به گزارش ایکنا؛ به نقل از وبگاه خبری «الوطن»، رئیس دانشگاه الازهر، دیروز(16 اسفندماه) مهمان برنامه «بلاغة القرآن والسنة: بلاغت قرآن و سنت» شبکه ماهوارهای «الناس» مصر بود و توضیحاتی درباره اعجاز بلاغی آیات قرآن ارائه داد.
وی به آیه 37 سوره یس «وَآيَةٌ لَهُمُ اللَّيْلُ نَسْلَخُ مِنْهُ النَّهَارَ فَإِذَا هُمْ مُظْلِمُونَ: و نشانهاى [ديگر] براى آنها شب است كه روز را [مانند پوست] از آن برمىكنيم و بناگاه آنان در تاريكى فرو مىروند» اشاره کرد و گفت: واژه «نسلخ» در آیه شریفه بیانگر دقت بسیار بالایی در بیان است، زیرا ناپدید شدن نور روز از شب را به شیوهای منحصر به فرد به تصویر میکشد.
رئیس دانشگاه الازهر بیان کرد: واژه «السلخ: پوست کردن» در زبان برای توصیف برداشتن پوست از گوشت استفاده میشود، همانطور که هنگام ذبح گوسفند اتفاق میافتد، اما در این آیه قرآن منظور از واژه «السلخ» از بین رفتن تدریجی نور روز است که کم کم تاریکی فرا میرسد که یک صحنه کیهانی شگفتانگیز است.
وی گفت: اگر در این آیه به جای واژه «السلخ» از واژگانی همچون «نزیل: از بین میبریم» یا «نمحو: محو میکنیم» استفاده میشد، معنای بلاغی آن مخدوش میشد، زیرا تاریکی یکباره نمیآید، بلکه به صورت تدریجی کنار میرود، همانطور که پوست گوسفند از بدنش کنده میشود.
رئیس دانشگاه الازهر گفت: واژه «نسلخ» در این آیه مفهوم خاصی از روند جدایی آرام روز از شب را به همراه دارد که اعجاز زبانی و بلاغی زیبایی را به تصویر می کشد که نیاز به تدبر و تأمل دارد.
سلامه داود در پایان با تأکید بر اینکه این آیه شریفه بیانگر عظمت قرآن کریم در توصیف پدیدههای کیهانی به شیوهای اعجازآمیز است، همگان را به تدبر در آیات الهی و تدبر در معانی آن فرا خواند.
انتهای پیام