تجلیل از برترین‌های مسابقات حفظ و قرائت قرآن ایرانیان در قطر
کد خبر: 2830471
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲

تجلیل از برترین‌های مسابقات حفظ و قرائت قرآن ایرانیان در قطر

شعب خارجی: رایزنی فرهنگی کشورمان در قطر در مراسم جشن انقلاب اسلامی در این کشور از برترین‌های مسابقات حفظ و قرائت قرآن کریم ویژه ایرانیان تجلیل کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همزمان با دهه مبارک فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، رایزنی فرهنگی کشورمان در قطر، اقدام به برگزاری جشن باشکوه مردمی یک هزار نفری در سالن ورزشی سرپرستی مدارس ایرانی کرد. 
در این مراسم محمدتقی حسینی، معاون وزیر کار و امور اجتماعی، محمدجواد آسایش، سفیر و مهدی خالقی‌راد، رایزن فرهنگی کشورمان در قطر، رؤسای نهادهای ایرانی مستقر در قطر و حدود یک‌هزار تن از ایرانیان مقیم حضور داشتند.
حسینی، معاون وزیر کار و امور اجتماعی، به عنوان نخستین سخنران، با حضور در جایگاه سخنرانی، با اشاره به حوادث قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: حضرت امام خمینی(ره) اعتقاد داشت که هرگونه تحولی باید در قلب‌ها رخ دهد. امام با راه و منش برخی گروه‌ها در قبل و اوایل انقلاب مبنی بر استفاده از زور و تهدید و یا مبارزه مسلحانه برای پیشبرد اهداف انقلاب مخالف بود. منش حضرت امام، مبتنی بر صداقت بود و حتی دروغ و یا اتهام به شاه و مسئولین رژیم گذشته را درست نمی‌دانست و استفاده از دروغ برای پیشبرد امر حق را صحیح نمی‌دانست.
وی افزود: انقلاب اسلامی ما انقلابی فرهنگی مبتنی بر پیام برای تسخیر فکرها و ذهن‌ها بود و قبل از استقبال باشکوه از تشریف‌فرمایی حضرت امام، قلب‌های مردم به تسخیر پیام حضرت امام درآمده بود. این همان چیزی بود که امام می‌خواست.
حسینی با بیان اینکه ویژگی دیگر انقلاب اسلامی مردمی‌بودن آن بود، اظهار کرد: انقلاب اسلامی متکی بر حزب و یا گروهی نبود و اگرچه در انقلاب‌های دیگر گروه‌های مسلح و احزاب نقش مهمی در انقلاب‌ها دارند؛ اما در مورد انقلاب اسلامی این مردم بودند که حضور فعالانه داشتند و تصمیم می‌گرفتند و حضور آنها حضور آگاهانه و معجزه‌آفرین بود.
وی همچنین با اشاره به حوادث جنگ تحمیلی گفت: زمانی‌که صدام تصمیم گرفت به ایران حمله کند، استراتژیست‌های خارجی معتقد بودند ارتش ایران متلاشی شده است و مردم ایران هم گرفتار امور خودشان هستند. صدام هم تصور می‌کرد با یک حمله می‌تواند انقلاب و جمهوری اسلامی را از بین ببرد؛ اما حضور مردم در صحنه معجزه کرد و ایستادگی مردم نشان دادند که وقتی پای کشور و انقلاب در کار باشد، هیچ کوتاهی نمی‌کنند.
حسینی تکیه بر معنویت را دیگر ویژگی انقلاب اسلامی ایران برشمرد و افزود: نویسنده‌ای فرانسوی به نام فوکو، در کتاب خود در مورد انقلاب اسلامی می‌نویسد که انقلاب ایران، انقلابی پست‌مدرن بود و در زمانی که همگان فکر می‌کردند معنویت از جامعه رخت بربسته است، معنویت و دین را به جامعه بازگرداند.
وی ادامه داد: ویژگی دیگر انقلاب اسلامی ایران، استقلال‌خواهی و علم‌طلبی بود و با پیروزی انقلاب، کشور ما استقلالی معنادار پیدا کرد. ما قبل از انقلاب در تمامی زمینه‌ها به ویژه اقتصاد و صنعت عقب افتاده بودیم و یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای انقلاب، جرأت‌بخشیدن به جوانان این مرز و بوم بود و ما توانستیم در مسیر علم و تکنولوژی حرکت کنیم و این نکته معجزه بزرگی بود.
معاون وزیر کار و امور اجتماعی همچنین گفت: از دیگر ویژگی‌های انقلاب اسلامی در ایران، مشی میانه‌گرایانه و پرهیز از افراط و تفریط بود و این همان شیوه پیامبر مکرم اسلام (ص) است.
وی گفت: آنچه امروزه در جهان به نام اسلام اتفاق می‌افتد با هیچ منطقی سازگاری ندارد. اسلام، دین مقدسی مبتنی بر اعتدال و میانه‌روی است و انقلاب ما از این مشی پیروی می‌کرد.
در ادامه  آسایش، سفیر ایران در قطر، در جایگاه حضور یافت و طی سخنانی، به دستاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی در سی‌وششمین سالگرد آن اشاره کرد.
سفیر کشورمان در قطر، ایرانیان مقیم در قطر را از سرمایه‌های ارزشمند نظام دانست و افزود: علی‌رغم مشکلاتی که ایرانیان در خارج از کشور با آن مواجه هستند، خواستار همفکری آنان با سفارت و سایر نهادهای ایرانی در قطر هستیم و با آگاهی از مشکلات آنها، برای رفع آن تلاش خواهیم کرد.
بنا بر اعلام این گزارش، جشن باشکوه دهه فجر در قطر، با برگزاری و اجرای برنامه‌های متعددی همراه بود. در ادامه این برنامه‌ها به صورت مختصر بیان می‌شود.
اجرای سرود 
در ادامه برگزاری این جشن، دانش‌آموزان مقطع پیش‌دبستانی دخترانه با اجرای سرود بسیار زیبایی در وصف انقلاب اسلامی و گرامیداشت آن و پوشیدن لباس‌های محلی کشورمان، زیبایی خاصی را به این جشن افزودند و از سوی هم‌وطنان ایرانی به شدت مورد تشویق قرار گرفتند.
اجرای گروه موسیقی محلی و جنوبی
اجرای بعدی توسط گروه موسیقی جنوبی صورت گرفت. اعضای گروه موسیقی سنتی که مقیم قطر هستند و با اجرای زیبا و شاد خود، حال و هوای ایام‌الله دهه فجر را برای ایرانیان حاضر، زنده کردند. به دلیل استقبال عمومی از اجرای خوب این هنرمندان، چندین نوبت موسیقی جنوبی در بخش‌های مختلف اجرا شد.
اجرای گروه سرود دانش‌آموزان ایرانی با موضوع فجر پیروزی
در مراسم جشن پیروزی انقلاب، همچنین گروه سرود دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه و ابتدایی سرپرستی مدارس، سرود زیبایی در وصف پیروزی انقلاب برای میهمانان اجرا کردند.
اجرای برنامه ویژه حاملان قرآن کریم
در این برنامه طی مراسمی نمادین، قرآن کریم با احترام تا جایگاه توسط گروه حمل و به سفیر کشورمان اهدا شد. سپس از حافظان و قاریان برتر مسابقات قرآن کریم که توسط رایزنی فرهنگی در ایام دهه مبارک فجر برگزار شده بود، تجلیل به عمل آمد.
اهدای جوایز مسابقات حفظ و قرائت قرآن کریم 
هم‌زمان با دهه مبارک فجر، رایزنی فرهنگی ایران در قطر، اقدام به برگزاری مسابقات قرآن کریم در زمینه حفظ و قرائت قرآن در مدارس جمهوری اسلامی ایران در دوحه کرد. در این مسابقات تعداد زیادی از دانش‌آموزان سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان دخترانه و پسرانه شرکت کردند و در نهایت تعداد 45 تن از دانش‌آموزان به مقام‌های اول و دوم دست یافتند و حایز شرایط دریافت جایزه در دو بخش حفظ و قرائت قرآن کریم شدند.
در این مراسم باشکوه، نفرات برتر مورد تقدیر قرار گرفتند و جوایز آنها توسط آسایش سفیر و خالقی‌راد، رایزن فرهنگی کشورمان در قطر اهدا شد.
مسابقه نقاشی 
در حاشیه مراسم جشن پیروزی انقلاب، مسابقه نقاشی با موضوع انقلاب اسلامی برای کودکان شرکت‌کننده در مراسم برگزار شد که بیش از 70  کودک در آن شرکت کردند و به نفرات برتر جوایزی اهدا شد. همچنین چهره برخی دانش‌آموزان نیز به رنگ پرچم جمهوری اسلامی ایران مزین شد. برنامه ویژه کودکان علاوه بر این‌که باعث آرامش نسبی مراسم و والدین شده بود، دارای جنبه‌های آموزشی و هنری نیز بود.
پخش فیلم
پخش فیلم ورود حضرت امام خمینی (ره) به کشور در سال 1357 و همچنین نمایش نماهنگ پیشرفت‌های علمی، اقتصادی و توسعه فناوری در جمهوری اسلامی ایران از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

captcha