نشست علمی بزرگداشت یادروز حافظ در شیراز آغاز شد
کد خبر: 1459380
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۰

نشست علمی بزرگداشت یادروز حافظ در شیراز آغاز شد

گروه اجتماعی: همزمان با فرارسیدن ۲۰ مهر، سالروز بزرگداشت لسان‌الغیب، نشست علمی هجدهمین بزرگداشت یادروز حافظ در شیراز در حال برگزاری است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، همزمان با فرارسیدن 20 مهر، سالروز بزرگداشت لسان‌الغیب، نشست علمی هجدهمین بزرگداشت یادروز حافظ امروز، 20 مهر در سالن کتابخانه اسناد ملی فارس در حال برگزاری است.
این برنامه شامل سه بخش افتتاحیه، نشست اول و دوم است که در بخش افتتاحیه پس از تلاوت کلام‌الله وحی و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، منصور طبیعی، مدیر بنیاد فارس‌شناسی به خوشامدگویی پرداخت.
وی با بیان اینکه امسال هجدهمین دوره یادروز حافظ برگزار می‌شود، افزود: این بدان معناست که 18 سال به‌طور مداوم فارس افتخار این را داشته است که برنامه‌هایی بزرگداشت حافظ را پیگیری کند و برنامه‌های علمی نیز همگام با آن برگزار شده است.
طبیعی اظهار کرد: برای اینکه برنامه‌ای به یک برنامه تأثیرگذار در عرصه‌های مختلف چون علم، فرهنگ و هنر تبدیل شود نیاز به استمرار دارد.
مدیر بنیاد فارس‌شناسی ابراز کرد: شاید کمتر برنامه‌ای در کشور داشته باشیم که 18 سال به‌طور مستمر دوام داشته باشد و توانسته باشد خود را تبدیل به یک جریان تأثیرگذار در کشور کند.
وی بر لزوم توسعه بیشتر این برنامه‌ها تأکید و ابراز امیدواری کرد: با همدلی و همگرایی در استان فارس می‌توانیم این برنامه‌ها را توسعه بیشتری دهیم و به آن نقطه‌ای که در خور فارس و نام و یاد خافظ است، برسیم.
طبیعی با تأکید بر اینکه قطعاً اگر اجماع و اتفاق نظر نخبگان صورت گیرد زمینه‌ساز توسعه خواهد بود، افزود: بدون تردید اختلاف نظر در زمینه برگزاری بسیاری از برنامه‌ها می‌تواند آن برنامه‌ها را از استمرار بیندازد.
بنا بر این گزارش، منیژه عبدالهی، مدیر مرکز حافظ شناسی نیز در این مراسم به ارائه گزارشی از آثار تألیفی در حوزه حافظ پژوهی در یک سال گذشته پرداخت و گفت: در یک نگاه کلی آثاری که در حوزه حافظ پژوهی در سال گذشته منتشر شده رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.
وی افزود: این آثار در طی یکسال گذشته در کل افزایش از یک و 6 دهم درصد به 2 درصد رسیده است که کاملاً قابل توجه و مسرت‌بخش است به‌ویژه اینکه کل کتاب‌های چاپ شده در سال گذشته که در کل کمتر از سال 91 بوده است، رشد فعالیت‌های حافظ پژوهی چشمگیرتر خواهد بود.
عبدالهی ابراز کرد: چاپ دیوان و فالنامه در صدر آثار حافظ قرار گرفته است که البته طبیعی است با این حال به آمار دقیق‌تر که نگاه کنیم میزان فالنامه‌ها که بیشتر جنبه تجاری دارند کاسته شده و آثار تحقیقی به‌صورت قابل ملاحظه‌ای بالاتر رفته است، به‌ویژه اینکه زندگی‌نامه‌ها و شرح دیوان تقریباً به دو برابر افزایش یافته است که برای حافظ پژوهان خبر بسیار خوشی است.
مدرس دانشگاه شیراز اظهار کرد: در سال گذشته یک عنوان جدید اضافه شده که با حوزه ادبیات تطبیقی قابل قیاس است و پیش از این نداشتیم و امیدواریم که در این حوزه دانش‌پژوهان فعال‌تر عمل کنند زیرا یکی از رسالت‌های ما این است که بتوانیم آثار بزرگان خود را به جهانیان معرفی کنیم.
مدیر مرکز حافظ شناسی در ادامه به محور اصلی سخنرانی‌های علمی نوزدهمین یادروز حافظ که در سال آینده برگزار می‌شود، اشاره کرد و گفت: محور اصلی این سخنرانی‌ها واکاوی، تحلیل ذهن، اندیشه و ژرف‌کاوی ذهن و اندیشه حافظ است و از ژرف‌کاوی‌های اسطوره‌ای و روانشناسی‌های تاریخی تا بخشی از گوشه‌های کمتر به بحث گذاشته شده در اندیشه حافظ در مباحث سال آینده قرار خواهد گرفت.
به گزارش ایکنا، در ادامه این مراسم به نشانی از قدردانی از حافظ پژوهان از محمدمهدی اسماعیل‌پور نویسنده کتاب «آیینه جمال‌نما» به نمایندگی از سایر حافظ پژوهان و حافظ شناسان قدردانی شد.
در ادامه این مراسم نشست اول سخنرانی‌های علمی با سخنرانی مجید بهره‌ور و ارائه مقاله «سنت‌ جواب‌گویی به شعر حافظ و رویکرد هرمنوتیک» آغاز شد.
علی رجایی با مقاله «شرح یوهان کریستوف بورگل بر برگزیده‌ای از غزلیات حافظ به زبان آلمانی»، خدیجه حاجیان با ارائه مقاله «بررسی و تحلیل شروح برخی تک بیت‌های جنجالی حافظ» و بهادر باقری با ارائه مقاله «آسیب‌شناسی شرح‌های حافظ» سخنرانان دیگر نشست اول هستند.
نشست دوم از ساعت 11 آغاز خواهد شد که ابتدا از مجموعه اشعار و مقالات ادبی عبدالوهاب نورانی وصال، حافظ شناس نامدار و استاد فقید دانشگاه شیراز با سخنرانی عبدالعلی محقق‌زاده، مدیر موزه، مرکز اسناد و مطالعات علمی و فرهنگی دکتر نورانی وصال رونمایی می‌شود.
در ادامه محمود عابدی مقاله «از خدای جهان تا خواجه جهان؛ نگاهی به یک غزل حافظ»، محمد یوسف نیری مقاله «چنین کنند بزرگان (نقدی بر «شرح شوق» دکتر سعید حمیدیان)»، ابراهیم قیصری با مقاله «سخن سربسته گفتن با حریفان (مشکل نوشتن شرح بر حافظ)»، منصور پایمرد با مقاله «راز و معنا ناپذیری شعر حافظ» سخنرانی خواهند کرد.

captcha