به گزارش ایکنا، وبینار بینالمللی «خانواده متعالی و چالشهای مدرنیته» به همت خبرگزاری ایکنا و با همکاری معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با هدف بررسی ضرورت تشکیل جنبش جهانی تعهد به خانواده امروز شنبه، ششم مردادماه برگزار شد.
دکتر انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و دکتر مریم اردبیلی، مشاور شهردار و مدیر کل زنان و خانواده شهرداری تهران مهمانان حضوری در این وبینار بودند که با موضوع «زیست عفیفانه؛ وجه مشترک ادیان» و «چرایی لزوم جنبش جهانی تعهد به خانواده» به بیان دیدگاههای خود پرداختند.
در این وبینار معصومه جعفری، مدیر حوزه علمیه جامعة الزهرا(س) پاکستان درباره موضوع «نقش زنان در ترویج هنجارهای خانواده فطری و الهی و ضرورت تشکیل خانواده» سخن گفت.
به گفته وی خانواده بنیادیترین جایی است که انسان در آن رشد میکند و به آرامش میرسد و همین امر زمینهساز رشد شخصیت، تکامل، پرورش و مهارتهای اجتماعی فرزندان و نوجوانان و سبب رشد جسمانی اخلاقی، عاطفی و الهی آنها است و از نظر اسلام خانوادهای موفق است که محل آرامش برای افراد خانه باشد، خانواده در اسلام، بنیادی مقدس بوده و از منزلت و قداست خاصی برخوردار است، میتوان گفت که اسلام مظهر انس و الفت را آرامش و محبت در بین مرد و زن و فرزندان میداند. وقتی ما به مقام زن در اسلام نگاه میکنیم، جایگاه بسیار والایی دارد. زن هم در اجتماع هم در خانواده هم در تربیت عاطفی و الهی فرزندان یک سازنده شخصیت است.
خانواده کوچکترین واحد اجتماعی جامعه است لذا میتوان گفت از نظر اسلام زن نه سازنده خانواده بلکه سازنده جامعه است. و یک زن با رویکرد اسلامی میتواند جامعه را به سمت سعادت یا به سمت انحراف و فساد ببرد. از اینرو زن مظهر خلاقیت خانواده و ستون اساسی و اصلی در تشکیل شخصیت الهی فرزندان است. زن در جایگاه والایی از نظر اسلام در خانواده قرار دارد و میتواند بنیان خانواده را مستحکمتر سازد، فرزندان مستقلتری تربیت کند و تحویل جامعه اسلامی و غیر اسلامی بدهد.
جعفری در ادامه افزود: اگر به حقوق زنان و مقام والایی که زن در اسلام دارد بنگریم، میتوان دید که از نگاه اسلام تربیت، رشد الهی، معنوی و عاطفی انسان به شکل عالی از سوی زن صورت میگیرد. زن آن فرشته زمینی است که در نقش مادری ظاهر میشود و همیشه در برابر مشکلات مقاوم است و اگر تربیت عبادی پشتوانه او باشد از سختیها و ناملایمتیهایی که در زندگی هر شخصی میتواند وارد شود، به دل ترسی راه نمیدهد. زن در اسلام و خانوادهای که پایبند به اصول اسلامی است میتواند نقش پدر را نیز ایفا کند. در این رویکرد زن هم مادر و هم پرستاری نمونه و هم دوستی وفادار است. زن میتواند در همه جوانب از نظر اسلام شخصیتی ممتاز باشد و با رعایت اصول اسلامی در خانواده اسلامی روحیه خستگی همسر خود را در برابر مشکلات تغییر دهد، و ناراحتیهای او و فرزندان را از بین ببرد و به تربیت نسلی متعهد، دیندار و موفق بپردازد که به اهداف و کارکردهای ترسیم شده برای یک اجتماع موفق کمک کند و با همسرداری، رازداری و قناعت خود میتواند موجبات استحکام خانوداده اسلامی را فراهم کند.
مدیر حوزه علمیه جامعة الزهرا(س) پاکستان تأکید کرد: به نظر من با افتخار میتوان گفت اولین نمود و ویژگی خاص زن علاوه بر تربیت فرزند در محیط خانواده از نگاه قرآن آرامشبخش بودن وجود زن است که در سوره مبارکه روم آیه 21 خداوند تبارک و تعالی میفرماید: «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا..: و از نشانههای [قدرت و ربوبیت] او این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا در کنارشان آرامش یابید». همچنین در سوره مبارکه اعراف به زیبایی در آیه 189 «هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِيَسْكُنَ إِلَيْهَا: او کسی است که شما را از یک تن آفرید، و همسرش را از او پدید آورد تا در کنارش آرامش یابد.» لذا میبینیم که خداوند زن را خلق کرد که باعث آرامش برای همسر، خانواده و فرزندان است. خداوند به زن جایگاهی والا و قدرتی الهی داده است که باعث ایجاد آرامش در خانه میشود.
جعفری در ادامه گفت: در حدیثی از امام صادق(ع) در مورد فضیلت زنان آمده است: هیچ زنی نیست که آب به همسرش بنوشاند و این کار از عبادت یک سال که روزهای آن روزه بوده و شبهای آن به عبادت بایستند بهتر است. زن را خداوند تبارک و تعالی این فضیلت بخشیده که هر کاری که بکند میتواند به خانه رنگ الهی دهد.
به گفته او از سویی نقش بسیار عظیم دیگری که در اسلام خداوند برای آن اهمیت بسیاری قائل شده است، فرزندآوری است مسئله بقای نسل است که در قرآن در آیه 223 سوره مبارکه بقره آمده است: «نِسَاؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ .. » و آیت الله طباطبایی در تفسیر خود به زیبایی به آن اشاره کرده است که نسبت زنان به یک جامعه اسلامی نسبت کشتزار است به کشت کار. کشتزار برای بقای بذر لازم است و لذا وجود زن برای بقای جامعه لازم است و اگر زن نباشد انسانیت و فطرت پاک انسان نیز نخواهد بود.
همچنین در سوره مبارکه نحل آیه 72 آمده است: «وَٱللَّهُ جَعَلَ لَكُم مِّنۡ أَنفُسِكُمۡ أَزۡوَٰجࣰا وَجَعَلَ لَكُم مِّن أَزوَجِكُم بَنِينَ وَحَفَدَةࣰ: خدا از [جنس] خودتان براى شما همسرانى قرار داد و از همسرانتان براى شما پسران و نوادگانى قرار داد.»
مدیر حوزه علمیه جامعة الزهرا(س) پاکستان در پایان تأکید کرد: لذا میتوان گفت زن شریک کار خدا، نقش خدا در تربیت انسانها و کسی است که رمز بقای انسان در دنیا است و مقام والایی که خداوند در اسلام اهمیت زیادی به آن داده، مقام مادری است که سیمای انسانی، الهی و رحمانی به زنان داده شده است و مقام و منزلت زیبایی است که در آیات و روایات به آن بسیار اشاره شده است. لذا به صورت کلی اگر بگوییم زن در خانواده اصلی دارای جایگاه والایی است و میتواند با ایفای نقش همسری و برقراری آرامش در محیط خانواده و همچنین با ایفای نقش مادری و پرورش نسل سالم و تربیت الهی و اسلامی فرزندان در مسیر الهی نقش عظیمی در رشد و تعالی خانواده و جامعه داشته باشد. از این روست که علامه اقبال لاهوری در شعری جایگاه زن را چنین توصیف کرده است:
وجود زن رنگ تصویر کائنات است
و سرچشمه زندگانی است
اوست که مشت خاکی را برتر از ثریا میکند
و چنین بودن سرچشمه افتخار است
اگرچه او آثاری چون افلاطون ننگاشته
اما شعله وجودش شرار افلاطون را خاموش میکند
انتهای پیام