کد خبر: 4251133
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶
در نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم

کارشناسان و فعالان قرآنی در «تریبون آزاد» چه گفتند؟ + عکس

تعدادی از فعالان و پیشکسوتان قرآنی در جریان بخش «تریبون آزاد» نوزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

کارشناسان و فعالان قرآنی در «تریبون آزاد» چه گفتند؟به گزارش خبرنگار ایکنا، بخشی از دومین روز از نوزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم که به مدت سه روز در حسینیه الزهرا(س) مجتمع امام خمینی(ره) برپاست، شب گذشته پنجشنبه 8 آذر به تریبون آزاد اختصاص داشت که طی آن برخی از فعالان و اساتید قرآنی به بیان دغدغه و نقطه نظرات خود پرداختند.
 
از جمله این افراد بهروز یاریگل؛ استاد پیشکسوت قرآنی بود. او با اشاره به جایگاه قاریان قرآن به عنوان افرادی که با صوت و لحن دلنشین خود، موجب طراوت و سرزندگی محافل قرآنی می‌شود، گفت: تلاوت قرآن با صوت زیبا حتی موجب آن می‌شود که افراد غیرمسلمان یا غیرعرب‌زبان در مواجهه با آن به وجد آیند؛ نمونه‌های گوناگونی را می‌توان سراغ گرفت که یک غیرمسلمان تنها با شنیدن صوت زیبای قرآن به اسلام گرویده است، لذا این امر جایگاه قاریان قرآن را دو صد چندان در جریان فعالیت‌های مؤثر قرآنی ارتقا بخشیده و آنها را بیش از پیش عزیز می‌کند.
بهروز یاریگل
 
وی با اشاره به ماجرای فردی به نام «سید قطب» که از علمای بزرگ زمان خود بود، گفت: او روزگاری در کشتی سوار بود که همانجا برای برخی از اهالی کشتی وعظ و خطابه می‌کرد و حتی نماز جمعه‌ای را روی عرشه کشتی اقامه کرد؛ زنی غیر مسلمان به سراغ او می‌رود و به او می‌گوید که از میان حرف‌هایش بخشی از آنها متفاوت از دیگر بوده و اشاره به فرازی از سخنان او می‌کند که سید قطب اشاره به آیه‌ای کرده است. آن زن نه زبان عربی می‌دانست و نه تا آن زمان چیزی از قرآن شنیده بود، لذا می‌توان دریافت که گذشته از تلاوت و اثرگذاری زایدالوصف آن، بلاغت زبان عربی تا چه اندازه می‌تواند برای افراد جذاب باشد.
 
یاریگل تصریح کرد: این مسئله را از آن جهت مطرح کردم که به اهمیت موضوع تلاوت و قرائت قرآن و فراهم آوردن بسترهایی برای مواجهه مردم برای آن اشاره کنم تا بیش از پیش شاهد برپایی مجالس و محافل تلاوتی باشیم که خود بدون هیچ حشو و زوائدی می‌تواند کارکرد تبلیغی و انتقال مفاهیم را داشته باشد.
 
وی با اشاره به نامه‌ امام خمینی(ره) به فرزندشان مرحوم سیداحمد خمینی گفت: رهبر فقید انقلاب اسلامی طی آن نامه در میان همه توصیه‌های راهبردی، مرحوم سیداحمد را به قرائت بدون شرط قرآن توصیه می‌کنند و این امر نشان می‌دهد که بر این موضوع صحه می‌گذارد که مواجهه دائمی ما با قرآن اثرات سازنده تبلیغی و ارشادی خواهد داشت و چندان نباید به فکر این بود که حتماً مقدمات و ملزومات ایده‌آلی برای قرائت و تلاوت قرآن فراهم آید.
 
یاریگل تأکید کرد: با همه این تفاصیل باز باید به این نکته اشاره کنم که میان قرائت‌های شنیداری و ادراکی تفاوت‌هایی وجود دارد و لذا متولیان امر باید شرایطی را مهیا سازند تا محافلی به منظور تلاوت همراه با تدبر و تفکر در معانی قرآن برپا شود.
 
وی در پایان گفت: این امر نیازمند آن است که علاوه بر احیای تلاوت قرآن در برخی مقاطعی که به فراموشی سپرده شده است و نمونه بارز آن صبحگاه‌های نیروهای نظامی یا مدارس است، دقایقی نیز به امر نکات تدبر و مفهومی قرآن پرداخته شود.
محسن بادپا
محسن بادپا؛ پیشکسوت قرآنی، دیگر سخنران تریبون آزاد نشست تخصصی شورای عالی قرآن بود. او با اشاره به آیه 34 سوره نساء که در آن خداوند از تنبیه بدنی زنان گفته است، گفت: متأسفانه این موضوع مورد سوءاستفاده جوامع معاند اسلام و فمینیستی قرار گرفته است و به این واسطه قرآن را ضد زن تلقی می‌کنند در حالی که قرآن هر جا امر به انجام کاری کرده است، کیفیت و نحوه آن را نیز مطرح می‌کند.
 
وی به آیه 44 سوره مبارکه «ص» اشاره کرد و گفت: پس از بررسی‌های شخصی به این آیه از قرآن رسیدم، چرا که در این آیه صحبت از شرح حال ایوب نبی است که چون در شرایطی که سخت بیمار بود و آزاری از سوی همسرش دیده بود، به همسرش گفت که اگر از بالین بیماری بلند شوم، تو را صد ضربه خواهم زد. او در شرایط بیماری این سخن را گفته بود و از سویی برای این کار قسم یاد کرده بود. در چنین شرایطی ندا آسمانی آمد که تو لازم نیست قسمت را بشکنی، می‌توانی کیفیت تنبیه را تغییر دهی، از بیابان علفی بردار و با آن ضربه بزن و از آنجا که گفته‌ای صد ضربه خواهی زد، صد علف بردار و آنها را دسته کن و یک بار آن را بر پیکر همسرت فرود آور؛ گویی که صد بار او را ضربه زده‌ای. از این مثال خواستم این امر را به برخی افراد که به دنبال ایرادگیری از قرآن هستند، گوش‌زد کنم که هر جا قرآن مطلبی را بیان کرده خود نیز در باب کیفیت آن سخن گفته و جای هیچ ایرادگیری و بهانه‌جویی را باقی نگذاشته است.
 
مهدی علم‌خواه دیگر پیشکسوت قرآنی بود که در این تریبون با اشاره به جایگاه والای قاری قرآن به عنوان معلم قرآن و منتقل‌کننده مؤثر کلام وحی به عموم مردم بر استفاده درخور از این ظرفیت ناب در جامعه تأکید کرد و در ادامه هم پیشنهادی مبنی بر اینکه پسوندی برای عنوان شورای عالی قرآن در نظر گرفته شود، مثلاً این شورا به نام شورای عالی قرآن کریم نامیده شود.
منصور آقامحمدی
 
منصور آقامحمدی دیگر پیشکسوت قرآنی در بخش از این تریبون آزاد به بهره‌مندی مناسب از قاریان تأکید کرد و گفت: گاهی با من تماس گرفته می‌شود که قاری به ما معرفی کنید تا برای محفل ما سه‌ دقیقه قرآن بخواند! پرسش اینجاست که برای تبرک آن محفل و مجلس نیاز به قاری ممتاز نیست و می‌توان با خواندن سوره حمد یا کوثر آن مجلس را متبرک کرد و اگر قرار بر رسمیت بیشتر به آن مجلس است، لازم است وقت بیشتری به قاریان داده شود.
 
وی ادامه داد: از آن طرف هم نقدی باید به برخی قاریان داشته باشم که برای اعزام به برخی اماکن برای اجرای تلاوت شروطی می‌گذارند، مثلاً باید امکانات ویژه‌ای برای ایاب و ذهاب و اقامت باشد تا راضی به اعزام شوند؛ من به این دوستان عرض می‌کنم که شما رسالت و وظیفه‌ای در برابر این موهبتی که خدا به شما داده دارید و اینگونه نیست که با بهانه‌جویی خواسته باشید از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنید.
 
 
فاطمه شیرازی؛ حافظ کل قرآن کریم دیگر سخنران این تریبون بود. او با اشاره به جایگاه قاری به تربیت درست و اصولی آنها نیز اشاره کرد و گفت: بسیاری از افراد علاقه‌مند به حوزه قرائت و حفظ قرآن باید درگیر خوراک مناسب آموزشی شوند که در وهله نخست رسانه ملی باید این خوراک را در اختیار آنها بگذارد، اخیراً شاهدیم که شبکه قرآن سیما با تولید کلیپ‌هایی آموزشی به ویژه در امر قرائت و روخوانی قرآن، حفظ و تجوید، سعی داشته در این راه گام بردارد.
 
وی ادامه داد: با این حال متأسفانه اشکالات و ایراداتی در این محتوای آموزشی وجود دارد و توقع می‌رود که رسانه ملی در امر تولید چنین محتواهایی حساسیت بیشتری به خرج داده و با اهالی فن مشورت کند.
 
حجج اسلام سیدابوالفضل حکیمی از استان قم، محمدرضا محمدی از استان خراسان شمالی و عزت‌الله گوشه‌ای از استان لرستان مواردی را مطرح کردند.
 
 
انتهای پیام
captcha