‌ و نشست‌های نقد و بررسی دیدگاه‌های علمی در آن خصوص را برای دانشجویان در دانشگاه برگزار می‌کنیم، گرچه سرعت تبادل و تغییر اطلاعات جدید بسیار بالا است، اما ما سعی کرده‌ایم تا حد توان با این موارد همگام شویم.

رجبی قدسی تصریح کرد: طی برنامه جدیدی که زیر نظر وزارت علوم در دانشگاه تغییر یافته، بنا شده است که مباحث درسی هر پنج سال تغییر یابد و به‌روزرسانی شود. اولین برنامه در سال 1395 در وزارت علوم تغییر اساسی داشت و طی آن محتوای دروس به کلی تغییر کرد، همچنین امسال هم بازخورد دیدگاه‌های اساتید در خصوص این دروس را بررسی کرده و پیشنهاد های جدیدی برای تغییر دروس بیان شده است که تا سال آینده برنامه جدید ابلاغ خواهد شد.

این عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی مشهد درخصوص مهم‌ترین چالش‌های اعتقادی روز جامعه گفت: خداوند در قرآن فرموده است: «فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ؛ پس وای بر آن نماز گزاران.» بنابراین باتوجه به این آیه به نظر می‌رسد که قرآن یک انتقاد صریح برای نمازگزاران و برخی مؤمنان بیان کرده است، زیرا بیشترین تأثیری که افراد جامعه می‌بینند در خصوص کسانی است که حرف دین را می‌زنند، اما بر خلاف دین عمل می‌کنند که این امر بیانگر همان نفاق یا دوری از قرآن و آموزه‌های قرآن است.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن فرموده است: «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا؛ یقیناً برای شما در [روش و رفتار] پیامبر خدا الگوی نیکویی است برای کسی که همواره به خدا و روز قیامت امید دارد و خدا را بسیار یاد می کند.»، لذا باید به دنبال این الگوی عالی باشیم و پیامبر خدا را الگوی تمامی رفتارهای خود قرار دهیم.

قرآن در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها مهجور است

وی بیان کرد: به قول شهید مطهری سیره نبوی از ما گرفته شده و دغدغه این آموزه‌ها در وجود انسان کمرنگ شده است. قرآن در خصوص تمامی مشکلات و لحظه‌های زندگی نکات مهمی بیان کرده است و پیامبر(ص) را به‌عنوان الگویی حسنه برای مسلمانان معرفی کرده است تا مسلمانان در تمامی موارد تربیت فرزند، ازدواج، علم‌آموزی و.. از رسول خدا(ص) پیروی کنند.

رجبی قدسی افزود: امروزه در آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و حتی حوزه‌های علمیه قرآن مهجور است و این مهجور بودن به دلیل روش نادرستی است که برای آموزش قرآن بیان می‌کنیم، زیرا این روش مطابق با الگوی نبوی نیست و پیامبر(ص) هیچگاه به این صورت قرآن را آموزش نمی‌دادند.

وی افزود: تا زمانی‌که آموزش قرآن در جامعه ما درست نشود، بسیاری از مسائل و مشکلات حل نمی‌شوند، زیرا طبق تحقیقی که صورت گرفته است متوجه شده‌ایم که حضرت محمد(ص) در سیره نبوی خود هیچگاه آموزش قرآن را از روخوانی، روانخوانی، صوت و لحن آغاز نکرده‌اند، بلکه ایشان قرآن را در ابتدا با زبان مادری افراد بیان می‌کردند و بعد از آشنایی دل‌ها با این منبع نور، به این مباحث توجه می‌کردند، همچنین بنیانگذار انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) هم در این باره فرموده‌اند: «هان ای حوزه‌های علمیه و ای دانشگاه‌ها، قرآن را محور درس و بحث قرار دهید که من از عمر تلف شده خود در راه غیر قرآن متأسفم.» علاوه بر اینها در سیره نبوی سفارش شده است که آموزش قرآن از سوره‌های فلق، ناس و اخلاص به‌صورت شفاهی آغاز شود تا قرآن به‌صورت تدریجی در قلب دانش‌آموزان جای گیرد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: همچنین در مساجد باید اصلاح‌سازی در رابطه با کودکان و نوجوانان صورت گیرد تا فضای انگیزشی و رقبت برای آنها وجود نداشته باشد و تأثیر مناسبی بر روی دانش‌آموزان بگذارد. باید توجه داشت که هر معضلی که در جامعه وجود دارد از درون ما نشئت گرفته است و تا اینها حل نشود، مشکلات محله و جامعه هم حل نخواهد شد و همه علوم دنیا، مدیون قرآن هستند.

این استاد قرآنی گفت: این موارد باید در نمایشگاه قرآن حل شود تا مانع اذیت بازدیدکنندگان نشود و رغبت مردم از حضور در این نمایشگاه را کاهش ندهد، ضمن اینکه در نمایشگاه قرآن باید روابط علم و قرآن بایکدیگر به خوبی بیان شود و مردم در این خصوص آگاه شوند، همچنین در نمایشگاه قرآن باید از متخصصان فیزیک، بهداشت، شیمی و تمامی علوم روز دنیا که با قرآن آشنا هستند، دعوت کنیم تا این مباحث شیرین را برای دانشجویان و علاقه‌مندان مطرح کنند،

وی بیان کرد: علاوه بر اینها فضای نمایشگاه قرآن باید به‌گونه‌ای تعبیر شود که علاقه‌مندان و متخصصان در آنجا حاضر شوند و ایده‌های جدید خود را ارائه دهند و ارتباط مناسبی میان دانشمندان علم و دانشمندان قرآن صورت گیرد تا راه‌های جدید گسترش علم به همراه قرآن آشکار شود زیرا تمامی علوم دنیا مدیون قرآن هستند و این امر باید بیش از گذشته برای مردم آشکار شود.

رجبی قدسی در خصوص نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت بیان کرد: تمام دستورات قرآن و سیره اهل بیت(ع) در این مورد است که محیط، محیطی روان وسالم باشد، اما در این نمایشگاه صوت و صدا به‌قدری زیاد است که مانع آرامش و آرامی در این محیط شده است.خداوند در قرآن فرموده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَنْ تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تَشْعُرُونَ؛ ای مؤمنان! صدایتان را بلندتر از صدای پیامبر نکنید، و آن‌گونه که با یکدیگر بلند سخن می‌گویید با او بلند سخن نگویید، مبادا آنکه اعمالتان تباه و بی اثر شود و شما تباهی آن را درک نکنید.» لازم به ذکر است که پیامبر اکرم(ص) هم هیچگاه با صدای بلند صحبت نمی‌کردند و داد نمی‌زدند.

وی گفت: نمایشگاه قرآن باید نمایشگاهی در خصوص شأن و منزلت قرآن باشد، بنابراین اولین نکته این است که نظم به‌صورت حداکثری در این نمایشگاه مشاهده شود و صدا در حدی مطلوب باشد که باعث آزار و اذیت دیگران نشود و محیط آرام را خدشه‌دار نکند، اما متأسفانه به این نکات در این نمایشگاه توجهی نشده است، همچنین خداوند در قرآن در این‌باره هشدار داده و فرموده است: « وَاذْكُرْ رَبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعًا وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ وَلَا تَكُنْ مِنَ الْغَافِلِينَ؛ خدای خود را با تضرّع و پنهانی و بی‌آنکه آواز برکشی در صبح و شام یاد کن و از غافلان مباش.»

انتهای پیام
captcha