تأکید فراکسیون قرآن مجلس بر تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی در شهرستان‌ها
کد خبر: 1440700
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۶
رحیم زارع بیان کرد:

تأکید فراکسیون قرآن مجلس بر تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی در شهرستان‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی: سخنگوی فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس تأکید کرد: تلاش می‌کنیم تا شورای توسعه فرهنگ قرآنی استانی در شهرستان‌ها و حوزه‌های انتخابیه نیز تشکیل داده شود تا همانطور که این شورا در مراکز استان‌ها تشکیل می‌شود در شهرستان‌ها نیز اجرایی شود.

رحیم زارع، منتخب مردم آباده، خرم‌بید و بوانات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، از برگزاری نشست فراکسیون قرآن، عترت و مجلس شورای اسلامی در دو روز گذشته خبر داد و گفت: در این نشست وظایف شورای توسعه فرهنگ قرآنی بررسی شد.

وی افزود: همچنین در این نشست میزان توجه به موضوع فرهنگ و قرآن در برنامه‌های اول تا پنجم توسعه بررسی شد و بحث چشم‌انداز فرهنگی 20 ساله در افق 1404 که در آن چشم‌انداز برخورداری از هویت اسلامی، ایرانی و انقلابی با تمسک به قرآن، عترت و ولایت در حوزه اخلاق و رفتار حسنه باید محقق شود، نیز مورد بررسی قرار گرفت.

تلاش جهت توجه به فعالیت‌های قرآنی در برنامه ششم توسعه

زارع با اشاره به اهداف برگزاری این نشست عنوان کرد: فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس در نظر دارد که در برنامه ششم توسعه و بودجه 94، به بحث‌های قرآنی وزن بیشتری اختصاص دهد تا منشور توسعه فرهنگ قرآنی کاملاً در کشور اجرا و خواسته‌های مقام معظم رهبری در حوزه قرآن عملی شود.

سخنگوی فراکسیون قرآن و عترت مجلس اضافه کرد: علاوه بر این تلاش می‌کنیم تا شورای توسعه فرهنگ قرآنی استانی در شهرستان‌ها و حوزه‌های انتخابیه نیز تشکیل داده شود تا همانطور که این شورا در مراکز استان‌ها تشکیل می‌شود در شهرستان‌ها نیز نهادینه و اجرایی شود.

افزایش حس مسئولیت‌پذیری از طریق توسعه فرهنگ قرآنی میسر می‌شود

زارع با بیان اینکه مبحث قرآن و عترت در برنامه پنجم توسعه به‌خوبی دیده شده بود، اضافه کرد: این مبحث نیز باید در برنامه ششم توسعه به‌خوبی دیده شود ضمن اینکه حس مشارکت و مسئولیت‌پذیری که ناشی از فرهنگ قرآنی است و اتخاذ راهکارها و تدابیر برای این مسئله نیز از دیگر مواردی است که در برنامه ششم توسعه باید مدنظر قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون فراکسیون قرآن و عترت مجلس با یادآوری اینکه در این نشست کارگروه‌های مختلف عملکرد خود را در این زمینه گزارش دادند، گفت: همچنین در این نشست دستورالعمل شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان‌ها بررسی شد.

وی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی یکسری از مسئولیت‌ها و پیگیری امور شورای توسعه فرهنگ قرآنی در استان‌ها و شهرستان‌ها را به شورای فرهنگ عمومی واگذار کرده که برای آن نیز دستورالعمل‌هایی بیان داشته است.

اشاره به موارد دستورالعمل شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان‌ها

زارع با بیان اینکه این دستورالعمل دارای هشت ماده است، گفت: توسعه فعالیت‌های قرآنی، آموزش عمومی قرآن کریم، پژوهش‌های قرآنی، آموزش عالی تخصصی قرآنی، اهداف شوراهای استان‌ها و چگونگی وظایف آنها از جمله ماده‌های این دستورالعمل است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در شورای استان‌ها نماینده ولی فقیه و امام جمعه به‌عنوان رئیس، استاندار و معاونان به‌عنوان نائب رئیس، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی دبیر و نمایندگان حوزه‌های علمیه، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، نمایندگان ولی فقیه در دانشگاه‌ها، ورزش و جوانان، تبلیغات اسلامی، اوقاف و صدا و سیما و یک نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی عضویت دارند.

وی گفت: شرایط نشست شورای استان‌ها و کارگروه‌های تخصصی شامل کارگروه‌های توسعه آموزش عمومی، پژوهش و آموزش عالی و غیره از دیگر موارد در نظر گرفته شده در این دستورالعمل است.

زارع در پایان از برگزاری نشست اعضای فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس با وزیر ارشاد خبر داد و گفت: این نشست عصر سه‌شنبه، 28 مرداد برگزار می‌شود.

captcha