به گزارش ایکنا به نقل از الیوم السابع، شیخ خالد الجندی، عضو شورای عالی امور اسلامی مصر با بیان اینکه زبان عربی به یک کلمه اجازه میدهد تا معانی متعددی را در خود جای دهد تأکید کرد که کلمات در زبان عربی این قابلیت را دارند که معانی مختلف را بدون آسیب رساندن به معنای کلی یا ساختار و بافتشان حمل کنند؛ چیزی که در هیچ زبان دیگری با چنین وفور و غنایی وجود ندارد.
وی افزود که این تنوع معنایی نیاز به دقت و توجه در تفسیر آیات قرآن کریم دارد، زیرا شایسته نیست کلمهای را به معنایی تفسیر کنیم که با بافت و سیاقی که در آن آمده است، نامتناسب باشد.
او خاطرنشان کرد که این پدیده صرفاً یک معجزه زبانی نیست، بلکه فراخوانی برای تفکر و تأمل در معانی قرآن و لذت بردن از زیبایی بلاغی آیات است و گفت: چرا از این منحصر به فرد بودن بلاغت لذت نمیبریم؟ چرا به فرزندانمان فرصت نمیدهیم تا از طریق قرآن، درک زبانی را تجربه کنند؟ این امر لذت فکری و معنوی و آموزشی پیشرفته در زبان عربی در زیباترین حالت آن را فراهم میکند.
او خاطرنشان کرد که نزدیک شدن به معانی واژگان قرآنی، مانند فعل «اتخذ» (گرفتن)، غنای بلاغی شگفتانگیزی را برای ما آشکار میکند. «اتخذ» از نظر معنا و زمینه کاملاً با «اخذ» (گرفتن) متفاوت است. در حالی که «اخذ» نشان دهنده دلبستگی و جاذبه فیزیکی است، «اتخذ» نشان دهنده عادت یا تداوم در یک عمل است. او تأکید کرد که قرآن کریم هر کلمه را با دقت بسیار زیاد و متناسب با مکان و زمینه به کار میبرد.
او افزود که تفسیر علمی و زبانشناختی کلمات قرآن در کتابهایی مانند «الکشاف»، «القرطبی»، «الطبری» و «روح المعانی» انبوهی از معانی پنهان را ظاهر میکند که معجزهای تمامنشدنی را آشکار میسازد. وی از کسانی که در مورد تفسیر قرآن بحث یا احکامی را از آن استخراج میکنند، خواست که سنجیده و با دقت عمل کنند و قبل از اینکه بدون علم به معانی آیات بپردازند، خود را بیازمایند.
خالد الجندی در پایان سخنان خود تأکید کرد که آموزش زبان عربی از طریق قرآن کریم تنها به یادگیری صرف و نحو محدود نمیشود، بلکه علاوه بر کسب اجر و پاداش، شامل ارتقای سطح بلاغی، ذوق زبانی و معنوی نیز میشود، چرا که هر حرف قرآن معادل 10 حسنه است و اگر حسنات زیاد باشند، پس شایستهتر است که معانی نیز زیاد باشند.
انتهای پیام