ضعف رسانه‌های شیعی در تبلیغ مسابقات قرآن دانشجویان/ تحکیم همدلی بین مسلمانان
کد خبر: 1441089
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۴
محمد الحسون در گفت‌و‌گو با ایکنا عنوان کرد:

ضعف رسانه‌های شیعی در تبلیغ مسابقات قرآن دانشجویان/ تحکیم همدلی بین مسلمانان

گروه بین‌الملل: رئیس مرکز پژوهش‌های اعتقادی قم با انتقاد از عملکرد رسانه‌های شیعی در تبلیغ برنامه‌های قرآنی گفت: رسانه‌ها باید این بعد را تقویت و چنین فعالیت‌هایی را در رسانه‌های مختلف به‌ویژه شبکه‌های ماهواره‌ای پخش و تبلیغ کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد الحسون، مدیر مرکز پژوهش‌های اعتقادی قم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ضمن بیان این مطلب گفت: برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن و همایش‌ها و جشنواره‌هایی با محوریت قرآن اقدامی مطلوب است و فواید زیادی دارد؛ به ویژه در عصر حاضر که شاهد هجوم دشمنان اسلام به اسلام و قرآن هستیم؛ دشمنانی که در حقانیت قرآن شک وارد می‌کنند و کلام وحی را کتابی تحریف‌شده می‌دانند و مدعی‌اند که قرآن امروزی قرآنی نیست که بر قلب پیامبر اکرم(ص) نازل شده است.
وی افزود: برگزاری چنین مسابقاتی در درجه نخست به چنین شبهاتی پاسخ می‌دهد و از سوی دیگر سبب می‌شود که جوانان ما به قرآن نزدیک شده و آموزه‌های وحیانی آن را در زندگی روزمره پیاده کنند.
پاسخ به ادعاهای مغرضانه علیه شیعیان در مسابقات 
این پژوهشگر قرآنی تصریح کرد: شرایط باید به‌ گونه‌ای فراهم شود که دانشجویان نخبه قرآنی از سراسر جهان بتوانند در این مسابقات شرکت‌ کنند؛ زیرا زمانی که جوانان و حفاظ قرآن حول محور قرآن گردهم می‌آیند، ثمربخش خواهد بود و جوانان در این گردهمایی به ادعاهای غرض‌ورزان و افراد کینه‌جو و دشمنان شیعه که ادعا می‌کنند شیعیان اهل بیت(ع) نسبت به قرآن بی‌توجه هستند، پاسخ خواهند داد.
وی گفت: مغرضان و دشمنان شیعه حتی مدعی هستند که شیعیان به حفظ، تفسیر قرآن و آموزش کلام وحی به فرزندانشان بی‌توجه هستند؛ بنابراین برگزاری مسابقات قرآن در سطح بین‌المللی به‌ویژه در ایران پاسخی اساسی به چنین شبهه‌ای است و در قالب چنین فعالیت‌‌هایی می‌توان به جهانیان اعلام کرد که پیروان اهل بیت(ع) جایگاه ارزنده‌ای برای قرآن قائل هستند و مسابقات و جشنواره‌هایی را برگزار و جوانان از اقصی نقاط جهان را به چنین برنامه‌هایی دعوت می‌کنند.
تحکیم همدلی و تقویت تعامل بین جوانان مسلمان
محمد الحسون بیان کرد: از سوی دیگر حضور جوانان مسلمان در ایران و گردهمایی آنان در مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان به گسترش تعامل بین آنان و تحکیم پایه‌های همدلی و محبت بین همه مسلمانان خواهد شد؛ در چنین برنامه‌هایی می‌توان توانمندی‌های مسلمانان در حفظ و تفسیر قرآن کریم به‌ویژه در بین جوانان را بیشتر شناخت و تقویت کرد.
الحسون نقش رسانه‌ها را در راستای تبلیغ مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان مورد توجه قرار داد و گفت: رسانه‌ها باید بر این برنامه‌ها متمرکز شوند تا مردم، به‌ویژه نسل جوان در سراسر جهان چنین فعالیت‌هایی را که جمهوری اسلامی ایران مجری آن است، بشناسند.
عملکرد ضعیف رسانه‌های شیعی در تبلیغ برنامه‌های قرآنی
این پژوهشگر قرآنی با تأکید بر این که رسانه‌های شیعی در تبلیغ جشنواره‌ها و مسابقات قرآنی ضعیف ظاهر شده‌اند، گفت: ما حتی در تبلیغ عقاید و معرفی مکتب اهل بیت(ع) و آموزه‌های‌مان به جهانیان ضعیف ظاهر شده‌ایم؛ این در حالی است که دنیای امروز دهکده‌ای جهانی بوده و رسانه ابزاری مهم در نشر ارزش‌های اسلامی است و ما به واسطه این ابزار می‌توانیم ارزش‌ها و عقایدمان را در جهان تبلیغ کنیم.
وی در توضیح بیشتر این مطلب گفت: از میان ابزارهای رسانه‌ای شبکه‌های ماهواره‌ای در درجه اول اطلاع‌رسانی مهم هستند و بعد پایگاه‌های اینترنتی و در درجه سوم کتاب اهمیت دارد؛ چرا که در حال حاضر بیشتر مردم فرصت مطالعه کتاب به‌ویژه دانشنامه‌ها و کتب حجیم را ندارند، اما بسیاری از مردم به ویژه جوانان این امکان را دارند که در منزل نشسته و به راحتی شبکه‌های ماهواره‌ای را تماشا کنند؛ بنابراین در چنین فضایی شبکه‌های ماهواره‌ای می‌توانند بر اخبار رویدادها و فعالیت‌های قرآنی متمرکز شده و عقاید اسلام و مکتب اهل بیت‌(ع) را در سراسر جهان تبلیغ کنند.
مسابقات قرآن دانشجویان برای بانوان برگزار شود
محمد الحسون با تأکید بر ضرورت برگزاری مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان برای بانوان یادآور شد: این مسابقات نباید فقط برای آقایان باشد، بلکه چنین رقابت‌هایی در رشته‌های حفظ، تجوید و تفسیر باید برای بانوان نیز برگزار شود، توجه به قشر زنان در همه زمینه‌ها باید همسان با اهتمام به مردان باشد.
الحسون ادامه داد: در قرآن و شریعت اسلامی تفاوتی بین زن و مرد نیست. همان‌طور که قرآن‌خواندن، یادگرفتن و تفسیر قرآن برای مردان ثواب دارد، زنان نیز از این کار بهره‌ و ثواب می‌برند، بنابراین باید همسان و مساوی با مردان فعالیت‌های قرآنی به‌ویژه مسابقات قرآن برای بانوان اجرا شود.
این پژوهشگر قرآنی گفت: برخی علما از نظر فقهی اشکالاتی را بر مسابقات قرآن بانوان وارد کرده و معتقدند که نباید این رقابت‌ها را از رسانه‌ها پخش کرد، چرا که پخش صدای بانوان اشکال دارد و جایز نیست، این در حالی است که بسیاری از علما معتقدند که این مسئله جایز است و اشکال شرعی ندارد، بنابراین با توجه به این دیدگاه باید چنین مسابقاتی را برای زنان و دختران نیز برگزار کرد.
مسئولان در اجرای فعالیت‌های قرآنی برای بانوان کوتاهی می‌کنند
وی تصریح کرد: برخی این اشکال را وارد می‌کنند که چرا زنان قرآن یاد نگرفته یا در یادگیری قرآن کوتاهی می‌کنند، این در حالی است که باید از خودمان بپرسیم که آیا به وظیفه‌مان در این زمینه عمل کرده‌ایم و آیا با اهمیت‌دادن به این قشر، دوره‌های قرآنی تجوید، ترتیل و یا تفسیر برای آنان برگزار کرده‌ایم؟
محمد الحسون تأکید کرد: بنابراین مشکل کم‌توجهی بانوان به آموختن قرآن و علوم قرآنی، خود آنان نیستند، بلکه مشکل کارشناسان و مسئولان امر هستند که در این زمینه‌ عملکردی قابل قبول و جدی ندارند و کوتاهی می‌کنند.
الگوپذیری از ایران در برنامه‌های قرآنی ویژه بانوان
الحسون افزود: الحمدلله جمهوری اسلامی ایران در این عرصه فعال بوده و به فعالیت‌های قرآنی بانوان توجه دارد و دوره‌هایی را برای آنان برگزار می‌کند، امروز باید دیگر مسلمانان نیز به این گونه فعالیت‌ها توجه کرده و در این زمینه ایران را الگو قرار دهند.
یادآور می‌شود، شیخ محمد الحسون، متولد نجف است که تحصیلات خود را ابتدا در دانشگاه بغداد انجام داده و سپس به شهر مقدس قم مهاجرت کرد و در حوزه علمیه این شهر مشغول تحصیل شد. وی مجموعه کتب و آثاری را به رشته تحریر درآورده است و در زمینه تبلیغ اسلام نیز فعالیت دارد و به همین منظور به بیش از 22 کشور جهان سفر کرده است.
محمد الحسون در حال حاضر در قم سکونت دارد و رئیس مرکز پژوهش‌های اعتقادی این شهر است.

captcha