مجازاتی سبك در انتظار نظاميان آمريكايی عامل سوزاندن قرآن كريم
کد خبر: 2350396
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۴

مجازاتی سبك در انتظار نظاميان آمريكايی عامل سوزاندن قرآن كريم

گروه بين‌الملل: مقامات وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) با سهوی خواندن بی‌حرمتی نيروهای نظامی آمريكا به ساحت مقدس قرآن كريم در اسفند ماه 1390 كه علاوه بر اهانت به اسلام و مسلمانان منجر به بروز درگيری‌ها در افغانستان و شماری از مردم اين كشور شد، از عدم مجازات و يا مجازاتی سبك برای اين نظاميان خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) به نقل از روزنامه «وال استريت جورنال» چاپ آمريكا، به گفته مقامات آمريكايی نتيجه بازجويی‌های اخير نظامی در مورد هتك حرمت هفت نفر از نيروهای نظامی آمريكا به قرآن كريم با سوزندان آن در يكی از پايگاه‌های هوايی آمريكا در افغانستان، به آنجا رسيد كه كه اين افراد سهواً مرتكب اين عمل زشت شده‌اند و جرم آن‌ها به جای يك جرم جنايی، تخطی اداری محسوب می‌شود.
وزارت دفاع آمريكا اعلام كرد كه همچنان بر روی اين پرونده كار می‌كند و مقامات عالی ارتش و نيروی دريايی نيز در حال تصميم‌گيری در مورد چگونگی مجازات (در صورت لزوم اعمال مجازات) عاملان اين اقدام هستند.
مقامات وزارت دفاع آمريكا پيش‌تر نيز ادعا كرده بودند كه اين افسر و شش سرباز نيروی دريايی آمريكا، پس از آنكه متوجه شدند كه زندانيان زندانی در پايگاه هوايی بگرام در افغانستان با استفاده از قرآن‌ها و كتاب‌های اسلامی موجود در اين زندان و نوشتن يادداشت در آن‌ها با يكديگر ارتباط برقرار می‌كنند، اقدام به جمع‌آوری اين كتاب‌ها كردند كه بعد اين كتاب‌ها در كوره‌ای سوزانده شد اما هيچ سوء قصدی در ميان نبوده و اين اقدام، جرم محسوب نمی‌شود.
سوزاندن نسخه‌های قرآن سبب به راه‌ افتادن موج اعتراضات در افغانستان و بروز درگيری‌ها و كشته شدن شماری از افغان‌ها شد. مقامات آمريكايی از ترس برهم خوردن روابط ميان كابل و واشنگتن اقدام به انتقال عاملان اين اقدام به آمريكا و ترتيب دادن تحقيقاتی در اين رابطه كردند.
گفتنی است، نيروهای آمريكايی در پايگاه بگرام افغانستان در شمال كابل در روز اول اسفند 1390 با به آتش كشيدن صدها جلد قرآن، موجی از خشم و انزجار را در شهرهای مختلف افغانستان و ساير كشورهای اسلامی ايجاد كردند.
به دنبال هتك حرمت قرآن كريم توسط نظاميان آمريكايی در پايگاه بگرام از روز دوم اسفند تظاهرات گسترده‌ای در بسياری از ولايت‌های اين كشور در محكوميت اين اقدام آغاز شد.

captcha