
به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست همافزایی و هماهنگی اقدامات فرهنگی و تبلیغی سی و ششمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) و یومالله پانزدهم خرداد با حضور نمایندگان دستگاهها، نهادها، صبح امروز، سهشنبه ششم خردادماه، در محل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد.
در ابتدا، حجتالاسلام والمسلمین کمال خداداده، معاون امور مراسم و ستادهای شورای هماهنگی ضمن تسلیت ایام شهدای امام جواد (ع) و گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل، گفت: امروز ترویج مکتب اسلام را مدیون قیام امام راحل و مجاهدت تمام شهیدان هستیم.
سپس حجتالاسلام و المسلمین محمدمهدی عربانصاری، رئیس ستاد مرکزی مراسم ۱۴ و ۱۵ خرداد، با تأکید بر اهمیت این دو مناسبت تاریخی، گفت: امیدواریم خداوند متعال توفیق معرفت بیشتر و عمیقتر نسبت به سیره و زندگی حضرت امام خمینی (ره) را به ما عنایت فرماید و زیارت و شفاعت ایشان را نصیب ما گرداند.
14 و 15 خرداد؛ دو یومالله مهم در تاریخ انقلاب
وی اظهار کرد: این ستاد به مناسبت دو رویداد بسیار مهم تاریخ انقلاب اسلامی، یعنی قیام پانزدهم خرداد و سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره)، تشکیل شده است. این دو مناسبت، دو «یومالله» مهم و ماندگار در تاریخ انقلاب هستند.
حجتالاسلام عربانصاری افزود: پانزدهم خرداد، یادآور قیام مردم مؤمن، انقلابی و صبور ایران اسلامی علیه رژیم ستمشاهی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) است. قیامی که نقطه عطفی در شکلگیری نهضت اسلامی بود و امروز نه تنها مردم ایران و شیعیان منطقه، بلکه بشریت از مکتب نورانی امام بهرهمند هستند.
وی ادامه داد: مناسبت دوم، چهاردهم خرداد، سالروز ارتحال حضرت امام خمینی (ره) است که برای ملت ایران روزی فراموشنشدنی و محور اصلی این ایام محسوب میشود.
رئیس ستاد مرکزی مراسم ۱۴ و ۱۵ خرداد تصریح کرد: ضرورت تشکیل این ستاد و فعالیتهای مشابه کاملاً روشن است، چراکه انقلاب اسلامی بدون نام و نشان حضرت امام (ره) در هیچکجا شناخته نمیشود. در هر کجا که از انقلاب اسلامی سخن به میان میآید، نام امام خمینی (ره) بهعنوان بنیانگذار، رهبر و مرجع فکری و عملی این حرکت عظیم مطرح است.
حجتالاسلام عربانصاری تأکید کرد: حضرت امام خمینی (ره) رهبری بینظیر در تاریخ تشیع و جهان معاصر بود، رهبری که کار ناشدنی را شدنی کرد و تحلیلگران و نخبگان دنیا را به حیرت واداشت. ما امروز بر سر سفره این انقلاب نشستهایم و انقلاب اسلامی، به برکت رهبری و رهنمودهای امام (ره)، جهانی شده است.
تبعیت از رهبر معظم انقلاب؛ راه شناخت درست امام (ره)
وی افزود: اگر بخواهیم امام خمینی (ره) را بهدرستی بشناسیم، راه آن تبعیت از رهنمودهای مقام معظم رهبری است. ایشان خمینیشناسی حقیقی هستند که ابعاد شخصیتی حضرت امام (ره) را بهخوبی تبیین کردهاند. متأسفانه بسیاری از ما در ترویج اندیشههای امام، آنگونه که باید، ادای دین نکردهایم. البته رجال بزرگواری نیز بودهاند که عمر شریف خود را وقف شناخت، تبیین و ترویج اندیشههای امام کردهاند.
وی ادامه داد: چهاردهم و پانزدهم خرداد امسال باید با درخشش ویژهای برگزار شود. برنامههای تصویبشده در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، در سراسر کشور از تهران تا دورترین نقاط اجرا خواهد شد. شخصیت حضرت امام (ره) آنچنان در دلها جای دارد که حتی در دورترین روستاها و در میان عشایر و مرزنشینان، مورد احترام و تکریم است.
حجتالاسلام عربانصاری گفت: خوشحالیم که در این جلسه، نمایندگانی از دفتر نشر و آثار حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای (مدظلهالعالی) نیز حضور دارند و برنامه ویژهای را ارائه خواهند کرد.
11 خرداد؛ رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «روح الله»
در بخش دیگر این برنامه حجتالاسلام والمسلمین سلیمانی، نماینده دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، گفت: یکی از پروژههای مهم رهبر معظم انقلاب، همواره مسئله کتاب و کتابخانه بوده است. یکی از دغدغههای همیشگی ایشان، سوق دادن مردم بهویژه نسل جوان به سمت کتاب و کتابخوانی است. وقتی این نکته را عرض میکنم، تصاویر متعددی در ذهن شریفتان نقش میبندد؛ از حضور مستمر ایشان در نمایشگاه بینالمللی کتاب گرفته تا بیانات ایشان در دیدارهای عمومی و تخصصی با فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی. معظمله همواره جوانان را به مطالعه و اهتمام بیشتر به فرهنگ کتابخوانی توصیه کردهاند.
وی افزود: یکی از سنتهای حسنهای که رهبر معظم انقلاب در سالهای گذشته بر آن مداومت داشتهاند، نوشتن تقریظ بر کتابهایی است که مورد تأیید و مطالعه ایشان قرار گرفتهاند. انتشار این تقریظها تنها پس از تأیید مستقیم معظمله صورت میگیرد. ایشان خودشان کتابخوان حرفهای هستند و کتابخانهای غنی دارند. دامنه مطالعاتیشان بسیار گسترده است؛ از فقه و اصول گرفته تا ادبیات و آثار تخصصی سایر رشتهها. معمولاً نیز بر کتابهایی که میخوانند، یادداشت مینویسند که پس از تأیید، منتشر میشود. اکنون با فهرستی از چند ده کتاب مواجه هستیم که طی سالهای گذشته با تقریظ حضرت آقا منتشر شده و به جامعه معرفی شدهاند.
حجتالاسلام سلیمانی ادامه داد: امسال، در آستانه سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) و قیام ۱۵ خرداد و در فضایی که شور و شعور ویژهای بر مراسمها حاکم است، با کنشی فرهنگی و مهم از سوی رهبر انقلاب مواجه هستیم و آن، نوشتن تقریظ بر کتاب «روحالله» است. این کتاب با نویسندگی آقای هادی حکیمیان و از سوی انتشارات شهرستان ادب منتشر شده است. سفارش و پیشنهاد آن نیز از سوی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها صورت گرفته و زحمت این مسیر را کشیدهاند.
وی تصریح کرد: به جهت اهمیت سوژه این کتاب که شخصیت حضرت امام راحل (ره) است و تفاوت آن با سایر آثار تقریظشده، نوع مواجهه دستگاهها نیز باید متفاوت و ویژه باشد. بر همین اساس، رویدادی ملی با عنوان «رویداد ملی روحالله» تعریف شده است. عنوان این رویداد برگرفته از نام همین کتاب است و صفحه اختصاصی آن نیز در تلویزیون به نمایش درآمده است.
حجتالاسلام سلیمانی افزود: از فعالان مردمی و گروههای فرهنگی دعوت کردهایم که به این رویداد بپیوندند؛ اعم از پایگاههای بسیج، کانونهای فرهنگی هنری مساجد، کتابخانهها، دانشگاهها و هر نهاد و گروهی که میتواند این اتفاق فرهنگی را در دست بگیرد.
وی بیان کرد: همزمان با سالگرد ارتحال حضرت امام (ره)، انتظار میرود برنامههای متنوعی در راستای معرفی این کتاب و گسترش خوانش آن برگزار شود. متأسفانه با توجه به حجم عملیات دشمن علیه شخصیت حضرت امام و سیره ایشان، نسل جوان آشنایی کمتری با مبارزات و حماسهآفرینیهای آن بزرگوار دارد. این کتاب که به زبان داستان نوشته شده، خوانایی و جذابیت بالایی دارد و میتواند نسل جوان را بیش از پیش با امام راحل (ره) آشنا کند. انتظار ما این است که هرکس با هر توان و ظرفیتی که دارد، پای کار بیاید و این رویداد را در سالگرد حضرت امام (ره) پررنگتر کند.
حجتالاسلام سلیمانی افزود: پویش «خط به خط با روحالله» نیز در قالب همین رویداد طراحی شده است. این نام هم به کتاب «روحالله» اشاره دارد و هم به مواضع رهبر معظم انقلاب که بعد از امام، خط به خط مسیر و آرمانهای ایشان را دنبال کردهاند. از دستگاهها و مجموعههای مختلف درخواست میشود که این رویداد را در شبکههای مربوط به خود اطلاعرسانی کنند اعم از مساجد، بسیج، ائمه جمعه، نمازهای جمعه، دانشگاهها و سایر فضاهایی که امکان فعالیت فرهنگی دارند.
وی بیان کرد: گزارشهای رویدادهایی که برگزار میشود، میتواند در سایت khamenei.ir ثبت شود. این موضوع میتواند انگیزه خوبی برای گروههای مردمی باشد تا گزارش کارشان را در این سایت بارگذاری و منتشر کنند، چرا که تجربههای پیشین نشان داده دیده شدن گزارشها در این سایت، مشوق مهمی برای فعالان فرهنگی است.
وی ادامه داد: مجموعهای از محصولات فرهنگی نیز برای کمک به اجرای بهتر این رویداد پیشبینی شده است؛ از سرود و مستند و نماهنگ گرفته تا پوستر و مجموعه نمایشگاهی، تا اجرای عملیات فرهنگی برای این رویداد تسهیل شود.
حجتالاسلام سلیمانی تاکید کرد: تقریظ حضرت آقا بر کتاب «روحالله» انشاءالله در روز یازدهم خرداد در دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب رونمایی خواهد شد. چند ماه فرصت نیاز است تا گروههای مردمی و دستگاهها برای تبلیغ و معرفی این کتاب فعالیت کنند تا شاهد بیشترین میزان خوانش از این اثر فاخر باشیم.
امام (ره)، حقیقت زنده و جاری در جامعه امروز
در ادامه علیرضا معاف، معاون پژوهش و برنامهریزی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به بیان نکاتی پرداخت و گفت: حجتالاسلام حمید روحانی که کتاب ممتاز «نهضت امام خمینی» ایشان در چند جلد منتشر شده، همواره یکی از منابع اصلی برای خوانش این نهضت عظیم و انقلاب بزرگ بوده است. در این جلسه، از طرف همه نویسندگان، پژوهشگران و صاحبان قلم و تریبون، از زحمات علمی و خدمات عملی ایشان تشکر میکنم.
وی افزود: همچنین از آقای عبدخدایی که نام و یاد شهید نواب صفوی و فدائیان اسلام را زنده نگه داشتهاند و حرکت عظیم شهید نواب صفوی و یاران بااخلاصشان را به یاد ما میآورند، قدردانی میکنم. همچنین از دوستان ستاد بزرگداشت حضرت امام، بهویژه جناب آقای ازغدی که در همه این سالها مسئولیت حوزه علمی و فرهنگی ستاد را بر عهده داشتهاند و در مجموعه حفظ و نشر آثار امام منشاء خدمات فراوانی بودهاند، صمیمانه تشکر میکنم.
معاف تصریح کرد: شعار مراسم بزرگداشت ارتحال حضرت امام خمینی(ره) امسال، پس از گفتگوهای متعدد با صاحبنظران، «امام، امام امید و اقتدار» انتخاب شد. خوشبختانه نهادهایی مانند سپاه، بسیج، صدا و سیما، ستاد بزرگداشت، و دفتر حفظ و نشر آثار امام خمینی با این شعار نگاه همگرایانه و همدلانهای داشتهاند و این شعار با توافق حداکثری انتخاب شده است.
وی ادامه داد: واژه «امام» در این شعار، تنها به یک شخصیت تاریخی گذشته اشاره ندارد، بلکه نماد یک حقیقت زنده و جاری در جامعه ماست. شخصیت امام، اندیشهها، افکار و آثارش همچنان در حوزههای تمدنسازی، ساختارسازی، و معرفت اسلامی فعال و اثرگذار است.
معاف با اشاره به واژه «امید» گفت: در گام اول انقلاب، حضرت امام (ره) با آیه «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ» نهضت خود را آغاز کردند که سراسر امید بود. در گام دوم انقلاب نیز، بیانیه رهبر معظم انقلاب بر محور امید به آینده، منطق «ما میتوانیم» و امیدآفرینی بنا شده است.
وی درباره واژه «اقتدار» نیز افزود: این واژه به معنای ایران قوی است. رهبر معظم انقلاب نیز مکرراً بر واژههایی چون «ایران قوی» تأکید داشتهاند. ترکیب سه واژه امام، امید و اقتدار بهعنوان شعار محوری امسال انتخاب شده و قرار است در همه برنامهها معنا و جهت ببخشد.
معاف همچنین به پویش «خط به خط با روحالله» اشاره کرد و گفت: این پویش مبتنی بر کتاب «روحالله» است که توسط حجتالاسلام سلیمانی معرفی شد. بنده در همین چند روز کتاب را تا انتها مطالعه کردم؛ کتابی جذاب، گیرا و خواندنی است و برای دانشآموزان، دانشجویان و جوانان نیز جذابیت خاصی دارد.
وی اضافه کرد: این کتاب یکی از اقدامات محتوایی اصلی ستاد بزرگداشت امام خمینی (ره) است. در روزهای آینده، تقریظ رهبر معظم انقلاب که متنی مفصل و معتدل است، بر این کتاب منتشر خواهد شد. تعبیر زیبای «عشق به خمینی، عشق به همه خوبیهاست» از حضرت آقا درباره این کتاب بسیار قابل تأمل است.
معاف تأکید کرد: انقلاب امام خمینی در هیچ کجای جهان ناشناخته نیست. حاج آقای انصاری نیز به این نکته اشاره کردند. فرمایشات رهبر انقلاب درباره امام تحول، فرزند امام، شاگرد امام و خلف صالح امام، محتوایی غنی برای برنامهریزیهای فکری و نظری و محتوایی ماست.
وی در پایان سخنانش گفت: موضوع ۱۵ خرداد و نقش آن در شکلگیری قیام نیز نباید مغفول واقع شود. نشریهای که حاج آقای روحانی درباره ۱۵ خرداد منتشر کردهاند، حاوی محتوای ارزندهای است که در بنیاد خود ایشان موجود است و در اختیار عزیزان قرار خواهد گرفت. شیوهنامه مربوط به برنامهها نیز تقدیم شده و چنانچه دوستان نکتهای درباره آن دارند، میتوانند مکتوب ارسال کنند تا در متن اعمال شود.
لزوم مقابله با تحریف شخصیت و اندیشه امام (ره)
پس از آن حجتالاسلام والمسلمین سیدحمید روحانی، از شاگردان امام خمینی(ره) و نویسنده کتاب «نهضت امام خمینی» و پایهگذار مرکز اسناد انقلاب اسلامی، در سخنانی کوتاه گفت: متأسفانه با وجود تلاشهای فراوانی که برای شناخت خط امام صورت گرفته اما هنوز راه امام بهدرستی تبیین نشده است.
وی گفت: زمانی دشمنان ما سلطنتطلبان، تسلیمطلبان و عناصر بیگانهپرست بودند اما امروز کسانی که به ظاهر از خودیها هستند، درباره امام (ره) قلم میزنند و حتی تمجید ظاهری میکنند، ولی در باطن، مطالبی را مطرح میکنند که در تضاد با حقیقت شخصیت امام است.
حجتالاسلام روحانی افزود: کتابهایی منتشر میشود که در آنها ادعا شده امام راحل اگر روزی قصد داشتند نظام سلطنتی را منقرض کنند، من نمیگذاشتم، چون ملت ایران با سلطنت خو گرفته بود! این جمله را پاکروان هنگام ملاقات با امام در زندان نقل کرده و بعدها در کتابی که منتشر شده، نویسنده همان کتاب جایزه هم گرفته است. این در حالی است که این گونه مطالب امام راحل را زیر سؤال میبرد.
وی تصریح کرد: هنوز مردم امام (ره) را آنگونه که باید نشناختهاند و راه امام راحل به درستی مشخص نشده است. اگر بتوانیم در جهت شناخت دقیق خط امام راحل حرکت کنیم، شاید بتوانیم بخشی از این توطئهها و نیرنگها را خنثی کنیم. اگر مردم امام (ره) را درست بشناسند، دیگر این تصویرسازیها و اتهاماتی که به ایشان وارد میشود، جایگاهی نخواهد داشت.
وی با تاکید بر اینکه امام راحل اهل خودسازی و پرهیز از دنیاطلبی بود، افزود: متأسفانه امروز اگر بخواهیم به آن فضای خودسازی برگردیم، میبینیم که آن وحدت و همدلی که امام (ره) ایجاد کرده بود، بهواسطه برخی تفسیرهای ناروا، کمرنگ شده است. مقام معظم رهبری حقیقتاً توانستند راه امام (ره) و خط امام راحل را تبیین کنند و اگر از ایشان الهام بگیریم، بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد.
وی افزود: امام (ره) دنبال مقام نبودند. وقتی روحانیون و یاران امام، از جمله شهید طالقانی، آیتالله منتظری و آیتالله هاشمی رفسنجانی در موضوعات مختلف، نامههای متعددی به امام راحل مینوشتند، ایشان بهسادگی از کنار آن عبور میکردند. حتی در ماجرای نامههای مهم، امام(ره) بعضاً تا دو هفته پاسخی نمیدادند و سکوت میکردند.
حجتالاسلام روحانی گفت: تمام زندگی امام راحل، حتی لحظه به لحظه، از نگاه ساواک پنهان نبود. در گزارشهای ساواک آمده که امام (ره) چه کتابی میخوانند، چه زمانی غذا میخورند و چگونه زندگی میکنند اما امروز برخی به خود جرئت میدهند و مطالبی را منتشر میکنند که جسارت بزرگی به ساحت امام راحل است و ما در برابر این تحریفها وظیفه داریم.
جهانی فکر کردن؛ لازمه حرکت در مسیر امام (ره)
در بخش دیگر این نشست، حجتالاسلام والمسلمین حسینی نیشابوری، مدیرکل بینالملل تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در بیان نکاتی اجمالی گفت: نمایندگیهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین شبکههای مرتبط در بخش بینالملل، در کشورهای مختلف از شرق آسیا مانند مالزی و اندونزی تا کشورهای غربی، برنامههایی برای بزرگداشت امام خمینی(ره) برگزار میکنند. یکی از این برنامهها، برگزاری مراسم بزرگداشت امام (ره) است که رویکرد ما در این زمینه این است که این مراسمها بیشتر توسط نهادهای مردمی و بومی آن کشورها برگزار شود و جنبه سفارشی نداشته باشد.
وی افزود: دومین فعالیت، برگزاری نمایشگاههایی از آثار و اقلام فرهنگی مرتبط با امام خمینی(ره) است که میتواند در معرفی شخصیت ایشان برای مخاطبان جذاب باشد. سوم، شناسایی و دعوت از برخی اندیشمندان و امامپژوهان از کشورهای مختلف بود که این اتفاق افتاده و از میان آنها نیز افراد منتخب معرفی شدهاند.
حجتالاسلام حسینی نیشابوری ادامه داد: در حوزه فضای مجازی و رسانهای نیز، در کشورهای مختلف، تولیداتی عمدتاً کوتاهمدت انجام شده که دوبله یا زیرنویس شده و برای معرفی امام (ره) منتشر شدهاند. همچنین نمایش فیلمهای کوتاه یا سینمایی مرتبط با امام و انقلاب اسلامی و اکران آنها در دستور کار بوده است. علاوه بر این، ترجمه و نشر برخی آثار مرتبط با امام و انقلاب، بهویژه آنهایی که از ادبیات روشن و قابلفهم برای مخاطب بینالمللی برخوردارند، نیز انجام شده است.
وی اظهار کرد: برگزاری محافل انس با قرآن نیز از دیگر برنامهها بود. همین حالا هم قراء مطرحی همچون ابوالقاسمی و شاکرنژاد در این برنامهها حضور داشتند. همچنین تجلیل از افرادی که نه ایرانی و نه حتی مسلماناند، ولی درباره امام و شخصیت ایشان تحقیق کردهاند، بهویژه در موضوعاتی نظیر عرفان امام، حکمت امام، انقلاب، سیاست، و استکبارستیزی، مورد توجه بوده است.
حجتالاسلام حسینی نیشابوری به برگزاری نشستی با حضور نمایندگان حدود ۷۰ کشور اشاره کرد و گفت: حقیقت این است که فضای حاکم بر دنیا متناسب با شرایط متفاوت کشورهاست اما آنچه ما از مراودات بینالمللی خود دریافت کردهایم این است که مردم، به تعبیر قرآن «قلوبهم»، دلهایشان با امام راحل است و شعار امام راحل را باور دارند. این حقیقتی است که بسیاری از افراد در حاشیه جلسات بهطور خصوصی بیان میکنند اما حکام، حتی در کشورهایی که نخبگان و متفکران بسیاری دارند، وابسته و سرسپردهاند و منافع، اقتصاد، معیشت و امنیتشان گرهخورده به نظامهای استکباری است. شاید در محافل خصوصی با ما همنظر باشند اما در عرصه عمومی قادر به ابراز این همراهی نیستند.
وی گفت: در حوزه مقاومت، هم در سطح حاکمیت و هم در برخی موارد در میان نخبگان، همراهیهایی صورت گرفته است. یکی از اساتید این حوزه، عبارتی را درباره امام خمینی(ره) بهکار برده که شایسته یادآوری است. ایشان امام را «حکیم فولادمنش» توصیف کرد. امام (ره) هیچگاه ظلم و استکبار را تحمل نمیکردند، چه صهیونیسم باشد و چه هر جریان سلطهگر دیگری. ایشان آزادیخواه و ناصح بودند.
حجتالاسلام حسینی نیشابوری در پایان تصریح کرد: در حوزه بینالملل، باید توجه داشت که هر کسی میخواهد راه امام راحل را طی کند، باید جهانی فکر کند. این جمله کلیدی و راهبردی از امام (ره) است که هنوز هم برای ما الهامبخش است.
در پایان این نشست محمدمهدی عبدخدایی، دبیرکل جمعیت فدائیان اسلام، در سخنانی گفت: در آن زمان، قویترین حزبی که بعد از مشروطه در ایران شکل گرفت، حزب توده بود. من به یاد دارم که وقتی به تهران آمدم، کارخانه چیتسازی تهران و شرکت نفت در دست روشنفکران حزب توده بود. روزنامههایی مانند مردم، جنگی و رگباری را منتشر میکردند. در آن زمان حزب توده، از میدان فردوسی تا توپخانه و بازار تظاهرات وسیعی برپا میکرد و روشنفکران بسیاری به سوسیالیسم گرایش یافته بودند. اگرچه در ابتدا قرار بود که علیه مذهب سخنی گفته نشود اما بعدها، با رشد حوزههای حزبی، صریحاً علیه مذهب موضعگیری شد.
عبدخدایی گفت: با این حال، شخصیتهایی نظیر شهید بهشتی، آیتالله مطهری و دیگر اندیشمندان برجسته که فلسفه غرب را مطالعه کرده بودند، وارد میدان روشنگری شدند. در این مسیر، شخصیتهایی مانند آیتالله بروجردی و علامه طباطبایی نقش مهمی داشتند. آیتالله بروجردی زمانی که ریاست حوزه علمیه را برعهده گرفت، فضایی ایجاد کرد که طلبهها بتوانند زبان خارجی بیاموزند؛ در حالیکه پیش از آن، اگر طلبهای چنین میکرد، مورد مؤاخذه قرار میگرفت.
وی افزود: در آن زمان، حتی امام خمینی (ره) که اسفار تدریس میکرد، مظلوم واقع شده بود اما زمانی که مرجعیت امام مسجل شد، آیتالله تهرانی نامهای ۱۸ صفحهای خطاب به ایشان نوشت. برخی از علما در مشهد، مانند قزوینیها، در آن زمان به سختی تدریس میکردند. حتی مقام معظم رهبری نقل کردهاند که روزی که نواب صفوی تیرباران شد، درس مرحوم آشیخ تعطیل شد و ایشان فرمودند نمیتوانم تدریس کنم.
عبدخدایی در ادامه گفت: شخصیتی مانند علامه امینی، نویسنده کتاب گرانسنگ الغدیر با پیام ولایت و امامت، چنان تأثیری داشت که سفرهای بسیار برای گردآوری منابع این اثر انجام داد.
وی در بخش دیگر از سخنانش با بیان اینکه اقدام نواب صفوی مخالفت با سلطنت بود، گفت: او حتی با پیمان نظامی بغداد، موسوم به «سنتو» مخالفت کرد. پیمانی که وزیر خارجه آمریکا در توجیه آن گفته بود «نگهداری دنیا بر لب پرتگاه جنگ برای پرهیز از جنگ است». بر همین اساس، آمریکا اطراف شوروی را مسلح کرد. از آلاسکا تا آسیای میانه، همه عضو پیمان شدند. پاکستان و ترکیه عضو پیمان بغداد شدند، در حالی که تا آن زمان ایران و عراق عضو هیچ پیمانی نبودند. آنها را وارد این پیمان کردند تا حلقه محاصرهای از آمریکا تا آسیای اطراف شوروی و چین ایجاد کنند، به گونهای که اگر جنگی شد، بتوانند وارد عمل شوند.
عبدخدایی افزود: من یادم هست نواب صفوی برگشت و گفت «ما آقایان، غیرمتعهدیم». بختیار تلفن کرد و او را به خانه پدرزن من آورد. من در آن جلسه حضور داشتم. نواب به بختیار گفت «امروز ما جوانها شما را نصیحت میکنیم، عضو پیمان نشوید. ما اجازه نخواهیم داد جوان ایرانی جلوی موشک روسی یا آمریکایی قرار بگیرد. ما غیرمتعهدیم اما بیطرف نیستیم؛ تعهد به هیچ کس نداریم».
وی ادامه داد: تا آن زمان شاید مسائل سیاسی در حوزهها مطرح نمیشد اما با پیدایش این شخصیتها، مسائل سیاسی وارد حوزهها شد. آیتالله بروجردی حتی گفت: «از محرم تا ماه رمضان به شهرهای خودتان بروید و مردم را بیدار کنید». رضاشاه مردم را متحد و یک شکل کرده بود، راهآهن ساخت، ولی صدایی بلند نشد. پنج هزار نفر در مسجد گوهرشاد کشته شدند و اجسادشان را در پشت بام مسجد رها کردند. زنده و مرده را در جایی دفن کردند که الان به آن گلختمی میگویند، نزدیک فرودگاه. اغلب آنها روستایی بودند و شناخته نشدند. آمده بودند جهاد کنند.
عبدخدایی گفت: در چنین وضعیتی، صدای یک مرجع تقلید، امام راحل، بلند شد. وقتی امام راحل را دستگیر کردند، غوغایی برپا شد. اگر مردم بیدار نشده بودند، اگر در خانهها رخنه نکرده بود، اگر شاه موفق میشد دانشگاههایی راهاندازی کند که خروجیشان ناسیونالیستهایی باشند که میگفتند «من ناسیونالیسم مثبت هستم»، مرجع تقلید را نمیتوانستند دستگیر کنند.
وی افزود: زمینه انقلاب اسلامی همین طلبههایی بودند که آمدند و زبان خارجی آموختند، نظریهپردازی کردند. اگر علامه طباطبایی در قم حاضر نمیشد و فلسفه را با آن تقوا و دلسوزی تدریس نمیکرد، این روشنگری به وجود نمیآمد.
انتهای پیام