نشست هماهنگی نمایشگاه قرآن چهارمحال‌وبختیاری برگزار شد
کد خبر: 4207335
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۴

نشست هماهنگی نمایشگاه قرآن چهارمحال‌وبختیاری برگزار شد

نمایشگاه کتاب، نرم‌افزار و محصولات قرآنی چهارمحال‌وبختیاری با شعار «می‌خوانمت برای زندگی با آیه‌ها» از ۱۷ تا ۲۱ فروردین‌ماه مصادف با ۲۵ تا ۲۹ رمضان المبارک در فرهنگسرای ارشاد شهرکرد برگزار می‌شود.

نشست هماهنگی نمایشگاه قرآن

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، نشست هماهنگی برگزاری نمایشگاه قرآن استان امروز، هشتم فروردین‌ماه با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و متولیان و نمایندگان ادارات فرهنگی و قرآنی استان برگزار شد. 

پیام احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این نشست با اشاره به اینکه در دوران کرونایی یک رکود و رخوت را در حوزه فرهنگی پشت سر گذاشتیم، اظهار کرد: در همان ایام نیز نمایشگاه قرآن یک‌بار برگزار شد که با رونق چندانی همراه نبود؛ سال گذشته تمام تلاش خود را داشتیم که رونق گذشته به این رویداد قرآنی برگردد و مؤسسه قرآنی مصباح‌الهدی از شهر بن نیز پای کار آمد که این نمایشگاه به‌صورت رویدادمحور و با محوریت خانواده اتفاقات خوب و متنوعی در آن شکل گرفت.

وی با ذکر اینکه از ظرفیت نمایشگاه قرآن سال گذشته برای تقویت گفت‌وگو بین فعالان قرآنی و فرهنگی استفاده شد، افزود: در این راستا نشست‌ها و گفت‌وگوهای مدیران و فعالان مؤسسات و مراکز قرآنی به‌خوبی شکل گرفت و برکات متعددی را در پی داشت که نویدبخش یک نمایشگاه قوی‌تر برای سال آینده یعنی امسال را می‌داد.

احمدی با یادآوری اینکه سال گذشته ۲۰ هزار نفر از نمایشگاه قرآن چهارمحال‌وبختیاری بازدید کردند، بیان کرد: امسال علاوه بر رونق‌بخشی به نمایشگاه قرآن استان، تلاش خواهد شد از حیث محتوا جهت‌گیری به سمت مسائل اجتماعی تقویت شود؛ همچنین توجه به مباحث تولید و اشتغال به‌ویژه در حوزه محصولات قرآنی نیز برنامه‌ریزی می‌شود.

استفاده از ظرفیت عظیم کانون‌های مساجد استان 

وی با اشاره به اینکه ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان امسال مجری برگزاری نمایشگاه قرآن کریم استان است، بیان کرد: با توجه به شبکه عظیمی که این مجموعه در سراسر استان در اختیار دارد، امید ما این است که نمودهای این رویداد قرآنی امسال در شهرستان‌ها نیز بروز و ظهور داشته باشد. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با تأکید بر ظرفیت‌های غنی چهارمحال و بختیاری در حوزه دینی و قرآنی، گفت: برای نمونه از استاد سیدضیاء امامی باید نام ببرم که در حوزه هنرهای تجسمی صاحب «مکتب نور» است اما تقریباً هیچ اثری از آثار این هنرمند برجسته در استان نیست و جا دارد برای عموم مردم نمایش داده شود که البته پیگیر این موضوع و ثبت و اجرای جایزه سیدضیاء امامی هستیم که شاهد ظهور و بروز مضامین دینی و قرآنی در حوزه هنر نیز باشیم.

احمدی با بیان اینکه امسال احتمالاً شاهد برپایی ۲ نمایشگاه قرآن در چهارمحال و بختیاری هستیم، تصریح کرد: با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان در اسفندماه را در پیش رو داریم، این را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم در این سال پر خیر و برکت در حوزه فعالیت‌های قرآنی استان اتفاقات خوبی را شاهد باشیم. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در پایان با درخواست از مجموعه دانشگاهی استان برای غنابخشی به محتوای نمایشگاه قرآن، گفت: پیش‌بینی مجموعه‌های مردمی و دولتی، بخش کودک و نوجوان، بخش‌های رویداد محور، بخش‌های تولیدی، فروشگاهی، تبلیغی، خدماتی و برنامه‌های متنوع قرآنی نظیر محافل و مجالس انس با قرآن، کرسی تلاوت، کتابت قرآن کریم و ... نویدبخش یک نمایشگاه خوب و قوی است. از مؤسسات قرآنی مردمی نیز تقاضا داریم و انتظار می‌رود حضور پررنگ‌تری نسبت به سال گذشته داشته باشند.

برپایی نمایشگاه قرآن با شعار «می‌خوانمت برای زندگی با آیه‌ها»

در ادامه، سیدحسین نژادحسینی، رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان امسال اجرا و برگزاری نمایشگاه قرآن را بر عهده گرفته است، اظهار کرد: معمولاً هر ساله سه بخش برای این رویداد فرهنگی و قرآنی و معنوی استان پیش‌بینی می‌شود که شامل اجرای برنامه‌های قرآنی، مذهبی و جنبی در قالب‌های متنوع، عرضه محصولات و نرم‌افزارهای قرآنی و نیز، معرفی فعالیت‌های قرآنی از سوی ادارات و مجموعه‌های مختلف می‌باشد.

وی با ذکر اینکه نمایشگاه قرآن امسال با شعار «می‌خوانمت برای زندگی با آیه‌ها» اعلام شده است، ادامه داد: عرضه محصولات و پوشش‌های اسلامی، ارایه مشاوره قرآنی، عرضه محصولات رایانه‌ای در حوزه قرآن، نهج‌البلاغه، کرسی‌های تلاوت، هنرهای دینی و قرآنی، نشست‌های فرهنگی و ادبی و هنری، کتابت قرآن، قصه‌های قرآنی و ... از جمله پیشنهادات برای اجرای هر چه بهتر نمایشگاه قرآن استان است.

نژادحسینی افزود: از ادارات و نهادها هم انتظار می‌رود که حضور خوب و مؤثر در این رویداد مهم داشته باشند و با عزم جمعی این اتفاق خوب شکل بگیرد و همگی به دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در برگزاری هر چه بهتر این رویداد قرآنی کمک کنیم؛ تبلیغات و فضاسازی شهری، اطلاع‌رسانی عمومی، اطلاع‌رسانی به دانش‌آموزان و ... از دستگاه‌های اجرایی مورد انتظار است. بخش همبستگی با مردم مظلوم غزه و فلسطین نیز به‌صورت هماهنگ و کشوری در تمامی نمایشگاه‌های قرآن‌ باید دیده شود.

یادآور می‌شود، هر یک از حاضران در این نشست به بیان مطالب و پیشنهادات دستگاه خود پرداختند و موضوعاتی نظیر استفاده از ظرفیت این رویداد قرآنی برای معرفی آیات منتخب طرح ملی «زندگی با آیه‌ها»، نقش‌آفرینی آموزش‌وپرورش استان در نمایشگاه در قالب برنامه‌های متعدد و متنوع نظیر همایش روزه‌اولی‌ها، برپایی محفل محوری دانش‌آموزی و ...، توجه به ابعاد گسترده «هنر و قرآن»، تبیین آیات قرآن کریم با رویکرد روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و ... و استفاده از فرصت طلایی نمایشگاه برای گفتمان شدن مضامین نورانی کلام وحی، تلاش برای جذب همه اقشار جامعه برای بازدید از نمایشگاه قرآن و تلاش برای حضور و بهره‌گیری حداکثری دانش‌آموزان از نمایشگاه مطرح شد. 

انتهای پیام
captcha