انحراف در زندگی نتیجه توجه به خواسته‌های دنیوی است
کد خبر: 4206533
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۸
آیت‌الله‌علم‌الهدی:

انحراف در زندگی نتیجه توجه به خواسته‌های دنیوی است

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: برخی از عوامل در زندگی انسان وجود دارد که مانع او برای رسیدن به کمال و عبودیت در مسیر بندگی می‌شود یکی از آن عوامل غرور فرد است که چون فکر می‌کند به عقیده درستی رسیده است، دیگر نیاز به راهنما ندارد.

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی امام جمعه مشهد، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، در ششمین جلسه تفسیر آیات قرآن کریم در ماه مبارک رمضان که در حسینیه دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به آیه 174 سوره مبارکه «نساء»، اظهار کرد: خداوند متعال می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُمْ بُرْهَانٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَأَنْزَلْنَا إِلَیْكُمْ نُورًا مُبِینًا» به این معنا که «ای مردم، برای هدایت شما از جانب خدا برهانی (محکم) آمد و نوری تابان به شما فرستادیم».

وی با بیان اینکه عرصه زندگی در دنیا مانند یک بیابان تاریک است، افزود: در این آیه مبارکه خداوند از دو جریان برای روشن‌سازی زندگی نام می‌برد، نخست برهان محکم که منظور پیامبر اکرم(ص) است و دوم قرآن کریم که نور مبین هست.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی مخاطب آیه 174 سوره مبارکه «نساء» را تمامی مردم دانست و ادامه داد: این آیه با عبارت «یَا أَیُّهَا النَّاسُ» شروع‌ شده است که نشان می‌دهد مخاطب تنها امت اسلامی نیستند، بلکه توده مردم و تمام بشریت بوده که باید در جریان زندگی فردی و اجتماعی خود به دو مسئله حیاتی ایمان به پیامبر(ص) و قرآن کریم به‌عنوان «نُورًا مُبِینًا» برای رسیدن به کمال تکیه کنند.

علم‌الهدی با بیان اینکه اگر انسان تنها به نیازهای اولیه انسانی و گرایش‌های نفسانی خود توجه کند، تفاوتی با سایر موجودات ندارد، تأکید کرد: متأسفانه در فلسفه اومانیسم تنها خواسته‌های مادی و دنیوی انسان اصالت دارد که اصل را رسیدن به این اهداف در زندگی برای انسان قرار داده است. این اندیشه مدرنیته نه تنها اسلامی نیست بلکه غیرانسانی است.

نقش عترت در کنار قرآن برای سعادت انسان اجتناب‌ناپذیر است

علم‌الهدی امتیاز اندیشه اسلامی را نسبت به اندیشه مدرنیته داشتن برنامه زندگی برای رسیدن به کمال عنوان کرد و گفت: اندیشه اسلامی انسان را موجودی پویا و در حال رشد و تکامل معرفی می‌کند که او را در مقام داشتن فطرت انسانی از حیوان متمایز می‌نماید.

وی افزود: خداوند متعال می‌فرماید مرا اطاعت کن تا تو را مانند خودم قرار بدهم تا هر آنچه اراده کردی همانند من محقق شود پس هدف خلقت و آفرینش ارتقا انسان در عرصه زندگی و رسیدن به نقطه خداگونگی است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان نقش عترت را در کنار نزول قرآن ضروری و اجتناب‌ناپذیر بیان کرد و افزود: آیات قرآن کریم اگر در کنار عترت قرار نگیرد نمی‌تواند تمام مسائل و زوایای زندگی را برای انسان روشن کند در غیر این صورت دیگر مصداق «نُورًا مُبِینًا» نیست.

وی با طرح این پرسش که اگر قرآن در کنار عترت نور مبین است پس این همه انحراف در زندگی فردی و اجتماعی انسان چگونه به وجود آمده است، تصریح کرد: برادران و خواهران دقت کنید که برخی از عوامل در زندگی انسان وجود دارد که مانع او برای رسیدن به کمال و عبودیت در مسیر بندگی می‌شود یکی از آن عوامل غرور فرد است که چون فکر می‌کند به عقیده درستی رسیده است، دیگر نیاز به راهنما ندارد.

امام‌جمعه مشهد عامل دیگر انحراف در زندگی بشر را محاصره شدن در خواسته‌های دنیوی و لذائذ مادی دانست و بیان کرد: برداشت برخی از انسان‌ها از زندگی در این دنیا مانند حضور در یک رستوران است که هرچه لذت و رفاه مادی در آن بیشتر باشد، فکر می‌کنند سعادتمند و راضی‌تر هستند.

علم‌الهدی پندارها و باورهایی که بر فکر انسان سلطه کرده‌اند را عامل دیگر انحراف در زندگی اجتماعی و فردی خواند و بیان کرد: انسان در این موقعیت با پیروی و باور یک جریان فکری اجتماعی و سیاسی تصور می‌کند که در مسیر درستی قرار گرفته است. مصداق این عامل را می‌توان به‌خوبی در روزهای نخست انقلاب که جوانان جذب گروهک‌های منافقین می‌شدند، مشاهده کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اگر انسان در عرصه ایمان و امید، خداوند متعال، پیامبر اکرم (ص)، قرآن و عترت را باور کنیم، هیچ‌وقت در زندگی ناامید نخواهیم شد، ادامه داد: علت این امر نداشتن دغدغه‌های مادی و دنیوی در زندگی است زیرا انسان وقتی در مسیر عبودیت خداوند قرار گرفت، دیگر هیچ‌چیز برای او فرقی ندارد. پیامبر اکرم(ص) نیز می‌فرماید: «کسی که در نقطه خدا گونگی قرار می‌گیرد و عاشق عبادت شده است، برایش فرقی ندارد به سختی یا آسانی زندگی کند».

انتهای پیام
captcha