کد خبر: 4231556
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۳
فعال فرهنگی مقیم سوئد در گفت‌وگو با ایکنا تشریح کرد

تبلیغات اسلام‌هراسانه در غرب؛ زنگ خطری برای فعالیت‌های ترویجی

فرزانه اروجعلیان، فعال فرهنگی معتقد است؛ مبلغان در شناساندن اسلام واقعی به غیرمسلمانان بسیار کم‌کاری می‌کنند و در مقایسه با 35 سال پیش می‌بینیم که با توجه به ورود مسلمانان بیشتر به جوامع اروپایی، آگاهی در شناخت مسائل اسلامی کم شده چون تبلیغات اسلام‌هراسانه زیاد است.

فرزانه اروجعلیان در سال 1989 میلادی وارد سوئد شد. قبل از ورود به سوئد، در ایران معاون آموزشی تربیت معلم در جنوب ایران بود. بعد از گذراندن دوره‌های زبان‌آموزی و تکمیلی دوره‌های معلمی در سوئد، وارد مدارس این کشور شده و به تدریس مشغول شد. اکنون حدود 25 سال است که در این کشور مشغول به کار است. در سال ورود او به سوئد، همسرش دانشجوی دانشگاه فنی این کشور بود.
 
پاییز سال 1989 که به سوئد وارد شد، به درخواست دانشجویان ایرانی و ایرانیان مقیم این کشور، مدرسه یک روزه‌ای که شنبه‌ها فعالیت می‌کرد در مسجد تشکیل داد. مدرسه یک‌روزه فارسی‌زبانان در مسجد، هم‌اکنون با مدیریت جمعی از جوانان فهیم و فعال در حوزه زبان‌آموزی و معارف اسلامی و فرهنگی برپاست.
 
وی در حال حاضر بازنشسته آموزش و پرورش سوئد است ولی کماکان در عرصه مسائل تربیتی، آموزشی، مشاوره خانوادگی و اصلاح رفتار، مسائل بانوان، بانوان مهاجر، فرزندان و ... در مرکز اسلامی امام علی(ع) در استکهلم مشغول فعالیت است.
 
فعالیت‌های او و همکارانش عموماً برای گروه‌های ایرانی، افغانستانی و پاکستانی و کسانی که به فارسی صحبت می‌کنند  به زبان فارسی است و همچنین دوره‌هایی برای سوئدی زبان‌ها و بچه‌هایی که در سوئد بزرگ شده‌اند برگزار می‌کند.
 
فرزانه اروجعلیان در گفت‌وگو با ایکنا، در زمینه میزان و سطح ارائه خدمات فرهنگی به زنان و دختران مسلمان در کشورهای غربی گفت: ارائه خدمات متغیر است؛ از جمله آموزش زبان مادری در مدارس فارسی‌زبان و دوره‌های آموزشی مانند آموزش قرآن و معارف و همچنین برنامه‌هایی که برای بانوان در مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شود.
تبلیغات اسلام‌هراسانه در غرب؛ زنگ خطری برای فعالیت‌های ترویجی
 
این فعال فرهنگی افزود: هیئتی به نام «بانوان فاطمی» تشکیل داده‌ایم که فعالیت‌های‌ آن شامل چند قسمت است: نخست قسمت کودک که در روزهای خاص برنامه‌ دارند و معمولاً دختران و پسران تا سن 8 سالگی با هم در این برنامه‌ها شرکت می‌کنند و مسائل فرهنگی و مذهبی با زبان کودکانه، مثل داستان، تئاتر، نقاشی و کارهای هنری به آنها ارائه می‌شود.
 
وی گروه دوم را نوجوانان دختر از ۹ سال به بالا عنوان کرد که دوره‌های هفتگی دارند و کارهای معارفی و هنری انجام می‌دهند. تمام این کارها در سطوح مختلف با هدف شناخت اسلام شیعی به دختران مسلمان انجام می‌شود و الحمدلله تا کنون موفق بوده‌اند.
 
به گفته این بانوی فعال فرهنگی، گروه سوم بانوان جوان هستند که دوره‌های آموزشی دورهمی به صورت تفریحی و اردویی یا آموزشی برای آنها برگزار می‌شود. همچنین دوره‌های هنری و مسئولیت‌پذیری در تبلیغ دین اسلام موفق عمل کرده‌اند. 
 
اروجعلیان گروه چهارم را مادران جوان دانست که جلسات هفتگی و دورهمی دارند و کلاس‌های احکام، نهج‌البلاغه، قرآن، جلسات اذکار و توسلات به صورت منظم در هر هفته برای آنها برگزار می‌شود. در این گروه معمولاً مادران جوان مهاجر که احتیاج زیاد به رسیدگی برای زندگی توأم با آرامش دارند شرکت می‌کنند. 
 
وی با اشاره به اینکه همه این برنامه‌ها برای تمام گروه‌های سنی هدفمند در جهت آشنایی با معارف اسلامی در جامعه غرب برگزار می‌شود، اظهار کرد: گروه دختران مسلمان سوئدی زبان هم وجود دارد که ما همکاری خوب و نزدیکی با آنها برای جذب افراد به این گروه داریم و برنامه‌های بسیار جذابی دارند. این گروه مثل گروه فارسی‌زبان تمام برنامه‌ها از جمله اردویی، تفریحی، معارفی و آموزشی را در جهت آموزش مذهب شیعه برگزار می‌کند. دختران مسلمان سوئدی‌زبان، هم شامل دخترانی است که در سوئد بزرگ شده‌اند و هم بانوانی که مسلمان شده‌اند و عموم آنها بسیار فعالند.
 
این فعال فرهنگی درباره برگزاری این برنامه‌ها برای غیرایرانی‌های مقیم سوئد و دیگر مسلمانان مهاجر نیز گفت:‌ این برنامه‌ها فقط مختص ایرانی‌های مقیم سوئد نیست. در بخش فارسی‌زبانان برنامه‌ها برای بانوان فارسی‌زبان از ملیت‌های مختلف یعنی ایرانی، افغان، پاکستانی، ازبکی، تاجیکی و سایر فارسی‌زبانان برگزار می‌شود که البته آموزش‌ها در چارچوب مسائل شیعی است. چیزی که برای ما بسیار اهمیت دارد این است که در محیط فرهنگی مسجد به همه یاد دهیم که وقتی با هم هستیم همه در فضای شیعه اهل بیتی کار می‌کنیم و قومیت‌ها ما را از هم جدا نمی‌کنند و انسجام خوبی بین ما وجود دارد. الحمدلله تا الان نتیجه خوبی داشته و امیدوارم این بازدهی بیشتر از گذشته شود.
 
وی در زمینه استقبال بانوان مسلمان غیر شیعه از این برنامه‌های فرهنگی بیان کرد: انجمن‌هایی در سوئد برای مسلمانان وجود دارد و جلسات هماهنگی برگزار می‌شود که بدانیم چه کارهایی می‌توانیم برای بانوان مسلمان انجام دهیم. معمولاً مسائلی که پیشنهاد شده و مورد استقبال قرار می‌گیرد در زمینه آموزشی مانند قرآن‌آموزی و آموزش‌ هنرهای دستی و همچنین فعالیت‌های اجتماعی است.
 
این بانوی فرهنگی درباره نگاه زنان غیر مسلمان به وضعیت زنان مسلمان سوئد گفت: زنان مسلمانی که به سوئد مهاجرت می‌کنند متفاوت هستند. به عنوان مثال بانوان مسلمان ایرانی با بانوانی که از کشورهای همجوار ایران به این کشور می‌آیند یا بانوان آفریقایی و یا ترکیه بسیار تفاوت دارند و یک دیدگاه کلی ندارند زیرا هرکس بر اساس ادغام اسلام و فرهنگی که در آن جامعه رشد کرده وارد این کشور شده و چون رفتارهای متفاوت دارند، یک دید هماهنگ بین آنها وجود ندارد. از طرفی به دلیل تبلیغات سوء در رابطه با اسلام‌هراسی، بانوان مسلمان کشورهای اسلامی ضعیف مثل آفریقا با مسلمانان غرب آسیا تفاوت دارند. این درحالی است که بانوان مسلمان کشورهای اسکاندیناوی نگاه‌های متفاوتی دارند و برای آنها رفتار دیگر بانوان مسلمان مورد سؤال واقع می‌شود. 
 
اروجعلیان ادامه داد: مسئله دیگر اینکه بانوان مسلمان تحت تأثیر مسائل فرهنگی و فشارهای اجتماعی جامعه خود رفتارهای متغیری دارند. از طرفی اسلام‌هراسی باعث شده نگاه دیگری به مسلمانان داشته باشند. متأسفانه این دیدگاه وجود دارد ولی همه این دیدگاه‌ها به نوع برخورد و آگاهی‌هایی که ما به آنها می‌دهیم بستگی دارد. به غیر از آگاهی‌هایی که نظام حاکم به آنها می‌دهد و مسائل مربوط به مسلمانان را از دیدگاه اسلام‌هراسانه نشان می‌دهد. 
 
تبلیغات اسلام‌هراسانه در غرب موجب کم شدن آگاهی از مسائل اسلامی شده است
 
وی در زمینه نگاه به زنان در جوامع عربی گفت: در یک سری از جوامع مثلاً در کشور سوئد از 35 سال پیش تا کنون رشد دیدگاهی خاصی در بین زنان غیر مسلمان به وجود آمده است. نوع نگاه به زنان مسلمان در بعضی جوامع غربی اصلاح شده و در برخی دیگر اصلاح نشده و این به نظامی بستگی دارد که این چنین القا می‌کند. 
 
این بانوی فرهنگی تأکید کرد: مبلغان هم در شناساندن اسلام واقعی به غیرمسلمانان بسیار کم‌کاری می‌کنند و در زمینه رشد فهم اسلام در مقایسه با 35 سال پیش می‌بینیم که با توجه به ورود مسلمانان بیشتر به جوامع اروپایی، آگاهی در شناخت مسائل اسلامی کم شده است چون تبلیغات اسلام‌هراسانه زیاد است و متأسفانه با دیدن مسجد به یاد ترور می‌افتند.
 
وی افزود: وقتی مبلغان به جامعه تفهیم نمی‌کنند که مسجد چه کارهای مفیدی برای جامعه انجام می‌دهد، این عوامل بازدارنده بیشتر می‌شود و متأسفانه رشد شناخت اسلام در جوامع اروپایی را کمتر می‌کند. اما از سوی دیگر رشد گرویدن غیرمسلمانان اروپایی به دین اسلام نیز کاملاً محسوس است. 
 
اروجعلیان درباره آزادی زنان از نگاه اسلام اظهار کرد: باید ببینیم قوانین آزادی زنان در اروپا از کجا آمده است؟ اکنون یک فرهنگ و یک دین دیگر وارد اروپا شده که سبک زندگی خاصی دارند و قوانینی که از قبل نوشته شده به سبک زندگی بانوان جدیدی که وارد این جوامع می‌شوند برخورد کرده و تضاد ایجاد می‌کند. اینها همه باید کارشناسی شود. اما باید دید این قوانین صرف نظر از بانوان مسلمان، برای خود اروپایی‌ها کارآمد است یا نیست؟ به نظر من وجود چنین قوانینی برای زنان در جوامع خودشان مناسب است. تحولی که در رابطه با قوانین اجتماعی در کشورهای اروپایی به وجود آمده، برای بانوان این کشورها قطعاً لازم بوده است زیرا می‌خواهند زنانشان را از فشارهای سخت روحی، روانی و فیزیکی نجات دهند. گرچه متأسفانه به سمت سوء استفاده از زن رفته‌اند اما خود آن قوانین زنان را از وضعیت گذشته نجات داده است و بانوان حق آموزش و رأی دادن و فعالیت‌های اجتماعی پیدا کردند.
 
این فعال فرهنگی در ادامه افزود: اما این قوانین آزادی زنان از نگاه اسلام چگونه است؟ جایگاه زن در اسلام 1400 سال است که از نظر حقوقی، اجتماعی، خانوادگی، رفتاری و پوششی جا افتاده در حالی که در اروپا این مسائل همچنان در حال تغییر است. یعنی زن مسلمان می‌داند چه حق و حقوقی در اسلام دارد. اما در جوامع مختلف اسلامی مثل عربستان که دستخوش تحولات شدید هستند و بانوان نمی‌توانند رأی دهند یا کارهای دیگر اجتماعی انجام دهند، مسلماً با قوانینی که وضع شده مقایسه می‌شوند لذا تبدیل به یک نگاه منفی می‌شود. چون قوانینی که خودشان درباره حق زنان در رأی دادن، رانندگی و ... وضع کرده‌اند توسط خودشان نقض می‌شود؛ و قوانین حقیقی اسلام در رابطه با زن دیده نمی‌شود.
 
وی در زمینه دلیل دیده نشدن قوانین حقیقی اسلام گفت: بسیاری از روشنگران در حوزه معارف اسلامی و اساتید و علما در این مسئله کم‌کاری کرده‌اند. مبلغانی که به اروپا می‌آیند بسیار زیادند اما دیدگاه واقعی اسلام ناب محمدی در جوامع غربی شناخته شده نیست و در نتیجه یک برخورد تقابلی به وجود می‌آید. بنابراین دیدگاه آزادی زنان از نگاه اسلام در جوامع غربی دیدگاه مثبتی نیست و در این زمینه خیلی کم‌کاری شده است.
آماده/ گفتگو// تبلیغات اسلام‌هراسانه در غرب موجب کم شدن آگاهی از مسائل اسلامی شده است
 
اروجعلیان درباره مقابله با تهاجم فرهنگی غرب به ویژه در فضای مجازی و شبکه‌های اینترنتی بیان کرد: بحث شبکه‌های مجازی در کشورهای غربی مسئله بغرنجی است چرا که خودشان صدمات زیادی از آن در عرصه بانوان و دیگر عرصه‌ها همچون کودک و مسائل اجتماعی می‌خورند. ولی ما در فعالیت‌های خودمان همه اینها را به صورت آگاهی‌های دسته‌بندی شده از طریق کلاس‌های آموزشی حتی به زبان سوئدی ارائه می‌دهیم و شدیداً روی اتفاقاتی که در جامعه می‌افتد کار می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: سیاست جوامع اروپایی به این سو می‌رود که آزادی‌هایی که در قوانین آنها وجود دارد و زن را به عنوان یک فروشنده می‌دانند، برای آنها خوب باشد. اما ما برنامه‌هایی که در جهت روشنگری برای بانوان داریم بسیار خوب است ولی این تلاش یک پشتوانه قوی و هماهنگی و هم نظری می‌خواهد که انشاءالله در آینده زود نتیجه دهد. 
 
این بانوی فرهنگی درباره ترویج معیارهای سبک زندگی اسلامی در جوامع غربی اظهار کرد: ما در اینجا بر روی سبک زندگی خانواده که در اسلام به عنوان محور اصلی شناسانده شود کار می‌کنیم که بسیار مهم است. در کشورهای اروپایی مشکلات اخلاقی روز به روز افزون می‌شود و متأسفانه بانوان و آقایان جامعه بالاخص ایرانی‌ها در اروپا، با شکست خانواده مواجه‌اند که این هم مسائل جانبی به وجود می‌آورد و ضربه‌های شدیدی وارد می‌کند. ما سعی می‌کنیم سبک زندگی اسلامی که پر از عشق و محبت و همیاری است را جا بیندازیم و بگوییم که چگونه این سبک زندگی اسلامی می‌تواند به ما ارتقا، آرامش و حال خوب دهد. این حال خوب هدف بسیار مهمی است که غربی‌ها به دنبال آن هستند اما نمی‌یابند. در حالی که سبک زندگی اسلامی این آرامش را صددرصد به جامعه ارائه می‌کند. لذا ما در دوره‌هایی که برای دختران نوجوان، جوان و بانوان جوان داریم بر این مسائل تمرکز می‌کنیم. انشاءالله که خدا یار و یاور ما باشد.
 
گفت‌وگو از مریم رجبی
پیاده‌سازی و تنظیم:‌ فرشته صدیقی
 
انتهای پیام
captcha