نسبت‌یابی معادباوری با سلامت روان
کد خبر: 4208673
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۱
تحلیل روانشناختی آیات منتخب مسطورا/ ۵

نسبت‌یابی معادباوری با سلامت روان

کارشناس ارشد روانشناسی اسلامی گفت: توجه به معاد و آخرت بر طبق پژوهش‌های انجام شده رابطه مستقیمی با کاهش و بهبود روان‌پریشی و روان‌رنجوری دارد و هر چه میزان اعتقاد به امور اخروی قوی‌تر و عمیق‌تر باشد، مشکلات روانی کاهش می‌یابد.

معاد

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین داوری، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در تبیین مضامین آیه منتخب روز بیست‌و‌پنجم از طرح مسطورا (شوری/۲۰) با اشاره به اینکه یکی از زیباترین گروه آیات منتخب این طرح، آیات ناظر بر آخرت‌گرایی و هدفمندی در زندگی است، اظهار کرد: آیات امروز اشاره دارد که انسان می‌تواند هدفی را در زندگی خود در نظر بگیرد و براساس اهداف ترسیم شده، مسیر زندگی را طراحی و طی کند.

وی با ذکر اینکه اسلام دارای یک نظام تربیتی بوده و اصولی را طراحی کرده است، ادامه داد: یکی از این اصول تربیتی، آخرت‌گرایی است که تقریباً یک سوم آیات مصحف شریف به موضوع معاد اختصاص دارد. انسان اهدافی را برای عبودیت دنبال می‌کند که برای نیل به این اهداف باید به مجموعه‌ای از تعلیمات تربیتی از جمله معاد و آخرت توجه داشته باشد. 

داوری بیان کرد: توجه به معاد آثار و نتایج روحی و روانی را به دنبال دارد که یکی از این آثار، داشتن نظم و انضباط در اعمال و رفتار است و انسان هدفمند که آخرت را همواره مدنظر قرار می‌دهد، زندگی خود را بر مدار رسیدن به سعادت اخروی ترسیم می‌کند. 

کارشناس ارشد و مدرس روانشناسی اسلامی با بیان اینکه آخرت‌گرایی انسان موحد را در برابر لغزش‌ها و نافرمانی‌ها و ناهنجاری‌ها مصون می‌کند، افزود: آرامش درون و تاب‌آوری در مقابل مشکلات از دیگر آثار روانی توجه به معاد است و انسان آخرت‌گرا می‌داند که این دنیا جای توقف و بیتوته و لذت‌جویی نیست بلکه بر طبق روایات، این دنیا پلی است که انسان را به عالم آخرت می‌رساند و اگر شخص در این دنیا اهل خیر و ثواب باشد، در دنیای باقی پاداش تمام مرارت‌ها را خواهد دید. 

داوری تصریح کرد: شخصی که اعتقاد به معاد دارد همیشه از آرامش و اطمینان قلبی برخوردار است و یقین دارد که اگر در این دنیای گذران چند روزی را دچار سختی و مشکلات است، اما در زندگی اخروی به آرامش عمیق و پایدار دست خواهد یافت که چنین شخصی در برابر مشکلات دنیوی بی‌تاب نخواهد شد بلکه تحمل و صبر می‌کند.

این کارشناس مسائل دینی بیان کرد: هم در روانشناسی اسلامی و هم غربی توجه زیادی به عاقبت امور شده است و از حیث روانشناسی غربی، فعلی مورد تأیید است که آثار روانی مثبتی برای انسان داشته باشد و به سلامت روان افراد کمک کند. در پژوهش‌های ناظر بر آخرت‌گرایی تأیید می‌شود که توجه به آخرت باعث ارتقای میزان امید به زندگی، انگیزش تحصیلی و مسئولیت‌پذیری در افراد می‌شود.

داوری در پایان گفت: توجه به آخرت‌گرایی بر طبق پژوهش‌های انجام شده رابطه مستقیمی با کاهش و بهبود روان‌پریشی و روان‌رنجوری دارد و هر چه میزان اعتقاد به امور اخروی قوی‌تر و عمیق‌تر باشد، مشکلات روانی کاهش می‌یابد. فرد معادگرا گشایندگی در مقابل سختی‌ها، وظیفه‌مندی و روابط مطلوب و خوب بین فردی و اجتماعی را تجربه می‌کند. بنابراین، از حیث روانشناسی نیز اعتقاد به معاد اثر مستقیمی بر زندگی فردی و اجتماعی افراد دارد.

انتهای پیام
captcha