اولین راهی که برای دورشدن از تنشهای ذهن به نظر میآید سفرکردن است. اما بعضی افراد جامعه بهخاطر محدودیتهای جسمی کمتر به این مورد فکر میکنند. سازمان بهزیستی در سالهای اخیر برای افزایش رفاه افراد توانخواه، بلیط هواپیما را بهصورت نیمبها در نظر گرفته و به همین نسبت، ایرلاینهای مختلف خدمات متعددی برای این افراد ارائه میدهند که تا حد بالایی سفر را برایشان مطلوب میکند.
در این مقاله قصد داریم نحوه رزرو بلیط هواپیما برای افراد کمتوان و خدماتی که در فرودگاه و در حین سفر دریافت میکنند، صحبت کنیم تا این افراد از حقوق خود در حین سفر اطلاع داشته و سفر راحتتری داشته باشند. البته پیش از خواندن ادامه مطلب بهتر است در نظر داشته باشید این خدمات برای سفرهای داخلی ارائه میشوند.
خرید بلیط هواپیما نیمبها برای معلولین بهزیستی
برای رزرو بلیط هواپیما برای معلولین بهزیستی لازم است به سایت ایرانایر به آدرس https://www.iranair.com مراجعه کرده و از قسمت رزرو بلیط، مبدأ و مقصد و تاریخ را انتخاب و از بخش مسافران تخفیفدار، بهزیستی را انتخاب کنید. در ادامه لیستی از بلیطهای نیمبها برایتان نمایش داده میشود و با واردکردن مشخصات بلیط را رزرو خواهید کرد.
توجه داشته باشید تنها ایرلاینی که امکان رزرو بلیط هواپیما بهصورت نیمبها را برای افراد کمتوان فراهم کرده، ایرلاین ایرانایر است و سایر ایرلاینها خدمات فرودگاهی و حین پرواز را ارائه میدهند.
مدارک لازم خرید بلیط هواپیما برای معلولین بهزیستی
یکی از مهمترین مدارکی که برای رزرو بلیط هواپیما نیمبها برای معلولین بهزیستی به آن نیاز دارید، کارت بهزیستی است که اگر آن را نگرفته باشید، بلیط هواپیما برایتان نیمبها نخواهد بود. البته برای رزرو بلیط هواپیما برای جانبازانی که دچار قطع عضو و یا معلولیت جسمی شدهاند، کارت جانبازی مهمترین مدرک محسوب میشود. درصورتیکه کارت داشته باشید و درصد جانبازی بین ۲۵ تا ۷۰ درصد باشد، در ایرلاین ایرانایر با واردکردن کد ملی، واجد شرایط دریافت بلیط نیمبها خواهید شد.
هنگام مراجعه به فرودگاه مدارک لازم را همراه خود داشته باشید؛ کارت بهزیستی برای معلولین بهزیستی و کارت جانبازی برای جانبازان، علاوه بر شناسنامه و کارت ملی و بلیط هواپیما از جمله مدارک الزامی هستند.
خدمات ویژه معلولین بهزیستی در سفرهای هوایی
ایرلاینها در مورد پذیرش مسافران کمتوان مسئولیتهایی دارند که موظف به انجام آنها هستند. برای مثال باید اطلاعرسانیهای لازم در مورد خدمات ارائه شده توسط ایرلاین در فرودگاهها انجام شود. فرودگاههایی که خدمات معلولین را ارائه نمیدهند نیز باید مشخص شده باشند تا افراد بهراحتی تصمیم بگیرند از کجا سفر کنند.
به معلولین بهزیستی در سفر چه خدماتی تعلق میگیرد؟
برای این که مشخص شود هر فرد به چه خدماتی نیاز دارد، ایرلاینها کدهایی را در نظر گرفتهاند و معلولان بر اساس این کدها دستهبندی میشوند.
کد WCHR: این دسته افراد میتوانند در هواپیما راه بروند و بالا و پایینرفتن از پلههای هواپیما نیز مانعی برایشان به وجود نمیآورد، اما مسافتهای طولانی برایشان اذیتکننده است. ایرلاین موظف است در مسیر رفتوبرگشت به سمت هواپیما ویلچر ارائه دهد.
کد WCHS: این افراد بهطورکلی مشکلی با راهرفتن در حالت افقی (روی زمین صاف) ندارند و مسافتهای طولانی نیز برایشان آزاردهنده نیست، اما نمیتوانند از پلههای هواپیما بالا و پایین بروند. در این حالت ایرلاین خدمات بالابر را برایشان ارائه میدهد تا فرد بهراحتی سوار هواپیما شود.
کد WCHC: این کد مخصوص افرادی است که توانایی پیادهروی و بالا و پایینرفتن از پلهها را ندارند. در نتیجه در حین پرواز به کمک خدمه به سرویس بهداشتی مراجعه میکنند و پیش از پرواز با استفاده از ویلچر و بالابر سوار هواپیما میشوند.
درصورتیکه فرد کمتوان نیاز به تخت داشته باشد و در طول پرواز امکان نشستن برایش فراهم نباشد باید ۴۸ ساعت پیش از پرواز به ایرلاین اطلاع دهد تا شرایط لازم برایش فراهم شود. سایر افراد نیز بهتر است هماهنگیهای لازم را پیش از پرواز انجام دهند تا در طول پرواز خدمات مطلوبی را دریافت کنند.
خدمات ویژه نابینایان و ناشنوایان
افراد نابینا و ناشنوا گواهی پزشکی برای ورود به هواپیما نیاز ندارند؛ اما برخی ایرلاینها این مجوز را درخواست میکنند در نتیجه بهتر است پیش از رزرو بلیط هواپیما این موضوع را از ایرلاین خود پیگیری کنید. همراهی این افراد توسط ایرلاین هزینهای نخواهد داشت و پرسنل آنها را به هواپیما میرسانند و در پیادهشدن کمک خواهند نمود.
درصورتیکه نیاز به ویلچر داشته باشید باید یک هفته پیش از تاریخ سفر هماهنگیهای لازم را با ایرلاین انجام دهید تا بتوانید در فرودگاه از ویلچر استفاده نمایید.
درصورتیکه قصد دارید با تور سفر گروهی داشته باشید نیاز به مجوز پزشکی خواهید داشت. همچنین هماهنگیهای لازم برای حضور یک فرد سالم در کنارتان الزامی خواهد بود.
ارائه خدمات ویلچر
مسافرانی که نیاز به ویلچر دارند باید پیش از سفر به ایرلاین اعلام کرده و در فرودگاه از خدمات ویلچر استفاده کنند. همچنین درصورتیکه مسافر همراه نداشته باشد، پرسنل فرودگاه او را همراهی خواهند کرد و بابت این کار در پروازهای داخلی هزینهای دریافت نمیشود.
درصورتیکه با رزرو بلیط هواپیما خارجی راهی فرودگاه شدهاید و قصد دارید سفری به خارج از کشور داشته باشید، هزینه بلیط را تماموکمال پرداخت میکنید و برای رزرو ویلچر باید هزینهای پرداخت نمایید. در فرودگاههای خارجی و در راه برگشت به ایران نیز هزینهای معادل ۳۰ تا ۴۰ دلار بابت دریافت ویلچر پرداخت خواهید نمود.
ایرلاینهای مختلف برای حمل ویلچر معلولین بهزیستی هزینهای دریافت نمیکنند و بهصورت رایگان در قسمت بار هواپیما حمل میشود. توجه به این نکته ضروری است که اگر ویلچر شما از باتری استفاده میکند، از جدا بودن باتری آن اطلاع حاصل کنید.
برخی ویلچرها از باتری خشک یاتر استفاده میکنند که ایرلاین آن را کامل بستهبندی میکند و به طور ایمن در بخش انبار هواپیما قرار میدهد؛ اما اگر باتری لیتیومی یونی با ظرفیت بیش از ۱۰۰ واتساعت داشته باشد نیاز به دریافت مجوزهای لازم را خواهید داشت.
بسیاری از ایرلاینها همراهی یک فرد همراه با فرد معلول و کمتوان را میپذیرند و بلیط شخص دوم را نیمبها محاسبه میکنند تا فرد کمتوان سفر راحتی را داشته باشد؛ چنانچه فرد با خود همراه داشته باشد، ایرلاین مسئولیتی در قبال فرد توانخواه نخواهد داشت.
ایرلاین موظف است کمکهای پزشکی نظیر ماسک اکسیژن و پرستار را در طول پرواز برای فرد کمتوان در اختیار قرار دهد تا در صورت بروز حادثهای غیرمنتظره، شرایط قابلکنترل باشد.
درصورتیکه فرد توانخواه رژیم غذایی خاصی داشته باشد، ایرلاین باید غذای مناسب را برای شخص تهیه و سرو کند.
رزرو صندلی مناسب معلولین بهزیستی در پرواز
حتماً ۲.۵ ساعت پیش از پروازهای داخلی و ۳.۵ الی ۴ ساعت پیش از پروازهای خارجی در فرودگاه حاضر شوید تا ایرلاین صندلی مخصوصی برای شما آماده کند. البته همین که بلیط خود را بهصورت تخفیفدار برای افراد معلول تهیه نمایید ایرلاین متوجه میشود باید صندلی ویژهای برایتان در نظر بگیرد.
چنانچه بلیط خود را از ایرلاینی به جز ایرانایر رزرو کردهاید، لازم است با آژانس هواپیمایی که بلیط تان را تهیه کردهاید هماهنگیهای لازم را انجام داده و آنها را از شرایط خود مطلع سازید تا صندلی مناسب برایتان فراهم شود. توجه داشته باشید بهتر است صندلی خود را نزدیک به سرویس بهداشتی انتخاب کنید تا در صورت نیاز، معطلی نداشته باشید.
بعضی هواپیماها امکان ارائه خدمات لازم به افراد کمتوان را ندارند؛ برای مثال هنگام رزرو بلیط هواپیما ماهان باید به نوع هواپیما دقت کنید، چرا که خدمات مخصوص در هواپیما Embraer ERJ-۱۴۵ ارائه نمیشود.
استفاده از خدمات تشریفات برای رفاه معلولین بهزیستی
ازآنجاکه خدمات تشریفاتی کارهای پرواز را انجام میدهند، بهتر است این خدمات را پیش از پرواز رزرو کنید تا از ایستان در صفهای طولانی معاف شوید و پرسنل خدمات تشریفات اقدامات لازم را برایتان انجام داده و با خودروی مخصوص شما را به هواپیما برسانند.
برای دریافت ویلچر باید در هنگام رزرو خدمات تشریفاتی اعلام کنید نیاز به خدمات ویلچر دارید و هزینه آن را پرداخت کنید تا مسئولان تشریفات هنگام رسیدن شما به فرودگاه دنبال شما بیایند و به سالن تشریفات منتقل شوید.
*انتهای رپورتاژ آگهی
انتهای پیام