جشن انقلاب در کشورهای مختلف جهان برگزار شد
کد خبر: 2830380
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۸
به همت نمایندگی‌های فرهنگی ایران؛

جشن انقلاب در کشورهای مختلف جهان برگزار شد

شعب خارجی: جشن سی‌وششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به همت نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نمایندگی‌های فرهنگی ایران در کشورهای استرالیا(سیدنی)، جمهوری آذربایجان، هند(دهلی نو)، لبنان، اوگاندا، فیلیپین و شهرهای کراچی و آلماتی هم‌زمان با ایام‌الله دهه فجر برنامه‌های متنوع هنری و فرهنگی اجرا کردند.
جشن انقلاب در استرالیا
به همین مناسبت مراسم با شکوهی از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سیدنی برگزار شد.
در این مراسم که بیش از 300 نفر از علاقمندان به امام راحل و انقلاب اسلامی حضور داشتند، سخنرانان پیرامون ابعاد شخصیتی امام و انقلاب اسلامی سخنرانی کردند.
حسین دیرانی، از فعالان سیاسی لبنان طی سخنانی در این مراسم انقلاب اسلامی را سرلوحه انقلاب‌ها در کشورهای عربی در دهه اخیر و نوید‌بخش مظلومین و رهبری امام خمینی و انقلاب اسلامی را مشوق نهضت‌های آزادی‌بخش در جهان  دانست.
شیخ غانم، نماینده مفتی علویون انقلاب اسلامی را از معجزات قرن اخیر دانست که بشریت تا سال‌های سال، مشابه آن را نخواهد دید.
وی استواری مردم در اطاعت از امام را از دیگر نقاط برجسته انقلاب برشمرد و گفت:  تمامی نهضت های اسلامی در جهان از انقلاب اسلامی ایران الهام می‌گیرند و همین امر دشمنی استکبار با ایران را شدت بخشیده است.
تیم اندرسون، استاد علوم سیاسی دانشگاه سیدنی نیز ضمن تبریک این ایام از اقدام رایزنی فرهنگی جهت دریافت مقالات و چاپ آن در یک مجموعه قدردانی کرد.
وی اظهار کرد: معمولا گروه دیپلماتیک یک کشور بر اساس وظایف خود چنین ریسکی نمی‌کند که از مردم عادی بخواهد تا در مورد کشورشان به اظهار نظر بپردازند و این نشان از اعتماد کامل به اقدامات خود و ذهن باز آنهاست و من به آنان تبریک می‌گویم.
شیخ محمدحسین الجنیدی از رهبران علویون در سیدنی نیز با شرح مبسوطی در مورد ارتباط حکمت و شجاعت، آنها را لازم و ملزوم یکدیگر دانست و عنوان کرد: امام خمینی به‌طور عملی حکمت و شجاعت را تلفیق کرد که این امر رمز پیروزی وی بر رژیم شاه بود.
کامل وهبی از علمای لبنان با اشاره به ابعاد شخصیتی امام اظهار کرد: امام دو جنبه اصلی داشت، یکی شخصی و دیگری اجتماعی.
وی ضمن مقایسه رفتار و کردار امام با حضرت علی(ع) وی را نمادی مجسم از آن حضرت در این دوره خواند که با خودسازی توانست جامعه‌ای را متحول کند.
وهاجی، سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز در این سخنرانی ضمن قدردانی از زحمات برگزار‌کنندگان، انقلاب اسلامی را نقطه عطفی در تاریخ معاصر جهان دانست.
وی با بر شمردن بخشی از دستاوردهای ایران در ۳۶ سال گذشته در تمامی زمینه‌های اقتصادی، نظامی و علمی، آن را مایه مباهات ایرانیان و مسلمانان خواند. 
وهاجی همچنین با اشاره به شرایط کنونی مسلمانان و جریانات تکفیری با فرمایشی از مقام معظم رهبری متذکر شد که هر کس بین مسلمانان اختلاف ایجاد کند مسلمان نیست.
این مراسم با پخش کلیپی از روند پیروزی انقلاب اسلامی ادامه یافت.
جشن انقلاب در آذربایجان 
 این مراسم دیروز، 20 بهمن، با حضور ابراهیمی، رایزن فرهنگی ایران در باکو، علیرضا بهبودی، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ شهریار و جمع کثیری از آذری‌های دوستدار انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) در سالن اجتماعات خانه فرهنگ شهریار رایزنی فرهنگی ایران در باکو برگزار شد.
در این مراسم پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط  جیحون موذن، قاری ممتاز جمهوری آذربایجان، ابراهیمی رایزن فرهنگی کشورمان طی سخنانی به خصوصیات بارز اخلاقی و شخصیتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) پرداخت و گفت: امام خمینی(ره) بعد از 15 سال تبعید در 12 بهمن 1357 تصمیم گرفتند به ایران برگردند و توانستند با پشتوانه و حمایت مردم بعد از 57 سال حکومت ظالمانه پادشاهی پهلوی به این حکومت پایان دهند.
وی در ادامه به حضور 50 هزار مستشار آمریکایی در زمان حکومت فاسد پهلوی در ایران اشاره کرد و گفت: مستشاران نظامی، اقتصادی و فرهنگی آمریکا در ایران کارمندان دولت محسوب شده و از حکومت پهلوی حقوق دریافت می‌کردند و دولت و پادشاه ایران هیچ‌گونه اختیاری از خود نداشته و برای هر کاری از آمریکا دستور می‌گرفت که این امر باعث خشم ملت ایران شد.
 ابراهیمی به اجرای 22 هزار برنامه جشن در دهه مبارک ایام الله  فجر امسال در جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: هرچه روزها می‌گذرد نقش این روزها در خاطرات مردم زنده‌تر و با اهمیت‌تر می‌شود و دهه مبارکه فجر از روزهای فراموش‌نشدنی برای ملت ایران است.
وی در ادامه گرامیداشت دهه فجر را پاسداشت ارزش‌ها و ایثار شهدا و مجاهدت‌های ایثارگران و انسان‌های بزرگی دانستند که در به ثمررسیدن این انقلاب جان و مال خود را فدا کردند.
ابراهیمی در پایان پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف علمی در جهان با اعتماد به جوانان و حمایت ملت شریف ایران را از برکات انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: توفیقات انقلاب اسلامی از بدو پیروزی، خوشایند استکبار جهانی نبود و از اولین روزهای استقرار حکومت اسلامی در ایران شاهد کار شکنی‌ها و شیطنت رژیم‌های زورگو برای به شکست‌کشاندن حکومت اسلامی بوده‌ایم.
وی تصریح کرد: دشمنان در آغاز انقلاب با تحمیل جنگ 8 ساله و امروز با اعمال تحریم‌ها و مخالفت با فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و پیشرفت‌های علمی کشور در صدد جلوگیری از رشد و توسعه پایدار جمهوری اسلامی ایران هستند؛ ام با توجه به رهبری و حمایت‌های بی‌دریغ ملت از حکومت و دولت ایران دشمنان و بدخواهان راه به جایی نخواهند برد. 
در ادامه گروه همخوانی «نور الهی»  قطعه زیبایی در مدح حضرت صاحب الزمان(عج) اجرا کرد که مورد استقبال حضار قرار گرفت. سپس حاج مهدی دربندی، احمد گنجی، سید احسان حسن اف، سید روشن از مداحان اهل بیت(ع) به اجرای برنامه پرداختند.
در ادامه برنامه گروه همخوانی حاج یاشار جاهد شاعر و ذاکر اهل بیت(ع) ضمن قرائت شعری در مدح امام خمینی(ره) قطعه زیبایی با شش زبان در مدح حضرت ولیعصر صاحب‌الزمان(عج) اجرا کردند که مورد استقبال حضار قرار گرفت.
سپس کلیپی از دستاوردها و پیشرفت‌های  ایران در عرصه‌های جهانی به زبان آذری که توسط دفتر نمایندگی صدا و سیمای  ایران در باکو تهیه شده بود، برای حضار پخش شد.
در پایان گروه‌های همخوانی و شعرای حاضر در مراسم به اجرای برنامه گروهی در مدح ائمه معصومین(ع) پرداختند.
تبیین دستاوردهای علمی و سیاسی انقلاب اسلامی ایران در دهلی نو
با برگزاری مراسم گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در خانه فرهنگ ایران در دهلی نو، دستاوردهای علمی و سیاسی انقلاب تبیین و بررسی شد.
این مراسم همراه با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله‌مجید و اجرای سرود کشورمان آغاز شد، سپس، انصاری، سفیر کشورمان به جایگاه ایران قبل از انقلاب و ایران پس از انقلاب اشاره و تصریح کرد: دستاوردهای علمی و سیاسی کشورمان افتخارآمیز است؛ ایران یکی از کشورهای پیشرفته در این حوزه به شمار می‌رود.
این مراسم با اهدای جوایز به برگزیدگان مسابقه «انقلاب» ویژه جوانان و نوجوانان و تشریح رهبری هوشمندانه حضرت امام خمینی(ره) پایان یافت.
در حاشیه برگزاری این مراسم، نمایشگاهی از حوادث دوران انقلاب اسلامی به نمایش گذاشته شد که با استقبال همگان مواجه شد.
جشن انقلاب در کالج «المصطفی» اوگاندا
در راستای برگزاری جشن انقلاب در محل کالج المصطفی اوگاندا، جمعی از دانشجویان و روحانیون حضور یافتند که در پی آن، شخصیت والای حضرت امام خمینی(ره) و اندیشه ایشان در مسیر پیروزی انقلاب اسلامی ایران تبیین شد.
علی بختیاری، رایزن فرهنگی ایران در اوگاندا در این مراسم با بیان این‌که انقلاب اسلامی ایران تبلور حاکمیت الهی با محوریت توحید بوده است، گفت: مردم‌سالاری دینی به عنوان دستاورد مهم انقلاب اسلامی و الگویی روشن از حکومت دینی، برای جهان اسلام به شمار می‌رود.
وی با اذعان این که حفظ نظام با اسلامیت، ثمره خون شهدای انقلاب اسلامی ایران است، گفت: دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در وحدت میان مسلمانان و همدلی ملت‌های مظلوم جهان ثمره انقلاب اسلامی و پیام رسای ملت ایران است و نشان می‌دهد که ترفندهای دشمن در ایجاد تفرقه میان مسلمانان از روی ناتوانی آنان خواهد بود.
در این مراسم، هدایایی به رسم یادبود به دانشجویان رتبه‌های اول، دوم و سوم رشته‌های مختلف این دانشکده اهدا شد.
جشن انقلاب در لبنان
مراسم جشن پیروزی انقلاب اسلامی در مدرسه ایرانیان مقیم با حضور سرپرست رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان برگزار شد.
در این مراسم که با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و با حضور اساتید مدرسه، دانش‌آموزان و اولیای دانش‌آموزان برگزار شد؛ ابتدا سرپرست مدارس ایرانی ضمن خوش‌آمدگویی و ارائه گزارشی از فعالیت‌های مدرسه ایرانیان ایام‌الله دهه فجر را تبریک گفت و به ذکر خاطراتی از دوران پیروزی انقلاب پرداخت.
در ادامه فضلی، کاردار جمهوری اسلامی ایران در لبنان با تأکید بر ضرورت قدر‌دانستن نعمت وجود جمهوری اسلامی ایران، به دستاوردهای سیاسی، علمی و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در 36 سال گذشته اشاره کرد.
در پایان این مراسم نیز به دانش‌آموزان برتر جوایزی اهدا شد.
نواختن زنگ انقلاب اسلامی در کراچی
هم‌زمان با ایام الله دهه فجر، جشن انقلاب در مجتمع آموزشی جمهوری اسلامی ایران در کراچی برگزار و زنگ انقلاب اسلامی نواخته شد.
تلاوت آیات قرآن، سرود ملی کشورمان و اهدای جوایز به دانش‌آموزان برگزیده و حافظ قرآن کریم این مجتمع از برنامه‌های این مراسم بود.
جشن انقلاب در آلماتی
از دیگر رویدادهای نمایندگی‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور  برگزاری جشن انقلاب در روز یکشنبه، 19 بهمن، در سرکنسولگری ایران در آلماتی بود که در آن دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران تبیین و موسیقی گروه هنری «تیام»، اجرای سرودهای انقلابی توسط دانش‌آموزان آلماتی، تئاتر «اشی مشی» و «آقا همت» و همچنین، شاهنامه و دکلمه خوانی اجرا شد.
بررسی شیوه رهبری امام(ره) در جریان انقلاب در فیلیپین
به میزبانی رایزنی فرهنگی ایران در مانیل، مراسم گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نظام‌زاده، نماینده مقام معظم رهبری در امور دانشجویان آسیا و اقیانوسیه برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، علی‌اصغر محمدی، سفیر کشورمان به تشریح تأثیرات داخلی و خارجی انقلاب اسلامی و استقلال سیاسی و فرهنگی ایران پس از انقلاب پرداخت.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود به فرآیند انقلاب اسلامی اشاره و تصریح کرد: در این رویداد عظیم، افراد زیادی پا به میدان مجاهده و مبارزه نهادند که در نهایت توانستند به پیروزی‌های بسیاری در عرصه‌های گوناگون اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی دست یابند.
سپس، نماینده مقام معظم رهبری در امور دانشجویان آسیا و اقیانوسیه به بررسی علل پیروزی انقلاب و شیوه رهبری حضرت امام خمینی(ره) پرداخت و گفت: عوامل متعددی در پیروزی انقلاب نقش داشتند؛ اما مهم‌ترین عامل، شیوه رهبری امام(ره) بود؛ شیوه‌ای که در طول زندگی پر فراز سیاسی و دینی ایشان، همواره ثابت بود.
وی ادامه داد: عناصر مهم این شیوه، همه جانبه‌نگری، پیش‌اندیشی، دوراندیشی، وقت‌شناسی و رعایت دقیق اخلاق اسلامی ائمه(ع) بود.
حجت‌الاسلام نظام‌زاده در سخنان پایانی خود به موضوع دانشجویان ایرانی در فیلیپین و اهمیت و وظایف انجمن‌های اسلامی ـ دانشجویی و همچنین، رسالت آن‌ها در معرفی اسلام و انقلاب اسلامی و کسب دانش‌های نوین پرداخت.
این مراسم با اجرای برنامه‌های هنری همچون سرود و دکلمه‌خوانی با موضوع «انقلاب اسلامی ایران» پایان یافت.

captcha