صدور 112 پروانه نشان حلال در فارس
کد خبر: 4206300
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۳
رزمجو خبر داد:

صدور 112 پروانه نشان حلال در فارس

مدیرکل استاندارد فارس در تشریح فعالیت‌های امسال این اداره‌کل از صدور 112 پروانه نشان حلال در استان خبر داد.

محمدمهدی رزمجو، مدیرکل استاندارد فارسبه گزارش ایکنا از فارس، محمدمهدی رزمجو، مدیرکل استاندارد فارس امروز، 28 اسفندماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با اشاره به در پیش‌رو بودن ایام نوروز گفت: سازمان ملی استاندارد ایران و ادارات تابعه آن در استان‌ها از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین‌ماه هر سال طرح «عیدانه» اجرا می‌کند که این طرح امسال با ماه رمضان مقارن شده است.

وی با بیان اینکه در این طرح مطابق با قانون برخی از فراورده‌ها، کالاها و خدماتی که در ایام نوروز و همچنین ماه رمضان بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، را نظارت و کنترل می‌کنیم، افزود: در این یک ماه به صورت شبانه‌روزی فعالیت‌های نظارت و کنترل خود را انجام می‌دهیم.

رزمجو با تصریح اینکه در طرح عیدانه اقدامات نظارتی ما شامل چندین اقدام است، افزود: در این طرح مباحث مرتبط با صحت عملکرد وسایل توزیع و سنجش که در داد و ستد عمومی استفاده می‌شود را کنترل می‌کنیم. به تعبیر دیگر ترازوهایی که در این ایام پرمشغله هستند مانند فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها و صنوف پزندگی بازدید و نظارت کرده و ترازوها را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

وی یکی دیگر از اقدامات انجام شده در طرح مذکور را خالص‌سازی در شیرینی‌فروشی‌ها عنوان کرد و گفت: با همکاری ادارات استاندارد و اصناف، شیرینی‌فروشی‌ها به صورت خالص فروشی شیرینی را می‌فروشند یعنی قیمت جعبه و شیرینی جدا محاسبه می‌شود.

مدیرکل استاندارد فارس اظهار کرد: از موارد دیگر این طرح می‌توان به بازدید از ۱۲ گروه مختلف هتل‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی، رستوران‌ها، پایانه‌های فرودگاهی، راه آهن بین شهری، ترمینال‌های اتوبوسرانی، خانه سالمندان، مجتمع و واحد‌های پذیرایی بین راهی و... اشاره کرد که همگی طی این ایام مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و خدمات آن‌ها در چک لیست‌های خاصی در سامانه هوشمند به صورت مستقیم وارد می‌شوند و گزارش نحوه خدمت این‌ها جمع‌بندی و به استانداران عرضه می‌شود.

رزمجو در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح عملکرد این سازمان در سال 1402 پرداخت و گفت: یکی از اقدامات ما فعالیت‌های آموزشی و ترویجی است که در این فعالیت‌ها آموزش ۷ هزار و ۴۷۲ ساعت مدیران کنترل کیفیت صنایعی که در استان کار می‌کنند را انجام دادیم تا نظارت بهتری ارائه کنند.

وی آموزش 20 هزار و 326 نفر از مدیران کنترل کیفیت، ارائه آموزش برون سازی به میزان 6 هزار و 110 ساعت، انجام 40 برنامه و بسته ترویجی در سطح استان که از جمله آن می‌توان به سفیر استاندارد در مدارس اشاره کرد را از دیگر اقدامات انجام شده اداره کل استاندارد فارس در سال جاری عنوان کرد.

به گفته مدیرکل استاندارد فارس، امسال حدود ۳ هزار و ۴۵۵ گواهی تاییدیه آسانسور صادر شد و بازرسی فنی از 4 هزار و 725 واحدهای تولیدی استان انجام شد.

رزمجو صدور 112 پروانه نشان حلال، ارزیابی 206 صنعت بزرگ انرژی‌بر، بررسی اصالت ربته‌های انرژی 802 محصول، انجام 4 هزار و 369 نمونه‌برداری از مراکز تولیدی، انجام 16 هزار و 382 بازرسی کالاها را از دیگر اقدامات انجام شده اداره کل استاندارد فارس برشمرد.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که به جد بدان ورود کردیم، بحث کنترل سوخت مایع یا بنزین بود، گفت: بنزین تولیدی استان را مورد آزمون قرار دادیم و در صورت عدم انطباق تشکیل پرونده قضایی دادیم. لازم به ذکر است درباره نظارت و بررسی پمپ‌بنزین‌ها، ما تجهیزات آنان را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم نه خود بنزین که برای ارزیابی بنزین هم از پالایشگاه شیراز بازدید به عمل می‌آوریم و تاکنون 24 نمونه‌برداری از بنزین تولیدی آن داشتیم.

مدیرکل استاندارد فارس بیان کرد: به طور کلی در استان فارس 2 هزار و 479 تجهیزات شهربازی و زمین بازی داریم که از آنان بازدید به عمل آوردیم و یک هزار و 564 تجهیزات مربوط به وسایل سبک بوده است. هر دستگاهی که گواهینامه استاندارد را دریافت نکرده بود پلمپ کردیم و به طور کلی 520 مورد پلمپ در این زمینه طی امسال داشتیم.

رزمجو همچنین از کنترل 506 باسکو بزرگ جاده‌ای طی امسال خبر داد و گفت: در بحث استانداردسازی مصالح ساختمانی فقط برای تولید تیرچه بلوک سقفی حدود ۲۵۶ پرونده و برای شن و ماسه هم حدود ۵۰ پرونده به دادسرا ارائه دادیم.

وی بیان کرد: به طور کلی در بحث اعلام جرم علیه واحد‌های تولیدی استان، ۳۸۷ پرونده را در سال‌جاری به دادگاه و ۱۵۸ واحد را به تعزیرات معرفی کردیم و جمعاً حدود ۵۳۰ پرونده از واحد‌های تولیدی استان به دادسرا ارجاع شده است.

مدیرکل استاندارد فارس در پاسخ به سئوالی درباره کنترل ترازوهای طلافروشی‌ها و عیارسنجی آنان گفت: با همکاری اتحادیه طلافروشان کلیه ترازوهای طلافروشان استان را مورد ارزیابی قرار دادیم و همچنین کارشناسان ما نیز عیار طلای آنان را سنجیدند که در هیچکدام از این بخش‌ها مشکلی نبود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه توصیه‌هایی به مردم درباره توجه به مسائل استاندارد و ایمنی محصولات و خدمات پرداخت و گفت: شهروندان می‌توانند در صورت بروز تخلف در مباحث استانداردسازی گزارشات خود را به سامانه مردم‌دار به شماره 1517 ارسال کنند.

رزمجو از عموم مردم خواست تا هنگام خرید به کد 10 رقمی استاندارد محصولات توجه کرده و برای صحت سنجی این کد را به شماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال کنند تا بدانند آیا محصول مورد استفاده، استاندارد هست یا خیر.

مدیرکل استاندارد فارس تأکید کرد: هرچه مردم به نظام استاندارد آشناتر شوند و بدانند ترویج و فرهنگ‌سازی آن به نفع خودشان است چون ما هیچ سود وزارتخانه‎ای و سازمانی نداریم و حاکمیتی هستیم و تلاش می‌کنیم خدمات و کالاهایی که ساخته می‌شود از کیفیت و ایمنی مناسبی برخوردار باشد و از علایم خودمان هم سالی ۴ بار کنترل می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha