تعدد نهادهای فرهنگی به کارآمدی مقابله با القائات ضد ایرانی لطمه می‌زند
کد خبر: 1473160
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۱
احمد شوهانی:

تعدد نهادهای فرهنگی به کارآمدی مقابله با القائات ضد ایرانی لطمه می‌زند

گروه سیاسی: عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره ضعف‌های موجود در داخل کشور برای برچیدن دیوار مصنوعی میان ایران و جهان اسلام گفت: در این زمینه به دلیل تعدد نهادهای فرهنگی به جای اینکه کارآمدتر عمل کنیم، دچار موازی‌کاری شده‌ایم و علیرغم برخی سرمایه‌گذاری‌ها نتیجه مطلوب را نگرفته‌ایم.

احمد شوهانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره بحثی که چندی پیش رهبر معظم انقلاب تحت عنوان ضرورت برچیدن دیوارکشی مصنوعی میان ایران و دنیای اسلام مطرح کردند و عوامل تأثیرگذار بر باورپذیر شدن تبلیغات و القائات دروغین دشمنان علیه ایران و شیعه گفت: صحبت مقام معظم رهبری کاملا واقع‌بینانه است. این توطئه از قرن‌ها پیش از سوی استعمارگران در دنیای اسلام شکل گرفته است تا این دیوارکشی‌ها و تفرقه‌ها در دنیای اسلام را ایجاد کنند و به نظر من تا حدودی هم موفق بوده‌اند.

نقش قدرت‌های بزرگ و حکومت‌های وابسته در جهان اسلام در ایجاد دیوارکشی‌های مصنوعی

وی افزود: نمونه اخیر این مسئله، تروریسم و خشونتی است که توسط داعش در جهان اسلام راه انداخته‌اند و مسلمانان را در مقابل هم قرار داده‌اند که متاسفانه بخشی از این خشونت‌ها به نام اسلام است؛ اسلامی که غربی‌ها و صهیونیسم جهانی می‌خواهند با چهره‌ای خشن به دنیا معرفی شود تا مردم جهان را از اسلام رویگردان کنند.

شوهانی اظهار کرد: این مسئله در راستای همان سیاست قدیم انگلیسی‌ها یعنی «تفرقه بینداز و حکومت کن» است که امروز هم سیاست شیطانی شیطان‌های بزرگ است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: لذا به عقیده من مهمترین عامل ایجاد این دیوارکشی در جهان اسلام، قدرت‌های بزرگ هستند که اجازه نمی‌دهند این فاصله‌ها در دنیای اسلام کاهش یابد زیرا اگر وحدت در امت اسلامی حاصل شود منافع آنها در منطقه به خطر می‌افتد.

شوهانی دولته‌ای وابسته در جهان اسلام را دیگر عامل مهم در ایجاد این دیوارکشی‌های مصنوعی دانست و گفت: بخشی از مشکلات موجود در جهان اسلام ریشه در وابستگی این دولت‌ها به غرب و امریکا دارد که نمونه آن دولت مبارک در مصر، حکام عربستان، بحرین، اردن و .. هستند.

وی تأکید کرد: دولت‌های وابسته از آنجا که پایگاه مردمی ندارند برای بقای خود مجبور به هم‌پیمانی با غرب و متابعت ازسیاست‌های آنان به ویژه آمریکا هستند و در نتیجه به جای پیشبرد اهداف امت اسلامی، مبدل به نمایندگان اجرایی سیاست‌های غرب در منطقه شده‌اند.

منتخب مردم ایلام تصریح کرد: عامل دیگر ابزارهای ارتباطاتی و رسانه‌ای جدید است که در اختیار غربی‌هاست و آنها در عصر جهانی شدن از این ابزارها از قبیل ماهواره‌ها، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در جهت منافع و اهداف خود در منطقه استفاده می‌کنند و در این میان ناآگاهی‌ها، غفلت‌ها و برخی تعصب‌ها در میان امت اسلامی به اثربخشی سیاست‌های تفرقه‌افکنانه غرب کمک کرده است.

اثرات نامطلوب تعدد و موازی‌کاری نهادهای فرهنگی  کشور

شوهانی درباره ضعف‌هایی که در داخل کشور برای برچیدن این دیوار مصنوعی وجود دارد، گفت: ما در این زمینه به دلیل تعدد نهادهای فرهنگی به جای اینکه کارآمدتر و اثربخش‌تر عمل کنیم دچار موازی‌کاری شده‌ایم.

وی ادامه داد: از طرفی شناخت لازم و علمی از فضای دنیای اسلام در میان مسئولان این حوزه وجود ندارد و این سبب می‌شود که قضایا را عالمانه دنبال نکنیم و بعضا با وجود برخی سرمایه‌گذاری‌ها در کشورهای اسلامی نتیجه مطلوب را نگیریم.

شوهانی اظهار کرد: به عبارتی تعدد نهادها و دستگاه‌های فرهنگی همیشه خوب نیست بلکه بعضی وقت‌ها اینها همدیگر را خنثی می‌کنند. شاید اگر در بعضی موارد این نهادها با هماهنگی هم کارهای مربوط به دنیای اسلام را به صورت دقیق انجام می‌دادند برخی شبهات در دنیای اسلام نسبت به ایرانیان و شیعیان نیز از بین می‌رفت یا کاهش پیدا می‌کرد.

وی یادآور شد: براین اساس بخشی از تأثیرپذیری  تبلیغات دروغین ضد ایرانی و شیعی از عملکرد داخلی خودمان نشئت می‌گیرد، اما بخش مهم دیگر به دلیل سنگین بودن توطئه‌ها و هجمه‌ها علیه کشور ماست.

شوهانی در پایان عنوان کرد: به همین دلیل در بخش‌های شیعی ما می‌توانیم اثرگذار باشیم اما در جاهایی که حکومت‌های وابسته وجود دارند اجازه فعالیت را به ما نمی‌دهند و عملا ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی که از سوی قدرت‌های بزرگ و رسانه‌های آنها تبلیغ می‌شود با همکاری و چراغ سبز این دولت‌های وابسته انجام می‌پذیرد و همین مسئله اثرپذیری تلاش‌های ما را با سختی و کندی مواجه ساخته است.

captcha