تحرک دیپلماسی عمومی در سطح فقاهتی برای مقابله با باورپذیری تبلیغات ضد شیعی
کد خبر: 1466338
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۲
فلاحت‌پیشه عنوان کرد:

تحرک دیپلماسی عمومی در سطح فقاهتی برای مقابله با باورپذیری تبلیغات ضد شیعی

گروه سیاسی: فلاحت‌پیشه درباره راهکارهای مقابله با باورپذیری تبلیغات ضد ایرانی و شیعی گفت: در شرایطی که مجموعه‌ای از دولت‌های منطقه در ریختن خون مسلمانان ایفای نقش دارند،ایران که در سطح فقاهتی مواضعی تنش زدایانه و وحدت‌گرایانه دارد، باید فعالانه وارد صحنه شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) رهبر معظم انقلاب هفته گذشته در دیدار مسئولان و دست‌اندرکاران حج با بیان اینکه  دیوار کشیدن میان جمهوری اسلامی با بقیه دنیای اسلام یکی از شگردهای دشمنان اتحاد امت اسلامی است فرمودند: باید از فرصت حج بعنوان «محشر امت اسلامی» برای برچیدن این دیوار ساختگی و تغییر تصورات و باورهای نادرست شکل گرفته در اثر تبلیغات دروغین دشمنان، به بهترین شکل استفاده کرد.

مقام معظم رهبری در ادامه با تأکید بر ضرورت آسیب‌شناسی و کشف عوامل مؤثر در باورپذیری تبلیغات غیر واقعی دشمن فرمودند: صرف نوشتن کتاب در پاسخ به این شبهات کافی نیست، بلکه باید بررسی کرد که چگونه می‌توان با بهره‌گیری از شیوه‌های متنوع و متکثر ارتباطی، ذهنیت‌های ساخته شده با تبلیغات و تهمت‌های دروغ را تغییر داد.

در این رابطه حشمت‌الله فلاحت پیشه، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره عوامل تأثیرگذار بر باورپذیری تبلیغات غیرواقعی دشمن درباره ایران و تشیع گفت: من معتقدم تاثیرگذاری این تبلیغات و القائات هم  ریشه در عوامل داخلی دارد و هم خارجی. در شرایط کنونی مسائلی که در دنیای اسلام رخ می‌دهد حاصل ایفای نقش برخی بازیگران فرامنطقه‌ای یعنی غرب و به طور خاص آمریکاست.

عوامل داخلی و خارجی تأثیرگذار بر باورپذیری تبلیغات ضد ایرانی و شیعی دشمنان

وی افزود: آمریکایی‌ها از سال 1994 در قالب راهبرد جنگ تمدن‌ها در حال حرکت هستند. هانتینگتون درباره جنگ تمدن‌ها مشخصا می‌گوید زمینه پیروزی آمریکایی‌ها و غرب در جنگ تمدن‌ها این است که خطوط گسل در جهان اسلام را فعال کنند و همان‌طور که می‌دانیم مهم‌ترین خط گسل در جهان اسلام گسل میان شیعه و سنی است.

فلاحت‌پیشه اظهار کرد: ازعوامل موثر دیگر براین باورپذیری می‌توان به سیاست‌های برخی سران مرتجع کشورهای عربی، دستگاه‌های اطلاعاتی در منطقه، رژیم صهیونیستی و جوانان منحرف شده بر اثر تعالیم سلفی و تکفیری اشاره کرد.

فعال‌تر شدن دیپلماسی عمومی با محوریت تبیین نگاه راهبردی ایران به جهان اسلام

استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی تأکید کرد: لذا من معتقدم در چنین شرایطی باید چند کار صورت گیرد؛ اول اینکه باید دیپلماسی عمومی مبنی بر نگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران نسبت به جهان اسلام فعال‌تر شود. در شرایط کنونی که مجموعه‌ای از دولت‌های منطقه هر کدام به گونه‌ای در ریختن خون مسلمانان ایفای نقش دارند، جمهوری اسلامی ایران که در سطح فقاهتی، یعنی فتاوا و مواضع رهبر انقلاب، مواضعی تنش زدایانه، وحدت‌گرایانه و توأم با احترام نسبت به سایر مذاهب اسلامی دارد، باید وارد صحنه شود.

فلاحت‌پیشه اظهار کرد: متأسفانه دیپلماسی عمومی در این زمینه فعال نبوده است. به عبارتی این موضوع چه در فضای مجازی و چه در فضای مکتوب مورد توجه قرار نگرفته است و کار چندانی بر روی آن نشده است.

تبیین نگاه تنش‌زدایانه و روشنگر شیعه نسبت به تحولات منطقه برای مسلمانان

این کارشناس مسائل بین‌المللی عنوان کرد: مسئله دیگر اینکه هم حوزه‌های علمیه و هم عالمان و فعالان حوزه سیاسی امروز باید  وارد فضاهای تنش‌زدایانه شوند. این واقعیت را بپذیریم در دنیای امروز و در اتفاقات منطقه بیش ازهمه این مسلمانان هستند که کشته می‌شوند و لذا لازم است نگاه شیعه و شیعیان به عنوان یک نگاه روشنگرانه و تنش‌زا بیش از پیش برای مسلمانان جهان تبیین شود.

فلاحت‌پیشه تصریح کرد: موضوع دیگر اینکه در خیلی از موارد جنبه تبلیغی،  خود را بر جنبه علمی موضوع تحمیل کرده است و به جای اینکه افرادی که نگاه و دیدگاه عالمانه‌تری دارند پیشقراول شوند متاسفانه بیشتر نگاه تبلیغی در این موضوع حاکم شده است.

فقدان یک فعالیت فرهنگی پایدار در مقابله با فعالیت‌های ضد ایرانی و شیعی دشمنان

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره عدم وجود یک فعالیت پایدار فرهنگی ـ تبلیغاتی و برنامه مدون در زمینه مقابله با تبلیغات و القائات ضد ایرانی و ضد شیعی دشمنان و محدود شدن به یک سری مراسم‌، همایش‌ و جلسات سخنرانی مانند حج، تقریب مذاهب و ... گفت: متأسفانه همان‌طور که شما گفتید کار پایداری در این زمینه صورت نمی‌گیرد. کمیته‌های سیاسی دیپلماسی عمومی در دنیا از سال 1990 به بعد در کشورهای مختلف فعال شده‌اند، اما ما چنین کمیته‌‌ای نداریم که چین اقدامات پایداری انجام دهد.

وی تأکید کرد: لذا لازم است تا  یک کارفرهنگی پایدار در زمینه شناساندن فرهنگ و تمدن، نظام سیاسی و مردم کشور برای سایر ملت‌ها انجام شود به‌گونه‌ای که این کار قابلیت ارزیابی داشته باشد، یعنی بودجه ای که در این راستا هزینه می‌شود همخوانی لازم با عملکرد و خروجی کار را داشته باشند.

معرفی صحیح الگوی اسلام سیاسی در ایران و روشن شدن تمایزات آن با گفتمان اسلام داعشی

فلاحت‌پیشه در رابطه با فرصت گفتمان گروه‌هایی چون داعش برای مشخص شدن تمایزات گفتمان و الگوی جمهوری اسلامی نسبت به جهان اسلام در فضای بین‌المللی و منطقه‌ای، گفت: داعش در درون قلمرو راهبردی دشمنان مسلمانان عمل می‌کند و خیلی از افراد پیوسته به این گروه منحرف شده‌اند و لذا باید با یک نگاه نرم با این موضوع برخورد کرد.

وی در پایان عنوان کرد: در عین حال باید واقعیت اسلام سیاسی در ایران را نه به عنوان یک مذهب و الگوی سیاسی رقیب بلکه به عنوان الگویی برای تعامل با هر الگوی سیاسی دیگر که در دنیای اسلام شکل می‌گیرد مطرح کرد.

captcha