رهبر داعش، عامل سیا و موساد برای تغییر نقشه خاورمیانه است
کد خبر: 1460691
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۲
تحلیلگر آمریکایی در گفت‌و‌گو با ایکنا:

رهبر داعش، عامل سیا و موساد برای تغییر نقشه خاورمیانه است

گروه بین‌الملل: ابوبکر البغدادی، رهبر گروه تروریستی داعش عامل سرویس‌های جاسوسی و اطلاعاتی سیا و موساد است و اقدامات وی با هدف تغییر نقشه خاورمیانه به نفع غرب و اسرائیل انجام می‌شود.

 «یورام عبدالله وایلر»، تحلیلگر آمریکایی مسلمان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ضمن بیان این مطلب، افزود: نام اصلی البغدادی «الیوت شیمون» است و این فرد تربیت شده و مورد حمایت سیا و موساد است.
وی افزود: برنامه تقسیم عراق از حمله آمریکا در سال 2003 به این کشور و 8 سال اشغال آن کشور شروع شد و اکنون نیز با ظهور و تقویت داعش با حمایت غرب و توسط عوامل سازمان‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل دنبال می‌شود.

ریشه‌های شکل‌گیری داعش
وایلر در بیان ریشه‌‌های شکل‌گیری داعش، گفت: داعش گروهی است که بوسیله کشورهای آمریکا، عربستان سعودی و قطر موجودیت یافت و با حمایت‌های لجستیکی اسرائیل، اردن، ترکیه و برخی از بازیگران منطقه‌ای قدرت گرفت.
وی تأکید کرد: با مروری اجمالی بر سیر تحولات در خاورمیانه می‌توان به درک درست‌تری از روند تأسیس و قدرت گرفتن داعش در منطقه دست یافت. زمینه‌های اولیه شکل‌گیری این گروه را می‌توان بعد از حمله غیرقانونی آمریکا به عراق در سال 2003 جست‌وجو کرد. بعد از این حمله، گروهی با اعلام وفاداری نسبت به اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده به منظور مبارزه با حضور خارجیان در عراق اقدام به تشکیل القاعده عراق(تنظیم قاعدة الجهاد فی بلاد الرافدین) در اکتبر 2004 کردند که هدایت این گروه را ابومصعب الزرقاوی برعهده داشت.
وایلر در ادامه گفت: با کشته‌شدن الزرقاوی در سال 2006، باقیمانده نیروهای القاعده عراق در جهت تحکیم قوای مبارزان علیه آمریکا گروه داعش را ایجاد و تلاش کردند تا گروه‌های شبه نظامی عراقی را در استان‌های الانبار، نینوا، کرکوک، صلاح‌الدین، بابل، دیاله و بغداد متحد کنند. در سال 2008 با تطمیع گروه‌های سنی توسط آمریکا برای شرکت در شورای ملی بیداری عراق، این برنامه یکپارچه‌سازی و سازماندهی از میان برداشته شد تا سال 2011 که آمریکا در یک اقدام جنگ‌طلبانه و مداخله‌گرایانه خواستار سرنگونی دولت قانونی سوریه و سقوط بشار اسد شد. در نتیجه این سیاست، کمک‌های عظیم مالی و تسلیحاتی عربستان و قطر از طریق کویت به سمت این گروه‌های تروریستی، سرازیر شد.
وی افزود: پس از کشته شدن ابوعمر البغدادی در یک عملیات مشترک ارتش عراق و نیروهای آمریکایی در سال 2010، ابوبکر البغدادی، رهبری داعش در عراق را به عهده گرفت. با شروع برنامه مورد حمایت آمریکا به منظور تغییر قدرت در سوریه در تابستان 2011، ابوبکر البغدادی گروهی از شبه نظامیان داعش را برای نبرد علیه حکومت قانونی سوریه عازم این کشور کرد و در ابتدای سال 2012 این شبه نظامیان را جبهه النصره نامید که هدایت آن‌ها را ابومحمد الجولانی برعهده داشت.

عبدالله وایلر تصریح کرد: در ابتدای سال 2013 البغدادی تلاش کرد تا گروه داعش در عراق و جبهه النصره را ادغام کند ولی این طرح توسط الجولانی رد شد و عاملی برای مناقشه دو گروه گردید. پس از آن، ایمن الظواهری، رهبر القاعده، با دخالت در این درگیری‌ها، دستور داد تا داعش در عراق بماند و النصره نیز عملیات در سوریه را به انجام برساند اما امتناع البغدادی از پذیرش این فرمان منجر به شکل‌گیری گروه داعش کنونی از فوریه سال 2014 شد. در 29 ژوئن 2014 پس از حملات برق‌آسا و در اختیار گرفتن بخش‌های بزرگی در شمال عراق و سوریه، البغدادی خود را «خلیفه» اعلام کرد و نام گروه خود را به خلافت اسلامی تغییر داد.

ابوبکر البغدادی؛ عامل سرویس‌های جاسوسی سیا و موساد
وی ادامه داد: گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهند تقریبا در دوره‌ای که اتحاد جبهه النصره و داعش شکست خورده بود، تلاش سازمان سیا برای تعلیم نظامی افراطگرایان نیز افرایش یافته و بسیاری عقیده دارند که ابوبکر البغدادی عامل سرویس‌های جاسوسی و اطلاعاتی سیا و موساد است که نام اصلی وی «الیوت شیمون» می‌باشد. این مسئله در منابع منتشر شده توسط ادوارد اسنودن نیز تایید شده است.

این تحلیلگر سیاسی در ادامه توضیحات خود، اظهار داشت: بنابر گزارش‌ها، پیش از این نیز در سپتامبر 2012، دیوید پترائوس، رئیس سازمان سیا، در سفری به ترکیه خواستار ارسال مستقیم سلاح و تجهیزات برای کمک به شبه نظامیان در داخل سوریه شده بود. همچنین برخی از اخبار حکایت از آن دارند که صهیونیست‌ها با برپایی بیمارستان صحرایی در بخش‌هایی از سوریه به مداوای جنگجویان تکفیری اقدام می‌کنند. در موارد دیگری نیز تجهیزات اسرائیلی در اردوگاه‌های داعش در نزدیکی شهر موصل نیز توسط نیروهای کرد کشف شده است.
وی در پاسخ به سؤالی درباره علت حمایت برخی از کشورهای منطقه از این گروه تروریستی، گفت: شاهزاده «بندر بن سلطان» طی مدت فعالیت در رأس سازمان امنیتی عربستان سعودی از جولای 2012 تا آوریل 2014 در مسلح کردن گروه‌های شبه نظامی در سوریه و عراق نقشی اساسی ایفا کرد. وی به همراه «حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر پیشین قطر، از تأمین‌کنندگان اصلی تدارکات تکفیری‌‌های افراط‌گرا در سوریه و عراق بودند تا آن‌جا که قطر 85 محموله هوایی از تسلیحات و تجهیزات نظامی و عربستان 37 محموله را برای این گروه‌های تروریستی ارسال کردند.
وایلر افزود: عربستان سعودی حمایت از گروه تروریستی را از این جهت در دستور کار خود قرار داده است تا با توجه به استراتژی خود، از نفوذ و گسترش ایران در منطقه بکاهد و قطر نیز به دنبال تأمین امنیت خط لوله گاز خود برای صادرات گاز به اروپا از مسیر سوریه است. اوباما نیز در جهت سیاست‌های کلی آمریکا در منطقه و نیز تأمین خواسته‌های کنگره مبنی بر اعطای کمک به شورشیان سوریه، اقدام به ارسال سلاح به این تروریست‌ها کرد، اما نمایش خشونت‌های بی‌حد و اندازه‌ این تروریست‌ها و جنایت‌هایی چون  بریدن سر، تجاوز و دیگر اعمال وحشیانه توسط داعش، اوباما را مجبور کرد تا با برپایی نمایشی به جهانیان وانمود کند که آمریکا در مبارزه با تروریسم جدی است. در نتیجه حملات هوایی به مواضع داعش در خاک سوریه را آغاز کرد و این در حالی است که همزمان با هدف تغییر نظام سیاسی سوریه، شورشیان مسلح را مورد حمایت قرار می‌دهد. آمریکا به همراه متحد اصلی خود در منطقه یعنی اسرائیل از کشورهایی هستند که از درگیری‌های موجود در خاورمیانه نفع زیادی می‌برند.

داعش؛ همسو با اهداف ژئواستراتژیک آمریکا
وی در تبیین استراتژ‌ی حضور آمریکا در منطقه، گفت: آن‌طور که امروزه مشاهده می‌شود، اقدامات گروه داعش حداقل همسو با 6 هدف ژئو‌استراتژیک آمریکا در منطقه است. هدف اول؛ کمک به آمریکا برای تغییر حکومت قانونی سوریه، هدف دوم؛ کنترل میادین نفت و گاز و مسیرهای خط لوله در جهت منافع غرب، هدف سوم؛ ممانعت از شکل‌گیری عراقی متحد و قوی، هدف چهارم؛ فشار بر ایران توسط داعش همزمان با انجام مذاکرات(هسته‌ای)، هدف پنجم؛ استفاده از داعش به عنوان عاملی برای انحراف افکار عمومی جهان از جنایات رژیم صهیونیستی، هدف ششم؛ استفاده از داعش به عنوان ابزاری در خدمت آمریکا برای برجسته کردن سناریوی اسلام‌هراسی.
این کارشناس سیاسی در تحلیل ائتلاف غربی آمریکایی برای مقابله با داعش، اظهار داشت: حدود 10 کشور غربی در این ائتلاف شرکت دارند و همانطور که پیش‌تر اشاره شد، اکثر این کشورها خود در شکل‌گیری، آموزش و حمایت از این گروه نقش اساسی داشته‌اند. بنابراین نمی‌توان اقدامات این ائتلاف را جدی و عمیقی دانست و تجربه نیز این را اثبات کرده است.
وی افزود: برگزاری کنفرانسی در پاریس و تشکیل ائتلاف و سپس آغاز حملات هوایی به مواضع گروه داعش در خاک سوریه می‌تواند انگیزه‌هایی بسیار متفاوت از آنچه بیان شد را در پشت پرده داشته باشد. همچنان که خود اوباما نیز پیش‌تر اظهار کرده بود، اقدام نظامی منجر به گسترش تروریسم می‌شود؛ بنابراین تشکیل ائتلاف علیه داعش و برگزاری کنفرانس پاریس نتیجه‌ای جز مداخله نظامی غرب در خاورمیانه نداشته است که نه تنها گامی در جهت مقابله با افراط‌گرایی نبوده، بلکه سبب وخامت وضعیت منطقه شده است. در دسامبر گذشته، جان مک کین، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی با حضور در سوریه با گروه‌های تروریستی و شورشیان جبهه النصره و داعش دیدار کرد. تصاویری از این دیدارها منتشر شد که در آن‌ها ابوبکر البغدادی نیز حضور دارد. این امر به وضوح بیانگر مداخله مستقیم آمریکا در فرماندهی و هدایت این گروه است.

وایلر تأکید کرد: گروه داعش با در اختیار گرفتن ده‌ها میدان نفتی و پالایشگاه در عراق و سوریه که روزانه بیش از 2 میلیون دلار درآمدزایی دارد، توانسته خود را به عنوان ثروتمندترین گروه تروریستی جهان معرفی کند. هرچند دولت عراق هنوز 75 درصد از منابع اصلی کشور را در اختیار دارد، اما وجود گروه داعش همچنان می‌تواند تهدیدی برای شرکت‌های بین‌المللی اکسون، توتال و شورون در منطقه کردستان عراق باشد. بنابراین ممکن است ائتلاف سازمان‌یافته از سوی ایالات متحده در جهت حفظ منافع این شرکت‌ها در عراق باشد.
وی در مورد نگاه آمریکا به ایران در منطقه، گفت: این روزها اظهارات هنری کیسنجر مبنی بر این که ایران تهدیدی بزرگتر از داعش برای آمریکاست، طوطی‌وار توسط  سناتورهای کنگره آمریکا، افرادی همچون تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه تگزاس، تکرار می‌شود. همچنین در کنفرانسی که اخیرا در دانشگاه دنور برگزار شد، کریستوفر هیل، سفیر سابق آمریکا در عراق از بی‌اعتمادی نسبت به ایران سخن گفت. آن‌طور که مشخص است با وجود مذاکرات جاری هسته‌ای بین ایران و غرب، موضع خصمانه آمریکا نسبت به ایران تغییری نکرده است.
وایلر در پاسخ به سؤالی درباره اوضاع کنونی منطقه و اینکه چه آینده‌ای به خصوص برای دو کشور عراق و سوریه متصور است، اظهار داشت: در واقع بعد از جنگ خلیج فارس در زمان بوش پدر، کشور عراق به سه بخش تقسیم شد که تا امروز این تقسیم‌بندی‌ ادامه پیدا کرده است. به عنوان مثال می‌توان به تلاش‌های صورت گرفته از سوی کردستان عراق برای فروش نفت بدون کسب اجازه رسمی از دولت مرکزی در بغداد، اشاره کرد. تقسیم عراق برای محدود کردن قدرت آن، یکی از تهدیدهای آشکاری بوده است که همواره از سوی رژیم صهیونیستی دنبال شده و توسط آمریکا مورد حمایت قرار گرفته است. حمله آمریکا در سال 2003 به این کشور، 8  سال اشغال آن و اکنون ظهور گروه داعش با حمایت این کشور روندی بوده که آمریکا برای تقسیم عراق در پیش گرفته است.

ائتلاف بین‌المللی علیه داعش؛ هوچی‌گری رسانه‌ای برای توجیه مداخله آمریکا
این کارشناس سیاسی گفت: در مورد سوریه نیز قاطعانه می‌توان اظهار داشت که اگر آمریکا به واقع خواهان مبارزه جدی با تروریسم بوده، می‌بایست دولت قانونی این کشور را که از سال 2011 با افراط‌گرایان مبارزه می‌کند، مورد حمایت قرار می‌داد ولی نه تنها اوباما از این حمایت خودداری ورزید بلکه اسد را به اقدامات تلافی‌جویانه تهدید کرد. بنابراین بسیار روشن است که تشکیل ائتلاف بین‌المللی علیه داعش تنها یک رویداد رسانه‌ای بود که برای توجیه مداخله مستقیم آمریکا در سوریه تدارک دیده شده است. سال گذشته ادعای آمریکا مبنی بر استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط نیروهای ارتش سوریه کاری از پیش نبرد و مداخله نظامی آمریکا در سوریه تحت عنوان اقدام بشردوستانه انجام نشد، اما انتشار تصاویری از سربریدن روزنامه‌نگاران غربی توانسته بهانه را برای این کار فراهم کند.

دولت ایالات متحده؛ بزرگترین حامی تروریسم در جهان
وی افزود: واشنگتن سابقه‌ای دیرینه در اقدامات جاسوسی و اطلاعاتی در جهت رسیدن به اهداف ژئوپولیتیک خود دارد. از فیلیپین تا آمریکای لاتین، و از خاورمیانه تا اروپا، جهان شاهد طیف گسترده‌ای از مداخلات جهانی آمریکا در جهت اهداف پیدا و پنهانش بوده است. بنابراین دولت ایالات متحده، بزرگترین حامی تروریسم در جهان است و بسیار واضح است که عواقب ناشی از فعالیت‌های آمریکا در جهان بسیار فراتر از عراق و حتی خاورمیانه خواهد بود.
وایلر تصریح کرد: این فرایند تا زمانی ادامه پیدا خواهد کرد که آمریکا این حق را برای خود محفوظ بداند که با ثروت اقتصادی و نظامی خود بخواهد در امور سایر کشورها مداخله کند، و به همین دلیل است که اعتراض بسیاری از افراد و گروه‌ها نسبت به فرایند موجود به شکل گسترش افراط‌گرایی بروز می‌کند. در واقع آمریکا در حال مواجهه با جنایت‌هایی است که خود مرتکب شده است. در مواردی همچون حمله به عراق در سال 2003، حمله هواپیماهای بدون سرنشین به پاکستان و افغانستان، یمن و دیگر کشورها، شکنجه‌های زندان گوانتانامو، رفتار با بازداشت‌شدگان در افغانستان، بمباران صربستان توسط ناتو، استفاده از بمب ناپالم در ویتنام، حمایت از رژِیم نژادپرست صهیونیستی، شکنجه زندانیان در ابوغریب، استفاده از بمب‌های آتش‌زا در طول جنگ جهانی دوم، استفاده از زندان‌های مخفی و بسیاری از موارد دیگر که در همه آن‌ها، آمریکا آشکارا قوانین بین‌المللی را نقض کرده و حمایت از داعش تنها یکی از آخرین موارد این روند بوده است.

ضرورت تحکیم وحدت اسلامی در رویارویی با افراط‌گرایی
وی در پایان درباره نحوه مقابله با افراطگرایی گفت: به اعتقاد بنده اولین و مهمترین گام در مسیر مقابله با افراط‌گرایی، تلاش برای تحکیم وحدت امت اسلامی است. این وحدت می‌تواند از طریق گسترش همکاری‌های متقابل کشورهای اسلامی، توسعه اقتصادی و همچنین ایجاد ساختاری متشکل و واحد برای مقابله با تهدیدهای خارجی از قبیل تروریسم محقق شود.

captcha