به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آئین تجلیل از معلمان نمونه کشور امروز یکشنبه ۱۴ اردیبهشتماه با حضور مسعود پزشکیان، رئیس جمهور، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش و جمعی از مسئولان برگزار شد.
کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در این مراسم با قرائت آیات مبارکه سوره «علق» گفت: سپیدهدم وحی، هنگامی که فرشته الهی بر قلب مطهر پیامبر اکرم(ص) نازل شد، نخستین کلمه «اقْرَأْ» بود؛ فرمانی الهی که برترین جایگاه را برای معلم و علم در نظام آفرینش ترسیم کرد. معلمان گرانمایه، وارثان راستین این رسالت الهی هستند که نهتنها خواندن و نوشتن، بلکه هنر زندگی کردن و انسان بودن را به نسل آینده میآموزند. آنان با قلم دانایی، نهاد امید را در جان دانشآموزان میکارند و با عشق و ایثار، بنیانهای تمدن آینده ایران عزیز را رقم میزنند.
وی افزود: یاد و نام علامه فرزانه شهید مطهری، شهید رجایی، شهید باهنر و چهل هزار شهید معلم و دانشآموز را گرامی میدارم و درود بیپایان خود را نثار پیشگاه همه معلمان فداکار ایران اسلامی و همه معلمانی میکنم که با تعلیم دانش و پرورش اخلاق و فضایل انسانی، در راه رشد و تعالی کشور تلاش میکنند.
کاظمی خطاب به رئیسجمهور کشورمان بیان کرد: با اجازه شما، صمیمانه اعتراف میکنم که وقتی در جلسه رأی اعتماد مجلس از امید به اولویت قرار گرفتن آموزش و پرورش و آرزوی بر صدر نشستن آن سخن میگفتند، هرگز تصور نمیکردم که این اولویت در دولت شما تا این حد پررنگ و اساسی باشد. نگاه شهودی و آیندهنگر جنابعالی به نقش بیبدیل آموزش و پرورش در ساخت و توسعه ایران، با تأکید بر عدالت آموزشی و کیفیتبخشی به فرایند یاددهی-یادگیری و حرکت از حافظهمحوری به سمت روشهای فعال و خلاقانه، الهامبخش همه ما در وزارتخانه بود. این نگاه تحولآفرین، روحیه جدیدی در بدنه آموزش و پرورش دمیده و معلمان را امیدوار و به مشارکت هرچه بیشتر ترغیب کرده است.
وی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش، با اعتقاد راسخ به مدرسه بهعنوان کانون تحول جامعه، تمامی ظرفیتهای خود را برای تحقق سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری(حفظهالله تعالی)، اجرای نقشه راه سند تحول بنیادین و تأکیدات ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته است. باور داریم که عدالت آموزشی، سنگ بنای توسعه پایدار است و در این مسیر، محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی، استانداردسازی تجهیزات، تقویت مدارس دولتی، ارتقای کیفیت آموزش و توجه به خواستههای اصلی در صدر برنامههای ما قرار دارد.
حفظ کرامت معلمان
کاظمی ادامه داد: حفظ کرامت معلمان و تلاش برای بهبود شرایط شغلی، منزلت و جایگاه این عزیزان، از ارکان اصلی تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور است. در این مدت کوتاه، گامهای بلندی در مسیر تحول آموزش و پرورش برداشته شده است که آغاز آرام و کمدغدغه سال تحصیلی، علیرغم کمبود بیش از ۱۷۰ هزار معلم، پرداخت مطالبات معوق معلمان که بعضاً حتی جایگاه قانونی نداشت (مثل پاداش ۴۰ همتی بازنشستگان)، بهروزرسانی برخی از پرداختها برای اولین بار در طول ۴۵ سال گذشته، رسیدگی به دغدغههای داوطلبان آزمونهای استخدامی و اعتراضات گزینشها، رسیدگی به رتبهبندی معلمان و اجرای موفقیتآمیز برنامه جبران یادگیری ناشی از تعطیلیهای پیدرپی، کسب رتبه سوم المپیادهای جهانی با ۱۰ مدال طلا، ۱۰ مدال نقره و ۲ مدال برنز، کسب ۴۷ مدال طلا، نقره و برنز در مسابقات زیر ۱۸ سال دانشآموزان بحرین و جایگاه پنجم جهان، کسب ۸۶ مدال طلا، نقره و برنز در مسابقات المپیاد زیر ۱۵ سال و جایگاه ششم دنیا، پوشش تحصیلی ۹۹ درصدی بدو ورود به دبستان، برگزاری اعتکاف با حضور بیش از ۶۰۰ هزار دانشآموز، برگزاری اردوهای راهیان نور پیشرفت با مشارکت بیش از یک میلیون دانشآموز، برگزاری بزرگترین محفل انس با قرآن در جهان اسلام با مشارکت ۳۰ هزار مدرسه در سطح کشور، توجه ویژه به اقامه نماز در مدارس، افزایش ۶۷ درصدی بودجه وزارت آموزش و پرورش و افزایش سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت برای اولین بار در طی ۱۰ سال گذشته (از ۱۰.۱درصد به ۱۲.۲ درصد)، بهبود و تقویت شرایط دانشگاه فرهنگیان، ترمیم سند تحول بنیادین و برنامهریزی برای تحول در برنامه درسی، تمرکز بر مهارتآموزی و مقابله با آسیبهای اجتماعی با ارائه برنامه عملیاتی دقیق (نماد) و توجه به تربیت دوران کودکی از جمله این موارد است.
توسعه عدالت آموزشی
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نقطه کانونی و مهمترین برنامه وزارت آموزش و پرورش، عملیاتی کردن برنامه مورد نظر رئیس جمهور در اجرای سند تحول بنیادین با محوریت توسعه عدالت آموزشی است، گفت: این سند در دو بخش محرومیتزدایی از فضای آموزشی و ارتقای کیفیت مدارس دولتی پیگیری میشود که در بخش محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی، اقدامات بسیار مهمی انجام شده است. برخی از این پروژهها با رویکردی متفاوت و اتکا بر ظرفیتهای محلی، مردمی و گروههای جهادی هماکنون در حال افتتاح یا افتتاح شدهاند. هماکنون حدود ۵ هزار گروه کاری تشکیل شده و تقریباً اکثر نهادها و دستگاهها مانند ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، بسیج سازندگی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارتخانهها، معاونتهای علمی و فناوری و معاونت توسعه روستایی در این امر مشارکت داشتهاند.
وی با بیان اینکه ارتقای کیفیت را در دو بخش تحول در روشهای یاددهی-یادگیری و توانمند کردن مدیران در قالب الگوی مدرسه تراز دنبال میکنیم، تصریح کرد: در حوزه اصلاح روشهای آموزش و تحول در محیطهای یادگیری، خوشبختانه بیش از ۳۰۰ هزار معلم در اجتماعات یادگیری بههم پیوستهاند و تبادل تجربه میکنند تا با بهرهگیری از روشهای نوین تدریس، تحولی اساسی در کلاسهای درس ایجاد کنند. صدها محتوا و فیلم آموزشی نیز توسط خود معلمان عزیز در این راستا تولید شده است. توانمندسازی مدیران را نیز در قالب الگوی مدرسه تراز در ۱۰ درصد مدارس کشور اجرا میکنیم.
وی در ادامه گفت: امروز در میان جمعی از بهترینهای تعلیم و تربیت کشوریم و خوشحالیم و خدا را شاکریم که نماینده هزاران معلم فداکار و دلسوزی هستیم که هر روز در صدها کلاس درس در سراسر میهن عزیز ایران، با عشق و ازخودگذشتگی به تربیت نسل آینده میپردازند. قدردان حضور جناب عالی و اهتمام شما به نظام تعلیم و تربیت هستیم و امیدواریم با تحول در همه حوزهها، از فضاهای آموزشی گرفته تا کیفیت، عدالت، منزلت و جایگاه معلمان، گامهای بلندتری برداشته شود.
کاظمی تأکید کرد: در وزارت آموزش و پرورش مصمم هستیم و تلاش خواهیم کرد تا با حمایت و رهنمودهای حضرت عالی، گامهای بلندتری در مسیر ارتقای کیفیت آموزش و پرورش برداریم. ما معتقدیم با وفاق، همدلی و همکاری همهجانبه میتوانیم نظام تعلیم و تربیتی را طراحی کنیم که پاسخگوی نیازهای امروز و فردای ایران عزیز باشد.
وزیر آموزش و پرورش در پایان سخنرانی خود شعری از استاد شهریار را برای معلمان قرائت کرد که بخشی از این شعر به این ترتیب است؛ «از پدر گر قالب تن یافتیم/ از معلم جان روشن یافتیم/ ای معلم! چون کنم توصیف تو؟/ چون خدا مشکل توان تعریف تو! / یک پدر بخشنده آب و گل است/ یک پدر روشنگر جان و دل است/ ای معلم! ای چراغ رهنما/ در ردیف انبیایی مرحبا ....».
انتهای پیام