کد خبر: 4248446
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۳

ظهور «کیمونو حجاب» در سرزمین سامورایی‌ها

یک طراح مد ژاپنی که پس از سفر به مالزی به طرح‌های زیبای روسری‌ زنان این کشور جذب شده بود، با ترکیب فرهنگ ژاپنی و اسلامی و تبدیل کیمونو به حجاب سر، به تولید روسری‌های خاصی اقدام کرده است.

به گزارش ایکنا، کائوری کوبویاشی، طراح مد ژاپنی در سال 2017 به مالزی سفر کرد. وی در این سفر تحت تأثیر زیبایی روسری بانوان محجبه این کشور قرار گرفت.

وی می‌گوید: از آنجایی که بودایی بودم و این اولین بازدید من از کشوری با جمعیت قابل توجه مسلمان بود، این تجربه چشمانم را باز کرد.
کوبایاشی در ابتدا حجاب را به عنوان لباسی دینی می‌دانست، اما تجربیات او در مالزی، جذابیت آنها را به او نشان داد. او تصمیم گرفت این جذابیت را با عشق به کیمونوهای سنتی ژاپنی ترکیب کند.

 

آشنایی با فلسفه حجاب

 
وی می‌گوید: پس از بازگشت از این سفر تأثیرگذار، حدود یک سال را با شور و شوق به دوختن روسری پرداختم و بارها آزمون و خطا کردم بدون اینکه دانشی از نحوه تولید روسری داشته باشم.
 
با افزایش علاقه او به حجاب، کنجکاوی وی در مورد اسلام نیز افزایش یافت. او در فضای مجازی با مسلمانانی از سراسر جهان ارتباط برقرار کرد و در مورد اهمیت فرهنگی و مذهبی حجاب و ایجاد یک شبکه حمایتی که او را در حرفه خود تشویق کرد، بیشتر آموخت.
 
با وجود این، برخی از دوستانش در ژاپن نسبت به سرمایه‌گذاری جدید او هشدار می‌دادند زیرا کلیشه‌های منفی در مورد اسلام و مسلمانان گسترده بود.
 
 کوبایاشی در سفرش به چین آموخته بود که فراتر از کلیشه‌ها را ببیند؛ او در این سفر تجربه‌ای به دست آورد که با احساسات ضدژاپنی که او انتظار داشت در تناقض بود. با درک قدرت تجربه شخصی برای غلبه بر تعصبات، او حتی بیشتر علاقه‌مند به ایجاد درک بین فرهنگی از طریق کار خود شد.
 
او هفت سال قبل برند تولید روسری خود با نام شیاکسیا حجاب ژاپن(xiaxia hijab Japan) را پایه‌ریزی کرد.  روسری‌های شیاکسیا کوبایاشی توجه گردشگران مسلمان را به خود جلب کرد، به خصوص که او طرح‌های خود را با استفاده از نوعی پارچه سنتی ژاپنی تولید می‌کرد.
 
این نام تجاری به‌ویژه پس از انتشار ویدئوهایی از کار او در رسانه‌های اجتماعی به‌طور پیوسته محبوبیت بیشتری به دست آورد، در سال 2023، کوبایاشی یک فروشگاه در هاراجوکو توکیو افتتاح کرد، جایی که تقاضا برای روسری‌های منحصر به فرد او افزایش یافت.
 
با توجه به اینکه Xiaxia اکنون در هفتمین سال فعالیت خود است، کوبایاشی حضور خود را در مکان‌های گردشگری مختلف توکیو گسترش داده است و برای مشتریان مختلف خود در جهان محصول تولید می‌کند.
 
او حتی بخش‌هایی از فرآیند تولید را برون‌سپاری می‌کند تا بتواند به تقاضای رو به رشد پاسخ دهد اما شخصاً در تهیه پارچه کیمونوی قدیمی و طراحی هر قطعه مشارکت دارد و هر روسری را به یک خلاقیت بی‌نظیر تبدیل می‌کند.
 
کوبایاشی، Xiaxia را اولین برند داخلی ژاپن برای حجاب می‌داند و در نظر دارد به سایر لباس‌های اسلامی مانند عبایه نیز توجه کند. او امیدوار است با ترکیب هنر ژاپنی با مد اسلامی، تفاهم بیشتری بین ژاپن و جهان اسلام ایجاد کند.
 

فرصتی برای معرفی دین اسلام به ژاپنی‌ها

 
وی افزود: در این مدت شاهد تعصب شدید نسبت به مسلمانان در ژاپن بودم. در حال حاضر، چه در ژاپن و چه در سراسر جهان، اسلام اغلب به عنوان دینی که باید از آن ترسید معرفی می‌شود. من خودم با نظرات مختلفی مواجه بودم، از جمله نگرانی در مورد خطر حجاب و زیر سؤال بردن امنیت مساجد. گاه پیشنهاد می‌شد اگر مجبور نیستید بهتر است خود را درگیر اسلام نکنید. هر بار که با چنین نظراتی روبه‌رو می‌شدم، به ترس از ناشناخته‌ها و تأثیر چشمگیر رسانه‌ها بر این ترس پی می‌بردم.
 
کوبایاشی افزود: با این حال، این باعث شد به این فکر کنم که آیا من به عنوان یک غیر مسلمان ساکن ژاپن کاری نمی‌توانم انجام دهم؟ این من را به ایده تولید روسری با استفاده از کیمونوهای سنتی سوق داد.
 
وی ادامه داد: با تبدیل کیمونو به حجاب، امیدوار بودم که فرصتی برای مردم ژاپن ایجاد کنم تا با اسلام آشنا شوند و فرهنگ سنتی ژاپن را با مسلمانان سراسر جهان به اشتراک بگذارند. برداشت‌های منفی اغلب از ترس و سوء تفاهم ناشی می‌شوند، اما برداشت‌های مثبت مطمئناً می‌توانند با استفاده از زیبایی، جذابیت و ظرافت به وجود بیایند.
 
این طراح مد ژاپنی افزود: بنابراین، می‌خواستم محصولات زیبایی ایجاد کنم تا به تغییر برداشت‌های منفی از اسلام که اغلب در رسانه‌ها به تصویر کشیده می‌شود کمک کنم. گاهی می‌پرسیدم که آیا بر سر کردن روسری برای من غیرمسلمان قابل قبول است؟ با این حال، من از حمایت‌های گرمی که از بسیاری از مسلمانان در طول این سفر دریافت کردم و به من اجازه داد به مسیر خود ادامه دهم، بسیار سپاسگزارم.
 
نخستین برند حجاب در ژاپن

تلفیق فرهنگ سنتی ژاپن با ارزش‌های اسلامی

وی ادامه داد: همه ما به لحاظ دین، فرهنگ، رنگ پوست، جنسیت متفاوت هستیم و این تنوع فوق‌العاده است. تصور کنید اگر همه بتوانند قدر این تنوع را بدانند، دنیا چقدر زیبا می‌شود. با این امید در قلبم، به ساختن  «کیمونو حجاب» با دقت ادامه خواهم داد. 
کائوری ادامه داد: ما از کیمونو برای تولید روسری استفاده کردیم. ما کیمونوهایی را که به دلیل طرح‌های سنتی و زیبای ژاپنی‌شان انتخاب شده‌اند که در کیمونوهای امروزی به سختی دیده می‌شوند، به روسری تبدیل کرده‌ایم. مردم از قدیم‌الایام در ژاپن هر روز کیمونو می‌پوشیدند. با این حال، اکنون مردم کیمونو را فقط برای مناسبت‌های رسمی مانند عروسی، فارغ‌التحصیلی یا برنامه‌های فرهنگی سنتی مانند مراسم چای و گل‌آرایی به تن می‌کنند.
 
نخستین برند حجاب در ژاپن
 
وی ادامه داد: ما کیمونوی سنتی را سه بار می‌شوییم و بعد دوخت آنها را باز می‌کنیم و آن را تبدیل به روسری می‌کنیم. همه این فرآیندها دستی هستند. من مایلم مسلمانان در سراسر جهان را از طریق کیمونو حجاب به فرهنگ و سنت ژاپنی علاقه‌مند کنم. امیدوارم بتوانیم از طریق «کیمونو حجاب» رابطه فوق‌العاده‌ای بین مسلمانان و ژاپن ایجاد کنیم.
 

محصول اصلی ما یعنی کیمونو حجاب، کاملاً دست‌ساز از پارچه‌های سنتی است. تعداد روسری‌هایی که می‌توان از یک کیمونو تولید کرد محدود است و پس از فروختن آنها، پیدا کردن دوباره همان طرح دشوار است. حجاب کیمونوی ما برای خرید در سه فروشگاه واقع در توکیو و از طریق فروشگاه آنلاین ما در دسترس است.

وی افزود: اگر بتوانم از مد برای گرد هم آوردن و نزدیک کردن مردم استفاده کنم، این موفقیت واقعی برند من خواهد بود.

نخستین برند حجاب در ژاپن

بر اساس مستندات تاریخی، اسلام در ژاپن تاریخی صد ساله دارد. قبل از ۱۸۵۳ ژاپن کشوری بسته بود ولی از سال ۱۸۶۷ مردم ژاپن توانستند با کشورهای دیگر بخصوص مسلمانان رابطه برقرار کنند. مردم ژاپن ابتدا در سال ۱۸۷۷ اسلام را به عنوان بخشی از ادیان غربی شناختند. نخستین بار در سال ۱۸۷۷ با ترجمه کتابی به زبان ژاپنی که دربارهٔ اسلام نوشته شده بود مردم این سرزمین با معارف اسلامی آشنا شدند. با این حال تعداد مسلمانان تا قبل از دهه ۱۹۸۰ اندک بود.

امروزه جمعیت مسلمانان ژاپن را ۱۰۰ هزار نفر تخمین می‌زنند. همچنین برآورد می‌شود تعداد مسلمانان ژاپنی الاصل به هزاران نفر برسد. انجمن مسلمانان ژاپن از ثبت نام‌هایی که شده تخمین می‌زند که رقمی حدود هفت تا ده هزار مسلمان ژاپنی وجود دارد که بیشترین آن‌ها را زنانی تشکیل می‌دهند که بعد از ازدواج با پاکستانی‌ها و بنگلادشی‌هایی که در دهه ۱۹۸۰ برای کار به ژاپن آمده‌اند، به اسلام گرویده‌اند.

گزارش از محسن حدادی

انتهای پیام
captcha