
به گزارش ایکنا، وبینار بینالمللی «فلسطین در اندیشه شهید مطهری» امروز چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ماه ساعت ۱۰:۳۰ به صورت برخط از آپارات ایکنا به نشانی https://www.aparat.com/iqnanews/live برگزار شد.
علی مطهری؛ فرزند شهید مطهری و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، طلال عتریسی؛ استاد دانشگاه لبنان، ستار قاسم عبدالله؛ استاد دانشگاه ذیقار عراق، یاسین فضل الموسوی؛ اندیشمند بحرینی و حجتالاسلام شفیق جرادی، مدیر پژوهشکده مطالعات دینی و فلسفی لبنان در این وبینار سخنرانی کردند.
بیشتر بخوانید:
«طلال عتریسی» استاد دانشگاه لبنان، در سخنان خود تأکید کرد: به عقیده
شهید مطهری در طول تاریخ، سرزمین فلسطین در تملک یهودیان نبوده است و زمانی که لشگر مسلمانان این سرزمین را فتح کردند، مسیحیان و فلسطینیان در این منطقه حضور داشتند نه یهودیان؛ در همه نقشههای قدیمی نیز نام «فلسطین» نوشته شده است یعنی این منطقه، سرزمین فلسطین است و از آنِ یهودیان نیست.
مشروح سخنان طلال عتریسی در این وبینار به شرح زیر است:
شهید مطهری که در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ایران به شهادت رسید، میراث بزرگ و مهمی در زمینههای فکری، عقیدتی، اجتماعی و در پاسخ به گرایشهای خصمانه نسبت به اندیشه اسلامی برجای گذاشت. با وجود مشغلههای گستردهای که در سخنرانیها، تألیفات و مبارزه با شاه در چارچوب پیوستن به انقلاب امام خمینی(ره) داشت، شهید مطهری دیدگاه روشن، مهم و اساسی در رابطه با مسئله فلسطین داشت که دیدگاههای او در زمینه عقاید، عدل الهی و انقلاب حسینی، به صورت کتاب چاپ و منتشر شده است.
اما آنچه توجه ما را جلب میکند آن است که این شخصیت فکری، سیاسی و اجتماعی زمانی که در حال مبارزه در همه این زمینهها علیه شاه، استبداد او و انحراف فکریاش بود، دیدگاهی آشکار و راهبردی درباره مسئله فلسطین و ملت فلسطین داشت و با وجود اینکه وقت شهید مطهری بسیار تنگ بود به خصوص در سالهای اواخر عمر شریف ایشان، آثار او مملو از رهنمودهای امام خمینی(ره) در رابطه با جنبش میدانی در داخل جامعه ایران و مبارزات مردمی بود.
نکته دوم درباره اهمیت موضع شهید مطهری در خصوص مسئله فلسطین است و اینکه او درباره مسئله فلسطین و مظلومیت این ملت و مسائل دیگر در زمانی سخن میگفت که شاه بهترین روابط را با رژیم صهیونیستی داشت و یک ائتلاف در سطح کشورهای غربی بین ایران و رژیم صهیونیستی و رهبران ایالات متحده آمریکا وجود داشت و همانطور که همه میدانند موساد، تهران را پایتخت خود و یک مرکز قدرتمند و پایگاه تمرکز خود بر تمام منطقه غرب آسیا قرار داده بود و احساس میکرد که در یک پایگاه امن کار میکند که با حکومت ایران و هیچ سیستم امنیتی دیگری دشمنی ندارد.
لازم است برای شناخت موضع شهید مطهری از این مسائل آگاه باشیم. اولاً اینکه شهید مطهری این مظلومیت را با دیدگاه اسلام و دین مرتبط نمیدانست و نمیپذیرفت، همانطور که امام حسین(ع) در روز عاشورا هرگونه مظلومیت، فساد، جور و استبداد را نپذیرفتند، شهید مطهری نیز همین دیدگاه را برای رد و نپذیرفتن ظلم نسبت به ملت فلسطین داشت.
نکته مهم دوم که در بسیاری از مباحث نوشته شده آن است که غرب و رژیم صهیونیستی درباره این موضع عقیدتی و دینی که تاریخ عربهای فلسطین متعلق به ملت یهود و حق آنان است، نوشته و از آن دفاع کردهاند. شهید مطهری در تعدادی از سخنرانیها و تألیفات خود به این مسئله پاسخ داده است که این حق، جعلی و ادعایی دروغین است. در طول تاریخ، این منطقه در تملک یهودیان نبوده است و زمانی که لشگر مسلمانان این سرزمین را فتح کردند، مسیحیان و فلسطینیان در این منطقه حضور داشتند نه یهودیان؛ در همه نقشههای قدیمی نیز نام «فلسطین» نوشته شده است یعنی این منطقه، سرزمین فلسطین است و از آنِ یهودیان نیست.
شهید مطهری همچنین در بسیاری از مناسبتها به این مسئله پرداخته است که «آیا یهود ملت دارد؟» تا آنها بگویند که این سرزمین بدون ملت است یا این ملت بدون سرزمین است؟ شهید مطهری میگوید یهود یک ملت نیست، بلکه یک دین است؛ یهودیت یک ملت نیست که حق داشته باشد فلسطین را اشغال کند و در آن ساکن شود.
این مسئله در میان اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان نیز مطرح است. مثلاً مسلمانان یک دین واحد یعنی اسلام را دارند. آیا این بدان معناست که ملت واحد هستند؟ به هیچ وجه.
ایرانیها مسلمان هستند، اما ملت ایران هستند؛ عربها مسلمان هستند اما ملت عرب هستند؛ پاکستانیها نیز مسلمانند اما آنها هم ملت پاکستان هستند. حتی برخی فرانسویها مسلمان هستند اما آنها ملت فرانسه هستند. یا آمریکاییها و ملتهای سایر کشورها. این دلیلی بر دروغین بودن ادعای یهودیان است که میگویند سرزمین یهود از آن ملت یهود است. این ادعا نادرست و غیرواقعی و ادعایی فریبکارانه است و در اصل بر ملتهای دیگر و سایر ادیان منطبق نیست.
همچنین اگر در مورد آنچه از شهید مطهری در سخنرانیها و تألیفات نقل شده است، مطالعه کنیم، درمییابیم که هر پروژهای در جهت از بین بردن هویت ملت فلسطین، به زودی شکست خواهد خورد. بهویژه با وجود ادعاهای اسرائیل در این زمینه که هر سرزمینی که آنها بر آن قدم بگذارند، سرزمین آنها میشود و بیانگر هویت آنان است؛ این به معنای نابودی و محو هویت فلسطین است.
از این رو شهید مطهری از خطرات یهودیان همچون اندیشه نژادپرستانه آنها هشدار میدهد و میگوید که یهود به اسلام طمع کرده است، در یمن، مکه، ایران، شیراز و دیگر کشورها. این بدان معناست که شهید مطهری با وجود تمام مشغلههای فکری و سیاسی خود، بخش خاصی از ذهن خود را به مسئله فلسطین اختصاص داده بود. این مسئله به ارتباط او با مکتب امام خمینی(ره) مربوط است. زیرا امام خمینی(ره) حتی پیش از انقلاب، دعوت میکرد و حتی به جواز پرداخت وجوهات شرعی برای مجاهدان فلسطینی فتوا میداد. این فرهنگ مکتب امام خمینی(ره) بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی منجر به بسته شدن سفارت اسرائیل و بازگشایی سفارت فلسطین و پایبندی به حمایت از
جنبشهای مقاومت و مستضعفان جهان شد.
شهید مطهری در قلب این مکتب یعنی مکتب و موضع امام خمینی(ره) در قبال فلسطین و مستضعفان جهان بود. امروز شاهد نتیجه دادن این مکتب هستیم یعنی نتیجه آنچه شهید مطهری گفته و انجام داده بود، و اقدامات امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی ایران را امروز در قهرمانیهای ملت فلسطین، مقاومت فلسطین و لبنان و تمام محور مقاومت جهت در تنگنا قرار دادن رژیم صهیونیستی شاهد هستیم، چرا که در تمام این سالها آشکار شد که این رژیم بدون حمایت خارجی از سوی آمریکا و سایر کشورهای غربی نمیتواند ادامه دهد. این از نتایج افکار و اندیشههای امام خمینی(ره) و شهید مطهری و از نتایج تجربه انقلاب اسلامی در حمایت مستقیم از فلسطین و تعهد اخلاقی در به رسمیت نشناختن این رژیم و به رسمیت شناختن حقوق ملت فلسطین و مقاومت آنها است.
در این چارچوب باید متوجه شویم که آنچه شهید مطهری میگفت، آنچه که امام خمینی(ره) بدان دعوت میکرد و آنچه که امروز جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مقاومت و هموار ساختن راهها برای نابودی رژیم صهیونیستی انجام میدهد، واقعیتر از هر زمان دیگری است.
این خلاصهای از مطالبی بود که میتوانستم درباره شهید مطهری و موضع ایشان در خصوص
مسئله قدس و پایبندی ایشان به این مسئله ارائه کنم.
از شما بسیار تشکر میکنم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
انتهای پیام