به گزارش ایکنا، محمدمصطفی اسعدی، استاد حوزه و دانشگاه، 31 تیرماه در نشست علمی «نقشآفرینی حوزویان در شرایط جنگی با تاکید بر منویات مقام معظم رهبری» با تأکید بر اینکه اولین نکتهای که همه حوزویان باید به آن توجه کنند اشراف کامل بر تحلیلها و بیانات مقام معظم رهبری است گفت: کسانی که دغدغه اسلام و انقلاب را دارند باید به سخنان و تحلیلهای ایشان توجه کامل داشته باشند؛ در دهههای گذشته که قدرت آمریکا و اسرائیل بیشتر از امروز بود وقتی تهدید میکردند در بخشی از مدیران و مردم اثر قابل توجه داشت و گویی واقعا ترس ایجاد میکرد؛ بنده بدون ارجاع مستقیم به سخنان رهبر انقلاب پاسخ میدادم، دشمنان وقتی تهدید میکنند یعنی یک کاری را نمیتوانند انجام دهند زیرا هر کاری که میتوانستند انجام دهند تاکنون کردهاند.
وی افزود: گاهی در همین حوزه قم شاهدیم افرادی که منتقد رهبر انقلاب نیستند و حتی داعیهدار رهبر انقلاب و اندیشه ایشان هستند و خود را متخصص فهم اندیشه ایشان هم میدانند، نظراتشان کاملا بر خلاف نظرات ایشان است. مثلا رهبر انقلاب در مواجهه با اقوام مختلف و مردم استانها و شهرها از آنان تکریم کرده و بر ویژگیهای مثبت آنان تاکید دارند ولی برخی مبلغان مدعی اندیشه رهبری، برخلاف آن عمل میکنند. بنابراین اگر قرار است ما هم مانند برخی عوام فقط به عیوب مردم در هر قوم و منطقه بپردازیم چه فرقی با عوام داریم.
این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: نکته دومی که حوزویان باید درباره اندیشه رهبری لحاظ کنند عدم برخورد سلیقهای با نظرات ایشان است؛ اگر قرار است ایشان افق و جهت را به ما نشان دهند و راهبری کنند محدودکردن اندیشه ایشان به سلایق مختلف کار درستی نیست. میتوان این موضوع را به تفسیر به رأی در بحث قرآن تطبیق دهیم؛ در مورد سخنان رهبری هم نباید تفسیر به رای صورت گیرد.
اسعدی با بیان اینکه بنده در جلسهای خدمت استادان حوزه و دانشگاه بودم و بحث این بود که چرا رهبر انقلاب با وجود این همه مشکل در کشور به آینده خوشبین هستند؟ اظهار کرد: برخی توجیه میکردند که وظیفه رهبری ایجاد امید و تحرک و نشاط و امید نسبت به آینده است ولی بنده به این استاد بزرگوار گفتم مقام معظم رهبری به این دلیل نگاهشان مثبت است که عمده پیشبینیهای ایشان دیر یا زود رخ داده است و شناختی که از آینده دارند ایشان را امیدوار میکند لذا صرفا برای امیدبخشی به مردم نیست؛ رهبر انقلاب به دفعات فرمودند آمریکا در حال افول است و امروز واقعا به لحاظ علمی چنین موضوعی اثبات شده است و صرف شعار نیست.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه وقتی برخی در دولتهای مختلف گفتند که ما با مذاکره همه مشکلات کشور را حل خواهیم کرد و باید کدخدا را ببینیم ایشان فرمودند من به مذاکره خوشبین نیستم و در جریان این جنگ 12 روزه هم به خوبی این فرمایش ایشان محقق شد، افزود: عدم دقت نسبت به فرمایش رهبری سبب میشود تا تحلیلهای ما درست نباشد و سخنان دیگران ما را فریب دهد.
اسعدی ادامه داد: نکته دیگر اینکه وقتی در یک فضایی که ظاهرا انقلابی نیست سخن میگوییم و تبلیغ میکنیم لازم نیست لزوما از نام و اسم رهبری مایه بگذاریم بلکه میتوان سخنان ایشان را بدون نام به کار ببریم زیرا برخی نسبت به نام ایشان ممکن است گارد داشته باشند. کتابی با عنوان تمثیلات رهبری منتشر شده است که تمثیلهای ایشان در سخنرانیهای مختلف را جمعآوری کرده است و بنده برای دانشجویان از این تمثیلات استفاده میکنم و دانشجویان بدون اینکه ذرهای گارد بگیرند میفهمند و میپذیرند بدون اینکه نیاز باشد من بگویم رهبری اینطور فرمودند. مثلا مقام معظم رهبری در تبیین اینکه ما باید علم را از غرب بگیریم ولی لازم نیست فرهنگ آنها را بپذیریم مثالی را بیان کردند و فرمودند اگر کسی که از نظر علمی درجه یک و بسیاری از کارهای او قابل الگوگیری است ولی اگر همین استاد درجه یک دائما دستش را در بینی خود کند آیا این هم قابل الگوگیری است؟ این رفتار زننده و غیراخلاقی و از هر کسی سر بزند بد است.
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: نکته دیگر اینکه حوزویان در جزیره حوزوی، خود را محصور نکنند؛ ما عمدتا دوست داریم با کسانی تعامل و رفت و آمد کنیم و حرف بزنیم که با ما همفکر هستند و گرایش منتقد و مخالف ندارند در حالی که یک مبلغ و استاد حوزه نباید این گونه باشد زیرا دوری از اقشار دیگر جامعه، کنشگری ما را محدود خواهد کرد و ما در کلونی فضای مذهبی و شغلی خودمان میمانیم و صرفا یک اندیشه را اندیشه غالب در جامعه خواهیم دید در حالی که باید درک کنیم دیدگاههای مختلفی در مسائل سیاسی و اجتماعی وجود دارد و باید آن را به درستی تبیین کنیم.
اسعدی بیان کرد: در محیطهای علمی دانشجویانی داریم که اهل دیانت و انقلاب و ... نیستند ولی ما وظیفه داریم با آنان هم برخورد اندیشهای مناسبی داشته باشیم؛ به تعبیر شهید سلیمانی، امام جماعت به معنای امام مسجد نیست بلکه امام مردم محله و منطقه خود است و باید با مردم ارتباط بگیرد و از اوضاع و احوال آنان با خبر باشد. اگر قرار است ما فقط برای هیئتیها نقشآفرینی کنیم خیلی هنر نیست و هنر آن است که یک فرد غیرمذهبی که اهل نماز و عبادت نیست را جذب کنیم.
استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی ایران، اظهار کرد: برخی در جریان فتنه 88 مخالف نظام شدند و در انتخابات بعد شرکت نمیکردند و استدلال آنان این بود که در فتنه 88 یکسری افراد بی گناه کشته شدند؛ بنده برای یکی از این افراد ماجرای جنگ جمل را تعریف کردم و اینکه عدهای جنگ را به امیرمؤمنان(ع) تحمیل کردند و این سبب کشتهشدن برخی شد؛ آیا میتوان امام علی(ع) را متهم به کشتن عدهای کرد یا کسانی مقصرند که این فتنه را درست کردند؟ این فرد با همین استدلال از نظر خودش برای رأی ندادن منصرف شد.
اسعدی با بیان اینکه ما باید تعادل در منفینگری و مثبتنگری به نظام ایجاد کنیم، تصریح کرد: در پیامرسانهای داخلی صرفا نقاط مثبت و گاهی غلوآمیز مطرح میشود و در فضای پیامرسانهای خارجی هم فضای بدبینی و صرفا نقاط منفی، در حالی که ما قرار نیست توهم و تخیل به جامعه تزریق کنیم بلکه باید واقعبینانه برخورد کنیم و به جامعه آگاهی دهیم و این واقعنگری با تعادل در بیان نقاط منفی و مثبت صورت میگیرد.
اسعدی اظهار کرد: برخی با تابلوهای غیرواقعی در جامعه به نظام بدگویی میکنند، در حالی که از منافع کشور بهرهمند هستند اما تعلق خاطر به دشمنان و آمریکا دارند؛ به عنوان مثال؛ با وجود اینکه دشمن جریان مذاکرات به کشور حمله کرد، برخی از این افراد نگران جان ترامپ شدند اما نسبت به جان رهبر انقلاب واکنشی نشان ندادند یا با وقاحت از جانشینی رهبری سخن گفتند. برخی از اینها حاضر نشدند که پا روی پرچم اسرائیل بگذارند در حالی که به وطن آنها حمله شده بود.
استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: ما در این جنگ بیش از هزار شهید دادیم و رفتارهای این افراد ضد وطندوستی است و اگر کسی دغدغه مردم کشور خود را هم داشته باشد باید نسبت به این مسائل واکنش نشان دهد. حوزویان موظفند مردم را نسبت به این نوع رفتارها آگاه کنند و نسبت به مقاصد آنان به تبیین بپردازند.
انتهای پیام